Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: jhkoivis - 04.04.2020, 09:58:20

Otsikko: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: jhkoivis - 04.04.2020, 09:58:20
 
Mitäs nyt teen?

https://www.is.fi/autot/art-2000006462150.html

Oli niin hyvä ostella autoja ja kiskoa isolla volvolla (bemarilla) ja dollykärryllä korjattavaksi kotiin. Nyt saa vielä pari kuukautta kiskoa yli kahden tonnin autoja B-kortilla.

Kortissa on nyt siis BC ennen 95 säädöstä ja XC90 painaa sen 2500 kg eli 1000 kg on kortissa varaa vetää.

Onko tähän hyviä ratkaisuja? Pitääkö mennä BE-korttiostoksille? Ja kun oma auto on automaatti niin pitääkö inssiin kaivaa vielä manuaali jostain? Ja oliko vielä niin että jarrulliset trailerit on katsastettava joka vuosi?
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.04.2020, 13:51:05

Mitäs nyt teen?

https://www.is.fi/autot/art-2000006462150.html

Oli niin hyvä ostella autoja ja kiskoa isolla volvolla (bemarilla) ja dollykärryllä korjattavaksi kotiin. Nyt saa vielä pari kuukautta kiskoa yli kahden tonnin autoja B-kortilla.

Kortissa on nyt siis BC ennen 95 säädöstä ja XC90 painaa sen 2500 kg eli 1000 kg on kortissa varaa vetää.

Onko tähän hyviä ratkaisuja? Pitääkö mennä BE-korttiostoksille? Ja kun oma auto on automaatti niin pitääkö inssiin kaivaa vielä manuaali jostain? Ja oliko vielä niin että jarrulliset trailerit on katsastettava joka vuosi?

Ei muuta kuin ajamaan BE-ajokortti. Inssin voi ajaa automaattivaihteisella, korttiin tulee automaatti-ehto. O2-luokan (825-3500kg jarrullinen) perävaunun katsastus joka toinen vuosi.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: tj86430 - 04.04.2020, 14:03:17
Tai sitten pistät kaverin istumaan hinattavan auton rattiin ja hinaat köydellä. Tämä vaatinee tosin että hinattava on rekisterissä ja verot maksettu?

(jos 4250kg kokonaismassaa riittäisi, voisit myös ajaa B/96 kortin. Ei kirjallista eikä käsittelykoetta, ja ajokokeessa ei kärryssä tarvitse olla massaa päällä kunhan otteen kokonaismassa > 750kg)
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: janne81 - 04.04.2020, 20:21:44
Ei muuta kuin ajamaan BE-ajokortti. Inssin voi ajaa automaattivaihteisella, korttiin tulee automaatti-ehto.
Onko noin ihan oikeasti?  :2funny:
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: injector - 04.04.2020, 20:32:06
Onko noin ihan oikeasti?  :2funny:

Ei tietääkseni. Ihan sama millä lootikolla ajat e merkinnän korttiin. B kortin ku nykyään ajat esim automaatilla, siitä tulee merkintä korttiin
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.04.2020, 21:41:18
Onko noin ihan oikeasti?  :2funny:

https://www.antinautokoulu.fi/kurssit/be-kortti-pikku-e/

Mikä siinä on niin ihmeellistä, että ajokorttiluokan korottaminen automaattivaihteisella johtaa automaattiehtoon? ??? Jokainen autolla ajanut pystyy varmasti sisäistämään, että auton hallinta on täysin erilaista kyseisillä vaihdelaatikoilla.


EDIT: Muuta tekstiä BE-automaattiehdosta en löytänyt. Onko asia muuttunut? Antaako autokoulu väärää tietoa?
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: injector - 04.04.2020, 22:24:28
Vain mahdollista suomessa  :idiot2:
Pakittaminen itestä parempi automaatilla perävaunun kanssa. Muuten en nää eroa ajamisessa

Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: tj86430 - 04.04.2020, 23:25:57
Mailia osoitteeseen tiedustelut@ajovarma.fi niin saa todennäköisesti oikean vastauksen.

Muistelisin, että jos tekee korotuksen automaatilla, niin silloin korttiin tulee automaattiehto, ja se koskee sitten myös ennen korotusta ollutta luokkaa. Tämän takia kävin ajamassa B -> B/96 kokeen manuaalilla, jos olisin ajanut sen automaatilla, en olisi enää saanut ajaa manuaalia ilmankaan kärryä.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.04.2020, 23:43:31
Mailia osoitteeseen tiedustelut@ajovarma.fi niin saa todennäköisesti oikean vastauksen.

Muistelisin, että jos tekee korotuksen automaatilla, niin silloin korttiin tulee automaattiehto, ja se koskee sitten myös ennen korotusta ollutta luokkaa. Tämän takia kävin ajamassa B -> B/96 kokeen manuaalilla, jos olisin ajanut sen automaatilla, en olisi enää saanut ajaa manuaalia ilmankaan kärryä.

Laitoin tuonne linkittämääni autokouluun mailia. Jos vastaus ei ole uskottava, laitan seuraavaksi ajovarmaan.

Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: janne81 - 05.04.2020, 08:03:05
https://www.antinautokoulu.fi/kurssit/be-kortti-pikku-e/

Mikä siinä on niin ihmeellistä, että ajokorttiluokan korottaminen automaattivaihteisella johtaa automaattiehtoon? ??? Jokainen autolla ajanut pystyy varmasti sisäistämään, että auton hallinta on täysin erilaista kyseisillä vaihdelaatikoilla.


EDIT: Muuta tekstiä BE-automaattiehdosta en löytänyt. Onko asia muuttunut? Antaako autokoulu väärää tietoa?
Niin mitäpä ihmeellistä siinä on että jos oon 21 vuotta ajanut kaikenlaisilla autoilla ja kerrasta unohdan miten manuaalia ajetaan kun käyn ajokokeessa  :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 05.04.2020, 10:22:07
Ei tarvitse mennä kovin paljoa ajassa eteenpäin niin raskaita ajoneuvoja ei uutena saa enää miltään merkiltä manuaalina ja siten ne ajan myötä vähenevät ja katoavat harvinaisiksi.

Jo nyt autokoulusta (=ammattioppilaitoksesta) tulee kuskeja jotka eivät ole manuaalilla ajaneetkaan ja ovat paniikissa kun sellaisella pitäisi lähteä.

Eikä näillä ole ajokortissa ollut automaattiehtoa vaikka ovat inssin ajaneet automaatilla.


Edit: tuolla https://www.antinautokoulu.fi/kurssit/be-kortti-pikku-e/ sanotaan "Tutkinnon suorittaminen automaattivaihteisella autolla johtaa BE-automaattiehtoon".
Eli tarkoittaa että jos kärryn vetämiseen tarvitaan tuota pikku-e:tä niin silloin pitää olla automaattivaihteinen auto.
Eli ilman kärriä ja kevyenkin kärrin kanssa saa ajaa manuaalilla.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: injector - 05.04.2020, 15:05:17

Edit: tuolla https://www.antinautokoulu.fi/kurssit/be-kortti-pikku-e/ sanotaan "Tutkinnon suorittaminen automaattivaihteisella autolla johtaa BE-automaattiehtoon".
Eli tarkoittaa että jos kärryn vetämiseen tarvitaan tuota pikku-e:tä niin silloin pitää olla automaattivaihteinen auto.
Eli ilman kärriä ja kevyenkin kärrin kanssa saa ajaa manuaalilla.


Mikäli olet B kortin suorittannut uuden säädöksen aikaan manuaalilla, eikä merkintää automaatista.

Onneksi ei tartte noita miettiä, toistakymmentä vuotta sitten käyny merkinnät plakkariin  8)
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Ristus - 05.04.2020, 15:55:45
Onko noin ihan oikeasti?  :2funny:
On ja ihan oikeasti. mailman paskin sääntö mutta noin se menee.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: sjos - 05.04.2020, 19:57:58
Aika kaukana mennään nyt aiheesta.. niinkuin yleensä.

Taisi tuohon automaatti vaihteisen "inssi" ajoon tulla 1.6 muutos...
Eli sen jälkeen ei merkitystä millä vaihteistolla ajat.

Tämä siis oma muistikuva, enkä jaksa factaa nyt tähän kaivella.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.04.2020, 20:03:23
Tämä taitaa olla viime hallituksen liikennekaaren tuotoksia, käsitääkseni muualla EU:ssa on dollyt edelleen sallittuja. Joku nohevampi voisi laatia kansalaisaloitteen "Pelastakaa Dollyt". Tämähän ei ole kuin sitä verovelkaisen auton liikuttamisen estämistä. Ei ole montaakaan dollystä johtuvaa liikenneonnettomuutta näkynyt uutisissa. Väärinkuormattuja peräkärryjä näkyy vetoautoineen pientareella tämän tästä.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Jambo - 05.04.2020, 20:38:32
Tottakai dollyllä hinaamisessa on se että vedetään jarrutonta massaa suht reilusti yli vetoauton sallitun. Kaipa se tulkitaan liian riskaabeliksi puuhaksi
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Turbo 242 - 05.04.2020, 20:41:17
Aika kaukana mennään nyt aiheesta.. niinkuin yleensä.

Otsikossa ei ole automaatti-asiasta mainintaa, mutta aloittajan viestissä on. Sikäli ei olla lähdetty sivuraiteille.

Taisi tuohon automaatti vaihteisen "inssi" ajoon tulla 1.6 muutos...
Eli sen jälkeen ei merkitystä millä vaihteistolla ajat.

Tämä siis oma muistikuva, enkä jaksa factaa nyt tähän kaivella.

Eli 1.6.2019 on tullut muutos?


:juhau:
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.04.2020, 20:41:30
Tottakai dollyllä hinaamisessa on se että vedetään jarrutonta massaa suht reilusti yli vetoauton sallitun. Kaipa se tulkitaan liian riskaabeliksi puuhaksi
Kyllä se köydellä hinaaminen on turvattomampaa ja vaatii yleensä toisen kuskin
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Jambo - 05.04.2020, 21:20:25
Kyllä se köydellä hinaaminen on turvattomampaa ja vaatii yleensä toisen kuskin

Köydellä hinaaminen vaatii AINA toisen kuskin  :juhau:
Ja kyllä mä näkisin että se on (tilanteesta riippuen) turvallisempi tapa
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.04.2020, 21:25:10
Köydellä hinaaminen vaatii AINA toisen kuskin  :juhau:
Ja kyllä mä näkisin että se on (tilanteesta riippuen) turvallisempi tapa
tuo olikin sarkastisesti kerrottuna dollyn etuihin viitaten   ::)
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 05.04.2020, 21:29:08
Oikeasti dolly on nerokas tapa liikutella autoa, ei ihme että Suomessa se herättää kateutta ja se pitää saada kiellettyä tavalla tai toisella.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: karppineen - 06.04.2020, 10:56:01
Itse olen ajokortin kirjaiden puutteen takia hakenut itselle noin 20 autoa dollyllä. mitään vaarallista en ole itse huomannut tai saanut aikaan kun pitää järjen päässä, ennakoi ja max nopeus 60km/h.

Olisi mukava tietää mitkä on perustelut tämän kieltämiseen, kummiskin aika vähän nuita dollyja liikenteessä näkee.

Ei kait tässä muu auta kun lähtä autokouluun ja sitten ostamaan vetoauto ja traileri ::)
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: tj86430 - 06.04.2020, 11:48:56
Jos lähdetään siitä, että ylipäänsä on järkevää vaatia erilaisia ajotutkintoja sen mukaan kuin painavaa "kärryä" vedetään, niin onhan se ihan outoa että yhtäkkiä nämä säännöt eivät olekaan voimassa kun kyseessä on dolly. Vai onko esim. 2000kg kuorman kiskominen perässä oleellisesti turvallisempaa dollyllä kuin peräkärryllä?

Se sitten onko oikea ratkaisu kieltää koko vekotin vai muuttaa säädäksiä siten, että esim. 2000kg dolly vertautuu 2000kg peräkärryyn, on ihan toinen juttu. Tähän varmaan vaikuttaa se, että dolly on jarruton(?), ja jarruttomia yli 750kg peräkärryjä ei muutenkaan sallita.

Mites muuten nuo hinausautot, niissähän on mielestäni usein lavan lisäksi eräänlainen dolly jotta voidaan kuljettaa kaksi autoa kerralla. Sekin tulee varmaan laittomaksi?
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Ribbe - 06.04.2020, 12:00:56
Jos lähdetään siitä, että ylipäänsä on järkevää vaatia erilaisia ajotutkintoja sen mukaan kuin painavaa "kärryä" vedetään, niin onhan se ihan outoa että yhtäkkiä nämä säännöt eivät olekaan voimassa kun kyseessä on dolly. Vai onko esim. 2000kg kuorman kiskominen perässä oleellisesti turvallisempaa dollyllä kuin peräkärryllä?

Se sitten onko oikea ratkaisu kieltää koko vekotin vai muuttaa säädäksiä siten, että esim. 2000kg dolly vertautuu 2000kg peräkärryyn, on ihan toinen juttu. Tähän varmaan vaikuttaa se, että dolly on jarruton(?), ja jarruttomia yli 750kg peräkärryjä ei muutenkaan sallita.

Mites muuten nuo hinausautot, niissähän on mielestäni usein lavan lisäksi eräänlainen dolly jotta voidaan kuljettaa kaksi autoa kerralla. Sekin tulee varmaan laittomaksi?
Taisi perusteluissa olla juurikin että dollyt on rekisteröimättömiä, katsastamattomia sekä jarruttomia. Ja se hinattu auto aika tehokkaasti peittää kaikki valot.

Hinurissa oleva "dolly" on kiinteästi auton rungossa kiinni.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.04.2020, 13:02:27
Hinurissa oleva "dolly" on kiinteästi auton rungossa kiinni.
Hmm...
Entäs jos suoraan vetokoukun tilalle asennetaan dolly? Eli vaikka irtoavaan koukkuun kytketään aisa, jossa on dollyn "rengaspaikat" -aivan kuten hinurissakin mutta kiinteänä ilman korkeussäätöä?

Toki, tuo vaatii sen, että auton ja koukun "ripustettava massa" on riittävä hinattavalle kohteelle.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Ribbe - 06.04.2020, 13:08:24
Hmm...
Entäs jos suoraan vetokoukun tilalle asennetaan dolly? Eli vaikka irtoavaan koukkuun kytketään aisa, jossa on dollyn "rengaspaikat" -aivan kuten hinurissakin mutta kiinteänä ilman korkeussäätöä?

Toki, tuo vaatii sen, että auton ja koukun "ripustettava massa" on riittävä hinattavalle kohteelle.
Veikkaan ettei ihan riitä auton taka-akselissa kantavuus. Ja miten vetokoukun kiinnityskohtien lujuus?
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.04.2020, 13:13:34
Veikkaan ettei ihan riitä auton taka-akselissa kantavuus. Ja miten vetokoukun kiinnityskohtien lujuus?
Nuo varmaan tulevat 99%:ssa vastaan.
Mutta kaverilla oli joskus Chevrolet pickup, jonka koukun tyyppikilven mukaan koukkuun sai laittaa "roikkumaan" 2000kg ja hinata 3500kg. Henkilöauto -status rajoitti tosin vetomassaa (en muista mitä otteessa luki), mutta itse riippuvaa massaa ei otteessa oltu rajattu.
Lavalla kantokykyä oli 1.5 tonnia, että periaatteessa tuommoisella viritelmällä ainakin jotain kevyempää autoa voisi dollyilla. ;)
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 06.04.2020, 13:17:59
No onko dolly oleellisesti vaarallisempi tapa hinata autoa kuin köyden päässä hinaamalla? Erona on se että yhteys hinaavaan on kiinteä ja auton toinen akseli onkin dollyn akseli.

Jos se jarruttaminen on niin kriittistä niin voihan sinne dollyssä olevaan autoon laittaa jonkun painelemaan jarrua.

Sanoisin että paljon mieluummin minä dollyllä hinaan autoa kuin narun päässä poukkoilemassa ja pelkäämässä että painaako se hinattavan auton kuski tarpeeksi jarrua kun pitäisi hidastaa.


Edit: Kaupasta löytyy takavalosarjoja tällaiseen käyttöön, magneetilla kiinni ja parhaat on jo langattomia.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: jogiin - 06.04.2020, 23:38:07
No onko dolly oleellisesti vaarallisempi tapa hinata autoa kuin köyden päässä hinaamalla? Erona on se että yhteys hinaavaan on kiinteä ja auton toinen akseli onkin dollyn akseli.

Jos se jarruttaminen on niin kriittistä niin voihan sinne dollyssä olevaan autoon laittaa jonkun painelemaan jarrua.

Sanoisin että paljon mieluummin minä dollyllä hinaan autoa kuin narun päässä poukkoilemassa ja pelkäämässä että painaako se hinattavan auton kuski tarpeeksi jarrua kun pitäisi hidastaa.


Edit: Kaupasta löytyy takavalosarjoja tällaiseen käyttöön, magneetilla kiinni ja parhaat on jo langattomia.
Kyllä se dolly on omasta mielestä parempi kun hinaus köydellä, jopa puomi on köyttä parempi siirto väline pidemmille väleille, köyden kanssa saa pelata hinaajan kanssa todella nättiä yhteis peliä, dollyllä et tarvi kaveria välttämättä mukaan.

Ja eikös köydellä/puomillakin hinaaminen ollu sallitua enää vain lähimpään turvalliseen paikkaan   ???
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Ristus - 07.04.2020, 08:18:17
Kun saatte dollyllä hinattavan auton jarrut toimimaan siinä dollyssä on se parempi.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 07.04.2020, 08:20:13
Kun saatte dollyllä hinattavan auton jarrut toimimaan siinä dollyssä on se parempi.

Tehdään kuin narun päässä hinatessa; laitetaan joku painelemaan jarrua.

Ylivoimainen etu on että tietää ettei se hinattava auto mene minne sattuu eikä ainakaan tule perään.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: tj86430 - 07.04.2020, 08:34:20
Tehdään kuin narun päässä hinatessa; laitetaan joku painelemaan jarrua.

Ylivoimainen etu on että tietää ettei se hinattava auto mene minne sattuu eikä ainakaan tule perään.
Ja haittana se, että vain kaksi pyörää jarruttaa. Tässä suhteessa varmaan puomi olisi paras. Ei tule perään, ja kaikki pyörät jarruttavat.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.04.2020, 08:36:47
Paljonko muuten kuljetus-/hinausyritykset ottavat auton siirtämisestä?

Mietin tässä vaihtoehtoja dollylle, mikäli se nyt jollekkin on ollut suuresti käytetty työkalu.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 07.04.2020, 08:56:29
Ja haittana se, että vain kaksi pyörää jarruttaa. Tässä suhteessa varmaan puomi olisi paras. Ei tule perään, ja kaikki pyörät jarruttavat.
Ja 825 kilon kokonaispainoisessa kevytperävaunussa ei jarruta yksikään pyörä.

825 kiloa?
Niin, sellaisia ne nykyisin on, 750 kiloa kärrin akselille ja 75 kiloa vetokoukkuun.

Ja kevytperävaunun kanssa mennään satasta, dollyn kanssa kuuttakymppiä.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Ribbe - 07.04.2020, 09:00:56
Mietin tässä vaihtoehtoja dollylle, mikäli se nyt jollekkin on ollut suuresti käytetty työkalu.
Jos oikeasti viikottain siirtää autoja niin traileri kannattaa ostaa.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.04.2020, 09:19:13
Ja 825 kilon kokonaispainoisessa kevytperävaunussa ei jarruta yksikään pyörä.

825 kiloa?
Niin, sellaisia ne nykyisin on, 750 kiloa kärrin akselille ja 75 kiloa vetokoukkuun.

Ja kevytperävaunun kanssa mennään satasta, dollyn kanssa kuuttakymppiä.
Liike- (törmäys-) energia noilla härveleillä on suunnilleen sama samanlaisella vetoautolla, kun dollyssa roikkuu hieman reipas 2000kg (60kmh ja 2000kg vs. 100kmh ja 750kg).

Jos oikeasti viikottain siirtää autoja niin traileri kannattaa ostaa.
Tottakai.
Itellä kun ei ole muuta kuin B -kortti, niin aina tullut kiusattua jotakuta, jolta BC tai Be löytyy, kun tarvinnut autoa siirtää. Sitten tietysti pitänyt vielä etsiä siirto-/vetoauto ja traileri. Onneksi aika harvoin on tarvinnut.

Tosin, jos auto on vain ollut liikkumiseen kykenevä, niin tarralapuilla on tullut aikamoisia pommejakin ajettua. Tuossa tilanteessahan auton pitäisi olla katsastuskelpoinen. ::)
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Teemu- - 07.04.2020, 09:24:31
Mulla siirsi paikallinen yrittäjä hinurilla parin kilometrin matkan tuon toisen justyni mulle. En tiiä paljon nykyään maksaa kun hälynä hinuri tulee hakemaan pois tienposkesta, mutta tämä kiilakeikka oli aika varmasti yli puolet halvempi siitä.

Onneksi on ollut töistä mahdollista saada vaihtolava-auto millä noita romuja tuli kuskattua :D
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: tj86430 - 07.04.2020, 09:30:34
Liike- (törmäys-) energia noilla härveleillä on suunnilleen sama samanlaisella vetoautolla, kun dollyssa roikkuu hieman reipas 2000kg (60kmh ja 2000kg vs. 100kmh ja 750kg).
Ja liikemäärä on dollylla paljon suurempi (33333 kgm/s vs 20833 kgm/s)
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 07.04.2020, 09:33:03
Liike- (törmäys-) energia noilla härveleillä on suunnilleen sama samanlaisella vetoautolla, kun dollyssa roikkuu hieman reipas 2000kg (60kmh ja 2000kg vs. 100kmh ja 750kg).

Jos dollyssä on jarruttelija niin ei 2000 kiloa jää jarruttomalle akselille.
Tai sitten dollyssä on mojova hinattava.

Edit: Volvo S80 n. 1500 kg, 60% etuakselille = 900 kg.
900 kg x 16,6 m/s = 15000 N
750 kg x 22,2 m/s = 16700 N

Vielä jokin aika sitten puhuttiin miten Sääntö-Suomen turhia ja tyhmiä sääntöjä halutaan purkaa, nyt kun on muutakin mietittävää niin on alettu palaamaan takaisin.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.04.2020, 10:00:45
Jos dollyssä on jarruttelija niin ei 2000 kiloa jää jarruttomalle akselille.
Tai sitten dollyssä on mojova hinattava.

Edit: Volvo S80 n. 1500 kg, 60% etuakselille = 900 kg.
900 kg x 16,6 m/s = 15000 N
750 kg x 22,2 m/s = 16700 N

Vielä jokin aika sitten puhuttiin miten Sääntö-Suomen turhia ja tyhmiä sääntöjä halutaan purkaa, nyt kun on muutakin mietittävää niin on alettu palaamaan takaisin.
Energiaa laskiessa 1/2*m*v^2
Liikemäärää laskiessa m*v

Ja liikemäärä on dollylla paljon suurempi (33333 kgm/s vs 20833 kgm/s)
Totta tuo muuten, dolly "haluaa" jatkaa hanakammin liikkeen suuntaan.


Dollya vetäneet, mitenkä eroaa esim. 1500kg kärrystä? Rauhallisempi, ikävämpi, omituisempi.....?
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 07.04.2020, 10:08:10
Energiaa laskiessa 1/2*m*v^2
Liikemäärää laskiessa m*v
Totta tuo muuten, dolly "haluaa" jatkaa hanakammin liikkeen suuntaan.


Dollya vetäneet, mitenkä eroaa esim. 1500kg kärrystä? Rauhallisempi, ikävämpi, omituisempi.....?

Aivan, lasketaanko energiaa vai liikemäärää?

Dollyä en ole vetänyt, erilaisia kärrejä ja trailereita sitä enemmän.

Minua ainakin kiinnostaa tehdä asiat yksinkertaisemmin ja helpommin, ja dolly verrattuna traileriin ja sen vaatimaan suhteellisesti varsin järeään vetoautoon on juuri yksinkertaisn asian monimutkaistamista.

Eikä kummoinen foliohattu tarvitse olla päässä kun koko kohinasta tulee mieleen hinausfirmojen lobbaaminen.

Mutta taas muualla nämä asiat tiedetään huonommin kuin Suomessa.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Taavi.H - 07.04.2020, 11:03:51
dolly verrattuna traileriin ja sen vaatimaan suhteellisesti varsin järeään vetoautoon

Tässä se homman pihvi kai on.

Minusta sille on ihan hyvät perustelut, että vetoauto pitää olla järeästi mitoitettu kun painavaa kuormaa perässä kiskotaan.

Miksi dollyn pitäisi olla poikkeus tästä säännöstä?

Minusta köydellä hinaamisenkin voisi rajoittaa vain turvallisuuden vaatimiin lyhyisiin siirtoihin ts. vedetään auto paikkaan josta sen saa turvallisesti lastattua trailerille tms.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.04.2020, 11:45:09
Aivan, lasketaanko energiaa vai liikemäärää?

Dollyä en ole vetänyt, erilaisia kärrejä ja trailereita sitä enemmän.

Minua ainakin kiinnostaa tehdä asiat yksinkertaisemmin ja helpommin, ja dolly verrattuna traileriin ja sen vaatimaan suhteellisesti varsin järeään vetoautoon on juuri yksinkertaisn asian monimutkaistamista.

Eikä kummoinen foliohattu tarvitse olla päässä kun koko kohinasta tulee mieleen hinausfirmojen lobbaaminen.

Mutta taas muualla nämä asiat tiedetään huonommin kuin Suomessa.
Energia on se, joka tulee ilmi kun johonkin törmätään (liikkuvalla kappaleella on tietty liike-energia. Tämä energia lopulta muuttuu lämmöksi joko kitkan kautta [=vauhti hidastuu] tai törmäyksessä).
Liikemäärä on se kappaleen "liikkeen määrä", eli suunta (vektori).

Lyhyesti voi ajatella näin:
Kevyen kappaleen liikkeen muutokset ovat helpompia, kun taas raskas palikka pyrkii helpommin vastustamaan liikkeen suunnan muutosta. Esim. linja-autolla sivuluisu voi jatkua hitaasti pitkällekkin, kun naapurin teinin Corolla joutuu huudattamaan rajoitinrallia x10kmh samaan kurviin, jotta luisu on yhtä pitkä.

Dollyn tapauksessa:
Dollyyn kytketty raskaanpuoleinen ajoneuvo voi lähteä helpommin työntämään/viemään vetoautoa, kuin 750kg peräkärry 100kmh ajaessa.

Tässä se homman pihvi kai on.

Minusta sille on ihan hyvät perustelut, että vetoauto pitää olla järeästi mitoitettu kun painavaa kuormaa perässä kiskotaan.

Miksi dollyn pitäisi olla poikkeus tästä säännöstä?

Minusta köydellä hinaamisenkin voisi rajoittaa vain turvallisuuden vaatimiin lyhyisiin siirtoihin ts. vedetään auto paikkaan josta sen saa turvallisesti lastattua trailerille tms.
Molemmissa asioissa on puolensa.

Minusta dolly on erittäin kätevä tapa siirtää ajoneuvoja lyhyitä matkoja. Esimerkiksi kylältä toiselle 20km. hissuksiin körötellen siten, että massat pysyvät järkevinä, en näkisi mitään ongelmaa. Turvallisempi, hallittavampi ja järkevämpi kuin hinaaminen (joka on toki jo kiellettyä pidempiä matkoja).

Traileri on se paras, mutta siinä on dollyyn verrattuna pari ongelmaa:
- Onko traileria? (näitä toki saa vuokrattua muutamalla kympillä päiväksi)
- Onko vetoautoa? (enpä tosin myöskään dollyilisi kovin köykäisellä vetoautolla)
- Saako sen hinattavan romun siihen trailerille yksin? (harvassa trailerissa on edes välttävää käsivinssiä, sähköisestä puhumattakaan)

Aikanaan työkaveri alkoi luovaksi ja ratkaisi autoharrastuksensa logistiikan hienosti. Hankki riittävän kortin (en tiedä minkä), hankki pystyyn homehtuneen ison soliferin, muutoskatsasti sen traileriksi ja alkoi vuokraamaan sitä.
Itse tarvitsee traikkua ~10 kertaa vuodessa, mutta tarvitsijoita on niin paljon, että trailerin vakuutukset, katsastukset, korjaukset ja huollot tulevat joka vuosi katettua trailerin vuokratuloilla.
Kerran olen lainannut, maksoi 30€/vuorokausi (suatto tosin olla matalampi hinta kuin millehyvänsä helppoheikille).
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: JuHaU - 07.04.2020, 11:59:50
Aika kaukana mennään nyt aiheesta.. niinkuin yleensä.

Taisi tuohon automaatti vaihteisen "inssi" ajoon tulla 1.6 muutos...
Eli sen jälkeen ei merkitystä millä vaihteistolla ajat.

Tämä siis oma muistikuva, enkä jaksa factaa nyt tähän kaivella.

Kaivappa nyt vaan.

Viime kesänä juttelin yhden ammattikouluttajan kanssa ja hän mainitsi, että esim CE kortin ajaminen automaatilla ei pois sulje manuaalilla ajamisen mahdollisuutta.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: JuHaU - 07.04.2020, 12:24:06
Lainaus
7 §
Ajo-oikeuden laajuus
Ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa sellaista ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää, jonka luokkaa vastaava tunnus hänellä on ajokortissaan tai kuljettajantutkintotodistuksessaan. A-luokkaan kuuluvaa 4 §:n 1 momentin 4 kohdan b alakohdassa tarkoitettua kolmipyörää saa kuitenkin kuljettaa vain se A-luokan ajo-oikeuden haltija, joka on täyttänyt 21 vuotta.

A-luokka sisältää kuitenkin A1- ja A2-luokan ajo-oikeuden, A2-luokka A1-luokan ajo-oikeuden, C-luokka C1-luokan ajo-oikeuden, CE-luokka C1E-luokan ajo-oikeuden, D-luokka D1-luokan ajo-oikeuden, DE-luokka D1E-luokan ajo-oikeuden sekä C1E-, CE-, D1E- ja DE-luokan ajokortti BE-luokan ajo-oikeuden. Kaikki luokat T-luokkaa lukuun ottamatta sisältävät kuitenkin AM-luokan ajo-oikeuden sekä A1-, A2-, A- ja B- luokka T-luokan ajo-oikeuden. (18.5.2018/387)

Ajokorttiluokan ajo-oikeutta voidaan rajoittaa tai siihen voidaan asettaa ehtoja 16 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisesti. Ajo-oikeus koskee:

1) AM-luokassa kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja, jos ajokortissa on merkintä mopon ajo-oikeudesta, ja kevyttä nelipyörää, jos ajokortissa on merkintä kevyen nelipyörän ajo-oikeudesta vastaavan kuljettajantutkinnon ajokokeen suorittamisen perusteella;

2) tutkinnon luokkaa vastaavan automaattivaihteisen ajoneuvon tai sellaisen ajoneuvoyhdistelmän, jossa on automaattivaihteinen vetoauto, kuljettamista, jos kuljettajantutkinnon ajokoe tai käsittelykoe, jos sellainen vaaditaan ajokokeen sijaan, suoritetaan automaattivaihteisella ajoneuvolla. (28.12.2012/1081)

B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta.

T-luokka sekä kevytauton ja T3-ajoneuvoluokan traktorin kuljetusoikeus AM-luokan ajokortilla ovat voimassa vain Suomessa. (18.1.2019/131)

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Taavi.H - 07.04.2020, 12:26:58
- Onko vetoautoa? (enpä tosin myöskään dollyilisi kovin köykäisellä vetoautolla)

Niin. Tämähän juuri se minun pointtini olikin.

Miksi dollyn pitäisi olla joku poikkeus vetoauton massoja koskeviin sääntöihin?
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.04.2020, 13:11:59
Kaivappa nyt vaan.

Viime kesänä juttelin yhden ammattikouluttajan kanssa ja hän mainitsi, että esim CE kortin ajaminen automaatilla ei pois sulje manuaalilla ajamisen mahdollisuutta.

C-luokasta ylöspäin vetoauton vaihteistolla ei ole merkitystä.

BE-luokan suorittaminen automaattivaihteisella johtaa automaattiehtoon.

Näin vastasivat Antin autokoulussa kun sitä sieltä kysyin.


EDIT: Eli C1E:nkin suorittaminen automaattivaihteisella johtaa automaattiehtoon.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: HembalanD - 07.04.2020, 13:41:36
Minusta dolly on erittäin kätevä tapa siirtää ajoneuvoja lyhyitä matkoja. Esimerkiksi kylältä toiselle 20km. hissuksiin körötellen siten, että massat pysyvät järkevinä,
Antaa mennä vaan, "en lue uutisia ja radiokin on mykkä"  :P
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 07.04.2020, 14:03:57
Nythän on jo esim. autokoulujen puolelta painetta luopua henkilöautojen automaattivaihdepykälästä ajokortissa koska autokoulukelpoiset manuaalivaihteiset on hybridien myötä kovasti vähenemään päin.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.04.2020, 14:10:43
Antaa mennä vaan, "en lue uutisia ja radiokin on mykkä"  :P
Muistan kirjoittaneeni tuon tekstin, mutten osaa yhdistää topicin aiheeseen.

Radiokin toimii taas kun vaihtoi autoa. ;D
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 07.04.2020, 15:59:19
Energia on se, joka tulee ilmi kun johonkin törmätään (liikkuvalla kappaleella on tietty liike-energia. Tämä energia lopulta muuttuu lämmöksi joko kitkan kautta [=vauhti hidastuu] tai törmäyksessä).
Liikemäärä on se kappaleen "liikkeen määrä", eli suunta (vektori).

Kun törmäyksiä kasketaan kimmottomilla esineillä niin käytetään nimenomaan liikemäärää kun kaikki energia ei säily vaan osa menee mm. muodomuutoksiin.


Lyhyesti voi ajatella näin:
Kevyen kappaleen liikkeen muutokset ovat helpompia, kun taas raskas palikka pyrkii helpommin vastustamaan liikkeen suunnan muutosta. Esim. linja-autolla sivuluisu voi jatkua hitaasti pitkällekkin, kun naapurin teinin Corolla joutuu huudattamaan rajoitinrallia x10kmh samaan kurviin, jotta luisu on yhtä pitkä.

Dollyn tapauksessa:
Dollyyn kytketty raskaanpuoleinen ajoneuvo voi lähteä helpommin työntämään/viemään vetoautoa, kuin 750kg peräkärry 100kmh ajaessa.
Molemmissa asioissa on puolensa.

Minusta dolly on erittäin kätevä tapa siirtää ajoneuvoja lyhyitä matkoja. Esimerkiksi kylältä toiselle 20km. hissuksiin körötellen siten, että massat pysyvät järkevinä, en näkisi mitään ongelmaa. Turvallisempi, hallittavampi ja järkevämpi kuin hinaaminen (joka on toki jo kiellettyä pidempiä matkoja).

Traileri on se paras, mutta siinä on dollyyn verrattuna pari ongelmaa:
- Onko traileria? (näitä toki saa vuokrattua muutamalla kympillä päiväksi)
- Onko vetoautoa? (enpä tosin myöskään dollyilisi kovin köykäisellä vetoautolla)
- Saako sen hinattavan romun siihen trailerille yksin? (harvassa trailerissa on edes välttävää käsivinssiä, sähköisestä puhumattakaan)

Aikanaan työkaveri alkoi luovaksi ja ratkaisi autoharrastuksensa logistiikan hienosti. Hankki riittävän kortin (en tiedä minkä), hankki pystyyn homehtuneen ison soliferin, muutoskatsasti sen traileriksi ja alkoi vuokraamaan sitä.
Itse tarvitsee traikkua ~10 kertaa vuodessa, mutta tarvitsijoita on niin paljon, että trailerin vakuutukset, katsastukset, korjaukset ja huollot tulevat joka vuosi katettua trailerin vuokratuloilla.
Kerran olen lainannut, maksoi 30€/vuorokausi (suatto tosin olla matalampi hinta kuin millehyvänsä helppoheikille).

Loppujen lopuksi kaikki tämä keskustelu on yhtä tyhjän kanssa, suurin osa hinauksista tehdää yön hämyssä millä-sattuu kalustolla.

Jos ei ole sitä traileria ja siihen sopivaa vetoautoa tarjolla niin ei ole sitä dollyäkään.

Ceterun censeo... ...silti olen sitä mieltä että asioista tehdään kaiken kieltämällä liian vaikeita.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 07.04.2020, 16:31:38
Nythän on jo esim. autokoulujen puolelta painetta luopua henkilöautojen automaattivaihdepykälästä ajokortissa koska autokoulukelpoiset manuaalivaihteiset on hybridien myötä kovasti vähenemään päin.

Pitäisikö tuo lukea että autokoulut haluavat saada käyttöön käyttökustannuksiltaan edullisempia hybridejä?
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: hessu80 - 07.04.2020, 16:38:06
Loppujen lopuksi kaikki tämä keskustelu on yhtä tyhjän kanssa, suurin osa hinauksista tehdää yön hämyssä millä-sattuu kalustolla.

Jos ei ole sitä traileria ja siihen sopivaa vetoautoa tarjolla niin ei ole sitä dollyäkään.

Ceterun censeo... ...silti olen sitä mieltä että asioista tehdään kaiken kieltämällä liian vaikeita.
Tämä.

Jos jotain pitäisi kieltää, se on auton hinaaminen köydellä. Ainakin siinä pitäisi olla rajoitus, että saa hinata vain ajoneuvoa, jonka moottori on käynnissä. Nykyautoissa on meinaan melkoisen heikot jarrut ja kankea ohjaus ilman tehostusta. Tarviiko sitten hinata, jos moottori kerran käy... Toki joskus porsii myös laatikko tai vetoakseli. 
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: sjos - 07.04.2020, 16:59:12
Kaivappa nyt vaan.

Viime kesänä juttelin yhden ammattikouluttajan kanssa ja hän mainitsi, että esim CE kortin ajaminen automaatilla ei pois sulje manuaalilla ajamisen mahdollisuutta.

Tarkoitin tätä tulevaa uudistusta.
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.04.2020, 18:20:57
Kun törmäyksiä kasketaan kimmottomilla esineillä niin käytetään nimenomaan liikemäärää kun kaikki energia ei säily vaan osa menee mm. muodomuutoksiin.


Loppujen lopuksi kaikki tämä keskustelu on yhtä tyhjän kanssa, suurin osa hinauksista tehdää yön hämyssä millä-sattuu kalustolla.

Jos ei ole sitä traileria ja siihen sopivaa vetoautoa tarjolla niin ei ole sitä dollyäkään.

Ceterun censeo... ...silti olen sitä mieltä että asioista tehdään kaiken kieltämällä liian vaikeita.
Eikös nämä foorumit ole jeesustelua varten? ;D
Otsikko: Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 07.04.2020, 18:44:14
Pitäisikö tuo lukea että autokoulut haluavat saada käyttöön käyttökustannuksiltaan edullisempia hybridejä?

Ei ne varmaan autokoulun kilsoilla vielä pärjää dieseleille kaikkialla. Mut automaattilaatikko valtaa alaa ihan kun katsoo uusia Volvojakin.

Mä olin kanssa luullut että jos on muualla EU:ssa sallittu niin voi tulla rajan yli Suomeenkin, mut eipä täällä kyllä EPA-traktoreita näy.