Elekma  Autoracing

TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.

  • 18 Vastauksia
  • 14994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« : 05.03.2017, 15:34:41 »
Tuossa omassa volvossa on TF-80SC-automaattilaatikko. Nyt olisi edessä toinen öljynen vaihto. Ongelmaksi tuli, että mikä on "oikeaoppinen" vaihtotapa?

Ensimmäisellä kerralla merkkihuollossa todettiin, että pohja auki ja lorotellaan pois sen verran kuin sieltä tulee ja uudet tilalle. Nyt hintoja kysellessä sanottiin, että vaihto tehtäisiin huuhtelemalla. Ensimmäiseltä kerralta jäin sellaiseen käsitykseen, että tuo ei onnistuisi tässä laatikossa, onko näin. Onko siellä jotakin suodattimia jotka olisi hyvä vaihtaa, vai riittääkö pelkkä huuhtelu. Mittarissa on nyt hieman päälle 160.000km.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa oa5599

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • www.vrcf.fi
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #1 : 05.03.2017, 17:19:20 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=30119.0

huuhtelemalla,,
pohjaa ei irroiteta,,

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #2 : 05.03.2017, 18:12:17 »

huuhtelemalla,,
pohjaa ei irroiteta,,

Asia selvä. Kiitoksia.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #3 : 21.11.2018, 09:37:49 »
Mulla on perjantaina vaihteiston öljynvaihto huuhtelemalla + mukautusasetusten nollaus. Mistä löydän oikeaoppiset ohjeet sopeutusajoa varten? Olen pari englanninkielistä keskusteluviesti löytänyt aiheesta. Volvon maahantuoja ei luovuta korjaamokirjallisuutta ja sininenkään tuskin ilman rahaa. Auto siis kakkoskorinen S80 2.5T AWTF-80 SC:llä.

Lainaus
Test drive description for up-shift adaptation

1. Accelerate gently at an engine speed of approximately 1400 rpm up to 4th gear. Hold the accelerator pedal (AP) in a fixed position throughout the acceleration. Stop the car and repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after each shift. A number of accelerations may be required to obtain the correct result.

2. Accelerate again but this time up to 6th gear, increase the engine speed to approx. 1800 rpm. Hold the accelerator pedal (AP) in a fixed position throughout the acceleration. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after each shift. A number of accelerations may be required to obtain the correct result.

3. Accelerate again up to 6th gear, but now increase the engine speed to approx. 2500 rpm. Hold the accelerator pedal (AP) in a fixed position throughout the acceleration. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after each shift. A  umber of accelerations may be required to obtain the correct result. Accelerate again up to 6th gear, but now increase the engine  speed to approx. 2500 rpm.

Note! Transmission control module (TCM) adapts continuously. Not all shifts will be perfect. For example the general orange/yellow warning lamp will not light after every shift from 1st-2nd gear. The symbol only needs to have been lit once for each shift at each engine speed to be sure that the adaptation has reached its target value.

Test drive description for downshift adaptation

1. Drive the vehicle at approx. 70 km/h (45 mph) in 6th gear. Let up the throttle pedal and brake softly to a standstill.

2. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after each downshift. Note that a number of retardations may be required to obtain the correct result. If it is difficult to obtain results, increase or reduce the pressure on the brake pedal.

Description of adaption of "garage shifting"

1. Allow the engine to run at idle speed and hold the brake pedaldepressed. Then move the gear selector to gear position N. Wait  seconds. Move the gear selector to position R. Wait a further 5 seconds and then move the gear selector back to N. The adaptation is complete when the general orange/yellow warning lamp lights when the gear selector is in the R position.

2. Allow the engine to run at idle speed and hold the brake pedal depressed. Then move the gear selector to position N. Wait 5 seconds. Move the gear selector to position D. Wait a further 5 seconds and then move the gear selector back to N. The adaption is complete when general orange/yellow warning light is activated when the gear selector is in position D.

Description of adaption of "Neutral check"

1. Drive slowly, approximately 10 km/h (5 mph) with the gear selector in D. Carefully brake until the car is stationary. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after the car has stopped. When the light comes on, the position for disengagement is adapted.

2. Allow the engine to run at idle speed and hold the brake pedal depressed. Move the gear selector to position D. Wait approximately 25 seconds until the general orange/yellow warning lamp lights. When the warning light comes on, let up the throttle pedal and let  the vehicle slowly roll forward. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after the brake pedal has been released. When the light comes on, the position for engagement is adapted.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2018, 09:39:25 kirjoittanut lipsanen »
S80 2007 2.5T

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #4 : 21.11.2018, 13:05:33 »
Kyllä se oppii kun ajat sitä ajoa mitä yleensäkin. Oppimista et oikeastaan voi vauhdittaa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa serto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #5 : 21.11.2018, 14:26:46 »
Nuo ohjeethan on sitä mukautusajoa varten joka laitetaan Vidalla "käyntiin". Pelkän nollauksen jälkeen normaalisti ajoa vaan.

Tuolta löytyy virallisen näköinen dokumentti tuosta, kohdasta Download links: Image download ja sieltä Google Drivesta Documents kansiosta
-> https://forums.swedespeed.com/showthread.php?481385-VIDA-Dice-2014D-VM-Image-Download-Link

« Viimeksi muokattu: 21.11.2018, 14:31:18 kirjoittanut serto »

Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #6 : 21.11.2018, 15:27:24 »
Nuo ohjeethan on sitä mukautusajoa varten joka laitetaan Vidalla "käyntiin". Pelkän nollauksen jälkeen normaalisti ajoa vaan.

Tuolta löytyy virallisen näköinen dokumentti tuosta, kohdasta Download links: Image download ja sieltä Google Drivesta Documents kansiosta
-> https://forums.swedespeed.com/showthread.php?481385-VIDA-Dice-2014D-VM-Image-Download-Link

Kiitos.

Vaikuttaisi olevan hyvin samankaltaiset ohjeet kuin kopioin aloitusviestiin. Ylösvaihdot 1400, 1800 ja 2500 r/min, alasvaihdot 70km/h->0km/h, paikoillaan N->R & N->D.
S80 2007 2.5T

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #7 : 21.11.2018, 19:37:21 »
Vaihdatin keskarissa tutulla öljyt ja siellä tehtiin "ecu reset" automaagin ohjainlaitteeseen.. Hienosti näyttää toimivan  :) Mittarissa 230tkm ja ensimmäinen vaihto...

Poissa herra tossavainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • hauskaa saa olla!!
V50 2,0 D vm -06, V70 2.4D vm -08
850 2.4 vm -95, S60 2.4D vm -07
S80 D5 vm -10

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #9 : 28.11.2018, 14:26:58 »
Mites tuo öljylaatu? Olisi vaihdettava sekä emännän S60:iin (2001) että omaan S80:iin (2009) automaattivaihteistoöljyt.
Motonet tarjoaa samaa 3309 luokituksen öljyä molempiin, mutta olen toisesta threadista lukenut, että TF-80SC laatikoissa pitäisi olla 3324 luokitus.. ainakin uudemmissa. Mistähän vuosimallista alkaen näin on?
Olisi näppärä tilata molempiin autoihin samalla kertaa se iso pönttö, jos sama öljy kävisi.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #10 : 28.11.2018, 14:32:39 »
Mites tuo öljylaatu? Olisi vaihdettava sekä emännän S60:iin (2001) että omaan S80:iin (2009) automaattivaihteistoöljyt.
Motonet tarjoaa samaa 3309 luokituksen öljyä molempiin, mutta olen toisesta threadista lukenut, että TF-80SC laatikoissa pitäisi olla 3324 luokitus.. ainakin uudemmissa. Mistähän vuosimallista alkaen näin on?
Olisi näppärä tilata molempiin autoihin samalla kertaa se iso pönttö, jos sama öljy kävisi.
2010-> alkaen pitää olla uudempaa öljyä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #11 : 28.11.2018, 14:57:30 »
2010-> alkaen pitää olla uudempaa öljyä.

Kiitos, tämä oli hyvä tieto.

Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #12 : 29.11.2018, 14:03:00 »
Vaihdatin keskarissa tutulla öljyt ja siellä tehtiin "ecu reset" automaagin ohjainlaitteeseen.. Hienosti näyttää toimivan  :) Mittarissa 230tkm ja ensimmäinen vaihto...

Öljypajalla piti nollata mukautusasetukset, mutta eivät päässeet käsiksi. Laatikon ohjaus oli kuulema jotenkin suojattu. Johonkin vastaavaan laatikkoon XC60:ssä oli onnistunut.
S80 2007 2.5T

Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #13 : 29.11.2018, 15:23:02 »
Öljynvaihdon ja laatikon kemiallisen pesun jälkeen kierrättäminen väheni eikä heitä niin herkästi pienempää silmään. Edelleen 1->2 ulisee, mutta kaikki muut ylös- ja alasvaihdot tapahtuu sujuvasti.
S80 2007 2.5T

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
« Vastaus #14 : 03.12.2018, 14:27:13 »
Eiköhän tuo ykkösvaihde "ulise" kaikissa.. itsellä ainakin on ääntänyt samalla tavalla niin pitkään kun auto ollut.. ostaessa oli ajettu alle 100tkm ja laatikon öljyt vaihdettu. En tiedä onko tuo nyt varsinaista ulinaa, kuitenkin selvästi erottuva ääni on ykkösellä. Ei ole itseä häirinnyt.

 

RallyBaron  Samppasport