Rengaspaineilla on kyllä suuri merkitys varsinkin talvirenkaan kanssa.
Fiatissa (185/65R14 Kumhon en muista mitkä) kun oli etuiskunvaimentajat jäykät (rikki), niin erään rengasasentajan suosituksesta tiputin paineita ensin 2.1Bar ja sitten 1.9Bar (autolla massaa ajokunnossa 1050kg ja suositukset etu/taka muistaakseni 1.9/1.7, asentajan mukaan käytin aivan liian kovia paineita pikkuautoon 2.5Bar). Meni aivan hirveän veteläksi ajaa, ei kääntynyt mihinkään, ei pysähtynyt mihinkään eikä mistään päässyt liikkeelle.
Nostin takaisin 2.5-2.6Bar molemmille akseleille, niin kaskummaa, löytyi jarrut ja pääsee mäkiäkin ylös. Tuosta paineen nosto ei aiheuta mitään muuta kuin metelin nousua ja perän liitelyä.
Olihan se "mukava" ajaa pehmeämmillä kumeilla, kun ei tuntunut railot yms. niin terävästi, mutta kyllä turvallisuus kärsi ja pahasti. Samanlainen muistikuva on kaikista omistamistani autoista talvella, mielummin liikaa painetta kuin liian vähän.