Proturbo  Autodiagnoosi

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 99398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #165 : 28.02.2014, 23:26:13 »
Eilen aloittelin dp:tä ja tänään tein sen loppuun. Mitä nyt lambdan paikka uupuu. Parista kohtaa litistelin alta ettei ottais joka pattiin kiinni. Turbolta lähtee pieni pätkä putkea jossa v-band päässä loppuosan liittämistä varten ja takapöntön eteen laitoin myös v-bandin. Nyt putken saa kohtuu fiksusti irti, eikä tarvitse mennä auton alle jotta saa pois tieltä esim. pakosarjan irrottamista varten. Riittää kun irrottaa ensimmäisen pätkän. Jos v-band ois ollut vasta auton alla, ei dp:n alkuosaa sais kovin mukavasti pujotettua pakosarjan ja korin välistä.

Coolerin sovitin syylärin etupuolelle. Flektin rungosta pieni siivu pois, jotta mahtui tulemaan eteenpäin ja valojen sivupelteihin reiät coolerin lähtöjä varten. Jää mukavasti peltien sisälle. Ja jää tilaa vielä mahdolliselle/todennäköiselle öljyjäähylle. Jos öljyjäähy tulee, pitää viimeistään siinä vaiheessa siirtää öljynsuodatin pois vakiopaikalta. Alkaa olemaan pientä tilanahtautta kun hukkaportinputki tulee kulkemaan siitä vierestä.

Ja kuvatkin meni jo seuraavalle sivulle.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2014, 23:27:57 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #166 : 01.03.2014, 10:26:38 »
Meinasitko koittaa isolla puristussuhteella miten rokkaa?
Ja mukava katsoa kun Volvoihin asentuu turboja kuin sieniä sateella   :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #167 : 01.03.2014, 15:35:12 »
Mitäpä sitä muuttamaan, vaatis liikaa vaivaakin eli koneen purkamisen ja mäntien madaltamisen tai vaihtamisen. E85:llä kuitenkin tarkoitus ajaa. Puran sitten vasta jos huohottaa liikaa kolmosen ja nelosen takia. Jos jotain joutuu muuttamaan, niin puolan paikkaa. Ei mahdu enää siihen missä ennen oli. Tietysti kytkin sekä laatikko on päivitettävä jossain välissä, mutta se on sitten.

Se on turbotettava kun ei ole jaksanut remmiahtimillekaan telineitä tehdä ::) Tulis jo kohtuu ahdas väli syyläriin nähden jos kampuralle kiilahihnapyörän lisäksi laittais remmille hihnapyörän. Ois melkein muutettava kaikki toimimaan moniurahihnalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 B? ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #168 : 06.03.2014, 21:29:42 »
Välijäähyn kiinnitykset tekaisin sunnuntaina ja maalasin sen mustaksi. Porasin ruuvit syylärin etupuoliseen palkkiin välijäähyn alakiinnikkeitä varten, ruuveihin pätkät letkua päälle ja suikaleet isompaa letkua sitten palkin päälle. Välijäähyn painoin päälle ja istuu napakasti siihen. Kotelosuojaa tietysti vielä ruuveille. Yläkiinnitykset linkittyvät päälipellin ruuvien alle näkymättömiin. Flektille jää etupuolelle pelitilaa noin 1,5cm eteenpäin ettei ota lukkopellin pystytukeen kiinni.

Muutamana iltana puuhaillut sen verran, että ahtoputkisto linjaukset on tehty sekä sarjat ja turbo ns. lopullisesti kiinni, ym. näpräystä. Läpältä imusarjalle menevän putken saa hitsautettua yhteen vasta alkuviikosta. Eipä se estäis koeajoa silti kun voi letkunpätkillä tehdä liitokset. Toisaalta silikoniletkutilauksesta jäi lähettäjän päässä puuttumaan yksi supistemutka eikä vielä ole tietoa missä vaiheessa se tulee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #169 : 09.03.2014, 00:18:01 »
Nippanappa ehdin perjantaina hakemaan matkahuollosta puuttuvan supistesilikonin ja niiden osalta on kaikki nyt hallussa. Eilen tein kaasuläpälle sekä vaijerikiekolle tellingin ja kiinnityksen jarrupääsylinterinmutterin alle(siitä huono kuva kuvissa). Maalasin imu- ja ahtoputkia mustaksi, hitsattavat osat jätin vielä ilman ja ovat kuvissakin vain mallin vuoksi letkuilla yhdessä. Paisarin siirsin vasemmalle, ettei tyrkkää tilanteen sattuessa nesteitä ilmanputsarin päälle. Näyttää hiljalleen jo joltain. Kuvaa täällä.

Syyläri ois maalailtava, vedettävä letku kaasuläpän joutokäyntiruuvilta imusarjalle, parit klemmarit lisää ahtoputkiin, pissapojansäiliölle paikka, puolalle tellinki ja sen semmosta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #170 : 09.03.2014, 09:10:54 »
Sä se jaksat painaa :)

Minkälaiset moottorin kumityynyt tässä on? Ajattelin vaan, kun tosiaan tuo imusarja ja jarrutehostin tekevät melko läheistä tuttavuutta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #171 : 09.03.2014, 23:58:06 »
Silloin on tehtävä kun siltä tuntuu, johan tässä on kohta ajokelitkin 24/7. Vielä ois läjäänsaamisen jälkeen otettava leimalle teholappu ja muutostettava ennen kuin pääsee ajelemaan.
Kumit tais olla suht vakion kokoiset teollisuuskumit. Ei ne yksistään pitäiskään konetta paikallaan, sen takia on aina ollut sivutuki.

Kaasuvaijeri tuli kivuttomasti B19A:n vaijerista. Pituuden takia tekee ekstralenkin imusarjan alla, mutta eipä tarvinnut muuttaa mitään. Syyläristä putsasin vanhat maalit pois päältä ja ohuen pohjamaalikerroksen jälkeen tuli näkyviin murtumia molempien letkulähtöjen juotoksissa. Se jäi pohjamaaliin, juotatan ne uudelleen paikoilleen. Jos onnistuis samalla kun hitsautan ahtoputken. Eihän se aiemmin vuotanut, mutta nyt murtumien ollessa selvästi esillä ei viitsi laittaa paikoilleen. Lambdalle hitsasin holkin dp:hen ja kytkin ruiskun sähköt. Täytyy kyllä siistiä johdotusta jossain vaiheessa, turhan puuhaillun näköinen.

Muuttelin asetuksia nykyiselleen sopivaksi ja otin mustan 242:n kartat käyttöön. Kyllähän tuo käyntiin lähti ja käykin ihan siivosti sen jälkeen kun laihensin bensakarttaa ~15% siitä mitä oli 242:ssa. Syylärin puuttumisen takia ei kovin pitkällisesti viitti käytellä. Äänestä päätellen dp ottaa hieman kiinni laatikontukipalkkiin, hyvin lähelle siinä se meneekin.

Sytkäpuolelle mietin jo eilen konehuonetta katsellessa vag-coppeja kuten esim. Xuppolla on. Tulee paljon siistimpi kun saa kaikki sytkäpuolen johdot piiloon, eikä tarvitse tehdä puolaa varten lämpösuojausta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #172 : 15.03.2014, 00:30:30 »
Viikolla ei kummoisia, illalla tuli vähän puuhasteltua. Ahtoputki hitsautettu, maalattu ja asennettu. Syylärin lähdöt olivatkin tinaamalla, ne on juotettu kuntoon, kampe maalattu ja asennettu. Teki mukavan muutoksen konehuoneen ilmeeseen kun ei ole enää kulahtaneen näköinen. Jäähdytysnesteet kaadoin sisään ja käytin sekä ajelin työpaikan pihalla. Nokkia kääntelin käynnin parantamiseksi ja parannusta tulikin jo, vielä säädettävä lisää. Hieman erilailla toimii vakio 16v imusarja kuin läppärungot ::)
Vielä ois kaikkea puuhasteltavaa ennen kuin voi ajatella vievänsä penkkiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #173 : 29.03.2014, 23:11:01 »
Hukkaportin ohjausletkut ja bypassin laitoin viikolla paikoilleen. Kompurakotelossa ei ollut nippaa valmiina joten siihen paikka. Plus vähän muuta rassausta. Saksan Ebayn kautta tuli käytettyjä Vag coppeja, niillä hyvä testailla näin alkuunsa.

Tänään tein puolien vaatimat kytkentämuutokset sekä vaihdoin pienikantaiset tulpat jotta puolat menevät pohjaan asti. Kävin lapuilla ajelemassa illalla hieman ja toimiihan tuo näin alustavasti. 4500-4600rpm tienoilla 0,6bar paineella alkaa nakuttamaan vaikka ennakkoa pienentäisi miten. Login pohjalta ei ole mitään mikä voisi tilanteen aiheuttaa. Vaihdettava vielä lisää uutta bensaa tankkiin, osa kuitenkin on syksyn jäljiltä. Ajatuksena on ajaa ensin bensalle ennakot kohilleen, jotta tietää miten kone käyttäytyy ylipäätään. Mutta jos ei tilanne korjaannu niin E85 tankkiin, penkkiin ajamaan ja katselemaan missä vaiheessa käyrät on parhaimmillaan. Hukkikseen löysempi jousi ettei ahdot karkaile vahingossa, vaikka painerajoitin onkin megasta käytössä.

Konehuone tällä hetkellä, isommaksi kuvaa klikkaamalla:


Lambda näyttää kuvassa aika törölle, muttei ihan noin paha ole kuitenkaan. Vanha hukkakipinäpuola piti ottaa käyttöön alunperin ja se olisi tullut juuri siihen kohdalle nurkkaan. Vielä dp:n lämpösuojaus, hukkiksen poistoputki, pissapojansäiliölle paikka konttiin, jne.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2014, 23:49:24 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #174 : 30.03.2014, 00:14:00 »
Hyvältä näyttää taas! Paljon tehotavoite?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #175 : 30.03.2014, 11:50:54 »
Hienoa Lankku - olispa muillakin yhtä paljon energiaa käytettäväksi projektien kanssa.

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #176 : 30.03.2014, 22:46:51 »
Hienoa Lankku - olispa muillakin yhtä paljon energiaa käytettäväksi projektien kanssa.

...eikä oo edes pieniä apukäsiä rassaamassa...  :o

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #177 : 01.04.2014, 22:01:39 »
Tehotavoite on olemassa, mutta mitä sitä huutelemaan ennen kuin tietää miten sen kanssa käy ;) Tehopaino suhde tulee kuitenkin oletettavasti olemaan ihan kohtuullinen ratailua ajatellen.

Joskus ne pienet apukädet ois ihan hyviä, mutta tuleepa tehtyä paikat sen mukaan että edes jotenkin saa näpit tungettua väliin ::)

Taas tuli ajeltua, nakutukset haeskeltu pois ja pientä säädöntynkää tehty. On siinä jotain kulun tuntua jo. Vielä vaan se hukkiksen jousi vaihtaa löysempään ja tehdä tarkastusmittaus nokkien ajoitukselle sekä edellisessä viestissä mainitut laitot. Sen jälkeen E85:ttä järjestelmään ja penkkiin kiusaamaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #178 : 03.04.2014, 22:04:25 »
Nokkien ajoituksen tarkastin eilen. Olihan niissä säätövaraa ja paremmaksi meni taas roimasti. Tuntuu hiljalleen että sehän saattaa jopa liikkuakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #179 : 12.04.2014, 19:00:31 »
Eilen väsäsin jakohihnalle taustapellin apuakselin yläpuolelle, siinä ei ole ollut mitään koko aikana ja sopivasti sattuessa sieltä tulee tavara suoraan hihnalle. Jakopäällä ei ole muutenkaan mitään muuta suojaa kuin yläpuolinen koppa. Ois voinu nuo alapuoliset suojaukset kehitellä tietysti koneen ollessa irti, mutta kaipa se on jotain lisävaivaa saatava itelleen. Hukkaportilla on nyt poistoputki joka suuntautuu alaviistoon apparin etupyörän takapuolelle. Olkoot siinä toistaiseksi, dp:hen se ois yhdistettävä kumminkin.

Kontin puolella vaihdoin bensapumppujen kiinnikkeet siistimmiksi eli käyttöön 700/900 puolanjalat ja putsasin painepumppuna toimivan. Se jäi putsaamatta kasausvaiheessa ja oli aika törkyisen näköinen, 6-ovisen vanha kun on. Samoilla jäljillä on sen pumpun abikot, parempaan vaihtoa vaille. Välisäiliönä toimiva öljynkeruupurkki on jo jonkin aikaa mehinyt hieman bensaa läpi ja nyt otin sen auki. Eikä tarvitse ihmetellä miksi. Ostin viime vuonna samanlaisen öljynkeruupurkin ja siihen verrattuna työstöjäljessä tiivistepinnoissa on tapahtunut "pientä" kehitystä. Lisäksi päätyjen tiivisteet ovat uudemmassa melkein tuplaten leveämmät. Koetin saada vanhaa vielä tiiviiksi, muttei se oikein onnistu ilman pintojen koneistamista tai paksumpaa tiivistettä. Tänään vaihdoin uudemman purkin tilalle, vanha saa toimia liimatiivistemassan kanssa ehostettuan öljynkeruussa mihin sen sitten laittaakaan. Bensahuuruja ei sisälle tule, eikä kontinluukussa ole tiivistettäkään joten ilma kiertää.

Nyt kehtasi jo kuvankin ottaa polttoainepuolen järjestelyistä.


Oikealla esipumppuna joku bemarin(?) painepumppu. Paluu bensakiskolta alanurkassa ja paluu tankkiin ylänurkasta.
Paikkalappu painepumpun yläpuolella on varmaan ainoa jonkun aiemman omistajan tekemä jota en tehnyt uusiksi ;D Ja painepumpun asentoa vois vielä vähän muuttaa jottei välisäiliöltä tuleva letku joudu noin mutkalle. Jonkun suojakuupan vois tehdä jos viittii, kuitenkin kaikenlaista tavaraa kontissa aina pyörii. Akulla on oma henkiletku kuvassa oikealla näkyvän läpivientikumin kautta kunhan sen saa tyrkättyä paikalleen. Samalla tavalla kuin S60/S80/V70II.

Ei kait taas sen kummempia. Etuiskareita tiukkasin kolme naksua, takaa kaksi ja käänsin pakonokan aukiolon vähän reiluun kahteen milliin 2,5 sijaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autoracing  KL-varaosat