Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 582312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Senverran kärkäs viesti tuli kieltämättä, että korjataan nyt hieman.

Minusta on kuitenkin typerää, ettei esim. H4-LED valoille ole vieläkään saatu hyväksyntää aikaiseksi, vaikka Philips on sitä koettanut kovasti saada aikaan (Philipsin ja philipsin halpamerkin - mikäsenytoli, en muista, motonetistä löytyy, ovat useammassa umpiossa ja testissä todistaneet mahdolliseksi tuon  valokuvion pysymisen H4-umpiossa LED tekniikalla). Omaan autooni noita LEDejä mietin, mutta jätin asentamatta ihan vain oman valintani vuoksi. Olin nähnyt valokuvion samanlaisessa umpiossa samanlaisella polttimolla. Olin ajanut kyseistä autoa vastaan vesisateessa ja kuivalla, häikimistä oli vähemmän kuin halogenilla ja likaisella lasilla samassa umpiossa. Tarkastin LEDien suuntauksen myös suuntauslaitteella - ei moitittavaa.
Olin vain laiska ja pussihousu - en jaksanut viritellä niitä umpioihin (tähän vaikutti mm. kylmäksi menevä leima jne). Tän hetken kulkineeseen ei ole olemassa vastaavaa ratkaisua niin että se toimisi, joten mennään tuikuilla.


Toisaalta en ihmettele miksi ei saada. Kaikissa umpioissa ne ledit ei toimi.

940:ssä ja hj60:ssä ne toimi. Land roverissa ei. Jos nyt tämmöinen pikainen otanta omista testauksista.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Slerbahuuli

  • Vieras
Toisaalta en ihmettele miksi ei saada. Kaikissa umpioissa ne ledit ei toimi.

940:ssä ja hj60:ssä ne toimi. Land roverissa ei. Jos nyt tämmöinen pikainen otanta omista testauksista.
Juu varmaankin tuon takia ei onnistu. Suomalainen virkamieskoneisto taas on liian jäykkä esim katsastuksen yhteydessä tehtävään merkintään "valokuvio tarkastettu ja hyväksytty LED polttimolla xxxx.xxxx.xx auton alkuperäisessä halogen-umpiossa"

Nyt oli asiallista tekstiä. Kiitos siitä  :D

Omalla silmällä katsottuna siis mielestäni valokuvio on hyvinkin samanlainen kuin halogeneillä oli/on. Tämä siis todettuna niin että ajoin parkkihallissa tietyn matkan päähän seinästä ja vertasin.

Tarkoituksena ei ole kiusata vastaantulijoita, eli en siis ajattele vain itseäni.

Valotehon ja sävyn muuttaminen kirkkaamaksi kun vain olisi mukavaa muutenkin kuin autoa vaihtamalla..

Täytynee ihan mielenkiinosta käydä jollakin korjaamolla tsekkauttamassa suuntauslaitteella miltä ne sillä näyttävät.


Ymmärrän kyllä sen suhtautumisen ylipäätään näihin xenoneihin ja muihin virityksiin vanhemmissa autoissa. Meidän kylällä silloin tällöin tulee vastaan 80-luvun lopun Corolla jossa varmaankin jonkin sortin ledit kiinni ja se kyllä häikäisee päivälläkin niin  että silmiin sattuu. Ihmettelen että niihin ei ole vielä virkavalta puuttunut.
Käy ihmeessä ja kysy voisitko ottaa kuvan siitä suuntausasteikosta. Valojen suuntauksen tarkistuksen luulisi saavan kympillä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Toisaalta en ihmettele miksi ei saada. Kaikissa umpioissa ne ledit ei toimi.

940:ssä ja hj60:ssä ne toimi. Land roverissa ei. Jos nyt tämmöinen pikainen otanta omista testauksista.

Tuleeko Land roverissa jo tehokkaammilla normi polttimolla ongelmia? Mietin vaan jos rihlaus tai vastaava on vaan tehty vahingossa/tarkoituksella tollaseksi.

H7 ledit on kyllä vihonviimeinen kuten xenonit, eilenkin teki mieli ajaa jonkun amis mersun keulasta sisään pitkät päällä. Kiva ajaa säkkipimeällä kun toisen valot osottaa enemmän silmään ja puidenlatvoihin kun tiehen. Hyvin korostuu kyllä noissa xenon pelleissä "minä itse" asenne.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Tuleeko Land roverissa jo tehokkaammilla normi polttimolla ongelmia? Mietin vaan jos rihlaus tai vastaava on vaan tehty vahingossa/tarkoituksella tollaseksi.

H7 ledit on kyllä vihonviimeinen kuten xenonit, eilenkin teki mieli ajaa jonkun amis mersun keulasta sisään pitkät päällä. Kiva ajaa säkkipimeällä kun toisen valot osottaa enemmän silmään ja puidenlatvoihin kun tiehen. Hyvin korostuu kyllä noissa xenon pelleissä "minä itse" asenne.

En ole +150% tai 90/100w polttimoita kokeillu, koska sillon menee heijastin pinnat äkkiä kun auto on kuitenkin maastoon tehty.
Syksyllä tuota vois kokeilla kun muutenkin laitetaan valaistus kuntoon, toisin sanoen katto täyteen valoja :D tulee siis työvaloja joita voi sitten maastossa käyttää.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
No mitä sinä sitten kyselet täällä jos vastaukset tiesit?
Yhtään häikäisemätöntä H+xenon valoa en ole vielä nähnyt. "Parhaat" ovat olleet sellaisia, että alle umpion korkeuden on melko normaali valokuvio, mutta sitten siellä 50-100m päässä on n. 1.5-2m korkeudella semmonen valoläiskä että oksat pois.

Tollanen helvetin purkkaviritelmä kun ajaa pimeässä/hämärällä vastaan edes katuvalaistulla alueella, niin häikii aivan julmetusti. Yritä siinä nähdä tarkasti vaikka tien reunat sitten. Puhumattakaan pimeällä.

Toisaalta, niitä parhaimpia laittomia xenonvaloja et pysty tunnistamaan laittomiksi.. Esim aiemmin melko yleiset halogeenilinssivalot toimivat xenon lampulla siinä missä halogeenillakin, mutta tieysti virhekuvion mahdollisuus on suurempi, kun siihen halogeenikantaan tehtyja xenon lamppuja on vähän kaiken näköisiä, toisin kuin varsinaisia halogeenilamppuja, joita ei halpisvalmistaja pysty tekemään sen halvemmalla kuin laatuvalmistajakaan. Hyvä esimerkki on kuorma-autot. Xenon tai led valot kuorma-autoissa on oikeasti todella uusi juttu, vielä 10 vuotta sitten uutena xenon valoilla tilattu Volvo tuli "H7-Xenoneilla".

Jopa rihlattuun umpioon voi saada asiallisen xenon valon, mutta nuo ovat kyllä melko harvassa. Yhden w123 mersun olen nähnyt jossa oli xenon lampusta huolimatta kyllä aivan täydellinen se valo, häikäisyä ei ollut yhtään sen enempää kuin halogeenissakaan, mutta väri oli vain erilainen..

Tavallaan tuo että katsastusviranomainen voisi hyväksyä sen xenon tai ledlampun olisi kyllä parannus nykyiseen. Jos se kuvio ja häikäisy on kunnissa, niin sen hyväksyminen olisi parempi kuin nykyinen tapa, jossa valokuviot on ihan vituillaan, mutta leimasta menee läpi kun vaan vaihdetaan lamput katsastukseen.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
En ole +150% tai 90/100w polttimoita kokeillu, koska sillon menee heijastin pinnat äkkiä kun auto on kuitenkin maastoon tehty.
Syksyllä tuota vois kokeilla kun muutenkin laitetaan valaistus kuntoon, toisin sanoen katto täyteen valoja :D tulee siis työvaloja joita voi sitten maastossa käyttää.

Huomiovalot kyllä säästää noita umpioita.

Sinänsä ne +150% polttimot ei kärvennä umpiota sen enempää kuin vakiolamputkaan, niiden teho on kuitenkin speksien sisällä, ne 100W lamput kyllä paistaa varinkin muoviumpion pilalle jos ei ole kunnon ajoviimaa jäähdyttämässä.

Poissa Nahkiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Auto on V60 CC 2016 ja haluaisin saada takavalot palamaan myös valokatkaisimen 0 -asennossa. Onko ainoa keino viedä merkkiliikkeeseen ohjelmoitavaksi? Tämä tuntuu jotenki typerältä, että palavat kaikissa muissa asennoissa paitsi tässä.  :idiot2:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Auto on V60 CC 2016 ja haluaisin saada takavalot palamaan myös valokatkaisimen 0 -asennossa. Onko ainoa keino viedä merkkiliikkeeseen ohjelmoitavaksi? Tämä tuntuu jotenki typerältä, että palavat kaikissa muissa asennoissa paitsi tässä.  :idiot2:
Onnistuukohan edes merkkiliikkeessä. Miksi ei voi pitää aut-asennossa? Silloin palaa päivävalot sekä takavalot. 0-asennossa ei pala päivävalot päivävalo teholla vaan parkkivalo teholla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nahkiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Onnistuukohan edes merkkiliikkeessä. Miksi ei voi pitää aut-asennossa? Silloin palaa päivävalot sekä takavalot. 0-asennossa ei pala päivävalot päivävalo teholla vaan parkkivalo teholla.
Täällä lapissa nämä kesät ovat niin valoisia läpi yön, että mielestäni vähän turhan herkästi automatiikka sytyttelee lähivaloja varjokohdissa. Nolla-asennossa palavat etupäivävalot kirkkaina joten miksi ei myös takana? Parkki-asennossa etuledit himmenevät selvästi. Mutta joo auto-asennossa nyt olen toki pitänyt eikä tämä asia maailmaa kaada.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
0-asennossa ei pala itsellä päivävalot kirkkaana vaan yhtä kirkkaana kuin ajovalojen päällä ollessa. Tuota itse mietin samaa kun kesällä parissa kohtaa työmatkalla ajovalot syttyy turhaan. Huomasin vain että nollalla päivävalot himmeät ja perä pimeä
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
^ Jotain vikaa, kun kerran päiväajovalot eivät toimi. Määräysten mukaan päiväajovalojen kuuluu palaa automaattisesti, jos moottori on käynnissä eikä muita valoja (lähivalot, kaukovalot, etusumuvalot) ole päällä.

Takavalojen palamattomuuskin johtuu määräyksistä. Alkuperäinen lakiteksti/direktiivi on karmeaa kapulakieltä ja vähän sen oloinen, ettei takavalot saisi palaa päiväajovalojen ollessa päällä. Suomessa tätä tulkittiin alusta alkaen, ettei takavalojen palaminen ole kiellettyä.

Takavalot eivät pala energiansäästön nimissä. Tämä juontaa siitä, että ideaa ajovalojen polttamisesta päivällä piti syöttää etelän vetelille vuosikymmenen ajan. Liikenneturvallisuus ei kelvannut perusteeksi, mutta vetoaminen energiansäätöön tepsi.

"Himmeä päiväajovalo" ei ole päiväajovalo lainkaan, vaan etuvalo. Etuparkki essonbaarin kielellä. Sama valaisin hoitaa siis kahta virkaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
^ Jotain vikaa, kun kerran päiväajovalot eivät toimi. Määräysten mukaan päiväajovalojen kuuluu palaa automaattisesti, jos moottori on käynnissä eikä muita valoja (lähivalot, kaukovalot, etusumuvalot) ole päällä.

Takavalojen palamattomuuskin johtuu määräyksistä. Alkuperäinen lakiteksti/direktiivi on karmeaa kapulakieltä ja vähän sen oloinen, ettei takavalot saisi palaa päiväajovalojen ollessa päällä. Suomessa tätä tulkittiin alusta alkaen, ettei takavalojen palaminen ole kiellettyä.

Takavalot eivät pala energiansäästön nimissä. Tämä juontaa siitä, että ideaa ajovalojen polttamisesta päivällä piti syöttää etelän vetelille vuosikymmenen ajan. Liikenneturvallisuus ei kelvannut perusteeksi, mutta vetoaminen energiansäätöön tepsi.

"Himmeä päiväajovalo" ei ole päiväajovalo lainkaan, vaan etuvalo. Etuparkki essonbaarin kielellä. Sama valaisin hoitaa siis kahta virkaa.
Automaatti asennossa palaa päivävalo kuten kuuluukin. Volvoissa palaa päivävalojen kanssa myös takavalot. 0-asennossa itsellä palaa vain parkit. Näin siis omassa autossa joka on 2014 mallinen S60.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
^noin se ei missään nimessä saa olla. Kaikissa omiin käsiin osuneissa päiväajovalollisissa autoissa palavat päiväajovalot valokytkimen 0-asennossa, kun moottori käy.

V60 vm2016, piti käydä testaamassa, etten puhu lööperiä
0 = päiväajovalot, ei takavaloja
P = etu+takavalot ("parkit", edessä siis valaisin palaa himmeänä)
A = takavalot + etu (himmeä)+lähivalot tai takavalot + päiväajovalot (kirkas) valoisuudesta riippuen

Vähän huono logiikka tässäkin, koska ideana on ollut, ettei ilman ajovaloja ajelun pitäisi olla mahdollista... mutta onnistuu omalla autollani valokytkin P-asennossa.

Edit: No, minun ymmärtääkseni direktiivi tms. vaati myös, että mittaristosta pitää nähdä, ovatko takavalot päällä ja ovatko lähivalot päällä. Tosin selkeän merkkivalon sijaan indikoinniksi kelpaa jokin kryptisempikin yhteys, esim. mittarivalaistuksen palaminen riitti kertomaan takavalojen päälläolosta, jos mittarivalot paloivat vain takavalojen ollessa päällä. Tai lähivalojen toiminnan indikointiin kelpaa korkeudensäädön asetusten ilmaantuminen ajotietokoneen näyttöön. Enpä vaan ole omasta autostani onnistunut löytämään mitään tällaisia, joten ei ole Volvolla homma kovin hyvin hanskassa.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2020, 10:12:47 kirjoittanut insinörtti »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Missä tahansa toteutuksessa tai direktiivissä, joissa takavalot eivät pala, ei ole homma kovin hyvin hanskassa.

Oikeesti, jos kaikessa joutavassa virrankulutuksessa, jota nykykipoista löytyy, jokunen LED-polttimo auton perässä romahduttaa energiatalouden, niin  :idiot2:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Uusi V60 tuli perjantai yönä ohi. Päiväajovaloilla vissiin näki riittävän hyvin kun niitä käytti ja perä pimeä. Siitä ei näkyny yhtään mitään kun meni mun valojen kantamattomiin.

Eikä tajunnu vaikka minä + 2 muuta autoilijaa näytettiin kaikki mahdolliset valomerkit
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron