Futurez  Kulkukoira

Dolly-kärryn kieltäminen?

  • 55 Vastauksia
  • 10104 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #30 : 07.04.2020, 08:20:13 »
Kun saatte dollyllä hinattavan auton jarrut toimimaan siinä dollyssä on se parempi.

Tehdään kuin narun päässä hinatessa; laitetaan joku painelemaan jarrua.

Ylivoimainen etu on että tietää ettei se hinattava auto mene minne sattuu eikä ainakaan tule perään.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #31 : 07.04.2020, 08:34:20 »
Tehdään kuin narun päässä hinatessa; laitetaan joku painelemaan jarrua.

Ylivoimainen etu on että tietää ettei se hinattava auto mene minne sattuu eikä ainakaan tule perään.
Ja haittana se, että vain kaksi pyörää jarruttaa. Tässä suhteessa varmaan puomi olisi paras. Ei tule perään, ja kaikki pyörät jarruttavat.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #32 : 07.04.2020, 08:36:47 »
Paljonko muuten kuljetus-/hinausyritykset ottavat auton siirtämisestä?

Mietin tässä vaihtoehtoja dollylle, mikäli se nyt jollekkin on ollut suuresti käytetty työkalu.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #33 : 07.04.2020, 08:56:29 »
Ja haittana se, että vain kaksi pyörää jarruttaa. Tässä suhteessa varmaan puomi olisi paras. Ei tule perään, ja kaikki pyörät jarruttavat.
Ja 825 kilon kokonaispainoisessa kevytperävaunussa ei jarruta yksikään pyörä.

825 kiloa?
Niin, sellaisia ne nykyisin on, 750 kiloa kärrin akselille ja 75 kiloa vetokoukkuun.

Ja kevytperävaunun kanssa mennään satasta, dollyn kanssa kuuttakymppiä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #34 : 07.04.2020, 09:00:56 »
Mietin tässä vaihtoehtoja dollylle, mikäli se nyt jollekkin on ollut suuresti käytetty työkalu.
Jos oikeasti viikottain siirtää autoja niin traileri kannattaa ostaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #35 : 07.04.2020, 09:19:13 »
Ja 825 kilon kokonaispainoisessa kevytperävaunussa ei jarruta yksikään pyörä.

825 kiloa?
Niin, sellaisia ne nykyisin on, 750 kiloa kärrin akselille ja 75 kiloa vetokoukkuun.

Ja kevytperävaunun kanssa mennään satasta, dollyn kanssa kuuttakymppiä.
Liike- (törmäys-) energia noilla härveleillä on suunnilleen sama samanlaisella vetoautolla, kun dollyssa roikkuu hieman reipas 2000kg (60kmh ja 2000kg vs. 100kmh ja 750kg).

Jos oikeasti viikottain siirtää autoja niin traileri kannattaa ostaa.
Tottakai.
Itellä kun ei ole muuta kuin B -kortti, niin aina tullut kiusattua jotakuta, jolta BC tai Be löytyy, kun tarvinnut autoa siirtää. Sitten tietysti pitänyt vielä etsiä siirto-/vetoauto ja traileri. Onneksi aika harvoin on tarvinnut.

Tosin, jos auto on vain ollut liikkumiseen kykenevä, niin tarralapuilla on tullut aikamoisia pommejakin ajettua. Tuossa tilanteessahan auton pitäisi olla katsastuskelpoinen. ::)

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #36 : 07.04.2020, 09:24:31 »
Mulla siirsi paikallinen yrittäjä hinurilla parin kilometrin matkan tuon toisen justyni mulle. En tiiä paljon nykyään maksaa kun hälynä hinuri tulee hakemaan pois tienposkesta, mutta tämä kiilakeikka oli aika varmasti yli puolet halvempi siitä.

Onneksi on ollut töistä mahdollista saada vaihtolava-auto millä noita romuja tuli kuskattua :D

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #37 : 07.04.2020, 09:30:34 »
Liike- (törmäys-) energia noilla härveleillä on suunnilleen sama samanlaisella vetoautolla, kun dollyssa roikkuu hieman reipas 2000kg (60kmh ja 2000kg vs. 100kmh ja 750kg).
Ja liikemäärä on dollylla paljon suurempi (33333 kgm/s vs 20833 kgm/s)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #38 : 07.04.2020, 09:33:03 »
Liike- (törmäys-) energia noilla härveleillä on suunnilleen sama samanlaisella vetoautolla, kun dollyssa roikkuu hieman reipas 2000kg (60kmh ja 2000kg vs. 100kmh ja 750kg).

Jos dollyssä on jarruttelija niin ei 2000 kiloa jää jarruttomalle akselille.
Tai sitten dollyssä on mojova hinattava.

Edit: Volvo S80 n. 1500 kg, 60% etuakselille = 900 kg.
900 kg x 16,6 m/s = 15000 N
750 kg x 22,2 m/s = 16700 N

Vielä jokin aika sitten puhuttiin miten Sääntö-Suomen turhia ja tyhmiä sääntöjä halutaan purkaa, nyt kun on muutakin mietittävää niin on alettu palaamaan takaisin.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 09:44:17 kirjoittanut Volv0 S80 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #39 : 07.04.2020, 10:00:45 »
Jos dollyssä on jarruttelija niin ei 2000 kiloa jää jarruttomalle akselille.
Tai sitten dollyssä on mojova hinattava.

Edit: Volvo S80 n. 1500 kg, 60% etuakselille = 900 kg.
900 kg x 16,6 m/s = 15000 N
750 kg x 22,2 m/s = 16700 N

Vielä jokin aika sitten puhuttiin miten Sääntö-Suomen turhia ja tyhmiä sääntöjä halutaan purkaa, nyt kun on muutakin mietittävää niin on alettu palaamaan takaisin.
Energiaa laskiessa 1/2*m*v^2
Liikemäärää laskiessa m*v

Ja liikemäärä on dollylla paljon suurempi (33333 kgm/s vs 20833 kgm/s)
Totta tuo muuten, dolly "haluaa" jatkaa hanakammin liikkeen suuntaan.


Dollya vetäneet, mitenkä eroaa esim. 1500kg kärrystä? Rauhallisempi, ikävämpi, omituisempi.....?

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #40 : 07.04.2020, 10:08:10 »
Energiaa laskiessa 1/2*m*v^2
Liikemäärää laskiessa m*v
Totta tuo muuten, dolly "haluaa" jatkaa hanakammin liikkeen suuntaan.


Dollya vetäneet, mitenkä eroaa esim. 1500kg kärrystä? Rauhallisempi, ikävämpi, omituisempi.....?

Aivan, lasketaanko energiaa vai liikemäärää?

Dollyä en ole vetänyt, erilaisia kärrejä ja trailereita sitä enemmän.

Minua ainakin kiinnostaa tehdä asiat yksinkertaisemmin ja helpommin, ja dolly verrattuna traileriin ja sen vaatimaan suhteellisesti varsin järeään vetoautoon on juuri yksinkertaisn asian monimutkaistamista.

Eikä kummoinen foliohattu tarvitse olla päässä kun koko kohinasta tulee mieleen hinausfirmojen lobbaaminen.

Mutta taas muualla nämä asiat tiedetään huonommin kuin Suomessa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #41 : 07.04.2020, 11:03:51 »
dolly verrattuna traileriin ja sen vaatimaan suhteellisesti varsin järeään vetoautoon

Tässä se homman pihvi kai on.

Minusta sille on ihan hyvät perustelut, että vetoauto pitää olla järeästi mitoitettu kun painavaa kuormaa perässä kiskotaan.

Miksi dollyn pitäisi olla poikkeus tästä säännöstä?

Minusta köydellä hinaamisenkin voisi rajoittaa vain turvallisuuden vaatimiin lyhyisiin siirtoihin ts. vedetään auto paikkaan josta sen saa turvallisesti lastattua trailerille tms.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #42 : 07.04.2020, 11:45:09 »
Aivan, lasketaanko energiaa vai liikemäärää?

Dollyä en ole vetänyt, erilaisia kärrejä ja trailereita sitä enemmän.

Minua ainakin kiinnostaa tehdä asiat yksinkertaisemmin ja helpommin, ja dolly verrattuna traileriin ja sen vaatimaan suhteellisesti varsin järeään vetoautoon on juuri yksinkertaisn asian monimutkaistamista.

Eikä kummoinen foliohattu tarvitse olla päässä kun koko kohinasta tulee mieleen hinausfirmojen lobbaaminen.

Mutta taas muualla nämä asiat tiedetään huonommin kuin Suomessa.
Energia on se, joka tulee ilmi kun johonkin törmätään (liikkuvalla kappaleella on tietty liike-energia. Tämä energia lopulta muuttuu lämmöksi joko kitkan kautta [=vauhti hidastuu] tai törmäyksessä).
Liikemäärä on se kappaleen "liikkeen määrä", eli suunta (vektori).

Lyhyesti voi ajatella näin:
Kevyen kappaleen liikkeen muutokset ovat helpompia, kun taas raskas palikka pyrkii helpommin vastustamaan liikkeen suunnan muutosta. Esim. linja-autolla sivuluisu voi jatkua hitaasti pitkällekkin, kun naapurin teinin Corolla joutuu huudattamaan rajoitinrallia x10kmh samaan kurviin, jotta luisu on yhtä pitkä.

Dollyn tapauksessa:
Dollyyn kytketty raskaanpuoleinen ajoneuvo voi lähteä helpommin työntämään/viemään vetoautoa, kuin 750kg peräkärry 100kmh ajaessa.

Tässä se homman pihvi kai on.

Minusta sille on ihan hyvät perustelut, että vetoauto pitää olla järeästi mitoitettu kun painavaa kuormaa perässä kiskotaan.

Miksi dollyn pitäisi olla poikkeus tästä säännöstä?

Minusta köydellä hinaamisenkin voisi rajoittaa vain turvallisuuden vaatimiin lyhyisiin siirtoihin ts. vedetään auto paikkaan josta sen saa turvallisesti lastattua trailerille tms.
Molemmissa asioissa on puolensa.

Minusta dolly on erittäin kätevä tapa siirtää ajoneuvoja lyhyitä matkoja. Esimerkiksi kylältä toiselle 20km. hissuksiin körötellen siten, että massat pysyvät järkevinä, en näkisi mitään ongelmaa. Turvallisempi, hallittavampi ja järkevämpi kuin hinaaminen (joka on toki jo kiellettyä pidempiä matkoja).

Traileri on se paras, mutta siinä on dollyyn verrattuna pari ongelmaa:
- Onko traileria? (näitä toki saa vuokrattua muutamalla kympillä päiväksi)
- Onko vetoautoa? (enpä tosin myöskään dollyilisi kovin köykäisellä vetoautolla)
- Saako sen hinattavan romun siihen trailerille yksin? (harvassa trailerissa on edes välttävää käsivinssiä, sähköisestä puhumattakaan)

Aikanaan työkaveri alkoi luovaksi ja ratkaisi autoharrastuksensa logistiikan hienosti. Hankki riittävän kortin (en tiedä minkä), hankki pystyyn homehtuneen ison soliferin, muutoskatsasti sen traileriksi ja alkoi vuokraamaan sitä.
Itse tarvitsee traikkua ~10 kertaa vuodessa, mutta tarvitsijoita on niin paljon, että trailerin vakuutukset, katsastukset, korjaukset ja huollot tulevat joka vuosi katettua trailerin vuokratuloilla.
Kerran olen lainannut, maksoi 30€/vuorokausi (suatto tosin olla matalampi hinta kuin millehyvänsä helppoheikille).

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #43 : 07.04.2020, 11:59:50 »
Aika kaukana mennään nyt aiheesta.. niinkuin yleensä.

Taisi tuohon automaatti vaihteisen "inssi" ajoon tulla 1.6 muutos...
Eli sen jälkeen ei merkitystä millä vaihteistolla ajat.

Tämä siis oma muistikuva, enkä jaksa factaa nyt tähän kaivella.

Kaivappa nyt vaan.

Viime kesänä juttelin yhden ammattikouluttajan kanssa ja hän mainitsi, että esim CE kortin ajaminen automaatilla ei pois sulje manuaalilla ajamisen mahdollisuutta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Dolly-kärryn kieltäminen?
« Vastaus #44 : 07.04.2020, 12:24:06 »
Lainaus
7 §
Ajo-oikeuden laajuus
Ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa sellaista ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää, jonka luokkaa vastaava tunnus hänellä on ajokortissaan tai kuljettajantutkintotodistuksessaan. A-luokkaan kuuluvaa 4 §:n 1 momentin 4 kohdan b alakohdassa tarkoitettua kolmipyörää saa kuitenkin kuljettaa vain se A-luokan ajo-oikeuden haltija, joka on täyttänyt 21 vuotta.

A-luokka sisältää kuitenkin A1- ja A2-luokan ajo-oikeuden, A2-luokka A1-luokan ajo-oikeuden, C-luokka C1-luokan ajo-oikeuden, CE-luokka C1E-luokan ajo-oikeuden, D-luokka D1-luokan ajo-oikeuden, DE-luokka D1E-luokan ajo-oikeuden sekä C1E-, CE-, D1E- ja DE-luokan ajokortti BE-luokan ajo-oikeuden. Kaikki luokat T-luokkaa lukuun ottamatta sisältävät kuitenkin AM-luokan ajo-oikeuden sekä A1-, A2-, A- ja B- luokka T-luokan ajo-oikeuden. (18.5.2018/387)

Ajokorttiluokan ajo-oikeutta voidaan rajoittaa tai siihen voidaan asettaa ehtoja 16 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisesti. Ajo-oikeus koskee:

1) AM-luokassa kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja, jos ajokortissa on merkintä mopon ajo-oikeudesta, ja kevyttä nelipyörää, jos ajokortissa on merkintä kevyen nelipyörän ajo-oikeudesta vastaavan kuljettajantutkinnon ajokokeen suorittamisen perusteella;

2) tutkinnon luokkaa vastaavan automaattivaihteisen ajoneuvon tai sellaisen ajoneuvoyhdistelmän, jossa on automaattivaihteinen vetoauto, kuljettamista, jos kuljettajantutkinnon ajokoe tai käsittelykoe, jos sellainen vaaditaan ajokokeen sijaan, suoritetaan automaattivaihteisella ajoneuvolla. (28.12.2012/1081)

B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta.

T-luokka sekä kevytauton ja T3-ajoneuvoluokan traktorin kuljetusoikeus AM-luokan ajokortilla ovat voimassa vain Suomessa. (18.1.2019/131)

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386

 

Kulkukoira  Proturbo