Autoracing  KL-varaosat

Öljynkulutus V70

  • 342 Vastauksia
  • 83407 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #105 : 08.03.2019, 21:50:11 »
Kyllä minä tuossa 4700 ja 5000 kilometrin välillä huomasin ainakin kerran alhainen-tason, jonka jälkeen palautui vielä normaaliksi. Luulen, että tuo tikun öljytaso päivittyy suoraan sen anturin mittauksen perusteella. Mielestäni luin jostain (en muista oliko ruotsalainen foorumi vai VIDA), että se lisäöljypyyntö taas ei taas ilmesty ennen kuin se joku tietty raja-arvo on alitettu useita kertoja peräjälkeen. Tuolla varmistetaan se, ettei tule virheellisesti lisäöljypyyntöä jos auto jää mäkeen kallelleen.

Ok, kiitos tiedosta. Kuulostaa loogiselta. Ja kiitos mielenkiintoisesta öljynkulutuksen ”päiväkirjasta”  :)
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #106 : 08.03.2019, 22:52:31 »
Mielenkiintoisia kommentteja taas tuon öljynpinta-anturimme toiminnasta ja noita lukiessa tulikin mieleen ajatus:

Mitäpä, jos anturi sekoaakin siten, että se alkaa ilmoittaa matalaa pintaa vaikka itseasiassa sieltä ei ole öljyä kadonnutkaan ?

Kuten tuolla aiemmin raportoin, oli öljynvaihdon jälkeen eka 0,5 litran  täyttöpyynti n. 6500km kohdalla ja seuraava sitten
vajaan 4000km kohdilla eli runsaat 2500km aiemmin.
Mistä ihmeestä - ilman mitään muuta informaatiota kuin tuo auton anturin tuottama täyttöpyynti - voi tietää tai hahmottaa, häviääkö
sitä öljyä oikeesti vai onko se tuon anturin hallusinaatioita kaikki ?
Mitäpä käy, jos näyttää kokoajan, kiihtyvällä vauhdilla (6500km -> 4000km) lisäystarvetta ja kohta pata on ääriään myöten täynnä öljyä ?
Lentääkö liemet jostakin pihalle vai alkaako koneisto kylpeä siinämäärin öljyssä, että alkaa esiintymään jotakin ikävää mekaanista ongelmaa.. ?
« Viimeksi muokattu: 08.03.2019, 23:31:55 kirjoittanut 311 »

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #107 : 09.03.2019, 07:07:24 »

Kuten tuolla aiemmin raportoin, oli öljynvaihdon jälkeen eka 0,5 litran  täyttöpyynti n. 6500km kohdalla ja seuraava sitten
vajaan 4000km kohdilla eli runsaat 2500km aiemmin.


Seuraamani perusteella sanoisin kyllä, että se sensori on varsin luotettava. Se tosiaan mittaa tasoa millin kymmenysten tarkkuudella kymmenen sekunnin välein, enkä ole havainnut mitään epäloogisuutta siinä. Jos siellä mittarissa joskus näkyykin "alhainen", ei sitä kyllä ylitäyteen saa mitenkään jos lisäysmäärä on se puoli litraa. Oikea tapa toimia olisi jättää se tikku huomioimatta kokonaan (tyhmää että se on näkyvillä tuossa ollenkaan, kun ei tuo mitään lisäarvoa) ja lisätä öljyä vain pyydettäessä.

Mitä tulee tuohon sinun kulutukseen, näkisin sen olevan ihan linjassaan. Kuten edellisessä viestissä totesin, auto pyytää puolta litraa lisäöljyä kun ollaan tultu jo lähes litra alas siitä huollon jälkeisestä 5,2 litran täytöstä. Sinulla on siis todennäköisesti kulunut öljyä 8-9 desiä sen ensimmäisen 6500 kilometrin aikana, ja puolen litran lisäyksen jälkeen pääsee siis sen 4000km. Kulutus on siis noin 1,25dl/1000km.

Nähtävästi Volvo on jossain päivityksessä alentanut noita hälytysrajoja, mutta ei ole muuttanut sitä määrää, jota öljyä tulisi lisätä. Jos se hälytys tulisi siinä pisteessä, jossa se Vidan mukaan pitäisi tulla, olisi tuo 0,5 litraa juuri se oikea lisäysmäärä. Nyt se tulee sen verran alempana, ettei sillä 0,5 litralla päästä vielä edes sen asteikon puoliväliin. Toisaalta lisäämällä litra mennään jo vähän "huoltotason" yli, mutta tuosta ei vielä mitään vahinkoa tule, koska tuo huoltotasokin on luokkaa 3/4 sallitusta mittavälistä.

« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 07:10:36 kirjoittanut paavomp »

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #108 : 09.03.2019, 09:40:01 »
Nähtävästi Volvo on jossain päivityksessä alentanut noita hälytysrajoja, mutta ei ole muuttanut sitä määrää, jota öljyä tulisi lisätä. Jos se hälytys tulisi siinä pisteessä, jossa se Vidan mukaan pitäisi tulla, olisi tuo 0,5 litraa juuri se oikea lisäysmäärä. Nyt se tulee sen verran alempana, ettei sillä 0,5 litralla päästä vielä edes sen asteikon puoliväliin. Toisaalta lisäämällä litra mennään jo vähän "huoltotason" yli, mutta tuosta ei vielä mitään vahinkoa tule, koska tuo huoltotasokin on luokkaa 3/4 sallitusta mittavälistä.

Joskus merkkiliikkeessä sanottiin, että ei kannata lisätä enempää kuin mitä kone pyytää, ettei mene sen ylitäyttörajan yli ja ala herjaamaan huoltotarvetta sen takia. Mutta tuon perusteella 0,5 litran lisäyspyynnön kohdalla tohtii laittaa vähän enemmänkin ilmeisesti ölppää?
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #109 : 09.03.2019, 10:49:14 »
Liikaa ei kannata missään nimessä laittaa. Oikein vaihdettuna diesel Volvoissa öljynpinta ei ole ylärajassa vaan pykälän verran alle. Jos öljyä aivan liian paljon öljyt voi vaahtoontua jolloin ei voitele kunnolla. Kone voi myös alkaa käymään omalla voiteluaineellaa (imee öljysumua huohottimen kautta) jolloin sitä ei saa sammuksiin(!).

Huomatkaa että joskus öljyyn voi sekoittua dieseliä jos regenerointia tapahtuu usein. Tällöin öljymäärä lisääntyy entisestään. Tämä kai on se varsinainen syy miksi huolto-ohje neuvoo jättämään hieman vajaaksi
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #110 : 09.03.2019, 13:32:36 »
Kiitos paljon, "paavomp", varsin huojentavaa tietoa !  :) ;)
Selostuksesi perusteella ymmärrämme nyt paremmin tuon anturin sielunelmää.

Eli:
Öljynvaihdon jälkeen sieltä kuluu sitä öljyä vaikkapa tuo 0,8 - 0,9 desiä ja
silloin anturi herää antamaan tuon täyttöpyynnin (ajettu se 6500km)
Lisään sen 0,5 litraa, mutta pinta ei sillä nousekaan tuolle alkuperäiselle öljynvaihtotasolle,
vaan jää jollekin alemmalle tasolle...
Seuraavan kerran anturi taas aktivoituu, kun on ajettu n. 4000km ja pyytää sitä 0,5 litraa
eli tuo määrä onkin ns. "todellinen" öljynkulutus koneelle tuolla matkalla, eikö ?
Eli:
-nyt sitten vaan ajellaan ja odotellaan seuraavaa 0,5 litran pyyntiä ja jos kilsat pysyvät
tuolla n. 4000km tasolla, kaikki edelleen ok ja se kulutus siis tuo 0,125 L/1000km

Tarkoittaa:
Huoltoväli normikäyttäjälle ilmoitettu 30000km (takseille yms. 15000km, näin on kerrottu..)
Em. laskennan perusteella tuolla 30000km välillä menisi öljyä sen 3,75 litraa ja lisäyskertoja
n. 7,5 kpl eli about sen 8 kpl (8 x 0,5L = 4 litraa) eli siis kanisterillinen voiteluöljyä.

Aiempiin kommentteihin palataten:
Ovatkohan nämä em. vielä hyvinkin kohtuumäärät huomioitu valmistajan taholta noiden päästöihin
vaikuttavien laitteiden mitoituksissa & toiminnoissa ?
Mites, kun lähestytään sitä valmistajan hyväksymää 1 l/1000km kulutusta eli se nousee 8-kertaiseksi
tuosta ja kaikki pitäisi olla edelleen ok ?

Saatanpa edustaa tässä perivanhoillista koulukuntaa, mutta kyllä edelleenkin kaipailen sitä mekaanista
öljytikkua sinne konehuoneeseen.
Samalla pellinaukaisulla, kun lisään pesunestettä, voisin tsekata tuon öljynpinnan kuten kenties satoja
kertoja aiemminkin.
Kestää toimenpide max. 15-20 sekuntia ja jää konkreettinen käsitys siitä öljyn määrästä ja laadusta.

Edelleenkään en voi ymmärtää nykyteknologialla ja materiaaleilla toteutetun, laadukkaaksikin mielletyn
kyseisen kokoluokan polttomoottoreille sallittua öljynkulutusta, erinäisistä selityksistä huolimatta...

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #111 : 09.03.2019, 17:57:21 »
Liikaa ei kannata missään nimessä laittaa. Oikein vaihdettuna diesel Volvoissa öljynpinta ei ole ylärajassa vaan pykälän verran alle. Jos öljyä aivan liian paljon öljyt voi vaahtoontua jolloin ei voitele kunnolla. Kone voi myös alkaa käymään omalla voiteluaineellaa (imee öljysumua huohottimen kautta) jolloin sitä ei saa sammuksiin(!).

Eikös se sammutusläppä sammuta vaikka kävis millä?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #112 : 09.03.2019, 20:50:03 »
Eikös se sammutusläppä sammuta vaikka kävis millä?

Mikäs se sellainen on?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #113 : 20.03.2019, 18:12:31 »
Joskus merkkiliikkeessä sanottiin, että ei kannata lisätä enempää kuin mitä kone pyytää, ettei mene sen ylitäyttörajan yli ja ala herjaamaan huoltotarvetta sen takia. Mutta tuon perusteella 0,5 litran lisäyspyynnön kohdalla tohtii laittaa vähän enemmänkin ilmeisesti ölppää?

Itse tein seuraavia havaintoja:
”Max-taso” muuttui tasoon ”alhainen” ensimmäisen kerran n. 3500km ajon jälkeen edellisestä öljynvaihdosta, mutta palasi vielä max-tasoon takaisin seuraavilla mittauksilla (siis ajotietokoneesta katsomalla). Toisen kerran ”alhainen” taso ilmestyi n. 400km tästä eli noin 3900km edellisestä öljynvaihdosta. Sen jälkeen max-taso ei tullut enää näkyviin. Eli lähemmäs 4000km tasosta max tasoon alhainen pysyvästi.

Kokeeksi lisäsin tässä kohtaa 2 desiä öljyä ja taso palasi max-kohtaan. Ei oltu siis vielä siinä tasossa, että kone olisi itse pyytänyt lisää, mutta halusin kokeilla mitä parin desin lisäys vaikuttaa.

Ajattelin nyt seurata paljonko menee kilometrejä, että laskee takaisin alhaiseen. Todellisesta öljymäärästä koneessa on vaikea sanoa, kun en sitä pysty mittaamaan.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2019, 18:14:18 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #114 : 06.06.2019, 20:22:14 »
.. Vidan näyttämä millilukema 16.5mm. 0,5 litran lisäyksellä noustiin 27 milliin ja 4,7 litraan. Lisäsin tuon jälkeen vielä noin 3 desiä, jonka jälkeen mittari näyttää 34mm ja 5.1 litraa


Laitetaan nyt tähän päivityksenä, että pääsin 8600 kilometriä ja nyt tuli lisää 0,5 litraa. Vida näyttää arvoa 17.7-17.9mm, eli taitaa olla tuo 18mm se raja, jossa se pyyntö tulee. Edellisellä kerralla oltiin vähän alempana, mutta tuo lienee ollut kylmän moottorin lukema. Tuo vastaa noin 4.3 litraa sisältäen suodattimen. Kulutus siis suurinpiirtein 8 dl tuolla 8600 kilometrillä. Mittarissa on yli 200tkm.

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #115 : 08.06.2019, 10:11:09 »
Unohdin itse päivitellä noita kulutuksia, mutta lyhyesti todeten itselläni vie tällä hetkellä vähän reilu 0,1 litraa tuhannella (140tkm ajettu). Jos oikein tulkitsin paavomp kirjoitusta, niin hänellä menee vähän alle 0,1 litraa tuhannella.

Mulla sisässä Nesteen öljy. Ei sillä kulutus ole ainakaan Castroliin verrattuna noussut, jopa vähän laskenut, mutta täytyy seurata jatkossa; en pysty mittaamaan niin tarkkaan, että vielä faktaksi voisi sanoa  :)
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #116 : 16.06.2019, 19:57:34 »
Vaihdatin tuossa n. 2tkm sitten omaan autooni jakopään sekä samalla myös öljyt.
Iskivät Mobilin 0w-20:istä, joka nyt huomattavasti kuluu nopeammin.

Aikaisemmin on ollut Comman 0w-30:ia sekä Castrollin 0w-30:ia, ja ne ei tähän malliin ole kuluneet.
Normaalisti kulutus on ollut luokkaa 2-5DL per tonni, riippuen ajosta sekä muista muuttujista (lämpötila).

Taitaa olla että seuraavassa vaihdossa tulee tilalle taas Commaa sekä 0w-30 viskositeetilla, en tiedä kannattaisiko 5W-30:istä kokeilla?

Autona siis 2015 VEA D4 Automaatti, normaalisti huollossa laittavat sillain öljyä, että joutuu jo tonnin päästä 0.5L lisäämään aina. Kuulin toisaalta että tehdas on laittanut huoltamoille jne arvoiksi n. 0.5l pienemmän tilavuuden, jolloin ylitäyttöä ei vahingossakaan tapahdu  :idiot2:
Volvo V70 D4 VEA

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #117 : 16.06.2019, 21:08:03 »
Vaihdatin tuossa n. 2tkm sitten omaan autooni jakopään sekä samalla myös öljyt.
Iskivät Mobilin 0w-20:istä, joka nyt huomattavasti kuluu nopeammin.

Aikaisemmin on ollut Comman 0w-30:ia sekä Castrollin 0w-30:ia, ja ne ei tähän malliin ole kuluneet.
Normaalisti kulutus on ollut luokkaa 2-5DL per tonni, riippuen ajosta sekä muista muuttujista (lämpötila).

Taitaa olla että seuraavassa vaihdossa tulee tilalle taas Commaa sekä 0w-30 viskositeetilla, en tiedä kannattaisiko 5W-30:istä kokeilla?

Autona siis 2015 VEA D4 Automaatti, normaalisti huollossa laittavat sillain öljyä, että joutuu jo tonnin päästä 0.5L lisäämään aina. Kuulin toisaalta että tehdas on laittanut huoltamoille jne arvoiksi n. 0.5l pienemmän tilavuuden, jolloin ylitäyttöä ei vahingossakaan tapahdu  :idiot2:

Auts, tuo alkaa olemaan aika hurjaa.. 15 litraa vaihtovälillä? :D  Millainen historia, onko paljon kilometrejä? Taksi? Tuosta alkaa jo olemaan sellaista käytännön haittaa, että siinä vaiheessa kun auto pyytää öljyä ei enää pystykään ajelemaan ihan hirvittävän pitkälle, jos kontissa ei satu olemaan kanisteria mukana. Tietysti kun ottaa tavaksi iskeä sen puoli litran joka tankkauksella, niin eihän sen pitäisi kesken loppua :D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #118 : 16.06.2019, 21:36:14 »
Eikö noissa VEA koneissa ole sitä jemmattua miniöljytikkuakaan kuten jossain 5 mukisissa joissa "ei ole öljytikkua".

Heikkenee vauhdilla muutaman tuhannen kilometrin jälkeen jo. Välillä miettinyt että eikö tuota öljytilavuutta kannattaisi kasvattaa kun kerran loppukäyttäjät haluaa pitkiä huoltovälejä. Renaultin jossain 1.3L (1.2L?) pikkukoneessa oli muuten hämmästyttävän suuri öljytilavuus. Oliko jopa 6L. Kävi mielessä että joku ongelma täytynyt olla kun noin isoksi nostaneet

Ainakin jossain ranskalaisissa pikkuautoissa oli vaihdelaatikossa ja moottorissa sama öljy.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #119 : 16.06.2019, 21:40:42 »
Kiinnittäkää huomiota ACEA luokitukseen. Tutustuin aiheeseen tarkemmin ja se on nähtävästi tärkein mitä pitää katsoa.

https://www.eerolasupplies.fi/cgi-bin/webio2kauppa?&naytasivu=847&id=&saitti=eerola&gclid=CjwKCAjw0ZfoBRB4EiwASUMdYa1lpNKp4x8Shw3Umz8pWvSvfdj2rtohKgGPFZwNMbQzUqiWnLYc0RoCH9sQAvD_BwE

Acea C öljyt on polttoaineensäästö öljyjä dieselmoottoreille jotka suojelee hiukkasloukkuja. No nämäpä eivät sitten suojele moottoria kunnolla. Sitten kun niillä samoilla huonosti voitelevilla öljyillä ajetaan 20-30tkm niin koneet kuluu silmissä. Mutta polttoainetta ja hiukkasloukkuja on säästetty :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron