Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 578105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
:tykkää:

Varsinkin nykyautojen leditakavaloilla se kulutuksen lasku on täysin olematonta ja suorastaan mikroskooppista mutta näkymiseen sillä on suuri merkitys!

Tuosta direktiivistä on se hyöty, että sillä saadaan muutama haudattava lisää!  :buck2:

Luit minun ajaitukseni :tykkää: . Tämä on sama logiikka, kuin keski-euroopassa EI kaikissa maissa SAA päivällä käyttää ajovaloja  :idiot2:.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Niko_S

  • Vieras
Luit minun ajaitukseni :tykkää: . Tämä on sama logiikka, kuin keski-euroopassa EI kaikissa maissa SAA päivällä käyttää ajovaloja  :idiot2:.

:tykkää:

Led-päiväajovalot ovat jopa vaarallisia hiemankaan huonommassa ajokelissä, jos esiintyy sadetta tai sumua.
Vaikka se sinertävä led onkin kirkkaampi kuin vastaavantehoinen halogeeni, niin se ledin valo hukkuu edellä mainituissa olosuhteissa.

Jos auto ajaa sadekelillä päivävaloilla perässä noin 50 metrin päässä, niin ei pysty märän takalasin läpi näkemään niitä päivävaloja, vaan näköyhteys taakse pitää ottaa sivupeilistä.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...

Jos auto ajaa sadekelillä päivävaloilla perässä noin 50 metrin päässä, niin ei pysty märän takalasin läpi näkemään niitä päivävaloja, vaan näköyhteys taakse pitää ottaa sivupeilistä.

Mistä muualtakaan sen saa järkevästi jos ei peileistä? ???

Minä en ainakaan ala päätä kääntämään turhan takia. Osa syy on siinä että fysiikka on aika paska, johtuen rankasta urheilutaustasta ja osin myös edellisistä töistä jne. Eikä varmasti helpota nykyinenkää työ parantumaan.

Kaistaa vaihtasessa kyllä käännän päätä.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Niko_S

  • Vieras
Mistä muualtakaan sen saa järkevästi jos ei peileistä? ???

Eipä oikein saakaan. :)

Tarkoitin märän takalasin läpi näkemisellä taustapeilin kautta katsomista, mutta näköjään jäi se pois siitä lauseesta.  :)


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Led-päiväajovalot ovat jopa vaarallisia hiemankaan huonommassa ajokelissä, jos esiintyy sadetta tai sumua.
Vaikka se sinertävä led onkin kirkkaampi kuin vastaavantehoinen halogeeni, niin se ledin valo hukkuu edellä mainituissa olosuhteissa.

Jos auto ajaa sadekelillä päivävaloilla perässä noin 50 metrin päässä, niin ei pysty märän takalasin läpi näkemään niitä päivävaloja, vaan näköyhteys taakse pitää ottaa sivupeilistä.
No tuommoisella kelillä ei saa pitää niitä päivävaloja päällä. Monessa ns. paremmassa merkissä kun autossa on esim. pyyhkijät päällä niin ajovalot syttyy automaattisesti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Niko_S

  • Vieras
No tuommoisella kelillä ei saa pitää niitä päivävaloja päällä. Monessa ns. paremmassa merkissä kun autossa on esim. pyyhkijät päällä niin ajovalot syttyy automaattisesti.

Näin itsekin sen muistin, ja parhaimmissa tapauksissa on joku tullut päivävaloilla vastaan yön pimeydessä, tai jopa ajanut edellä hiljempaa, joissa molemmissa tapauksissa on kyllä jo vähän pelästynyt, että kun pimeä perä, tai keulan ledit näkyy vasta melkein kohdalla, ennen kuin huomaa.

Tyhmintähän näissä päiväajovaloissa on se, että sen automatiikan saa ainakin joissain autoissa otettua pois päältä, eli sitten niillä ajellaan "vanhasta muistista" pimeässä.
Tosin kuka ei huomaa ajavansa pimeässä päivävaloilla, tai vastaavasti parkeilla (ja näkee ajaa vielä)? Nähtävästi joku ei, koska niitäkin on tullut vastaan.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tyhmintähän näissä päiväajovaloissa on se, että sen automatiikan saa ainakin joissain autoissa otettua pois päältä, eli sitten niillä ajellaan "vanhasta muistista" pimeässä.
Tosin kuka ei huomaa ajavansa pimeässä päivävaloilla, tai vastaavasti parkeilla (ja näkee ajaa vielä)? Nähtävästi joku ei, koska niitäkin on tullut vastaan.

Saa toki pois, mutta kuka lukee ohjekirjaa saati jaksaa perehtyä autoon. Paitsi ehkä 10% meistä käyttäjistä? Tärkeintä että auto kulkee eteen ja taakse.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Paikalla Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
:tykkää:

Led-päiväajovalot ovat jopa vaarallisia hiemankaan huonommassa ajokelissä, jos esiintyy sadetta tai sumua.
Vaikka se sinertävä led onkin kirkkaampi kuin vastaavantehoinen halogeeni, niin se ledin valo hukkuu edellä mainituissa olosuhteissa.

Jos auto ajaa sadekelillä päivävaloilla perässä noin 50 metrin päässä, niin ei pysty märän takalasin läpi näkemään niitä päivävaloja, vaan näköyhteys taakse pitää ottaa sivupeilistä.

Kyllä ainakun mulla pakussa sen havaittavuus heikkenee kun ajovalot kytkee päälle. Väriltään ne ovat mielestäni jokseenkin saman värisiä, mutta ajovalo antaa paljon vähemmän valoa muiden tielläliikkujien suuntaan kuin huomiovalot. Tietysti hämärässä ajovalojen kytkeminen on paikallaan jo ihan siksi ettei huomiovalot häikäise.

Takavalot tossa palaa aina, eli niihin ajovaloilla ei ole vaikutusta.

ON kyllä joitain autoja joissa huomiovalot eivät pahemmin huomiota herätä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Empiiristä tutkimusta eilen Heinola-JKL välillä:
26 autoa ajoi sumarit päällä vaikka sumua ei vielä edes näkynyt.
37 autoa ajoi valopuolena.
Seitsämän autoa ajoi pitkät päällä vastaan. Näistä neljä ei ymmärtänyt vaihtaa lyhkäsille vaikka itse löin pitkät päälle. Ei tuo mua haittaa, kun kummastin autosta löytyy lisäpitkät enkä mä valoja kyttää vaan tienlaitaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Empiiristä tutkimusta eilen Heinola-JKL välillä:
26 autoa ajoi sumarit päällä vaikka sumua ei vielä edes näkynyt.
37 autoa ajoi valopuolena.
Seitsämän autoa ajoi pitkät päällä vastaan. Näistä neljä ei ymmärtänyt vaihtaa lyhkäsille vaikka itse löin pitkät päälle. Ei tuo mua haittaa, kun kummastin autosta löytyy lisäpitkät enkä mä valoja kyttää vaan tienlaitaa.

Nyt kyllä valehtelet.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Nyt kyllä valehtelet.

Pitääkö Mamman vielä tulla todistamaan tuo käsi raamatulla, kun nauroi kauanko jaksan laskea. Totesin hänelle, että Jyväskylään saakka jotta pysyn hereillä.

Enkä laskenut edes autoja joilla oli laittomat xenonit joidenka määrä on näin kesällä lisääntynyt vrt talvi  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Sulle pitäis saada tällaisia muutama kappale peiliin roikkumaan niin voisit laskea vähän pidemmälläkin matkalla ilman muistiinpanojen tekoa.

Jokaiseen vaan päälle teipillä merkki että tietää mihin lasketaan xenonit, sumarit, parkit, pitkät, jarruvalot, takasumarit, rek. kilven valot ym. Tosin virkavalta saattaisi tuollaisesta viidakosta ehkä jo mainita.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2014, 06:52:45 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Sulle pitäis saada tällaisia muutama kappale peiliin roikkumaan niin voisit laskea vähän pidemmälläkin matkalla ilman muistiinpanojen tekoa.
Jokaiseen vaan päälle teipillä merkki että tietää mihin lasketaan xenonit, sumarit, parkit, pitkät, jarruvalot, takasumarit, rek. kilven valot ym. Tosin virkavalta saattaisi tuollaisesta viidakosta ehkä jo mainita.

Ammattilaisena sinun pitäisi tietää, että noiden roikkuminen peilissä olisi laitonta, kun taas autojen laskeminen ei. Mikan on tähänkin ketjuun perustellut aikoinaan meidän ihmisten erillaisista ominaisuuksista tehdä useampi asioita ja muistaa toisia paremmin niitä.

Mutta itse aiheeseen. Pidin Skeidan tapaa laittaa päivävalot sumareihin huonona vitsinä, koska ne eivät näkyneet talvella penkkojen yli ja jos auto tuli ylimäessä vastaan, niin valot näkyi viimeisenä. Mutta nämä skeidan uudet led-päivävalot vasta vitsi on auringonpaisteessa. Eivät näy yhtään mihinkään. Jos vertaa VAG-konsernissa vaikka A6 päivävaloihin, niin ero on kuin yöllä ja päivällä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Niko_S

  • Vieras
Mutta itse aiheeseen. Pidin Skeidan tapaa laittaa päivävalot sumareihin huonona vitsinä, koska ne eivät näkyneet talvella penkkojen yli ja jos auto tuli ylimäessä vastaan, niin valot näkyi viimeisenä. Mutta nämä skeidan uudet led-päivävalot vasta vitsi on auringonpaisteessa. Eivät näy yhtään mihinkään. Jos vertaa VAG-konsernissa vaikka A6 päivävaloihin, niin ero on kuin yöllä ja päivällä.

Huomasin myös saman ominaisuuden uuden Octavian led-päiväajovaloissa.
Ohut led-nauha umpion alaosassa. Näkyvät tosiaan hyvin huonosti auringonpaisteessa.

Ledien tehoa en alkanut tutkimaan, vaikka olen tuollaisella uudella Octavialla pari kertaa itse ajanut,
mutta Audin led-päivävalot, mallista riippumatta ovat kyllä parempia näkyvyydeltään.

Volvon led-päivävalot pesevät myös uusien Skodien päivävalot näkyvyydessä.



Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kun vertaa osram night breaker:n ja Silverstar 2.0 kestöikää, niin ensimmäiset kestää sen 8tkm ja jälkimmäiset 13tkm. Aika iso ero noiden välillä. Talvea vasten tulee laitettua aina nuo night breakerit, että on ne kirkkaimmat polttimot mitä rahalla saa, mutta kesällä aina pidempi ikäiset.
http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/lamput/ajoneuvon-ja-polkupyoeraen-valaistus/autolamput/halogeeniajovalolamput-autoihin/night-breaker-unlimited/index.jsp
http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/lamput/ajoneuvon-ja-polkupyoeraen-valaistus/autolamput/halogeeniajovalolamput-autoihin/silverstar-2.0/index.jsp

Ensi kesänä sitten tuollaiset ja katsotaan kestääkö kolmea vuotta  ;D.

http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/lamput/ajoneuvon-ja-polkupyoeraen-valaistus/autolamput/halogeeniajovalolamput-autoihin/ultra-life/index.jsp
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Futurez  Kulkukoira