Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Uusiutuva Neste MY Diesel - käyttökokemuksia diesel-Volvoissa

  • 209 Vastauksia
  • 67639 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 391
Onko tässsä My Dieselissä ylipäätään muuta veroa  kun ALV. Valmistuskustannukset ja Nesteen kate vaan suuremmat?
« Viimeksi muokattu: 06.04.2019, 20:03:41 kirjoittanut gubbe »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Onko tässsä My Dieselissä ylipäätään muuta veroa  kun ALV. Valmistuskustannukset ja Nesteen kate vaan suuremmat?
Liki saman verran valmisteveroa kuin fossiilisessa eli n. 30-50 snt/l +alv laadusta riippuen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Liki saman verran valmisteveroa kuin fossiilisessa eli n. 30-50 snt/l +alv laadusta riippuen.

Eipä tällaiset asiat näy vaalikeskusteluissa vai näkyykö? Seuraava tankkaus aloittaa minulla kokeilun.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Yksittäiset ehdokkaat puhuvat biopolttoaineista, puolueet ei linjana
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Tässähän olis ny valtiolla "pelin paikka" vähentää maan hiilidioksidipäästöjä mutta en pidätä hengitystäni lisätuen saapumisesta...
--
Tuolta näkee miten eri polttoaineita verotetaan. Minusta näissä on pienempi vero jo kuin normi dieselissä.
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/valmisteverotus/valmisteverolajit/nestemaiset_polttoaineet/nestemaisten_polttoaineiden_verotaulukk/

Tuolta myös näkee että bensassa veroa on about 20cnt/l enemmän kuin dieselissä. Eli aika paljon tuetaan jo diesel autoilua.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tuolta näkee miten eri polttoaineita verotetaan. Minusta näissä on pienempi vero jo kuin normi dieselissä.
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/valmisteverotus/valmisteverolajit/nestemaiset_polttoaineet/nestemaisten_polttoaineiden_verotaulukk/

Tuolta myös näkee että bensassa veroa on about 20cnt/l enemmän kuin dieselissä. Eli aika paljon tuetaan jo diesel autoilua.

Itse hieman karsastan sanaa "tukeminen" kun on puhe pienemmästä verotuksesta. Tukeminen olisi sitä, että saa valtiolta rahaa.

Kyse on nyt kuitenkin vertailusta eri dieseltyyppien välillä, ei vertailusta bensiinin.

Koetin löytää selitystä noille eri biodieseltyypeille, sillä verotus näyttää vaihtelevan paljon. Joissain se on lähes sama kuin normidieselissä, toisissa taas huomattavasti halvempi.

Mihin luokkaan tämä MY menee?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Onko kenelläkään vielä kokemuksia MY-dieselistä D24 koneessa?

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 391
Minulla kun on tällainen paha tapa vertailla Suomen ja Ruotsin eroja niin tästä sitten lähtikin  tuo aikaisempi kysymykseni.

Ruotsissa HVO100  dieselin energia- ja  hiilidioksidivero on 0 kr toistaiseksi, ALV kyllä on päällä ja hinta silti euroissa noin 6-7 senttiä kalliimpi kuin fossiilinen diesel.

Eli, voisko kuvitella jos vero oilsi pienempi tai ei ollenkaan, niin Neste tai muut valmistajat ottais omansa

 Jostain luin, että korkeampi hinta johtuisi korkeimmilla tuotantokustannuksilla ja varastojen vähyydellä. Nestehän on viime vuoden marraskuusta alkaen lanseerannut MY Dieselin sinnekin.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2019, 18:15:55 kirjoittanut gubbe »

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Tuolta näkee miten eri polttoaineita verotetaan. Minusta näissä on pienempi vero jo kuin normi dieselissä.
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/valmisteverotus/valmisteverolajit/nestemaiset_polttoaineet/nestemaisten_polttoaineiden_verotaulukk/

Tuolta myös näkee että bensassa veroa on about 20cnt/l enemmän kuin dieselissä. Eli aika paljon tuetaan jo diesel autoilua.

Se mikä verossa voitetaan, se käyttövoimaverona maksetaan. Pienemmällä verotuksella tuetaan rekkaliikennettä.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 604
Onko kenelläkään vielä kokemuksia MY-dieselistä D24 koneessa?
Nyt tankillisen ajanu ja ainakin haju on paljon miedompi. Haittapuolia ei ole esiintyny mitään. En nyt sanois että se tuntuis tehokkaammalta ja käyntiin tuo on pärähtäny, ku kone on puolikierrosta pyörähtäny ni ennenki :)
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa tommil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • D5

Lehdessä oli tuommoinen juttu my dieselistä.
https://www.is.fi/autot/art-2000006059909.html
« Viimeksi muokattu: 14.04.2019, 22:13:48 kirjoittanut tommil »
Voima ei tule tyhjästä

Poissa Kurantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
2019 alusta lukien ajanut pääosin Mydieselillä (~15tkm).
Jos hintaa ei huomioida, niin miinuspuolena on harva jakeluverkosto.
Nesteen applikaatiolla löytää kyllä asemat, ja olen tankkaillut toisinaan "varmuuden vuoksi" tankin täytteen kun mydieseliä on reitille sattunut. Siitä huolimatta on pari kertaa joutunut ottamaan "tavallista" kun mydieseliä ei ollut kohtuudella saatavilla.

Testiautona on nyt reilut 600 tkm ajettu D5 vuosimallia 02.
Polttoaineeseen liittyviä ongelmia en ole havainnut.

Poissa Sande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
2019 alusta lukien ajanut pääosin Mydieselillä (~15tkm).
Jos hintaa ei huomioida, niin miinuspuolena on harva jakeluverkosto.
Nesteen applikaatiolla löytää kyllä asemat, ja olen tankkaillut toisinaan "varmuuden vuoksi" tankin täytteen kun mydieseliä on reitille sattunut. Siitä huolimatta on pari kertaa joutunut ottamaan "tavallista" kun mydieseliä ei ollut kohtuudella saatavilla.

Testiautona on nyt reilut 600 tkm ajettu D5 vuosimallia 02.
Polttoaineeseen liittyviä ongelmia en ole havainnut.
Hyvää käytännön testiä! Oletko huomannut kulutuksen muuttumista ja/tai käyntiäänessä muutoksia?
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech -17

Poissa Kurantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Kulutus on kyllä hienokseltaan pudonnut. Matka-ajossa pääsee nyt helposti alle 6l/100km lukemiin, aikaisemmin tahtoi mennä yli. Täysin vertailukelpoisia lukemia ei tosin ole esittää sillä vuodenvaihteessa tuli vaihdettua myös ahdin ja välijäähdytin "päivitettyihin" versioihin.

Käyntiäänessä en isoa eroa ole huomannut, mutta ei käynti ainakaan karkeammaksi muuttunut.

Lisäksi katsatuksen päästömittauksessa katsuri mainitsi erikseen matalista lukemista.

Olen kokeillut tätä menovettä myös toisessa autossa (V50 2.0D), eikä sekään mennyt rikki ainakaan ensimmäisen parin tuhannen kilometrin matkalla...


Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
V50 2012 D3 mallissa olen tällä pari tankillista ajanut. Erona tavanomaiseen dieseliin on se, että pakokaasut eivät haise käytännössä lainkaan MY Dieselillä. Eberin pakokaasut haisevat erilaiselta, mutta en sanoisi että juuri sen miellyttävämmältä. Kerran havaitsin pakkasilla, että Eber ei lähtenyt ekalla yrityksellä käyntiin MY Dieselillä, mutta en osaa sanoa johtuiko se edes polttoaineesta. Mutta varmaankin jatkossa tulee silloin tällöin tankattua, Oulusta saa ainakin parilta Nesteeltä tätä.
Volvo V50 D3 -12

 

Ateho  Elekma