Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S40 1.8 - ECM 2135

  • 13 Vastauksia
  • 5420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
S40 1.8 - ECM 2135
« : 08.05.2018, 10:53:05 »
Nokasta moottoriin päin katsottuna, moottorin oikealla puolella on useampi noin 7mm kumiletku jotka menee kahteen eri metalliseen, releen näköiseen laatikkoon. Niihin tulee molempiin sähköliitin.
Yhden kumiletkun liitin on releen kyljestä poikki. Ei tunnu vaikuttavan käyntiin mitenkään, mutta nyt on tullut pari ilmoitusta "teho alentunut". Mitään vikakoodeja ei jää muistiin. Keltainen kolmio kuittaantuu viiksen päästä "reset" nappulalla.
Mikähän funktio noilla bokseilla on?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2018, 16:13:28 kirjoittanut Jorma »

Poissa pepper2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #1 : 08.05.2018, 17:40:14 »
Millä olet koodit katsonut, sillä kysyn koska jos menee vikatilaan niin pitäisi koodi löytyä...

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #2 : 09.05.2018, 10:50:46 »
Millä olet koodit katsonut, sillä kysyn koska jos menee vikatilaan niin pitäisi koodi löytyä...

Vanha BSR koodinlukija. Siellä on pysyvästi "CEM 5A61 - PTC heating element" päällä, muita koodeja ei näy. Ihan oikeat "Volvo-koodit" siis luetaan, ymmärrän kyllä kysymyksen, nykyajan "koodinlukijat ja niiden puutteet"
« Viimeksi muokattu: 09.05.2018, 11:53:42 kirjoittanut Jorma »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #3 : 17.05.2018, 10:56:13 »
Poika raportoi, että tänä aamuna auto oli kiukutellut liikennevaloissa, kierrokset 500rpm ja sitten sammunut - ei vastannut kaasupolkimeen. Oli päässyt parkkipaikalla, siellä kone käynyt linkutus-moden tapaisesti. Sammuttanut, mutta siten että virrat päällä ja lukenut koodit BRS:llä. Ihmeellistä kyllä, muttei mitään muuta koodia päällä kuin CEM 5A61 - PTC heating element.
Ehdotuksia?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #4 : 17.05.2018, 15:50:27 »
Nyt oli tullut oikean tuntuinen vikakoodi: ECM2135 joka viittaa vialliseen kaasupolkimen signaaliin. Mitä pitäisi tehdä?

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #5 : 17.05.2018, 17:20:45 »
Onkohan kaasupolkimen sähköliitin kunnolla paikallaan raitisilmasuodattimen vaihdon jälkeen....? Ei olisi eka joka jäänyt huonosti.
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #6 : 18.05.2018, 08:57:21 »
Onkohan kaasupolkimen sähköliitin kunnolla paikallaan raitisilmasuodattimen vaihdon jälkeen....? Ei olisi eka joka jäänyt huonosti.

Otin kaasupolkimen eilen pois, katsoin liittimen, ei hapettunut tms. Samoin rassasin liittimet, minne kaapelin toinen pää menee hanskalokeron alla. Koeajo meni OK.
Rele, missä on yksi kumiletkun tuloliitin irti, on BS7E-9A500 - AA FoMoCo 46576 4X09. Se on joku alipainerele, mitähän sen kuuluisi tehdä?

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #7 : 18.05.2018, 16:53:03 »
Ahaa, tuo magneettiventtiili  :) Numero johdattelee Volvon numeroon 31375551 joka siis esim. tämä https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/client/search_results/31375551/0 eli imusarjan magneettiventtilit. Niissä ollut reilusti nykimistä yms aiheuttavaa vikaa, kaivampa pari vanhaa ketjua....:

Tässä yks https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60273.0
Toinen https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41408.0

Muista siis mitata vastus kone lämpimänä..

-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #8 : 20.05.2018, 17:36:07 »
Ahaa, tuo magneettiventtiili  :) Numero johdattelee Volvon numeroon 31375551 joka siis esim. tämä https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/client/search_results/31375551/0 eli imusarjan magneettiventtilit. Niissä ollut reilusti nykimistä yms aiheuttavaa vikaa, kaivampa pari vanhaa ketjua....:

Tässä yks https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60273.0
Toinen https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41408.0

Muista siis mitata vastus kone lämpimänä..

Thanks. Mun ongelma on toisen venttiilin katkennut liitin johon letku tulee. Ehdin jo tilata Ruotsista purkuosan kun haulla ei löytyny Suomesta yhtään mitään. Osa sinällään ei maksanut kuin 250 SEK mutta postikuluja toinen mokoma. ;)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #9 : 25.05.2018, 10:33:57 »
Vaihdoin venttiilin ja takapuolituntuman mukaan vääntö olisi vähän parantunut alakierroksilla, voi olla kuvitteluakin. Aiemmin kerrottuja "teho alentunut" vikoja ei ole tullut, kokonaisuuteen toki kuuluu irrotetut liittimet kaasupolkimen päässä sekä hanskalokeron alla joka on saattanut vaikuttaa kokonaisuuteen.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä rele S40 1.8
« Vastaus #10 : 03.06.2018, 14:23:18 »
Vaihdoin venttiilin ja takapuolituntuman mukaan vääntö olisi vähän parantunut alakierroksilla, voi olla kuvitteluakin. Aiemmin kerrottuja "teho alentunut" vikoja ei ole tullut, kokonaisuuteen toki kuuluu irrotetut liittimet kaasupolkimen päässä sekä hanskalokeron alla joka on saattanut vaikuttaa kokonaisuuteen.

Viime yönä auto tempuili taas. Motarilla 120 vauhdissa nykäisi, "teho alentunut" ilmoitus. Sitten hetken päästä sammui liikennevaloihin. Uudelleen käyntiin ja vikateksti katosi, mutta keltainen moottorivalo syttyi. Kulki aivan normaalisti. BSR koodinlukija ei löydä kuin yhden koodin, CEM 5A61 - PTC heating element. Luin koodit virrat päällä, ei mitään, auto käynnissä ei mitään, lukija kurkki joka boxiin. Vikojen resetointi ja moottori-vikavalo sammui.
Aikas erikoista - kokemuksia, vihjeitä?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Volvo S40 1.8 '05 - ECM2135
« Vastaus #11 : 15.10.2018, 13:54:30 »
Näitä herjoja tulee satunnaisesti. ECM-2135 = "Accelerator pedal (AP) position sensor"
Ihmeellisesti vika pysyy viikkoja poissa jos ottaa kaasuläppäkotelon pois ja pesee. Voiko se pienehkö likamäärä siellä kaasuläpän moottorin puolella noin paljon vaikuttaa? Olen kerran ottanut kaasupolkimen pois, tarkistanut liittimen, suihketta joka tarkoitettu hapettuneille liittimille ja että liitin on lopuksi varmasti kiinni kiinni. Rassannut hanskalokeron alta kaasupolkimen kaapelin toisen pään irti, samat korroosionpoisto öljyt sinne ja liitin irti/kiinni pari kertaa.
Kaasuläpäkotelon liitin samoin putsattu ja liittimet siihen ECU:n akun vieressä.

Pitäskö ECU vielä irrottaa ja katsoa ettei mikään ole murtunut tai muuta helppoa?

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: S40 1.8 - ECM 2135
« Vastaus #12 : 23.10.2018, 07:51:12 »
Jos tuossa on ecun tyyppinä Visteon ESU-411 niin niissä on ollut vikoja. BGA-prosessorin pallotukset ratkeilee.

Korjausprosessia harjoitellaan ja sillä välin laitetaan toimivia käytettyjä tilalle. Tiedonsiirto onnistuu kyllä ja vaihtolaitteitakin on parhaillaan tulossa varastoon.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.8 - ECM 2135
« Vastaus #13 : 24.10.2018, 20:37:05 »
Jos tuossa on ecun tyyppinä Visteon ESU-411 niin niissä on ollut vikoja. BGA-prosessorin pallotukset ratkeilee.

Korjausprosessia harjoitellaan ja sillä välin laitetaan toimivia käytettyjä tilalle. Tiedonsiirto onnistuu kyllä ja vaihtolaitteitakin on parhaillaan tulossa varastoon.

Täytyy katsella ecun tyyppiä kun auto seuraavan kerran on kotona. Poika ajelee sillä armeijaan.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy