Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Turbo 242 - 13.05.2018, 17:09:39
-
Eli otsikon mukainen ongelma. Jos auto seisoo parkissa vaikkapa tunnin, niin käynnistyksen jälkeen tulee hetken kylmää jonka jälkeen ei tule. Äkkiseltään sanoisin, että kompura tekee yhden tai muutaman työjakson ja siihen loppuu kompuran ohjaus.
Kylmäainetta on järjestelmässä, autoon on tehty ilmastointihuolto kun mainitsemiani oireita ilmeni taannoin ensimmäisen kerran. Merkkiliike ei osannut ratkaista ongelmaa silloin, koska vika ei juuri silloin toistunut.
-
Itellä tekee samaa, oon ajatellut että tarttis huollattaa toi ilmastointi mutta jos sullakaan ei vaikutusta...
Onkohan näissä v50:ssä samaa ongelmaa kuin v70:ssä että kompuran mangneettikytkintä pitää säätää?
-
Magneetti kytkimessä liian iso rako, itellä tehnyt just näin. Täällä jossakin on ohjeet.
-
Magneetti kytkimessä liian iso rako, itellä tehnyt just näin. Täällä jossakin on ohjeet.
Kiitoksia, tätä vähän epäilinkin...
No tarttee käyttää pajalla jos sais kylmää kabiiniin :)
-
Täällä samoja oireita S40...
Riippuen kelistä niin kylmällä koneella kun lähtee ajelee niin jaksaa puhaltaa kylmää sen 5-10min ja sit alkaa tulee haaleeta. Ilmastointihuollossa käytin mutta ei vaikutusta. Toivottavasti mullakin kyseessä olisi tuo magneettikytkimen liian iso rako. En haluu alkaa maksaa 1000 euroa uudesta kompurasta :nohnoh
Luulis että se kompura kuitenkin toimii ihan ok kun aluks kuitenkin puskee kylmää.
-
Kyllä se on juurikin se välys, joka tuota tekee.
Kolmesta Volvosta on tullut samat oireet korjattua välyksen säädöllä ja nyt olisi ilmeisesti siskon S40:ssä sama edessä.
Illan viiletessä naksuu kompura, mutta kylmää ei oikein silloinkaan tule ja keskipäivän helteillä ei jaksa enää yrittääkään.
-
Kyllä se on juurikin se välys, joka tuota tekee.
Kolmesta Volvosta on tullut samat oireet korjattua välyksen säädöllä ja nyt olisi ilmeisesti siskon S40:ssä sama edessä.
Illan viiletessä naksuu kompura, mutta kylmää ei oikein silloinkaan tule ja keskipäivän helteillä ei jaksa enää yrittääkään.
Onko tuommonen ihan mahdoton tehä ite jos ei omista kummosia työkaluja tai kunnon nosturia? En oo yhtään perehtyny missä toi kompura sijaitsee.
-
S70 on ainoa, johon itse tein ja tilaa oli aika niukasti. Täältä löytyvillä ohjeilla homma onnistui, mutta ei se kivaa ollut...
Omaan s60:iin taas teetin homman korjaamolla ja samalla tuli täyttöhuolto, eikä sekään mahdottomia maksanut.
Jos homma menee suunnilleen samaan tapaan s40:n tapauksessa, niin tunkilla onnistunee alakautta ja ainoat "erikoistyökalut" on juuri oikean kokoiset ruuvit ulosvetäjiksi ja niiden pyörittelyyn ehdottomasti räikkälenkki.
Niin ja tietysti rakotulkki välyksen mittaamiseen ja työntömitta, jotta tiedät suoraan, mikä shimmi kannattaa poistaa.
Tämä siis päti ainakin vanhempiin malleihin. S40:n kohdalla en itsekään onnistunut näkemään koko kompuraa ylhäältä tiiraillessa...
-
S70 on ainoa, johon itse tein ja tilaa oli aika niukasti. Täältä löytyvillä ohjeilla homma onnistui, mutta ei se kivaa ollut...
Omaan s60:iin taas teetin homman korjaamolla ja samalla tuli täyttöhuolto, eikä sekään mahdottomia maksanut.
Jos homma menee suunnilleen samaan tapaan s40:n tapauksessa, niin tunkilla onnistunee alakautta ja ainoat "erikoistyökalut" on juuri oikean kokoiset ruuvit ulosvetäjiksi ja niiden pyörittelyyn ehdottomasti räikkälenkki.
Niin ja tietysti rakotulkki välyksen mittaamiseen ja työntömitta, jotta tiedät suoraan, mikä shimmi kannattaa poistaa.
Tämä siis päti ainakin vanhempiin malleihin. S40:n kohdalla en itsekään onnistunut näkemään koko kompuraa ylhäältä tiiraillessa...
Parempi siis antaa korjaamon tehä. Onkohan tuohon mahdollista vaihtaa pelkästään sitä kytkintä, jos se on kulunut liikaa, eikä kannata pelkästään välystä vaihtaa?
-
Muutenhan se olisi ihan vaihdettavissa, mutta ei taida saada uutta kytkintä mistään erikseen.
Moni korjaamo ei tuota välyksen saatöhommaa varmaan tiedäkään, tai muuten vaan vaihtaisivat mieluummin tilalle uuden kompuran, mutta kannattaa kysellä useammasta paikasta.
-
S40:n kohdalla en itsekään onnistunut näkemään koko kompuraa ylhäältä tiiraillessa...
Se näkyy varsin mainiosti oikeasta pyöräkotelosta. Rengas vaan irti niin ei voisi paremmin olla käsillä.
-
Näin ajattelinkin. Ei vain ollut mahdollisuutta alkaa purkamaan autoa vielä sen enempää, kun piti vain ohi mennen katsoa, lähteekö kompura ollenkaan päälle.
Katsotaan sitten ajan kanssa välys, kun joutuu muutakin purkamaan.
-
Sai huoltoon ajan vasta kahen viikon päähän...
Kattelin volvon sivuilta niin kyllä siellä ainakin on erikseen myynnissä tuo kytkin asetelma kompuraan. Saavat sen sitten vaihtaa mulle jos välyksen säätö ei tuota tulosta.
-
Kait se on uskottava pienen testilenkin jälkeen, että ~0,2mm shimmilevyn poistamisen myötä kylmästöinti alkoi toimimaan. Toinen shimmilevy oli ~0,8mm, sitä en uskaltanut jättää pois.
-
Kait se on uskottava pienen testilenkin jälkeen, että ~0,2mm shimmilevyn poistamisen myötä kylmästöinti alkoi toimimaan. Toinen shimmilevy oli ~0,8mm, sitä en uskaltanut jättää pois.
Kuulostaa lupaavalle 8)
-
Lainaan tätä otsikkoa eli itsellä S40 2007 2.0d, jossa ilmastointi toimii hyvin isommilla kierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä tekee vain ihan lyhyitä jaksoja eikä siis pysy päällä. Koko kone vähän ravistaa kun kompura on sen hetken tyhjäkäynnillä päällä.
Voisko tämäkin johtua tuosta magneettikytkimen välyksestä?
Matka-ajossa toimii siis ongelmitta. Kenno uusittu vuosi sitten ja ainetta on riittävästi eli kylmää riittää silloin kun on kierroksia.
-
Tuli tämän keskustelun rohkaisemana nyt tehtyä välyksen säätö siskon s40:iin ja eihän siinä tosiaan kummempia erikoistyökaluja tarvittu, kun kompura oli niin hyvin käsillä sisälokarin poiston jälkeen.
Normaalista kolmijalkaisesta ulosvetäjästä otin jalat irti ja ruuvasin sen vain isojen prikkojen avulla kytkimen päähän m5 -ruuveilla. Keskipultin löysäsin ja sitä vasten vedin kytkimen ulos.
Kuva selventää viritystä:
(https://thumb.ibb.co/ffPcT8/WP_20180519_15_40_44_Pro.jpg) (https://ibb.co/ffPcT8)
-
Tuli tämän keskustelun rohkaisemana nyt tehtyä välyksen säätö siskon s40:iin ja eihän siinä tosiaan kummempia erikoistyökaluja tarvittu, kun kompura oli niin hyvin käsillä sisälokarin poiston jälkeen.
Normaalista kolmijalkaisesta ulosvetäjästä otin jalat irti ja ruuvasin sen vain isojen prikkojen avulla kytkimen päähän m5 -ruuveilla. Keskipultin löysäsin ja sitä vasten vedin kytkimen ulos.
Kuva selventää viritystä:
(https://thumb.ibb.co/ffPcT8/WP_20180519_15_40_44_Pro.jpg) (https://ibb.co/ffPcT8)
Saitko millä tekniikalla auki sen keskipultin kytkimestä? En ite löydä mitään paikkaa mistä tuota siihen tarkoitettua työkalua saisi lainattua/vuokrattua.
Hyvän näkönen viritelmä toi ulosvetäjä! Helppo tehdä itsekkin tommonen.
-
Saitko millä tekniikalla auki sen keskipultin kytkimestä? En ite löydä mitään paikkaa mistä tuota siihen tarkoitettua työkalua saisi lainattua/vuokrattua.
Hyvän näkönen viritelmä toi ulosvetäjä! Helppo tehdä itsekkin tommonen.
Pienen rälläkän laikan avaimella saa pidettyä keskiöstä kiinni. Todennäköisesti keskipultti on aika lujaa kiinni.
-
Pienen rälläkän laikan avaimella saa pidettyä keskiöstä kiinni. Todennäköisesti keskipultti on aika lujaa kiinni.
Tämän näköisellä? Meneekö nuo pultit suoraan niihin kytkimen kierteisiin?
http://m.motonet.fi/fi/tuote/789928/Kulmahiomakoneen-keskioavain-115125mm
-
Porailitko jotain reikiä niihin kolmijalkasiin ulosvetäjiin että sait ne menee oikeessa kulmassa kytkimeen? Koska vakionahan ne on juuri väärin päin kierteet.Tai osottaa siis eri suuntaan kun pitäisi.
-
Kuvasta kun tarkkaan tihrustaa, niin jalkojen sivusta vain laitoin ruuvit. Siksi siis nuo prikat.
Ensin nuo ruuvit paikalleen, sitten pidin niitä vasten pitkällä jatkolla kiinni, kun avasin keskipultin (ei ollut rälläkkäavainta käsillä) ja sen jälkeen pyöräytin vain ulosvetäjän keskiön sinne prikkojen alle ruuveja vasten ja kiristin ruuvit.
Ulosvetäjän kanssa lähti todella kivuttomasti, mutta kuten kolmannen ruuvin puuttumisesta huomaa, niin alku oli takkuinen, kun ensin koitin "vanhalla menetelmällä" niitä ruuveja ulosvetäjänä käyttäen ja yksi katkesi reikään ja kierteet tuhoutuivat...
-
Tämän näköisellä?
http://m.motonet.fi/fi/tuote/789928/Kulmahiomakoneen-keskioavain-115125mm
Juuri tuollaiselle. Siinä magneettikytkimen keskiössä on kierteettömiä reikiä, joihin tuosta avaimesta saa toisen nastan ja toisen tuettua johonkin pykälään. Kyllä se idea siitä aukeaa, kun tuota avainta rupeaa sovittelemaan siihen keskiöön. :)
-
Kiitoksia teille neuvoista, yritän väkerrellä jotain tossa viikonloppuna :)