Morjesta pöytään!
Ensiksi pitää kehua hienoa foorumia, paljon asiantuntemusta aika paljon saanu jo vinkkejä vaikka omaa ihanuutta Volvon omistajana on takana vasta pari kuukautta. Omalle kohdalle jo tässä reilussa 10 tkm matkassa tullut eteen pari juttua joita ajattelin lähteä vähän selvittää ensin tätä kautta.
Tammikuun kovimmilla pakkasilla tuli eteen tilanne, että kun autolle antoi hieman enemmän "poljinta" niin se A) meni limp modeen ts. kierrosrajoitin päällä eli max 3000 + muutenkin meni puhti pois tai B) auto hyytyi kokonaan eli sammui. Molempiin pikafix oli antaa resetti eli virrat pois, uusinta startti ja matka jatkuu normaalisti. Tuo auton sammuminen viittasi kovasti siihen, että dieselin saanti vaan ehtyy (aikaisempaa kokemusta aiheesta) ts. pakkanen jäätää suodattimeen keräytyneen veden joka sitten estää dieselin riittävän virtaamisen. Ongelman sai toistettua sen verran helposti, että päädyin tilaamaan uuden polttoainesuodattimen (huoltokirjassa ei ollut merkintää sen vaihtamisesta ja kuitenkin jo reilu 200 tkm mittarissa) Oli tarkoitus vaihdattaa tuo korjaamolla mutta PA sudattimen vaihdolle en saanut sopivaa aikaa, joten hoisin Youtube ohjeiden avulla sen vaihdon omassa tallissa. Käytänössä siis täytin PA suodattimen etukäteen dieselillä ja sitten paikoilleen, sormet ristiin ja starttia. Kyllähän se ekalla kerralla starttautti hieman pitempään, mutta sain kuitenkin koneen käyntiin. Eli so far so good. Sammumisongelma poistui, limp mode tullu ehkä pari kertaa.
Toimenpiteestä on nyt aikaa abt 3 viikkoa ja nyt sitten oon tullut uusi ongelma. Auton seisottua yön yli kone käynnistyy ihan ok, mutta käy vain hetken ja sammuu. --> Auto ei käynnisty kirveelläkään ja tarvinnu tehdä ilmauksen kotikonstein eli dieseliä PA suodattimeen ja ruiskulla letkuihin, starttia ja taas mennään. Syytä moiseen arvaillu, enkä ole oikeen muuta järkevää selitystä keksinyt kuin sen, että putkissa on edelleen ilmaa ja / tai letkuissa vuoto joka tyhjentää sen verran linjaa ettei auton normi käytöllä enää saa virtausta toimimaan. Nyt sitten tuli mieleen auton tankkaushetken; kun polttoainekorkin aukaisee niin putkesta kuuluu kohtalaisen pitkä humina ts. tankissa on reilu alipaine! En huomannut tätä vasta kuin viime aikoina, joten tässä pohdin voisko olla, että tuo alipaine "imeä" polttoainetta letkuista takaisin päin ja osaltaa aiheuttaa sen että kone imasee ilmaa? Onko pa-tankissa joku venttiili jonka kautta sinne pitäisi päästä korvausilmaa, koetin ettiä löytyskö kuvaa missä tuo pa linja on kuvattu mutta en ainakaan vielä löytäny? Voiko se olla jotenkin tukossa ? Joo ja niin tankkaus ABC:llä tuskaa kun pistooli ei meinaa pysyä päällä millään, pitää lirutella, että saa tankattua. Se taisi olla kuitenkin ihan perusominaisuus.
En oo luettanu vikakoodeja (lähinnä tuohon limp modeen varmaan selitystä löytys sitä kautta, epäilen sen syy löytyy täydestä DPF:stä).
Tulihan ekaan postaukseen tavaraa. Mutta.. kellään vinkkejä / tietoa tästä aiheesta mitä vois vielä kattoo ennenku vien pajalle?