Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: heartagramm - 07.09.2011, 20:58:54

Otsikko: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: heartagramm - 07.09.2011, 20:58:54
Jeppan, kaapelia olisi tarkoitus vetää akulta kabiiniin ja edelleen perälootaan. Ongelmana on melko ahdas konehuone, josta onnistuin löytämään jopa yhden ainoan läpiviennin, josta oli vedetty sisään ainakin Calixin sisätilapistokkeen kaapelointi ja jotain muuta epämääräistä. Koskapa Volvotietouteni on erittäin hataralla pohjalla vajaan kuukauden omistamisen vuoksi, kyselenkin että mistä porukka on letkua konttiin vetänyt? Tarkoitus olisi tehdä homma siististi ja sivistyneesti. Edellinen (joku niistä) omistaja oli hajottanut jo hansikaslokeron jalkatilan peitelevyn ja liimannut jollain elastisella saumaliimalla takaisin paikalleen, jonka irroittamiseen jo hermoni menetin. Ja vain huomatakseni että ko. läpiviennin edessä matkustamossa on puhallin edessä, ja koskapa ko. läpiviennistä oli jo muutamat kaapelit läpi vedetty, ei siitä edes niinkään ohkainen kuin 20 mm2 kaapeli läpi menisi, ainakaan helposti... Vinkkejä kaipaillaan.
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit
Kirjoitti: pomo - 07.09.2011, 21:02:26
Auton vuosimalli saattaisi auttaa opastuksessa.   ;)
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit
Kirjoitti: Shade_z - 07.09.2011, 21:20:20
jos v70I  niin kuskinpuolella löytyy jarrutehostimen alta muistaakseni sellanen "putki" missä päässä oli joku kumitulppa josta saa pienempiä johtoja vetää sisään. sen päädyn kun irrotti niin 50neliöinen kaapeli meni heittämällä sisään ..

yritän kaivella kuvaa siitä
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: heartagramm - 07.09.2011, 21:25:43
Auton vuosimalli saattaisi auttaa opastuksessa.   ;)

Joo kylläpä vain, laitoin otsikkoon jo vuosiluvunkin, eli 1997.

kuskinpuolella löytyy jarrutehostimen alta muistaakseni sellanen "putki" missä päässä oli joku kumitulppa josta saa pienempiä johtoja vetää sisään. sen päädyn kun irrotti niin 50neliöinen kaapeli meni heittämällä sisään ..

yritän kaivella kuvaa siitä

Kiitoksia jo etukäteen jos löydät, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!  8)
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: Shade_z - 07.09.2011, 21:30:46
käyn tossa kohta räpsäsemässä kuvan kun ei tunnu vanhaa löytyvän..

edit:
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3238887.jpg)
ei saanut kuvattua paremmin virtakaapelin sisään menoa kun olis pitäny sulakerasia nostaa sivuun että näkis paremmin kun fikkarilla valoa piti näyttää.. mut siellä tehostimen oikeal puolella rintapellissä on iso läpivientikumi josta mulla tulee n. 20cm kurkkuputkea orkkiksena ihan tohon abs pumpun taakse mistä sen kaapelin sisään tyrkkäsin. eli sinne vilkuilemaan
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: pomo - 07.09.2011, 21:36:07
Joo kylläpä vain, laitoin otsikkoon jo vuosiluvunkin, eli 1997.

Kiitoksia jo etukäteen jos löydät, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!  8)
Siellä tosiaan haitariputki löytyy. Se näkyy huonosti.
Kiinnitetty sellasella klipsillä kiinni jarruputkessa.
Mä vedin sen sieltä ylös niin oli helpompi pujottaa kaapeli.

Toivotaan et Shade_z löytää kuvan.
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: Shade_z - 07.09.2011, 22:09:43
ei halunnu suosiolla eikä edes väkisin lähtee irti toi boxi joten kuva on mitä on
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: Vtwin - 07.09.2011, 22:39:53
Ite kun vedin omaan V70 -97 T5:een kaapelit. Niin pistin ne kulkeen sulakerasian kautta...
Ensin siis johto läpiviennistä sulakerasiaan ja siitä sitten sulakerasian jostain välistä kabiiniin...

Tosin tämä tapahtui juhannuksena lauantai aamuna krapulassa...  :idiot2: Mutta helvetin siisti ratkasu ainakin omasta mielestä tuli.  :)

Voin pistää kuvia kunhan pääsen auton luo kameran kanssa...
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: heartagramm - 07.09.2011, 23:02:20
Ite kun vedin omaan V70 -97 T5:een kaapelit. Niin pistin ne kulkeen sulakerasian kautta...
Ensin siis johto läpiviennistä sulakerasiaan ja siitä sitten sulakerasian jostain välistä kabiiniin...

Tosin tämä tapahtui juhannuksena lauantai aamuna krapulassa...  :idiot2: Mutta helvetin siisti ratkasu ainakin omasta mielestä tuli.  :)

Voin pistää kuvia kunhan pääsen auton luo kameran kanssa...

Kaiken maailman kuvat kelpaa ja otetaan hyvillä mielin vastaan! Huomisen projekti selkeytyisi huomattavasti.  8) Kiitokset jo nyt vastanneille.
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: pomo - 08.09.2011, 13:12:35
Mä nostin sen haitariputken ylös sieltä alhaalta tuohon. Jos saat selvää.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/08092011059.jpg)
Eli jos Shade_Z:n kuvaa katsoo niin aika keskellä ylhäällä on paikka.
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: ZuluR - 08.09.2011, 13:41:12
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2932.jpg)
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: heartagramm - 08.09.2011, 16:49:55
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2932.jpg)

Sieltähän minä sitä jo yritin, mutta Calixin johto + muita tiellä, ja vastapuolella puhaltimen moottori, en usko että johto taipuu ainakaan helposti tuonne. ::)
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: heartagramm - 08.09.2011, 18:21:11
Kuskin puolen kurkkuputki löytyi. Ongelmana nyt, ettei kaapeli mene kuin noin 30 cm matkalta, jonka jälkeen matka tyssää. Avasin kuskin jalkatilan suojapaneelin, ja tiirailin alassuin sinne rintapeltiä kohti, enkä nähnyt mistään mistä olisi sisälle reikää ollut. Mistä tuon sisäpuolelta saa paikannettua? Lähes voiton puolella jo kuitenkin...
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: pomo - 08.09.2011, 19:06:51
Kuskin puolen kurkkuputki löytyi. Ongelmana nyt, ettei kaapeli mene kuin noin 30 cm matkalta, jonka jälkeen matka tyssää. Avasin kuskin jalkatilan suojapaneelin, ja tiirailin alassuin sinne rintapeltiä kohti, enkä nähnyt mistään mistä olisi sisälle reikää ollut. Mistä tuon sisäpuolelta saa paikannettua? Lähes voiton puolella jo kuitenkin...
Siellä on samanlainen kumitulppa kuin konehuoneessakin. Se on aika huomaamaton siellä kojelaudan alla. Hyvästä valosta ja notkeasta miehestä on apua.
Jos ei vetämällä irtoa niin viillä puukolla halki.
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: heartagramm - 08.09.2011, 21:56:25
Siellä on samanlainen kumitulppa kuin konehuoneessakin. Se on aika huomaamaton siellä kojelaudan alla. Hyvästä valosta ja notkeasta miehestä on apua.
Jos ei vetämällä irtoa niin viillä puukolla halki.

Joo, en katsellutkaan tarpeeksi tarkasti. Oli niin hyvin piilotettu hirmuisen johtonipun taakse. Oli kyllä vittumainen pimeässä laitella, päivänvalossa oli kuitenkin pyrkimys.... Mutta nyt toimii. Kiitos kaikille vinkeistä erittäin paljon!
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: Hiltsu - 10.09.2011, 01:13:24
Joko sait johdon paikalleen?

Itse aukasin sulakekotelon kehykset 4kpl 25torx ruuveja. Kuskin jalkatilasta muovi pois, tais olla yks 25torx ja kaapelin saa pudottaa sulakepoksin takaa lattialle. Vingulla tein kolon sitten moottorin puolelle, jotta sai johon nätisti menemään. Minulla meni silloin 50neliön kaapeli sitä kautta.
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: heartagramm - 10.09.2011, 01:17:24
Joko sait johdon paikalleen?

Itse aukasin sulakekotelon kehykset 4kpl 25torx ruuveja. Kuskin jalkatilasta muovi pois, tais olla yks 25torx ja kaapelin saa pudottaa sulakepoksin takaa lattialle. Vingulla tein kolon sitten moottorin puolelle, jotta sai johon nätisti menemään. Minulla meni silloin 50neliön kaapeli sitä kautta.

Kyllä vain, kaapeli on paikallaan. 30 mm kaapeli oli tuo omani. Joskus kunhan tarvitsee laitteistopäivityksen yhteydessä niin vaihtaa järeämmät.
Otsikko: Vs: V70 T5 konehuoneen läpiviennit vm. 1997
Kirjoitti: ulostulo - 02.11.2011, 23:25:07
jos kyseessä on automaatti, läpivienti löytyy kuskinpuolelta jalkatilasta. sisältä katsottuna jarrupolkimen vasemmalta puolen löytyy metallilätkä joka on kahdella mutterilla kiinni. nämä mutterit löysäämällä lätkän saa työnnettyä konehuoneen puolelle, koska tässä lätkässä itsessään on pultit hitsattuna kiinni. nyt tähän irtonaiseen läpyskään on hyvä porata reikä ja laittaa läpivientikumi. paikalleen laitto on sitten vähän kinkkisempi homma....