Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124515 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #315 : 29.09.2019, 01:23:46 »
Sitä nuppia ei saa siis olla traktorissakaan tieajossa jatkossa ?

Poissa KoHu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #316 : 25.02.2020, 01:43:13 »
Itsellä on mennyt kyllä pää ihan pyöralle lueskellessani turbottamisesta, säädöksistä, vähäpäästöisyydestä yms.

Haluaisin vain saada selville onko mahdollista vaihtaa esim. 940:stä turbomotti vuoden -93 240:iin. Jos on mahdollista, kuinka vaikeaa ja haastavaa homma tulisi olemaan etenkin katsastuksen osalta?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #317 : 25.02.2020, 11:57:16 »
Itsellä on mennyt kyllä pää ihan pyöralle lueskellessani turbottamisesta, säädöksistä, vähäpäästöisyydestä yms.

Haluaisin vain saada selville onko mahdollista vaihtaa esim. 940:stä turbomotti vuoden -93 240:iin. Jos on mahdollista, kuinka vaikeaa ja haastavaa homma tulisi olemaan etenkin katsastuksen osalta?

Naurettavan helppo muutos. Etenkin jos moottori kaikkine apulaitteineen, välijäähyineen jne. siirtyy täysin vakiona.

Konttorilta saat laput käteen mitä tarvitsee täyttää. Autossa tulee olla tekniikan vaihtoa leimatessa kaasuiskarit, paksummat vakaajat (esim. 21mm edessä ja 19mm takana on kelvannut), jäähdytetyt etujarrut (tuon ikäisenä jo vakiona).
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #318 : 25.02.2020, 14:44:20 »
Itsellä on mennyt kyllä pää ihan pyöralle lueskellessani turbottamisesta, säädöksistä, vähäpäästöisyydestä yms.

Haluaisin vain saada selville onko mahdollista vaihtaa esim. 940:stä turbomotti vuoden -93 240:iin. Jos on mahdollista, kuinka vaikeaa ja haastavaa homma tulisi olemaan etenkin katsastuksen osalta?

Virranjakaja pois kannenpäästä ja tilalle lohkoon jakaja.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #319 : 25.02.2020, 19:48:52 »
Virranjakaja pois kannenpäästä ja tilalle lohkoon jakaja.
Apuakselin joutuu myös vaihtamaan, koska ei ole välttämättä jakajalle hammastusta 940 moottorissa.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #320 : 27.04.2020, 16:01:29 »
Onkos tästä arvon foorumilaisilla mitään väliaikatietoa? Ymmärtääkseni tässä huhti-toukokuun tienoilla pitäisi uusista säädöksistä olla päätökset valmiina/julkistettuna ja sitten 1.6. astuisivat voimaan ellei viivästyksiä ole tullut.

Tässä hieman pyöritellyt matematiikkaa ja laskeskellut mahdollisesti tulevia tehorajoja.

200-sarja, oletetaan 1300kg omamassa, mallisarjan tehokkain 114kw/155hv. Tuolla menisi max. 15kg/kw kategoriaan josta saisi laskea 7kg/kw kategoriaan jolloin tehorajaksi tuli ~184kw/251hv

700-sarja, oletetaan 1400kg omamassa, mallisarjan tehokkain 141kw/189hv. Tuolla menisi juuri karvan alle 10kg/kw jolloin tehorajaksi saisi laskea huikeat 5kg/kw mistä tulisi ~ 280kw/380hv tehorajat.


900-sarja, oletetaan 1500kg omamassa, mallisarjan tehokkain 150kw/204hv. Sama juttu, 10kg/kw josta saisi laskea 5kg/kw jolla saataisiin huimat 300kw/408hv tehorajaksi

 :o

Tässä tosiaan on ratkaisevana tekijänä tuo omamassa, ainakin 7/900 sarjassa saa äkkiä pienellä painon heitolla putoamaan tuonne 15kg/kw luokkaan josta tehorajaksi saisi tulla 7kg/kw, mikä on toki nykyistä enemmän sekin, mutta etenkin 7/900 sarjaan saisi noilla esittämilläni laskukaavoilla laittaa lähes mitä vaan, ahtimella tahi ilman. Toki edelleenkään tuskin tultaisiin laskemaan 940 ja 960/S/V90 samaksi mallisarjaksi joka rokottaisi 940 houkuttelevuutta...

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #321 : 27.04.2020, 18:16:37 »
Toisella foorumilla ollut puhetta että ei ehdi kesäkuulle tämä muutos. Syksyyn taitaa aikaisintaan mennä jos vielä on valmis silloinkaan. Ei auta kuin odotella  :-\

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #322 : 27.04.2020, 23:14:06 »
Toisella foorumilla ollut puhetta että ei ehdi kesäkuulle tämä muutos. Syksyyn taitaa aikaisintaan mennä jos vielä on valmis silloinkaan. Ei auta kuin odotella  :-\

Eiköhän se veny.

Tuo laskukaava vähän ontuu, vähän huono mun mielestä verrata 1270kg vapari manuaali 940 sedani, automaatti prv 6 farkkuun +1500kg(?). Kuitenkin samaa mallisarjaa.

Jos menee omamassan mukaan, niin äkkiä moni haluaa pervokoneisen aihion.
Oman (nissani) projektin raja jossain n. 50kg päässä vai oliko jostain 2.5hp kiinni (muistaakseni), jotenka kiireellä sitä kasataan vanhoilla säädöksillä kasaan tällähetkellä (vaikka pitäisi olla liukumaa noissa säädöksissä)...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #323 : 27.04.2020, 23:21:51 »
Eiköhän se veny.

Tuo laskukaava vähän ontuu, vähän huono mun mielestä verrata 1270kg vapari manuaali 940 sedani, automaatti prv 6 farkkuun +1500kg(?). Kuitenkin samaa mallisarjaa.

Jos menee omamassan mukaan, niin äkkiä moni haluaa pervokoneisen aihion.
Oman (nissani) projektin raja jossain n. 50kg päässä vai oliko jostain 2.5hp kiinni (muistaakseni), jotenka kiireellä sitä kasataan vanhoilla säädöksillä kasaan tällähetkellä (vaikka pitäisi olla liukumaa noissa säädöksissä)...

Tässä tosiaan ratkaisee paljon se että verrataanko aina kyseisen auton omamassalla vai annetaanko mallisarjalle joku tietty omamassa jota noudatetaan laajasti.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #324 : 29.04.2020, 02:15:11 »
Tässä tosiaan ratkaisee paljon se että verrataanko aina kyseisen auton omamassalla vai annetaanko mallisarjalle joku tietty omamassa jota noudatetaan laajasti.

Eiköhän se ole omamassan mukaan. Tosi vaikea jotain vanhoja japskejakin verrata kun oikeen tunnu tietävän ees japanissa kokonaismassojaan kunnolla (ja mittaavat eritavalla kuin täällä).

Noh, väliäkö tällä kun tuskin tällä maassa enään hirveän kauaa rakennellaan autoja kun katsoo idealistaa hallitukselta...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #325 : 10.05.2020, 16:31:35 »
Eiköhän se veny.

Tuo laskukaava vähän ontuu, vähän huono mun mielestä verrata 1270kg vapari manuaali 940 sedani, automaatti prv 6 farkkuun +1500kg(?). Kuitenkin samaa mallisarjaa.

Jos menee omamassan mukaan, niin äkkiä moni haluaa pervokoneisen aihion.
Oman (nissani) projektin raja jossain n. 50kg päässä vai oliko jostain 2.5hp kiinni (muistaakseni), jotenka kiireellä sitä kasataan vanhoilla säädöksillä kasaan tällähetkellä (vaikka pitäisi olla liukumaa noissa säädöksissä)...

Kuvittelisi että raskain vaihtoehto on automaatti turbodiesel, johon pultattu vielä kylmäkone ja kattoluukku. PRV kone taitaa olla itseasiassa kevyempi kuin vinokone, valurauta on aika painavaa, vaikka pyttyjä vähemmän onkin.

Eikö se lakipaketti ole muka jo hyväksytty joskus vuoden vaihteessa? Vai onko se jotenkin jaettu eri osiin, käsitin että ainakin jotkin uusista säännöistä tulee 1.6. voimaan.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #326 : 14.05.2020, 16:39:02 »
Eikö se lakipaketti ole muka jo hyväksytty joskus vuoden vaihteessa? Vai onko se jotenkin jaettu eri osiin, käsitin että ainakin jotkin uusista säännöistä tulee 1.6. voimaan.

Ei mitään virallista ole kuulunut, konttorilta eilen kyselin... Eli taitaa siirtyä sinne syksyyn. Tai sitten sinnekkään kerrottu mitään.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #327 : 15.05.2020, 21:54:44 »
"Tavoitteena on, että ajoneuvolain muutokset tulisivat voimaan 1.9.2020, samaan aikaan EU:n autoista ja niiden perävaunuista annetun puiteasetuksen kanssa."

https://www.lvm.fi/-/ajoneuvolain-uudistus-lausuntokierrokselle-1029464
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #328 : 08.09.2020, 20:17:14 »
"Tavoitteena on, että ajoneuvolain muutokset tulisivat voimaan 1.9.2020, samaan aikaan EU:n autoista ja niiden perävaunuista annetun puiteasetuksen kanssa."

https://www.lvm.fi/-/ajoneuvolain-uudistus-lausuntokierrokselle-1029464

Tainnut jäädä unholaan koko muutos... Ei ole kuulunut trafilta mitään konttoreille päin vieläkään, kyselin ohimennen yksi päivä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #329 : 08.09.2020, 21:05:39 »
Eiköhän jonkun ajan päästä tule uusi tavoitepäivämäärä 1.1.2021. Kolmella kuukaudellahan toi on aina hypännyt eteenpäin.
!

 

Futurez  Kulkukoira