Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

SKu:n v70 awd classic

  • 4 Vastauksia
  • 2806 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SKu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
SKu:n v70 awd classic
« : 27.04.2015, 14:54:58 »
Tervehdys kaikille. Mulla on takana useampi auto jo tällä autoilu-urallani (n. 18 vuotta) mutta jostain syystä päädyn aina Volvoon. Kaikki autoni ovat olleet käytettyjä (enempi vähempi) ja yleensä 4-8 vuotta vanhoja. Volvoja on ollut: 850 2.4 vm. 1996, v50 2.5 T5 vm 2005 ja nyt viime syyskuusta asti v70 awd 2.5T vuosimallia 2007 eli classic varusteinen MK2. Tämä vaihtui Skoda Superbilla joka oli uudempi, mutta enemmän ajettu ja diisseli. Halusin taas bensalla käyvän suht tehokkaan nelivedon, joten vaihtoehdot jäi suht vähiin.

Auto on siis ajettu nyt 172000 ja ostohetkellä mittarissa oli 168000. Auto löytyi Kuopiosta ja savossa viettänyt ikänsä kahdella aiemmalla omistajalla. Auton yleiskunto on tosi siisti. Penkit on ehjät ja maalipintakin hyvä. Lisäksi auto on ollut aiemmin Volvo selected takuuvaihdokki ja mullekin antoivat vuoden Finntakuun (josta jo on ollut iloa)

Varusteina on siis classic varusteet. Kyllä te tiijätte. Ainoa miinus varustelistassa on parkkitutkan puuttuminen, johon oli ehtinyt kahden auton kanssa tottua. Tosin onpahan yks vikakohde vähemman:) Koska kyllähän ne BMW:ssä ja Skodassa toimi välillä miten toimi.

Autoon lisättiin molemmille puolille ennen ostoa isofix raudat, jotta saa lastenjakkarat kiinni. Tämä taitaa olla mun kallein auto tähän mennessä. En tiedä maksoinko liikaa, kun näillä hintahaarukka liikkuu aika laajasti. Mutta jospa tuo nyt osoittautuisi hyväksi.

Tarkoitus olisi nyt siis pitää autoa pitemmän aikaa kuin paria edellistä. Olen kyllä ottanut viimevuosina turhaa persnettoa huonoilla valinnoilla. Esimerkkinä: Ford Focus (Hirvee melukärry), v50 (liian pieni, liian muovinen minun makuuni, Skoda Superb (mahtavat tilat, mutta liian VAG, kova ajomelu)
Ajatus olis kohtuudella tuunailla tuota Volvoa nyt pikkurahalla omaan makuun sopivaksi. Ei liikaa mutta jotain siistimpää.

Yleisesti autosta: Kokonaisvaikutelma on laadukas. Jostain kuuluu pientä natinaa eli takapenkin tienoilta (ei ne lapset) ja pitäs kattoa mistä se kitinä kuuluu. Selkeesti kuitenkin ns. minun auto eli tehoa sopivasti ja "neliveto" oli kyllä mahtava talvella vaikka tietenkin ns. haldexi onkin.

Tuunaukset ja korjaukset oston jälkeen aikajärjestyksessä:
-Vahattu talveksi Bilt Hamber Finis Waxilla. Samalla tutkittu maalipinan kunto. Joitain naarmuja on mutta mikronaarmua yllättävän vähän. Kaikki mitä on niin lähtee myllyllä. Ei lommoja oikeastaan missään
-Joulun aikaan huomasin että auto tiputtaa öljyä pohjamuovin päälle ja siitä maahan. Auto tutkimuksiin ja vikapaikka oli ohjaustanko. Eli kallis homma oli heti käsillä, mutta onneksi oli tuo Finntakuu, joka kustansi koko rempan (1600 euroa). Samalla säädetty aurauskulmat
-Ostettu kesärenkaat, koska vanhat syöneet ulkoreunoilta huonoiksi. Kumeiksi tuli "melkein uudet" Michelin Primacy HP:t 225/45/17 Thor vanteille
-Etuparkit ja rekkarivalot vaihdettu ledeiksi
-Takaikkunat tummennettiin pari viikkoa sitten Takuuasennuksella 20% kalvolla ja hyvät tuli. Aluksi suunnittelin myös etuikkunoita, mutta pidin laillisuuden rajoissa ja jätin pois
-Maskin dippasin mustaksi
-Ennen renkaan vaihtoa puhdistettu takajarrulevyjä, koska ovat päässet pinttymään ja ruostumaan. Puhdistui ne jonkin verraan jo. Käytin Bilt Hamberin Deox Geeliä suoraan levyille ja jarrukliineriä sekä tehokasta jarruttelua
-Sisustan puhdistus ja käsittely http://www.autonhoitokauppa.fi/ultima-interior-guard-plus-118-ml
-Penkkien pesu ja käsittely: satulasaippua ja valjasrasva (hyvä ja halpa!)

Mitä olis tarkoitus tehdä:
-B-C pilarien teippaus: Mattamustat teipit on jo ostettu eli asennusta odotellessa
-Pitäs puhistella vielä nuita taka levyjä. Pintaa niissä on vielä. Eli deoxia pintaan ja kliineriä
-Ledit sisälle ja toinen etuparkkiledi ei ole kunnolla paikallaan. Kiitos mahtavasta lampunvaihtometodista. Pitänee irrottaa koko perkeleen puskuri
-Myllytys kunhan kelit vähän lämpiää. Ooon nyt muutaman auton tehnyt joten ei tuottane isompia ongelmia
-Joko perusvahaus Finis Waxilla tai Dodon supernaturalilla TAI kestopinnoite Optimum Opticoatilla (riippuu kiillotuksen lopputuloksesta) tietenkin DIY
-Umpiot on siistit mutta kevyt kiillotus niillekkin + sumareille
-Sumarien mahdollinen kalvotus savunharmaaksi. Ajovälot ehkä jäävät. Tai en tiedä vielä..Onhan tää ehkä teinihommaa mutta toisaalta..
-Geartronic ja Haldex öljyt + Haldex suodatin
-Alustan tarkastus, josku kuuluu satunnainen kolahdus edestä. Pitää tehdä ennekuin takuu loppuu
-Kuskin tuorvavyön vaihtaminen (takuuhomma?)
-Vanteiden dippaus? Thorit taitaa mennä nyt näin tän kesän. Talvivanteet Canaveral 16 on siistit, mutta toki dippausta vois suunnitella..
-Moottorin optimointia?
-Jos taivaalta tipahtais ylimääräistä rahaa, niin jotkut siistit vanteet ja madallussarja. Nyt mennään toistaiseksi näin.

Ohessa parit kuvat. Koko kuvaa ei ihan aluperäiskuosissa ole








Volvo v70 awd 2.5T classic

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi
Vs: SKu:n v70 awd classic
« Vastaus #1 : 27.04.2015, 15:48:09 »
Siisti volsseeni  :) Ehkä vielä joku päivä itekki saa pistettyä tälläisen  S* Minkäslainen näissä on tuo vetojako ? Minkäslainen tuo volvon neliveto on arkipäiväsessä käytössä ?
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa SKu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: SKu:n v70 awd classic
« Vastaus #2 : 27.04.2015, 16:00:06 »
Kiitos. Tarkoitus olis tuota jotenkin "hyvällä" maulla parannella tässä kevään ja kesän aikana. Vetojakohan Haldexissa (viisaammat korjaa) on siis aina edessä mutta kun se sutaisee sen varttikierroksen niin antaa takapyörille vedon. Wiki tietää notta"normaaliolosuhteissa etuvetopainotteinen 90/10"

Normaaliajossahan tuota nyt ei sillai huomaa, mutta osoittautui ainakin itselle erittäin positiiviseksi yllätykseksi liukkailla. Jopa liiankin koska tuli ajettua muutamat mutkat turhan huolimattomasti lopputalvelsta. Pitohan riittää mutta ei se auto silti pysähdy yhtään nopeammin olipa se neliveto tai ei :) Myös ajokäytös oli oikein hyvä.
Volvo v70 awd 2.5T classic

Poissa SKu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: SKu:n v70 awd classic
« Vastaus #3 : 15.06.2015, 14:17:30 »
No niin:

Jotaki päivitystä eli sain hinkattua tuon auton kesäkuntoon, sinä lähes ainoana sateettomana päivänä, joka suunnilleen Kesäkuussa on ollut.

Urakka oli kova ja aikaa olis menny enemmänkin, mutta ei jaksanu kun nousi kuume ja vesisade myös yllätti lopussa.

Kuvio meni suunnilleen:
-Huuhtominen
-Pesu motoxilla
-Kinnaspesu + IRON X Soap gel
-Kuivaus
-Pienpoisto ValetPro
-Claybar
-Pesu
-Kuivaus
-Syvät naarmut: Keltainen Hex+Scholl s3
-Kiillotus: vihreä Buff and Shine + Sonax EX 04-06
-Autofinesse Tough Prep
-Autofinesse Power Seal
-Ikkunat: Wolf Chemicals Glass Guard
-Muovit ja kumit CarPro PERL

Lopuksi oli paikat kipeenä ja 38 asteen kuume. No tulipahan taas tehtyä. Seuraavaksi jotain muuta.




Volvo v70 awd 2.5T classic

Poissa SKu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: SKu:n v70 awd classic, päivittelyä
« Vastaus #4 : 12.09.2015, 12:10:35 »
Moi,

Jatkanpa yksinpuhelua, mutta pysyypä päiväkirjana itselleni:

Autoon tehty seuraavaa:

-Iso huolto (öljyt, suodattimet, haldex öljyt, haldex suodatin, geartronic öljyt) + alustan tarkistus, ajettu 177000

-Sumarit tummennettu kalvolla, jotka varmaan pitää ottaa katsastukseen pois

-Uudet vanteet 17 tuumaa, sain halvalla, näyttää omasta mielestä hyvältä. Vanhat Thorit varmaan myyntiin

-Sisävalot leditetty, deal extremestä koko setti noin 12 euroa:) Nyt siis etuparkit, rekkarivalot ja sisävalot on ledeinä. Enempää ei tuu

-Takaluukusta otettu merkit pois ja samalla kiillotettu luukku koneella paremmin. AWD tarra takaikkunaan:)

Vielä pitäs:

Teipata pilarit. Pari kertaa jo kokeillu, mutta matta ei ollu hyvä. Nyt olis 4d carbon tarraa ostettuna. Pitää katsoa jos sillä sais siistimmät

Takajarrulevyt edelleen vähä hapettuneet. Saa nähdä meneekö katsurille läpi enää

 





Volvo v70 awd 2.5T classic

 

Proturbo  Autodiagnoosi