Ateho  Elekma

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 98621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #150 : 09.02.2013, 20:36:24 »
Toi o käsittämätöntä, PV:ssä o keskellä käsijarru, miks ihmeessä 144 o käsijarru oven ja penkin välissä ja
sen jälkeen taas 200-srj tulee keskelle. Mitä vit?  :idiot2:

Olisikohan Volvon insinöörit suunniteleet jotain sohvapenkkijuttuja, kuten Amazoneissakin on jossain malleissa ollut.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #151 : 16.02.2013, 20:37:43 »
Olisikohan Volvon insinöörit suunniteleet jotain sohvapenkkijuttuja, kuten Amazoneissakin on jossain malleissa ollut.
Nii mistä näistä aina tietää. Tai tuumanneet että se on hyvä.

Viikolla väsäsin kuskinpenkiksi 850 jakkaran, pikkasen parempi istua kuin vähän joka suuntaan retkallaan oleva 240 istuin. Eilen säädin camberia pienemmäksi ja lisäsin hitusen casteria. Vielä ohjaussimpukka paremmaksi ja apusimpukan holkkia odotellen.

Talvimiitissä tuli poikettua. Ei ois tehny pahaa laittaa peltistä konepeittoa ja etujalkatilojen äänieristeitä kuten meinasin, kyllä jaksoi läppärungot mölistä ihan tarpeeksi yhdessä talvirenkaiden kanssa. Siinä 120km/h tuntumassa ois sopiva matkanopeus imuäänien puoleen.

Kulutus oli alustavan laskennan mukaan hyvin tarkkaan 10l/100km. Muutamia ohituksia, pääosin kuitenkin tasaista maantieajoa muun liikenteen mukana. Suuttimien asentoa muutan vielä paremmin kanavan suuntaiseksi, nyt ruuttaa enemmän kanavan vastapuolen seinämään ja pienellä läpänavautumallahan se sitten pisaroituu sinne.

Ainiin, menomatkalla tietysti piti jotain pientä olla. Laturin alapultti oli oletettavasti löystynyt aikaa myöten hieman ja päätti napsahtaa poikki Muuramen kohilla, onneksi ei tarvinnut tehdä kuin parin kilometrin lenkki tutun luo josta sai tarpeet korjaukseen.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2013, 20:42:57 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #152 : 02.03.2013, 22:57:54 »
Etualatukivarsiin vaihdoin uretaanihelat(nekin viimeinkin), ohjauksen reagointi ja tarkkuus parani. Sivuttaiselle velttoudelle löytyi myös ainakin ositain syy kun rengasraudalla heilutteli takatukivarsien etupäitä. Uretaanihela on hieman löysä tukivarteen ja keskiholkki vastaavasti helaan. Tein kokeeksi molemmin puolin holkin päälle 0,75mm pellistä kuoren jolla sai holkin löysyyden helaan nähden häviämään. Hela tiukkaantui myös pikkaisen paremmin paikoilleen. Tein kuoresta sen verran pitkän, että helan ulkopuolelle sai pienen kartion tehtyä helpottamaan holkin asennusta. Ensin kuori helan sisälle ja sitten naputteli holkin paikoilleen. Vielä ois vaan koetettava paksuntaa holkkia tai sitten muutettava etupää pienemmälle helalle.

Nokkien ajoitusta säädin kansihomman ja hihnan lisärullan lisäämisen jäljiltä. Penkitystä vois ajatella kunhan kesärengaskeli koittaa. Jos varais silloin aikaa sen verran, että ehtis vähän paria eri nokkien asentoa koettamaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #153 : 10.04.2013, 22:58:35 »
Vaelteluun tuli osittainen helpotus kun vaihdoin joku aika takaperin Kulmamieheltä hommatun hyvä ohjaussimpukan. Mutta vaivaamaan se edelleen jäi. Viime viikolla testasin kesäpyöriä alle ja samalla lähti vaeltelukin renkaiden mukana. Oisko auto vaan liian kevyt noille renkaille eli menee liikaa nastojen varassa. Siinä nyin etupään niveliä samalla ja vasen ulkopää on hieman väljä. Kaiveltava jos löytys ehjä jostain, ja jos ei niin tilattava uus.

Penkitys jäi väliin tältä erää. Kävin tänään viemässä säilöön ja hain 6-ovisen sen sijaan ajoon. Siitä loppuu leima tässä kuussa, joten parempi käyttää ennen kuin on loppu. Eipä tartte siirtokilpiä hommailla ajeluun. Jos 142 sitten kesemmällä penkkiin ::)


145:ttä varten hommasin B20 koneen. Purin sen pari viikkoa sitten, pytyt ovat 1. ylikoossa ja laakerikaulat 1. alikoossa. Nokka-akselin etummaisesta laakerista on lähtenyt keskeltä pala jonnekin eli ainakin se menee uusiksi muiden laakerien kanssa. Männänrenkaat meinasin jättää vanhat, hoonilla vaan pyyhkäsee pyttyjä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #154 : 17.08.2013, 20:17:17 »
Kesä meni, eikä penkitystä tullut edes ajateltua 142:n seisoessa. Viikko sitten otin takaisin liikenteeseen nyt kun 245 on telakalla.

Alkukeväästä ostin säädettävät nokkapyörät Peetulta ja viikolla vaihdoin ne paikalleen. Eilen otin läppärungot ja imusarjan irti, aiheena suuttimien asennon muuttaminen. Eipä vaan olisi pystynyt imusarjan alapuolelle laittamaan suuttimia tarpeeksi vinoon, joten tein paikat yläpuolelle. Nyt ruuttaavat aika suoraan imukanavaan eivätkä suoraan runnerin toiseen seinään kuten aiemmin. Enää ei vaan voi erehtyä luuemaan kaasareilla varustetuksi :P Samalla tuli todettua, että kaasarien rungon reikien peitoksi laittamaani liimamassaa oli kulunut/lähtenyt hieman pois ja ne ovat juuri läppien kohdalla. Poistin jämät ja laitoin tilalle kemiallista metallia.

Tänään kasasin palikat, säädin nokkia ja näpräilin vähän muuta. Ei ihan hukkaan mennyt. Käy ja toimii tasaisemmin, aivastelu hävisi ja herkkyyttä tuli reippaasti lisää. Osakaasulle asti ajelin säädöt jo aika liki. Täyskaasua ois vielä kateltava ja varmaan nokkien säätöjäkin, ei ole ihan raikkaan kuuloinen täydessä vedossa.

Eihän se nätti ole(varsinkaan syylärin pinta), mutta siinä silti kuva jakopääkoppa irtaallaan.

Etujouset ovat alkaneet tuntumaan turhan kovilta nyt kun 245:ssä alusta pelaa paljon paremmin. Joutuu vaan nostamaan hieman keulaa jos vaikka 140 madallusjouset lyhennettyinä laittaa. Ne kun ovat reilusti löysemmät kuin nuo paikallaan olevat mersun pätkityt.


145:n tilanne on muuten muuttumaton, mutta nyt on pieni kyselykierros konttoreilla käynnissä tekniikan suhteen ja eräältä suunnalta on alustavasti näytetty vihreää. Eiköhän se selviä tässä jossain välissä myös. Siltä näyttää kuitenkin, että tappikone kiertää edelleen näitä laitteita :idiot2:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #155 : 17.08.2013, 20:35:06 »
Eikai 145seen ole mikään kutoskone eksymässä keulille?  S*

Poissa mutkaputki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #156 : 21.08.2013, 20:30:18 »
Eikös deeku olis hyvä? Tulis ainaki savua perkuleesti jos ei muuta :idiot2: ite suunnittelin toiseen 242:sen koppaan laittaa deekun, kunhan siihen löytyis paperit.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #157 : 21.08.2013, 22:00:47 »
D24 ei niin kummoisesti innosta, painava kone suhteessa tehoon ja tilavuuteen, yms. Yhdessä vaiheessa mielessä oli tehdä Kulmamiehen Expressin mukaisesti 2,5l TDI, mutta siitäkin ajatuksesta tuli luovuttua.

142:n pakoäänet vaikuttivat jo viime vuonna kovanlaisilta ja nyt menin kopauttamaan etupönttöä. Niin kumisi tyhjyyttään. Fennon vaimenninvillat palaneet pois parin kesän ajoilla. Oli vielä huonompaa kuin tuon halpis rosteripöntön alkuperäinen, ne sentään kestivät kaksi vuotta päivittäistä ajoa. 2,5" 420 pitkä Simonssin läpivirtaava ovaali mahtui just paikoilleen vähän lähtöjä lyhentämällä. Hiljeni hyvin, enää +100km/h vauhdissa jollittava vitonen häiritsee ajelua.

Tänään vaihdoin apusimpukan helan kimppatilattuun kovaan versioon. Saishan se tuon hintaisena osana olla suoraan käypä. Simpukan rungon tappia piti ohentaa, jotta helan keskiholkin sai paikoilleen. Sen lisäksi pronssiholkki on puoli milliä liian lyhyt, jonka takia simpukan kasaaminen aiheuttaa jämähtämisen kiinni. Ohensin ohjausvarresta ja loput helan paksusta holkista jossa rasvanippa on. Voitelin oikeanpuoleiset raidetankojen nivelet, pyörän puoleinen kuulosti heilutellessa kuivalta ja sisempikin oli jo vähän jäykistynyt. Aurausta käänsin himppasen lisää. Kokonaisuutena ajotuntuma on huomattavasti parempi, vielä vaan vasemman raidetangon vaihto joskus.
Tuolla paikoilleen (m)asennettuna em. osat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #158 : 06.10.2013, 13:21:56 »
142:n ajokausi loppui tälle vuodelle maanantaina. Ei sen suurempaa kuin töiden jälkeen tekniikan poisto ruiskuineen. Jos tästä jotain voi päätellä, on se, että 145:een aiottu tekniikka tulee tähän. Tosin sekään ei aivan sellaisenaan toteudu vaan pyttyä lyhempänä. Alunperin aiotulla ois joutunut siirtämään rintapeltiä ~15cm taaksepäin, eikä viitsi siihen ryhtyä koska se siirtää jo kaikkea muutakin kojelaudan osalta. 145:ssä olisi mennyt tunnelikin uusiksi kokonaan, joten helpompi kaikin puolin näin. Siihen sitten jotain muuta :buck2:

Kyseisen padan kävin reilu viikko sitten hakemassa, jotain pientä siihenkin pitänee tehdä.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #159 : 06.10.2013, 22:05:41 »
142:n ajokausi loppui tälle vuodelle maanantaina. Ei sen suurempaa kuin töiden jälkeen tekniikan poisto ruiskuineen. Jos tästä jotain voi päätellä, on se, että 145:een aiottu tekniikka tulee tähän. Tosin sekään ei aivan sellaisenaan toteudu vaan pyttyä lyhempänä. Alunperin aiotulla ois joutunut siirtämään rintapeltiä ~15cm taaksepäin, eikä viitsi siihen ryhtyä koska se siirtää jo kaikkea muutakin kojelaudan osalta. 145:ssä olisi mennyt tunnelikin uusiksi kokonaan, joten helpompi kaikin puolin näin. Siihen sitten jotain muuta :buck2:

Kyseisen padan kävin reilu viikko sitten hakemassa, jotain pientä siihenkin pitänee tehdä.


vitoskone ???

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #160 : 23.02.2014, 23:38:48 »
vitoskone ???
Ei 142:een ainakaan ole tulossa.

Ja 142:sta puheenollen, torstaina hilasin sen töihin sisälle ja nostin vanhan tekniikan takaisin paikoilleen ja perjantaina puuhailin siihen liittyviä. Ennen asennusta vaihdoin kampiakselin etu- ja apuakselinstefan. Siivun laikkasin pois rintapellin pokkauksesta, mahtuu kannen kanssa puljaamaan paremmin. Tuumasin testata miten GT35 kiinakopio toimii tässä paketissa. Sehän piti laittaa koneen kylkeen jo 745:ssä ollessaan, mutta kutonen löysi tiensä sinne. Turbon sijaintia vähän mallailin ja jonkinlainen sykkyrä sarjasta tulee, eikä Dp:n kulkureittikään ei maailman tilavin ole. Öljynpaluulle tein paikan öljypohjaan ja painelinja tulee jakopään puoleisesta lähdöstä teflonilla. Ohivuotomittauksen tein myös. 1 ja 2 ovat hyvässä kunnossa, 3 ja 4 hieman huonommassa ja puhaltaa alakertaan. Liekö niiltä jäljiltä ottanut itseensä kun kannentiiviste aiemmin vuoti hieman pari kesää ja lopulta meni 3 ja 4 välistä(vuoto tuli tosiaan sitten vasta ilmi muutenkin). Katotaan nyt miten paljon puhaltaa läpi ja sen perusteella sitten päättää aukaiseeko.

Imusarjaksi hahmottelin alkuunsa nykyistä läppärunkojen sarjaa ja plenumiksi siihen sammuttimen säiliötä jonka hitsaisin kiinni. Kyljen aukaisin jo säiliöstä ja siihenhän se just mahtuisi. Sopivan kokoiset imutorvetkin on olemassa jotka hitsata sarjaan kiinni. Tilaa touhuta ei tosin jää nimeksikään. Säiliön alapuoli olisi suoristettava jotta edes vähän mahtuu kädet väliin. 234F:n imusarjan sain mallaukseen ja sen kanssa pelitilaa jää sarjan alle vaikka kuinka. En tosin muistanutkaan miten pienet kanavat sarjassa on, jää huomattavasti pienemmiksi kuin kannessa. Riittäähän siinä virtaus ahdettuun näille tehoille, mutta silti. Pikkaisen pitää kaasuläpänaukon vierustasta sipaista tavaraa pois jotta mahtuu olemaan ja tietysti läppä siirtää muualle. Bensakiskon etupää tulee turhan ylös, konepeiton jäykisteputkesta sipaistava todennäköisesti pala.

600x300 peruscoolerin ostin Biltemasta, sille on sopiva paikka syylärin etupuolella peltien takana piilossa. Ei tarvitse kuin tehdä tukijalat ja reiät valojen taustapeltien sivuihin lähtöjä varten.

Semmosta ::)
« Viimeksi muokattu: 23.02.2014, 23:40:50 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #161 : 24.02.2014, 16:37:59 »
Jaahas, sitä on taas päästy vauhtiin  :o

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #162 : 25.02.2014, 00:04:34 »
Jonkinlaiseen joo. Illan tuloksena pakosarja nelosen ja hukkaportinputkea vaille mallissaan. 234F:n imusarja pilkottu konehuoneeseen sopivaksi ja kaasuläpän sijaintia alustavasti kateltu. Ei saa kaasuläpän sijainnista kovinkaan siistiä millään ellei sijoita jonnekin vähän kauemmas imusarjasta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #163 : 25.02.2014, 22:19:00 »
Vähän ehti tekemään töiden jälkeen. Pakosarjasta jäi vielä hukkaportinputki pois, muuten hitsailtu ympäriinsä. Imusarjaan porasin tuloa varten reiän ja tein peitepalan kaasuläpänaukkoon. Käytin sarjan hitsauksessa jonka jäljiltä vanha läpänaukko on tulpattu ja uudessa pätkä putkea. Kaasuläppä ei tule suoraan imusarjaan kiinni käytettävissä olevan tilan takia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #164 : 27.02.2014, 00:10:37 »
Pakosarja ja öljynpaluuputki valmiit ja imusarja paikoillaan. Jarrutehostimeen jäi matkaa vielä vaikka kuinka :) Seuraavaksi dp:tä ja ahtoputkistoa.
Parit yleisräpsyt täällä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Kulkukoira  Proturbo