Autodiagnoosi  Carcom Oy

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 98687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #180 : 17.04.2014, 22:27:49 »
Etujarrumuutos 240 jäähdytetyille on viimeinkin tehty. Eipä ole osatkaan vielä tainneet aivan kahta vuotta ollan nurkissa. Palat eteen EBC Redstuffit ja taakse tuli Greenstuffit koska sellaiset oli hommattuna. Etulevyt Mtecin myymät peruslevyt kolottuina ja taakse jäi vakiot. Kaipa se noilla pysähtyy riittävästi vaikka katselin, että ois voinu vähän isommatkin levyt laittaa eteen. Tommoset siis. Rasvakupit ovat hieman rujon näköisiä koska niitä joutui aiemmin nuijimaan Polariksien takia.

Ja kun tuumailulinjalle tuli lähdettyä, tuli harkittua jo kohtuu vakavasti teräspunosletkuja joka nurkkaan. Jarrupuolelle niitä seuraavaksi ja uudet kumisarjat takasatuloihin. Etujarrut kävivät yhdessä vaiheessa kohtuullisen kuumana radalla huonojen palojen takia. Sillä reissulla kaikki jarrunippojen kumihatut sulivat ainakin osittain ::) Ja nyt tässä vaiheessa melkein kaikki pölysuojat ovat rikki. Tosin eipä nuo kumit taida aivan alkuperäislaatuisia olla. Vois vaihdella kumit uudestaan jos jossain vaiheessa tarttee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #181 : 19.04.2014, 22:47:21 »
Ruiskun johtoja niputtelin sisältä ja imusarjan alta. Dp:n alkumutkaan kiepasin lämpösuojanauhaa, kiinnitin äänimerkin ja konepellinlukon aukkoon tein peitelevyn joka pitää samalla flektin paikoillaan. Pitkät olivat kateissa tekniikan väliaikaisen poistamisen jäljiltä, syypää oli öljynpaineanturinjohdon poiston yhteydessä irronnut johto viikseltä. Tietysti ensin tuli rassattua liittimet releeltä.
Yhtä penkittäjää yritin viikolla tavoitella, mutta vielä ei natsannut. Jos pääsis ens viikolla penkkiin, sais katsastettua ja ajoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #182 : 30.04.2014, 22:31:47 »
Alustava penkitys suoritettu eilen. Sen lisäksi penkkireissu ja tämän aamun työmatka mukaanlukien noin 210km maantieajoa.

Kun siirsin koneen 745:stä takaisin tähän, heitteli Innovate välillä arvoja vähän miten sattuu, aiemmin ei ollut mitään oireita. Viimeseltään otti ja hajosi kokonaan ensimmäisen vedon jälkeen, mutta sen verran sai sentäs todettua että turvallisen rikkaalla ollaan. Liekö mennyt ohjainlaitteen sisältä jotain vanhuuttaan. Tuumasin että vedetään nyt kun on sitä varten tultu ja hyvin pelas.
Hukkaportinjousi on hieman viritelmä tällä hetkellä, joten mahdollisesti siitä sekä koneen luonteesta johtuen lähtee 4700-4800rpm kohdalla nostamaan ahtopainetta. Tuolla kohdalla oli 0,4bar painetta ja 7000rpm jälkeen 0,85bar. Teho on hyvin samalla jyrkkyydellä nouseva vedon loppuun asti ja vääntö tasainen sitten kun kierroksille päästään. Paras vääntö tuossa vedossa oli 381Nm @ 6346rpm, säästyypä laatikko ja riittää kytkin tällä hetkellä ::) Lappua laitan esille kunhan kone on paremmin säädöissään ja penkitetty uudemman kerran kovempaa jarrua vastaan. Sen verran voidaan kuitenkin todeta, että 0,85bar paineella luovutti penkin mukaan 370hv +7000rpm. Hyvin tuntuu vetävän kun päästään alueelle :sundaydriver:

Nokat ovat aivan överit tällaiseen mietoon ahdettuun. Vakioiden vaihtamista vois ajatella vakavammin kunhan saa säädettyä nykyisellään paketin kuntoon. Vaparina niille ajoitus oli imu 4mm ja pako 3,6mm YKK:ssa, luvattu toimivan 7800rpm asti. Nyt ovat 2,5mm tuntumassa ja siinä tuntuis toimivan.
Tuollaiset hiotut olleet kiinni kesäkuulta -11 lähtien:
Imu 277astetta/0,050'', nosto 11,86mm.
Pako 263astetta/0,050'', nosto 11,83mm.

Tänään vaihdoin 745:stä Innovate MTX-L:n paikoilleen, koska sitä ei siinä tarvitse. Eipä viipottele arvot turhia.

E85:ttä pitäis laittaa tankkiin, mutta taitaa siinä vaiheessa viimeistään morjestaa kytkin ja/tai laatikko. Sekä suuttimet loppuu kesken...
« Viimeksi muokattu: 30.04.2014, 22:33:19 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #183 : 02.05.2014, 20:50:01 »
Eilen rassailin katsastusta varten paikkoja ja laitoin oviin 242:n tippalistat paikoilleen tuulilasiliiman avustuksella. Niitä sovittelin paikoilleen jo auton kasausvaiheessa, mutta tein oviin liian matalat pellit kiinnitystä varten ja annoin olla ilman tänne asti. Nyt vois vaihtaa oven ikkunakarmin ja listan väriä mustaksi. Ja katsoa miten paljon lehtiä oven sisällä on.

Tänään iltapäivällä muutos- ja määräaikaiskatsastus hyväksytysti läpi. Etulattiat lutrasin kotelosuojalla ja pienellä reunojen saksimisella sovitin 740 etuäänieristematot paikoilleen. Muutamiin jääneisiin vanhoihin pultinreikiin laittelin tulppia. Kummasti laski melutaso kaikkinensa :) Kaiken hyvän lisäksi pesin pois talven ja kevään ulkoilutuksesta tulleet liat. Löytyi valkea väri jälleen.

Miettiny pitäiskö perään testata Redline Heavy Shockproof öljyä, välitys tuntuis jollittavan sitä enemmän mitä lämpimämpi se on. Ja jostain syystä tuntuu, että pitää kovempaa ääntä kuin syksyllä. Ja casteria vois lisätä aika paljon, keskitystä ei ohjauksessa oikein ole. Etupalkin kallistaminen sitä tois, mutta samalla raidetangonpäänkiinnitys nousee ylöspäin entisestään.

Nyt kun mieleen muistuu, merkataan painot talteen.
Etu vasen 330, oikea 285kg. Taka vasen 323, oikea 308kg. Sisältää noin 75kg katsastajan, puoli tankkia bensaa, varapyörän, pienen hallitunkin ja ~5l nesteitä tonkassa kontissa. Eli ilman kuskia noin 1171kg. Eroa ensimmäiseen katsastukseen 242 vakiojakkarat -> kupit, Cassiopeiat -> Geminit, Getrag 265 -> M47, vapari -> ahdettu. Silloin saatu tulos oli 1160kg. 5-10kg saattaa olla tämänhetkinen tulos alakanttiin verrattuna ensimmäiseen punnitukseen.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2014, 01:08:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #184 : 05.05.2014, 22:00:43 »
Hyvin on toiminut mitä on tullut ajeltua. B20 öljykorkin laitoin, jotta kone saa toisenkin huohotusreiän.

Lauantaina pari vetoa testasin ja vasta tänään huomasin aamulla töissä, että laturinhihna oli mennyt selälleen kampuralta ja vesipumpulta. Sen lisäksi se kulki molemmissa kiilauran ohjausreunan päällä eikä pohjalla, eli keskellä selkäpuolta näkyi kudokset jo. Kumman hyvin se kesti ajella, uuden laitoin tilalle. Eipä tullut tuotakaan vastaan vaparina kertaakaan. Liekö laturinjalka viipottaa aivan kierrosalueen loppupäässä sitten sen verran enemmän, koska vaparina ei rajoittajan tuntumaan tullut juuri kierrätettyä. Ja nostin rajoitinta vielä hieman aiemmasta koska vetää sinne asti hyvin.

Muuten en olisikaan töissä aamulla konepeittoa nostellut, mutta matkalla lämmöt heittelivät. Syyläri oli vajaa ja paisarinympärys märkä. Töiden jälkeisen tarkemman tutkailun jälkeen pystyikin toteamaan, että paisarin pohja on halki ja sieltä puuttuu pikkurillinpäänkokoinen pala. Ei ihme jos nesteet karkaavat. Kaipa se on kopsahtanut jonnekin tekniikkaa laitellessa. Toinen paisari tilalle ja samalla kiristin korkin kynsiä jotta tiivistyy kunnolla. Päälle puoli konehuonetta sekä kyljet pesien. Ei ainakaan kotimatkalla ollut nestehukkaa tai lämmönheittelyä.

Casteria lisäsin ylätukivarsien asentoa säätämällä, mutta ei se tilannetta jarrutuksissa juurikaan parantanut. Seuraavaksi etupalkin kallistus. Etuiskareita tiukkasin kolme naksua ja yhdessä castermuutoksen kanssa tuntuis taipuvan paljon nätimmin. Turvakaaria tekis edelleen mieli, koska kori antaa varmasti paljon periksi, mutta linjaus ois sivulla kovin lähellä päätä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #185 : 11.05.2014, 22:00:50 »
Tilasin eteen Mamasanilta teräspunosletkut ja sain ne alkuviikosta. Keskiviikkona vaihdoin paikalleen. Vielä taisi hitunen jäädä ilmaa jonnekin. Termari on osoittanut koneen lämpiämisvaiheessa pariin kertaan jumeutumista. Vaihdettava 82-asteinen jälleen paikoilleen.

Perjantaina illemmalla aloitin kopan operoinnin, venähti samalla kertaa hieman lauantainkin puolelle. Lauantaina aamupäivällä heitin värit niskaan ja tänään kasailin irroitetut osat takaisin. Olipahan hinkkaaminen vanhoissa väreissä, eikä tilatkaan maalaria paranna kun sen verran harvoin tulee tehtyä. Vois muistaa vaikka tarkastaa ettei suojapaperien väliin ole jäänyt pientä roskaa :buck2: Jos vaikka PV:tä maalatessa muistais sitten. Konepeittoa ja kattoa lukuunottamatta jäi vanhaan väriin ja se olikin sen verran muuttanut sävyään matkalla, ettei ole ihan edes lähelle. Konepeittoa en olisi maalannut muutenkaan, tarvitsee korjausta ennen sitä.
Kuvia nähtävissä tuolla.
Yhdessä kuvassa taustalla näkyvä 265 D24 2+3 pakukin on kuulemma myytävänä jos jotakuta kiinnostaa...

Seuraavat vaiheet parin paikan hionta ja kiillotus, oviin ikkunakarmeihin RubberCompia, putkenpää mustaksi, ehkä pienoinen perän madallus, katella istuisko puskurit yhtään ulkonäköön, jne.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014, 22:05:02 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #186 : 11.05.2014, 22:05:06 »
Hyvä veto tämä yksiväriseksi maalaus.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #187 : 11.05.2014, 23:16:59 »
Oli mielessä jo viime vuonna. Viimeaikoina miettinyt uudestaan ja viikolla pallottelin asiaa enemmän myös sen suhteen miten ylipäätään teen. Tuumasin että vois vaihtaa ulkonäön kliinimpään muutenkin ja kun tekniikkakin vaihtui. Tulin värin suhteen tuohon tulokseen ja sain sovittua tilojen käytöstä lyhyellä aikataululla. On muuten ensimmäinen auto jonka olen ylimaalannut ihan vaan sen takia, että väri vaihtuu. Kerrankin pääs pienellä eikä tarvinnut tehdä enempää koritöitä ensin :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #188 : 12.05.2014, 00:53:02 »
Astetta nopeampi kaveri, keskiviikkona vielä miitissä mietit asiaa ja nyt se on jo tehty O0
Siitähän tuli hyvä  :pomo:

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #189 : 12.05.2014, 09:56:01 »
Astetta nopeampi kaveri, keskiviikkona vielä miitissä mietit asiaa ja nyt se on jo tehty O0
Siitähän tuli hyvä  :pomo:

Kyllä Lankku on aika montakin astetta nopeampi kaveri :o

Näitä projekteja kun on lueskellut, niin ei voi oikein käsittää, kuinka nopeasti kaikki tapahtuukaan.

Hyvältä näyttää :pomo:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #190 : 14.05.2014, 07:29:56 »
Asiasta viidenteen, onkos toi 265 paku mikä näkyy taustalla ollut alunperin ruskea? Jos, niin on kaverin vanha.. Maalas sen joskus metallisiniseks.
Volvo PV&Duett

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #191 : 14.05.2014, 08:11:56 »
Meinasitko tulla svk kokoontumisajoille?
940 classic
Amazon -68

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #192 : 14.05.2014, 21:22:13 »
JoonasH; sjos, Kuvat vaan narraa :) Maalaan sit joskus uusiks kun pinta alkaa kyllästyttämään laadullisesti tai muuten.

Ville K, paha sanoa. Muistaakseni joka paikasta näkyviltä osin on tuossa värissä.

moikki, SVK:n kokoontumiseen ois tarkoitus mennä käymään, vaikka samana päivänä oiskin Lappeenrannassa maili. Jääny kumminkin nyt kahtena vuonna kokoontuminen väliin. Sitä ei vielä tiedä millä laitteella, PV ei siiheksi ehdi kuitenkaan ihan :P

Kopan jäykkyys on ollut mietinnän alla jo jonkin aikaa ja täys turvakaaritus ei oikein ole ratkaisu, koska katto on niin matalalla. Penkkien taakse vois tietysti tehdä jotain putkitusta, mutta miten paljon se sitten jäykistää. Ensiaskeleena tein eilen pitkittäistuet etualatukivarren pultinpään ja pitkittäisen runkopalkin välille. Vielä ei ole ajokokemusta vaikuttiko mitään vai oliko vaan turhaa puuhastelua. Toiveissa tietysti keulan joustamisen vähentäminen. Kuvan vois ottaa huomenna. Muutoin korin elämistä ajatellen meinasin hitsata 2-3mm seinämällä olevan matalan U-profiilin helman pohjaan koko matkalle tai samanpaksuisen kulmaraudan lattian sisäpuolelle sisähelmaa vasten. Niiden lisäksi vaatis tietysti vähän muutakin, esim. muutaman ristikkäisen tuen.

745:n koppa meni kaupaksi ja sen myötä pääsee tekemään muutamia ostoksia.
Riittävän isoista suuttimista on kauppa sovittu ässäarvan kanssa ja vanhoista alustavasti toisaalle. Tilasin 205/50/16 peruskumit eli Hankook Ventus Prime 2 kiepin. Vanhat ovat aika lopuillaan ja liian isot eteen. 164:n 1031 taka-akseli ja vauhtipyörä -618 SRE:n jaolla ovat tulossa, mikäli myyjän kulkemiset toteutuvat. Vanhassa välityksen jollotus johtuu väljistä pinjonin laakereista, antaa sivuttain välystä. Liekö tuossa krymppiholkkia ollenkaan ja ois pitänyt hieman tiukkailla aiemmin.

Vaihteistosta hävis ykkönen kokonaan reilu viikko sitten. Oisko sitten synkka levinnyt niin täysin, ettei edes yritä ottaa sisään paikallaan. Sama kuin kaaviossa ei olis ykköstä. Vaihdan toisen tilalle samalla kun vaihdan taka-akselin. Nyt vielä onnistuu hyvin liikkeellelähtö kakkosella, mutta harvemmalla perällä tuskin enää. mirok:lta löytyi M90 kytkinakseli, laitan sen levällään olevaan lootaan joka sitä kaipaa ja taas ollaan askel lähempänä. Periaatteessa puuttuu enää asetelma, levy ja poljinmuutokset. Kardaaninetupätkän saanee kaiveltua jostain. Meinasin ensin päästää itseni halvemmalla kytkimen suhteen ja hommata 215mm sintterin M90 kaveriksi. Mutta eihän 8v turbosaabin asetelma kuitenkaan ihan niiin hyvä ole.

Ahvenistolle on tarkoitus lähteä 24. päivä vrcf:n ja cossuklubin yhteiselle ratapäivälle ajelemaan jos ei ole märkää sekä kalusto on ehjänä. Ja silloinkin kohtuullisuuden rajoissa M47:n ja öljyjäähyn puuttumisen takia :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ville.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #193 : 14.05.2014, 21:56:59 »
Onko konehuoneen lämpöjen kanssa ollu vielä mitään ongelmia? Omassa 144 volvossa on ahdin suunnilleen samalla kohdalla kun sun autossa ja massat meinaa sulaa pyöränkotelosta. Mahtaako esim. noilla pakopesän lämpösuojilla tehdä mitään?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #194 : 14.05.2014, 22:17:27 »
Ei ole ollut ainakaan turbon aiheuttaman lämmön ongelmia, on sen verran kaukana pinnoista kuitenkin. Eniten lämpöä saava paikka on rintapelti siitä kohtaa jossa dp menee alas. Konepeitto turbon päältä on kohtuullisessa lämpötilassa myös. Pakopesän huppu toimii kyvin kyllä säteilylämmön ehkäisyssä. Kiinahupun pinta kestää kädellä koskettaa rata-ajon jälkeen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy