Samppasport  Futurez

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 98478 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #210 : 29.05.2014, 18:35:41 »
Eilen töiden jälkeen otin kannen pois, katsoin että lohkoa vois vielä käyttää ja jätin sen kiinni autoon paikoilleen. Ripustin lohkon roikkumaan, tiputin etuakseliston ja otin kamppeet alakautta auki. Kiertokangenlaakerit oli siistit, uusin ne silti. Nelosen männästä oli molemmat männänrengasvälit rikki samalta kohtaa. Samasta syystä mennyt kuin tiivistekin viikkoa aiemmin eli nakutus. Muissa männissä ei oireita vielä näkynyt. Kaivelin "uuteen" mäntään syvemmät kolot ja rengastin kaikki. Käsihoonilla vetelin pyttyjä sen minkä katsoin tarpeelliseksi. Neloseen pieniä naarmuja vielä jäi, mutta menkööt nyt. Aloitin kasaamisen ja tänään laitoin loput nippuun. Uudet öljyt laitoin, ens viikolla vaihtaa uudestaan. Ainakin vielä ~60km ajon jälkeen toimii :o

Mäntä oli ottanut itseensä aika paljon enemmän mitä oletin, sen takia huohottikin reilummin ::) Siitä kuva "koossa" ja seuraava eteenpäin palat irti.

Ainiin. Hukkaportinkello oli melkein irroittanut itsensä rungosta. Kello on kolmella ruuvilla kiinni rungossa ja yksi vielä parin kierteen voimin piti, muut tippuivat irti kannen aukaisun jälkeen. Lukitetta väliin ja kiinni.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2014, 19:08:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #211 : 30.05.2014, 09:33:53 »
Ei sitä nyt olisi kyllä uskonut että noin pahasti puuttuu. Ei se kumminkaan niin pahasti huohottanut kuin yleensä moisilla vaurioilla.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #212 : 31.05.2014, 20:00:49 »
Tuolla sun kuvissa oli mielenkiintoinen toteutus, tikkukoneeseen 2-piste ruiskut vanhoihin SU kaasareihin ympättynä. Mikä projekti se on ?

Sori OT  ::)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #213 : 31.05.2014, 20:33:19 »
142:een ne tein alunperin, koska B20 oli tarkoitus laittaa mutta se sitten jäi. Tuolla ne hyllyssä odottelevat sarjoineen sijoituspaikkaa. Eli täysin aiheeseen liittyvää juttua.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2014, 20:58:18 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #214 : 06.06.2014, 23:59:57 »
Turbosta on tainnut mennä öljytiiviste. Ja muovi-bypassin reikä taitaa olla liian pieni putkistossa liikkuvalle ilmamäärälle.
Pössäyttää paikallaan ryntäyttäessä enemmän mitä useammin polkaisee ja sen jälkeen asettuu muutaman polkaisun jälkeen samaan määrään. Hetki tasakaasua tai joutokäyntiä eikä pössäytä polkaistessa. Muutenhan tuotakaan ei olisi heti osannut epäillä, mutta putsarin läpi tulee edelleen öljyä. Bypassin koko taitaa aiheuttaa sen verran takaisinvirtausta, että työntää öljyä ulospäin. Ei kuitenkaan vaikuttaisi varsinaisesti kuluttavan öljyä vielä.
Kateltava josko tilais aitoon versioon käyvän korjaussarjan joka ois ehkä laadukkaampi kuin turbon oma. Ja vois laittaa 50mm dumpin kun sellainen hyllyssä on.

Siitäkin huolimatta aamulla kohti Jyväskylää ja Volvokerhon kesäkokoontumiseen.

Hankookien tilalle sain uudet, otin sit samontein korkeamman kantavuuden tilalle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #215 : 12.06.2014, 21:26:13 »
Otin ja pesin ilmanputsarin. Turbon imuaukko näytti aivan puhtaalta ja ajoin kotiin ilman putsaria. Öljyjälkiä ei näkynyt vieläkään, joten ei ole sieltä kotoisin. Ahtoputkisto ja putsari vaan on keränneet koneen huohottaessa öljyn talteen ja syöttävät sitä pihalle. Ja osa työntyy ajoviiman voimasta hiljalleen esiin valopellin välistä.

Huohotinpurkissa oli vettä ja pohjalla keltaista vanukkaan näköistä tavaraa. Liekö öljyn ja E85:n yhteistuotos. Noin 1000km tullut ajoa sisäänajoöljyjen vaihtamisen(2.6.) jälkeen. Öljytaso ylärajassa kuten kuuluukin.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2014, 22:22:11 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #216 : 12.06.2014, 21:41:58 »
Huohotinpurkissa oli vettä ja pohjalla keltaista vanukkaan näköistä tavaraa. Liekö öljyn ja E85:n yhteistuotos.

Veikkaan että on juurikin öljyn ja viinan yhteistuotosta kun omaankin purkkiin kerääntyy samanlaista settiä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #217 : 12.07.2014, 00:30:35 »
Tämä on lähinnä seissyt viikon verran kun olen ajellut ajot 245:llä.

Tilasin satsin Autometer Sport Comp-mittareita Autoracingilta ja ovat hetken jo odotelleet asennusta. Kierrosluku, ahtopaine, öljynlämpö, öljynpaine, jännite ja bensa. Mittasin tankkianturin vastusarvon täytenä, 53ohm, ja hatara muistikuva irtoanturin mittailuista tyhjälle arvolle ois noin 200ohm. Kohtuu lähelle pitäis osuman tuolla mittarilla. Vedenlämpö onkin jo ennestään samaa sarjaa. Teen mittariston tilalle paneelin johon upotan mittarit ja laitan tarvittavat merkkivalot.

Kesäkuun lopussa töiden jälkeen kaupoille mennessä kuului konehuoneesta helähdys, sen jälkeen ropisi auton alla ja taustapeilissä näkyi prikkaa ja muuta hilua. Ei kuitenkaan vaikuttanut millään tavalla ajoon joten kurvasin kaupan pihaan ja kurkkasin pellin alle. Hukkaportin kansi oli kiertynyt itsestään auki, vaikka olin ollut tiukkaan laittavinani, ja pohjan ruuvitkin portin runkoon olivat löysällä, yksi puuttui jo. Kansi paikoilleen ja ostostelujen jälkeen töihin ruuvaamaan. Nyt vasta katsoin tarkemmin, että portin mitoituksissa on käynyt vähän virhettä. Kun pohjan ruuvit kiertää paikoilleen, ei pohjan ja rungon välysprikat kiristy kokonaan. Pohja jää kantamaan rungossa olevaan olakkeeseen keskeltä ::) Lisäilin prikkoja, väsäsin pari uutta kiinnitysruuvia pohjaan uppokantojen puutteessa ja laitoin jonkun jousen, enkä ole vieläkään saanut aikaiseksi hommata parempaa.

Halusin keulaa korkeammalle ja paremmaksi. Meinasin tilata saman 17mm langalla varustetun Mersun jousen josta olin etujouset aiemminkin tehnyt, mutta sitä ei saanut kuin tehdastilauksella. Seuraavaa vaihtoehtoa 18mm langalla sai, ja siitä tein uudet jouset. Tässä jousessa on hieman tiheämpi kierre kuin ohuemmassa. Torstaina katkaisin mittaan ja sovituksen jälkeen otin kertaalleen puoli kierrosta pois. Helmalinjan mukaan ois hyvin lievässä etukenossa, mutta kaaren korkeuden takia näyttää aika maasturilta perään verrattuna. Paljon nätimpi se kuitenkin on nyt ajaa töyssyjenkin yli kuin aiemmin. Antaa olla tuollaisenaan jos se siitä hieman laskisi aikaa myöden.

Samalla tuli huomattua perässä kardaaninlaipassa sivuttaisvälys ja on siinä ehkä vähän pitkittäistäkin. Mutteri ei kuitenkaan kiristynyt, joten silloinhan siellä ei ole krymppiholkkia vaan jäykkä. Voiko jäykän tilalle laittaa suoraan krymppiholkin? Ja jostain ois se krymppiholkkikin hommattava.

Öljynsuodattimensiirtojalkaa ja öljyjäähyä mallailin, Mocalin kamppeet Mopo-Sportilta. Suodattimelle löytyi sopiva kolo, mutta jäähylle ei oikein tahtonut paikkaa löytyä. Maskin ja flektin välissä toisella reunalla on oikeastaan ainoa paikka minne voi laittaa ilman koripeltien leikkelyä. 19-rivinen kenno ei ole ihan helpoin sijoitettava. Sitten liitin- ja letkukaupoille.

M90:een tilasin KL-Racingilta 215mm sintterin. Ei tarvitse vaihtaa nykyistä asetelmaa, shimmaa vain kohilleen. Vaikka pitää nyt massalevyllä niin tuskin enää radalla enemmän kiusatessa. Voimansiirron tärinöitä ja pärinöitä odotellessa vois ens viikolla koota laatikon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #218 : 16.07.2014, 00:06:24 »
Öljyjäähy ja suodattimensiirtojalka asennettu. Ensin piti arvioida millasia liittimiä tarvitsee, sitten hakea Hydrauliikkakeskukselta moiset, asentaa palikat paikoilleen ja mitata miten pitkät letkut tarvitsee. Tilaa kun ei ollut tehdä oikein liian pitkää tai lyhyttä varsinkaan. Yhden liittimen vaihdoin 45-asteisesta 90:een testauksen jäljiltä ja ois toisenkin voinut vaihtaa letkujen saamisen jälkeen. Olisi saanut senkin letkun vedettyä nätimpää linjaa. Suodatinjalka sijoittui runkopalkin kupeeseen apusimpukan ja syylärin välille. Saa otettua suodattimen nätisti alakautta pois. Kenno tuli flektin ja maskin väliin oikealle reunalle kuten oli aikomuskin. Kaikki on sopivasti "piilossa" sentään.

Hukkaportinjousen vaihdoin ja nyt saa taas paineistettua konetta tarpeen vaatiessa. Muistin että hyllyssä on yksi 740 perävälitys ja siitä sain krymppiholkin perään, vaihtoa ja kardaanilaipan tiivistettä vaille.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #219 : 17.07.2014, 20:47:52 »
Perän kanssa selvisikin pinjonin shimmejä poistamalla. Eipä ole tullut noita vanhempia periä sillai purettua, että ois tutustunu rakenteeseen. Nyt on välys ja kopinat pois. Ahto- ja kiekkamittarit laitoin jo kiinni. Loput sitten kunhan mittariston tekee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #220 : 19.07.2014, 22:19:45 »
Motoparkissa tuli muutama kierros käytyä Radalle.comissa ajelemassa. Ei mitään ihmeempiä, pakosarja ratkesi jälleen turbon laipan ympäri. Oli kyllä hieman jo alullaan valmiiksi. Eipä ole pitkä matka, joten ajelin takaisin, purin pakosarjan irti ja hitsasin umpeen. Edellinen korjaus oli ehkä hieman puolivillaisesti tehty kyllä. Jos se nyt vaikka kestäis? Ei viittis miettiä hitsausvaihtoehtoja kesämiitissä.

Parilta kierrokselta videontynkää: http://youtu.be/3SMeagOyn4U
Kepinnuppikin jäi kertaalleen tiimellyksessä käteen kuten videollakin näkyy ;D Vähän reilummin joutu nelosta riuhtasemaan päälle kun ei meinannu mennä, irtos sit kolmosta laittaessa.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2014, 22:34:33 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #221 : 20.07.2014, 18:03:48 »
Ohjelma jatkui tänään varttimaililla Motoparkissa. Parhaaksi jäi 13,591s @ 176,21km/h, 60ft 2,294s. Ahtoja 0,7bar. Laatikko alkoi voimaan pahoin ja työntämään öljyä ulos takapäästä. Eikä tuo nopeissa vaihdoissa ihan ehdi enää synkroiltaankaan mukaan toimintaan.

Kaksi lähtöä, joista ensimmäinen edellä mainittu: http://youtu.be/vf2rX4WfM0w
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #222 : 20.07.2014, 20:15:07 »
Motoparkissa tuli muutama kierros käytyä Radalle.comissa ajelemassa. Ei mitään ihmeempiä, pakosarja ratkesi jälleen turbon laipan ympäri. Oli kyllä hieman jo alullaan valmiiksi. Eipä ole pitkä matka, joten ajelin takaisin, purin pakosarjan irti ja hitsasin umpeen. Edellinen korjaus oli ehkä hieman puolivillaisesti tehty kyllä. Jos se nyt vaikka kestäis? Ei viittis miettiä hitsausvaihtoehtoja kesämiitissä.

Parilta kierrokselta videontynkää: http://youtu.be/3SMeagOyn4U
Kepinnuppikin jäi kertaalleen tiimellyksessä käteen kuten videollakin näkyy ;D Vähän reilummin joutu nelosta riuhtasemaan päälle kun ei meinannu mennä, irtos sit kolmosta laittaessa.

Tosi nätisti Volvo kulki, ihan livenä nähtynä :)
Videoltakin näkyy että radalla oli välillä tosi paljon ruuhkaa.
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #223 : 29.07.2014, 23:26:56 »
No kulki ja kulki, eihän tuo nyt kauhean tehokkaan tuntuinen ollut ::) Säätöteknisiä juttuja vielä siltä osalta tekemättä.

Viime keskiviikkona niputin M90:n odottamaan asennusta. Kytkinakseli tuli muuten risasta laatikosta ja kolmosen tuennan hitsasin toki. Kolmosen ja nelosen synkrot vaikuttivat vielä toimintakuntoisilta. Vanhasta kytkinakselista vois tehdä vaikka keskitystyökalun, tähän asti pärjännyt sormi- ja silmämääräisellä keskitykselläkin ilman uudelleenaukaisuja.

Perjantaina laitoin M90:n ja sintterilevyn paikoilleen sekä lyhensin keppitelineen sopivaksi. Kone on hieman ylhäällä, joten joutui nuijimaan tunnelia enemmän kuin oletin. Vaihdoin ristikkomallin laipan laatikkoon vanhasta perästä ja kardaaninetupätkä tuli mittarivaijerillisesta M47:sta. Uudehkon tukilaakerin vaihdoin vanhasta kardaanista. Lauantain jäljiltä oli valmiina vaihteiston tuki, pääsylinterillä paikka kojelaudan sisällä osoittamassa taaksepäin ja kardaanintuki pari senttiä alkuperäistä paikkaa edempänä aivan kuten oli 265 Getragin kanssa. Kardaanin etummaisen ristikon voitelin ja se palasi toimintakykyiseksi. Pääsylinterin kiinnityksen teen uuden siistimmän.

Tämän päivän osalta ei enää kummoisia. Kytkimen nestelinjan asensin, tuli sitten toistaiseksi kokonaan 6mm kuparilla. Avasin työsylinteristä nipan ja työnsin injektioruiskulla pääsylinterin letkusta nestettä sisään. Kun alla oli hetken aikaa lorina käynyt, laitoin lukkopihdit letkuun jottei vedä ilmoja takaisinpäin tai jää valuttamaan ja nipan kiinni. Ilmaantui mokoma kerrasta ja noin helpolla. Ottaa aivan ylhäällä, mutta tuntuisi toimivan hyvin. Vipusuhde on hieman eri kuin nestekytkimellä normaalisti, sekä haarukan osalta myös eri kuin vaijerikytkimellä.

Keppitelineen hitsautin ja lyhensin vaihteensiirtotangon sopivaan mittaan. Ihan käypäsen oloinen asento tuli kepille. Kytkimen käytöksestä ei eroa jousitettuun massalevyyn kyllä huomaa. Laatikko pitää aika helvetillistä showta ajossa. Pintakaasullakin maantienopeuksissa rämisee aika reippaasti ja moottorijarrulla vasta mekkalaa onkin. Ei harmaassa 245:ssä kutosen perässä kakslevyllä ollut lähelläkään samanlaista elämöintiä. Ei tällä kehtais kaupungissa ajella oikein, saa nähdä miten pidempää matkaa. Huomenna jos sais vaihdettua kunnon öljyt laatikkoon "sisäänajoöljyn" tilalle sekä hommattua mopon/tms. jarrunestesäiliön. Nyt on vain letku nipparilla pystyssä kojelaudan sisällä jottei hori ilmaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #224 : 14.10.2014, 22:10:18 »
142 heti heinäkuun lopussa seisontaan odottamaan jousitettua kytkinlevyä, sen verran ikävä oli ajaa jousittamattomalla. Laatikko pisti semmoset pärinät, ettei paremmasta väliä.

Tänään sain aikaiseksi vaihtaa hiotut nokat pois ja vakiot tilalle hydraulinostimin. Hetken joutui starttailemaan jotta sai kunnolla öljyt sisään nostimiin ja koneeseen eloa. Vähän pidempiä taukoja starttien väleissä tuntui parhaiten toimivan tilanteeseen. Kytkinlevyä ei ole vieläkään, joten sitä odotellessa seisotus jatkuu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Futurez  Kulkukoira