Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 96489 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #105 : 11.10.2011, 15:00:51 »
Ei ainakaan itteä houkuttele oikein käännetyt pellit nykysellään. Kehän siirto on paljon huomaamattomamman näköinen ja sen takia passelimpi muutenkin :) Ensi kesäksi vaan uudet soppelit kumit Polariksille ja se on siinä. Saa nuo 16" pellit pyöriä 745:ssä ainakin talven yli.

Minkäslaiseen ET-lukemaan pääsee etuvedon 16" vanteilla, jos ei käännä keskiötä, vaan vain muuttaa keskiön paikkaa?

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa o-pp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #106 : 11.10.2011, 19:33:54 »
Minkäslaiseen ET-lukemaan pääsee etuvedon 16" vanteilla, jos ei käännä keskiötä, vaan vain muuttaa keskiön paikkaa?

Mulla oli ET49 versiot S80:n 16" peltivanteista. Keskiötä sisennettiin 20mm, tuloksena ET29. Se oli maksimisiirto.
En tiedä onko se pienemmän ET:n 16" pelti erilainen tapaus.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #107 : 11.10.2011, 21:35:09 »
ET18 menee vielä hyvin ainakin 6,5" vanteella, mutta sitä enempää ei oikein fiksusti pysty eikä kannatakaan. Enemmän madalletussa 700/900:ssa mennään 205/55 renkaalla lähelle etukaaren reunaa. 140:ssä ei vielä mitään ongelmaa kunhan vaan takakaaresta on kantista pois.

Sain varattua viikonlopulle penkkiajan. Ottaa vedon ennen puristussuhteen nostoa(taitaa jäädä keväälle) ja noston jälkeen sitten uudestaan, jotta näkee edes vähän millainen muutos siitä koituu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #108 : 16.10.2011, 17:46:11 »
Viikolla puljailin renkaiden kanssa koska takapää täristi isommissa nopeuksissa. Löysin hylkypinosta 205/50 kumit jotka laitoin täristävien tilalle ja eteen. Nyt ei sentäs ota kuin aivan ääriasentoon käännettäessä hieman kiinni sisäkaareen. Jarrut ilmasin jälleen, joutuu vaihtamaan jarrupääsylinterin.

Tänään poikkesin kahdessa paikassa penkissä ja niiden tulosten valossa oma arvio 220-230 pollesta pitäisi paikkansa.
Ensimmäisen paikan tulos 221hv @ 6373rpm ja 279Nm @  4801rpm. Ei erillistä imulämpömittaria vaan penkityksen alussa mittarista katsottu tilan lämpötila, joten korjaus voi olla hieman väärin. Vanha Hoffman penkki ja Dynomecin softa.

Toisen paikan tulos tulos 232hv @ 6410rpm ja 277Nm @ 4760rpm. Kuvia eteenpäin selaamalla tarkemmat lukemat vedosta. Ois voinu ottaa vedon pidemmällekin, mutta penkittäjä päätti lopettaa tuohon kun käyrät lähtivät laskuun. Tuoreehko Boschin penkki.

Hyvin osui vääntökin liki toisiaan vedoissa. Keväällä sitten uusiksi.

Notkahdukset johtuvat ainakin osittain aivan liian rikkaalle menevästä seoksesta. Ei tullut huomattua ajossa, mutta molemmissa vedoissa AFR on vähän alle 11 juuri 4000rpm kohdalla. Lähtee laskemaan 3300rpm kohdalta ja palautuu takaisin 4400 kohdalla. Eipä huomannut korjata asiaa ensimmäisessä paikassa, mutta nyt sai sentäs samoilla asetuksilla molemmat tulokset.

Ja ensimmäisessä paikassa otettu videontynkä: http://www.youtube.com/watch?v=H-eqRXz8TcU
« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 20:02:49 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #109 : 18.10.2011, 21:59:28 »
Vaihdoin uuden jarrupääsylinterin ja tuntuma parani jonkin verran. Säiliö menee vaihtoon, alkoi heti vuotamaan liitossauman etupuolelta kun tarjos pikkasen painetta korkin kautta. Pidettävä nestepinta sauman alapuolella niin menee toistaiseksi :P Vähän ois tuntuma, että etupalat ottivat itseensä Motoparkista, koettais joutessaan vielä Yellowstuffeja noilla levyillä. Kevääksi sitten laittas 240 uritetut jäähdytetyt levyt ja satulat.

Kävin näyttämässä teholappusia Kuuranteelle ja käyrän notkahduksesta suurin syy vierittyi pakosarjalle. Nyt kun ajattelee, niin kuulee kyllä sisälle imuäänistäkin täyskaasulla, ettei tuntuisi hengittävän vapaasti sillä alueella. Nostelee ensin puristussuhteen ja sen jälkeen lyhentää imusarjaa 5-6cm jos siltä tuntuu. Pakosarja saanee olla tommosenaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #110 : 19.10.2011, 02:00:16 »


Kävin näyttämässä teholappusia Kuuranteelle ja käyrän notkahduksesta suurin syy vierittyi pakosarjalle.

kokeileppa sykekammioita pakosarjaan. ainaki kaverin crossi ekkeristä pieneni notkahdus ku laitettii kammiot.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #111 : 19.10.2011, 22:39:30 »
Jos muutoksia pakosarjaan tekee, ois ne saatava tehtyä pituutta tai putkikokoa muuttamalla. Sen verran vähän tilaa on käytettävissä mikäli sarjan haluaa asentaa/irrottaa ilman koneen kallistamista toiselle puolelle konehuonetta :)

Eipä ehtinyt enää koettamaan Yellowstuffeja edessä vaan ajokausi loppui tältä vuodelta tähän päivään. Kotimatkalla heitin pienempää pesään ohitusta varten ja parin sekunnin kiihdytyksen jälkeen alkoi konehuoneesta kuulumaan lopsutusta. Sitä kovempi mitä enemmän kaasua antoi. Ensin oli mielessä repesikö pakosarja yht'äkkiä, mutta vedon huonontuminen viittasi enemmän imupuoleen ja äänikin sieltä kuului. Läheisen huoltoaseman pihaan ja siinä starttaillessa puuttui pytystä/parista puristukset. Ensimmäisenä tietysti jaon tarkastus ja se oli kunnossa. Köyden jatkona tutun hinaamana lyhyt matka kotipihaan ja purkuhommiin vaihtelevassa vesisateessa roikkalampun avustuksella.

Reilu 1,5h jälkeen löydöksenä kannentiivisteestä hävinnyt puolen sentin levyinen pala 3. ja 4. pyttyjen välistä. Nelosen palotilassa oli karstaa hyvin vähän verrattuna muihin ja kannen palotilakin oli täysin sileä. Muissa oli ohut karstakerros. Yhden vesikanavan kohdalla näkee liekkirenkaan hieman siirtyneen ja sormella tuntee miten säde muuttuu sillä kohtaa. Pytty on saanut hieman jäähdytysnestettä jo pidemmän aikaa ja tuntui että ihan nyt loppua kohti nestettä sai lisätä enemmän. Aina pidempään radalla ajaessa paisarista on tullut jonkin verran nestettä pihalle. Käynyt siis laihemmalla kuin muut ja eihän siihen muuta tarvii.

Kuvat tuosta eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2011, 22:51:11 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #112 : 19.10.2011, 22:45:40 »
Huppista keikkaa.  :(  Onhan tässä tietty talvi aikaa taas laitella, mutta ylimääräistä työtä teettää. Ihan niinku sulla ei oo muutenkaan tekemistä näitten volvojen parissa. Kovasti kaikkea tuntuu tapahtuvan meinaan.  :o
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #113 : 19.10.2011, 22:54:06 »
Oisin joka tapauksessa avannut, koska puristussuhteen muutosta varten tulee eri veivit ja mäntiä operoidaan. Jäi vaan noin pari viikkoa tehokasta ajoaikaa käyttämättä :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #114 : 20.10.2011, 06:30:32 »
Harmi ettei kestänyt ajokauden loppuun. Noh nytten pääsee/joutuu vaan aikaisemmin alkaa remppaan ;)

Edit. Niin ja eipä se mullakaan ihan ehjänä kestänyt sitä ratapäivää. Nyt on sellainen nykiminen ilmaantunut, mutta en ole vielä joutanut alkamaan tutkiin mikä vikana. Katsoo milloin hajoaa lopullisesti ;D
« Viimeksi muokattu: 20.10.2011, 06:32:24 kirjoittanut Jahre »

Poissa S_Kaulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • "Lähtää ostelee jotaa.."

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #116 : 20.10.2011, 22:35:06 »
Jahre, ajat vaan vian ulos kuten minäkin :P

S_Kaulaote, tuota kuvaa tuli kateltua muutaman kerran auton oston aikoihin. Liekö tuossa vaiheessa ollut Myllärin tekemä B20 pellin alla?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa S_Kaulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • "Lähtää ostelee jotaa.."
Vs: 142 -72 16valve, syyspenkitys +video
« Vastaus #117 : 20.10.2011, 22:50:04 »
Jahre, ajat vaan vian ulos kuten minäkin :P

S_Kaulaote, tuota kuvaa tuli kateltua muutaman kerran auton oston aikoihin. Liekö tuossa vaiheessa ollut Myllärin tekemä B20 pellin alla?

En muista kyllä kuka koneen rakentannu mutta toi auto pyöri vuosikaudet täällä meijän kylillä.
Tosin Esa tainnu tehdä aikoinaan täällä kaikkien Volvojen virikoneet että luultavasti kyllä!  :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #118 : 07.11.2011, 23:44:08 »
Kannenirrotuksen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään, saanut seistä pihalla hyvinkin rauhassa rasvat pytyissä. Tarttis siivota porukoilla talli jotta sais talveksi sinne. 242:n katsastuksen jälkeen meinasin ottaa koneen pois keulilta ja sitä varten ois hilattava parin kilometrin päähän. Uudet vakiopituiset veivit tulivat tänään. Kunhan saan koneen levälleen, laitan männät operoitavaksi pidempiä veivejä varten ja kasailen talven aikana.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #119 : 09.11.2011, 16:31:20 »
Kannenirrotuksen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään, saanut seistä pihalla hyvinkin rauhassa rasvat pytyissä. Tarttis siivota porukoilla talli jotta sais talveksi sinne. 242:n katsastuksen jälkeen meinasin ottaa koneen pois keulilta ja sitä varten ois hilattava parin kilometrin päähän. Uudet vakiopituiset veivit tulivat tänään. Kunhan saan koneen levälleen, laitan männät operoitavaksi pidempiä veivejä varten ja kasailen talven aikana.
Tuleeko puristussuhteeseen muutosta?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

 

Autoracing  KL-varaosat