Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 356 Vastauksia
  • 98278 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
A-ryhmän Volvon luokkapaino oli 1065kg ja autossa oli kuitenkin turvakaaret ja kaikki. Samalla tavalla siitäkin oli lattiapellit vaihdettu/uitettu hapossa, kuin mitä minä suunnittelen, että ei se mahdotonta ole, jos tuommoinen 1980dl volvo painaa sen 1250kg, niin eihän sitä tarvisi autoa laihduttaa kuin 185kg, mikä ei mielestäni ole mahdottomuus, kun tekee vaan kaiken tyyliin all or nothing ja uskaltaa lähteä sille linjalle että ohentaa pohjan pellit jne niin kyllä tuo kevennys on ihan mahdollista, siinä menee vaan kuitua, esim. keulan kohdalla kuitua menisi 500€ edestä vaikka ostaa valmiin konepellin. Muualle autoon hiilikuituosia ei niin paljon tarvitakaan, taakse niitä ei menis edes paljoa.

X-tuki takaselkänojan välissä, sen voisi tehdä millin kuitukerroksella, takapuskurin kiinnikkeet, siis ne putket joiden päässä on laipat onnistuisi ihan hyvin käyttäen hiilikuituputkea jonka päihin liimaisi 2mm levystä kiinnikket muotopaloille, niin siinä voisi lähteä ihan perältä 5kg, ja kun puskurikin vaihdettaisiin kuituiseen, niin siinäkin lähtisi 5-10kg. Varapyöräkotelot uudelleen rakentamalla painonsäästöä tulisi ehkä 7-8kg per puoli, tavaratilan pohjan uusimisesta tulisi ehkä 5kg. luukusta tulisi noin kymmenen kiloa kevyempi, luukun kiinnitys tulisi varmaan toteuttaa alkuperäisillä saranoilla, eli takaluukun pohjasta pitaisi tehdä muotti, tekisi kolmion malliset muotit luukun pohjasta nurkista, ja laminoisi sitten lasikuidusta ne kiinnityksien paikat jne. laminaatin sisään voisi hyvin pujottaa pellinpalat, joihin on hitsattu oikeisiin kohtiin pultit, näin saranamekanismit voisi säilyttää, sen sijaan takapaneelista kannattaisi ottaa lukkomekanismi pois ja hoitaa luukun lukitus rallitapeilla.

Yksi varsin painava osa on takalasi, mutta sitä ei taida saada tehtyä polykarbonaatista toisin kuin ovien lasit.

Pitäisköhän ottaakkin tavoitteeksi tuo 1065kg ja porailisi kaikkiin suoriin pelteihin vaan niitä jotain 50mm reikiä, esim ovien sisäpuolet voisi käsitellä 30mm poralla,koska niiden muoto on monimutkaisempi. Äskenhän mä vielä suunnittelin jättäväni alkuperäiset ovipaneelit paikoilleen, mutta niistä saisi varmaan yhteensä kymmenen kilon painonsäästön, sen lisäksi voisi poistaa ikkunoiden avausmekanismit, joista tulisi toiset 10kg. Mutta kyllä jonkinlaiset ovipahvit pitäisi saada, hiilikuidusta niistä tulee kalliit, alumiininsta ne on hankalahko muotoilla, oven avausmekanismi on sama säilyttää vakiona.

Voisikohan itse ovipahvia käyttää muottina ja käyttää irrotusaineen sijaan elmukelmua ovipahvin ja kuitukerrosten välissä. Hiilikuitukangas 200g per m^2 maksaa 25€. semmoista menisi yhteen oveen noin kaksi kerrosta eli ehkä yhteensä metri, koska se on 1.2metriä leveää, näin syntyisi ovipahvi,joka olisi suora kopio alkuperäisestä, ainoastaan puoli millimetriä paksumpi, ovipahveissakinhan on jotain muotoja, mm se yläreunan kaarre, niin levystä ei tulisi ihan suoraa, jolloin siinä ei olisi mitään jäykkyyttä, vaan siinä olisi hieman pieniä pokkauksia mukana,jolloin se on tukevampi, lisäksi sitä voisi tukea takapuolelta muutamalla x-tuella 50mm hiilikuitunauhaa käyttäen, jolloin siitä saisi heti tukevamman, tällainen ovipahvi istuisi hyvin paikoilleen, ja sen voisi huoletta ruuvata oveen kiinni. se painaisi alle puoli kiloa.

Kattoverhoilun kun poistaa niin siitähän lähtee painoa juuri sieltä oikeasta paikasta, se painanee kymmenen kiloa.

Kyllä sitä painonsäästöä vain kertyy, kun kaiken mahdollisen tekee.

Sen verran pitää autoa hiljaisemmaksi saada, että ensinnäkin auton pohjaan vaihdettujen peltien päälle laittaisi yhteensä kilon verran suojamassaa, samoten auton sisäpellit voisi pinnoittaa sillä vähän rypyläisellä noise killerillä, tällöin se olisi kylä-ajossa ihan tarpeeksi hiljainen.

Mitenhän hattuhylly irtoaa, ilmeisesti se on vaan sieltä täältä pistehitseillä kiinni, se voinee olla koria jäykistävä paneeli, jolloin sitä pitäisi ruveta poistamaan vasta kun lattian paneelit olisi saatu vaihdettua.

Tekisi hattuhyllystäkin muotin, tai käyttäisi itse hattuhyllyä muottina, tällöin pinnanlaatu kärsisi, mutta siinä säästäisi paljon lasikuitua, kait sen voisi vaan taas päällystää elmu-kelmulla ja laminoida millin verran hiilikuitua siihen päälle, sitten sen pitäisi antaa laminoitua, sitten irrottaisi sen muotistaan ja katsoisi että sen saisi tukevasti liimattua paikoilleen.

Paljon ns. turhaa painoahan tulee ovista, ne kun eivät tue koria mitenkään. Sen lisäksi yksi ovi painaa ainakin 30kg. Jos oven pintapellin irrottaisi varovasti, oikeaoppisesti, niin saisikohan siitä tehtyä muottia, saisi tietenkin, mutta se pelkkä pintapelti nyt ei niin paljoa paina, sisä osalle ei oikein voi muuta tehdä kuin purkaa ikkunan avausmekanismit pois ja tuuman pyöröterällä voi oven sisäpuolelta poistaa pinta-alassa katsottuna puolet. Kyllä noilla konsteilla, kun lasketaan ikkunoiden vaihto mukaan voisi ihan hyvin asettaa tavoitteeksi yhteensä vaikka 6kg per ovi, yhteensä siis 24kg.

Mitähän muuta rakenteellisesti turhaa autossa vielä on?

Hemmetti, kun saisi jotenkin alustan osia ja pyöräntuennasta painoa pois, mutta eipä sieltä taida saada.
Ainoat osat, mitkä ovat jousittamatonta massaa mitkä voi periaatteessa korvata on ne vakaajat.
Ja niistä tulee sitten 25mm paksuinakin erittäin jäykät, puolet jäykempiä kuin teräksiset vastaavat.
Pitäisi vaan ottaa ja kokeilla. Irrottaisi molemmat vakaajat ja tekisi muotit u-profiilista, hyödyntäisi niissä 50mm levyistä hiilikuitunauhaa.
Ei muuta kuin ostaisi 10mm suoraa hiilikuitutankoa ja "täyttäisi" niillä niitä suoria kohtia, joita vakaajissa on.

Ei hemmetti, ennemmin mä pistän rahani niihin Ipd:n 25/22 vakaajasetin.
Pitänee tehdä ihan lista kaikista osista joita voi keventää/korvata joillain muilla ja arvioida sitten niiden paino.
Jos tuosta saisi alle 1100kiloisen, niin sen ajettavuus tulisi olemaan paljon paljon parempi kuin vakiokunnossaan.

Esim. 1300 kiloiselle autolle suunniteltu bilsteinin b6 iskari, mitkä taidan laittaa, onkin 1100 kiloisessa korissa 18% jäykempi. Myös jouset on sitten 18% jäykemmät, samoin vakaajat. Kevennyksien ansiosta joka tukivarteen ei välttämättä tarvisi laittaa edes polypuslia. Periaatteessa eteen riittäisi tukivarren etu ja takapusla, vakaajasetin mukanahan tulee puslatkin. Taakse tarvisi alempien pitkittäisten tukivarsien puslat sekä panhard tangon puslat, kaikki muut puslat voisi laittaa uusina kumisina motonetin puslina.

Eteen tarvitsisi sitten penkit jotka olisivat ainakin, tukevat, tyylikkäät, kevyet ja edulliset.
200 puntaa maksaisi tällaiset, noin 18kg alkuperäisiä keveämmät ja paljon tukevammat OMP:n penkit.


Takaturvavyöt kun poistaa, niin nekin voisi painaa pari-kolme kiloa per möykky.

Ei kai siinä, kun korigrilliä ei ole, niin nostaa korin noin metrin korkeuteen, mitenhän se ois järkevin tehä. Pitäisi tehdä itse tukevat pukit, jotka olisivat metrin korkeat ja käyttäisi rengaspinoja yms kun pikkuhiljaa tunkkaisi auton aina parikytä senttiä kerrallaan ylemmäs, kunnes tuo metrin korkeus on saavutettu, sitten vaan pukit runkopaalkkien kohdille sekä eteen että taakse.

Sitten olisi helppo riisua tuota autoa, ensin ottaisi huolella ruosteet kiinni ja vaihtaisi helmat uusiin ja jäykempiin. Sitten voisi käydäkin pohjan kimppuun vaikka takaa aloittaen, irrottaisi lattiapaneelit alhaaltapäin, tai ainakin aloittaisi irrotuksen aina pohjan puolelta niin ei vahingossa sahaisi runkkopalkkia. Peräkontista, luukku huomioiden voisi saada irti 30kiloa. Uusista pyöränkoteloista tulisi 10 kiloa puolelleen tai ehkä ei aivan niin paljon, mutta mahtuupa sitten kunnon kumit. sitten leikkaisi kaikkilattiapaneelit, jotka eivät ole pohjalevyn palkeissa kiinni irti ja uusisi ne ohuemmalla, aina paneeli kerrallaan, pohjasta saisi massoineen varmaan 15kg. Samalla kun kori on korkealla niin vahvistehitsaisi kaikki paikat mitä siinä racing Volvossakin oli hitsattu. Sitten voisi käyttää taka-akselia irti ja tarkistaa perän välitys ja toivoa että se olisi sen 3.5 tai sinne päin, en nyt muista niitä välityksiä. Käyttäisi kaikki palikat hiekkapuhalluksessa, tarvittaessa uusisi, sitten vaan polypuslat alempiin pitkittäisiin ja panhardiin, loput motonetin puslilla, taka akselin voisi maalata mustaksi, kuten pohjankin. uusitut pohjalevyt tulisi sitten korikitillä siistiä niin sisältä kuin päältä. Takatukivarretkin voisi maalata mustiksi, sitten vaan lesjöforssin jouset, ehkä 20mm lyhennettyinä paikoilleen, samoin bilsteinin b6:set ja ipd:n vakaajat. Sitten voisi siirtyä eturipustuksien kimppuun ja taas hiekkapuhaltaisi osat ja maalaisi mustiksi, ei muuta kuin 20mm lyhennetyt lesjöt alle ja bilsteinin b6:set, pusliksi polypuslat.

Samalla tekisi puskurien kiinnitykset hiilarista, kuten myös puskuritkin ja kiinni, vaihtaisi x-tuen ja takakontin luukku vaihtoon, konepelti koesovitettaisiin ja säilöttäisiin. etulokasuojista tekisi muotit ja vaihtaisi lokaritkin kuituisiin. Sitten maalaisi auton sisustan, kontin ja konehuoneen jollakin hyvällä värillä, ehkä valkoisella. Sitten vetäisi bensalinjat ja asentaisi tankin ja bensapumpun, jarruputket paikoilleen, letkuja ei vielä tarvisi.

Sitten tunkattaisiin auto pyörillensä, moottori ja laatikko paikoilleen, kardaani tasapainotuksen kautta paikoilleen, ei kai sitä tarvi lyhentää?
Sitten imu ja pakosarjat paikoilleen ja ei muuta kuin suunnittelemaan mistä ahtoputket kulkee. Ic paikoilleen, öljynjäähdytin paikoilleen, sitten tehdä kunnon kiinnitykset ic:lle öljyjäähylle ja syylärille. Tarvittaessa pitäisi leikellä coolerille lisää tilaa. Sitten turbo paikoilleen, öljyoutket kiinni, ahtoputket kiinni ja ilmansuodatin sinne missä oli alunperin pissapojan säiliö. Sitten vuorossa olisi downpipen teko 3.5" tavarasta, samalla pakolämpöanturi kiinni, lambda kiinni, pakopainemittarille linja. Sitten konehuoneen bensalinjat, turbokäyttöön kahdelle kaasuttimelle tehty paineensäädin kiinni, paluulinjan veto. Bensanpainemittari kiinni ja asennus johonkin konehuoneeseen, dynamometriä varten, niin näkee nouseeko bensanpaine ahtopaineiden mukaisesti. Johtosarjat paikoilleen, torvet ja lukkopelti paikalleen, etu muotopaneelit aka. puskuri paikoilleen.

Sitten täytyisi hioa auto kokonaan maalausta varten, väriksi tulisi ehkä valkoinen, tai vaaleansininen tai joku muu, saa nyt nähä.
Maalaus, ovipahvien asennus, etupenkkien asennus, bensanpaineen tarkistus, kipinän tarkistus, koekäynnistys, viikon verran johtojen mulkkaamista ja kaiken maailman letkuvuotojen tukkimista, sitten kone käyntiin, sitten ensimmäinen ajokokeilu parisen sataa metriä/ niin kauan kunnes auto on käyntilämpötilassa, sammutus, nestevuotojen etsintää, sitten pähkäilemään että miten tämän saisi katsastettua. tarvittaessa pohjan massaus ja kittaus niin ettei hiilikuidut sun muut loista sieltä puskurien tilalta. Katsastus, sitten ajaa hissukseen tuonne erääseen dynoon, ahtopaineet 0.7bar tietämille, koeveto, sytytyksen säätöä, koeveto, kaasareiden säätöä, koeveto, sitten kun näyttää että seossuhde pysyy 0.85:ssä otetaan eka mittaus, nokka-akselia myöhemmäksi ja uudestaan, nokka-akselia aikaisemmalle ja uudestaan, katsotaan tulos, jos alle 300hp nostetaan ahdot kiloon, sitten varovasti eka veto, tulos 324hp/6900rpm ja 455nm/5200rpm, vielä 7500rpm tehoa 304hp, turbo spoolaa 3500rpm kohdilta, josta laakea vääntökäyrä rekisterin loppuun, dynolaput kätöseen ja uusi topic tänne foorumille.

Sitten sanoa, minähän sanoin että strömpilläkin saa tehoa. Sitten monta onnittelu viestiä, sitten kesä kovaa ajoa, sitten megaruutan asennus, jota pelkään, koska en tajua niistä jutuista mitään, hitsata ja maalata osaan, laminoida kuitua, osaan, ruiskun johtosarjojen ja anturien kanssa pelleily, en osaa, armotonta trial and erroria vuosi, sitten dynolle mega hienosti säätöihin, ahdot 1.5bariin, tulos 480hp/7050rpm 622nm/4900 rpm. Sitten isolohkon ja gt45 ahtimen osto ja uuden projektin aloitus.

Eikö olekin hyvä että on selvät sävelet, autohan on jo melkein valmis enää pitää valita väri... :2funny: :2funny: :2funny:

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
M90 lootan asennus 240 vaatii.
-keppitelineen lyhennys ja modifiointi käymää 240 kepin reikää
-kannakepalkin modaus ja laatikon kiinnikkeen rakentelu
-kardaanin lyhennys

M90 kytkinkoppa ei sitten hyväksy vaijerikytkintä joten se tarvii vaihtaa hydrauliseksi.

Asia selvä, mistä löytää helpoiten hydraulikytkimen kilkkeet polkimineen päivineen?
Ja sitten tästä kytkin:



3pcs clutch kit
Power / Performance: Approximately 515nm
Fitment.

Redblocks (B200/230) with dished flywheel + D24
Gearbox M90 only

Sinter paddle friction plate with sprung center
Diameter: 228mm
Splines: 1x20
Thickness: 8,1mm
Number pucks: 6

Reinforced Pressure Plate
Diameter: 228mm.
Increased clamping force
Release bearing

Tuo kytkinsarja on ilmeisesti just passeli ja väittävät että 515nm kestää, mutta jos saan autoa keveämmäksi, kuten olen suunnitellut niin se onkin sitten 610nm, että eiköhän se kestä ne kilonkin paineet. :)

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Mistähän löytäisi mahdollisimman pienen jarrutehostimen ja pääsylinterin, joka sopisi 240 volvoon.
Netissä jotain semmosia olen nähnyt, mutten kuollaksenikaan muista että missä.

Yks konsti vois olla joku japsin pääsylinteri+tehostin, mutta olen tosiaan jossain nähnyt kitin joka oli nimenomaan 240 volvoon.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Onko tämä projektipäiväkirja vai joku fantasiaromaani?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Mä katos suunnittelen mitä teen, itse homma etenee hiljaa taustalla.
Otin äskenkin selvää, että tuolla myydään semmosta muunnossarjaa 240:seen, jossa käytettiin 940 sen levyjä, ja mazda rx7:n satuloita, ne satulat on alumiinia ja yhteensä 15kg tulee painonsäästöä ja mikään ei oo sen parempaa kuin jousittamattoman massan painonsäästö.
Muunnossarja maksaa satasen, rx7:n satulat maksaa jotain 250€ pari ja 940:sen levy ei maksa juuri mitään ja on isompikin ku 240:sen levy.

Niin, ja mikään ei oo sen parempi viritys kuin painonsäästö. Esimerkiksi etupenkit painaa 25kg kappale, kun taas miedot kuppipenkit painaa 6kg.
Voisin tässä kohta listata mitä oon suunnitellu painonsäästöksi ja korin jäykistämiseksi.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2018, 18:52:36 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Meneeköhän sulla nyt painoissa yksiköt sekaisin? Vähän mahdottoman kuuloisia noi oletetut painon pudotukset, esim. 1 neliömetri 1mm painaa karvan alta 8kg, vakiosatulat taitaa painaa yhteensä sen 15kg 4kpl jne
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Joo, kun noita selaa, niin on saattanu mennä paunat ja kilot sekasin.
Se on tuo ameriikan ihmemaa, kun pitää olla omat mittayksiköt. Kaikkialla muualla käytetään kiloja.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Kotimaisilla mittayksiköillä: 25mm IPD etuvakaaja ~5.5kg ja 22mm takavakaaja 4.5kg. Vakaajien keventäminen lienee sama kuin pesisi säännöllisesti kurat pois vanteista.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
On siinä yhteensä kymmenen kiloa. Nyt kun olen tässä pari päivää perehtynyt aiheeseen ja lukenut muitten projekteja, niin ei siihen oo oikeen muuta konstia kuin ottaa 10kg sieltä toisen täältä. 10% kevennys on sama asia kiihtyvyyttä ajatellen kuin 200hv autosta otettaisiinkin 220hv.
Että kyllä sillä on vaikutusta, a-ryhmän painoisena 1065 kiloisena, siis noin 200 kiloa normaalia keveämpänä on sama kuin 200hv moottori vaihdettaisiin 238hv:n moottori.

Esimerkiksi pohjassa on jo sisäpuolella autoa massaa ja äänieristymateriaalia, että ne kun heittää hemmettiin ja peittää lattian litralla noise killeriä lähtee jotain 15-20kg menemään, jos ajatellaan peräkontti siihen mukaan. vielä kun vaihtaa etupenkit niin lähtee 35kg, siinä on jo 50kg, eikä olla vielä mitään edes kevennetty. Paljonkohan konepelti painaa, ehkä 20kg, peräkontti 10kg, ovet varmaan 15-20kg kipale jne jne. kyllä siellä on tavaraa mitä voi keventää, täytyy vaan miettiä että tarviiko sitä sisustusta vai ei, tai onko harrastepeli erikseen, jolla voi kiertää rataa ratapäivillä ja sitten käyttöauto, jossa on kaikki herkut.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
On siinä yhteensä kymmenen kiloa.

Joo, mutta paljonko sitten painaa joku muu "yhtä hyvä/ jäykkä" toteuttamiskelpoinen ja realistinen vaihtoehto?  Takavakaajaksi veitsivakaaja kontin puolelle, niin säästäs ainakin sen  painon jousittamattomassa massassa..

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Joo, mutta paljonko sitten painaa joku muu "yhtä hyvä/ jäykkä" toteuttamiskelpoinen ja realistinen vaihtoehto?  Takavakaajaksi veitsivakaaja kontin puolelle, niin säästäs ainakin sen  painon jousittamattomassa massassa..

Joo, kyllä minäkin tuon ipd:n sarjan joskus ostan. Kun ei ole muita realistisia vaihtoehtoja, jos ite rupeaisi jotain hiilikuituisia ratkaisuja tekemään niin menettäisi vain rahansa, mutta onhan se mukavaa suunnitella.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Ei muutakun tilailemaan kuituset ovet, luukut, lokarit, takakyljet ja katto A.C.M:ltä Ruotsista niin alkaa painon pudotukseen olemaan eväitä, samaan konkurssiin ottaa polykarbonaatti-akkunat ja ettii alumiinisen taka-akselin yms.
Vanhan mallin turvapuskurit vaihtaa ainakin uudempiin, karsii verhoilut, keskuslukot yms. turhuudet. Tankin vaihtaa pieneen turvatankkiin, 20 litrasella pärjää harrasteautolla kivasti jos 7.5 litraa satasella on kulutus  ;)

Se peltien vaihto ohuempiin tuntuu vähän turhalta työltä, litra Noise Killeriä tuskin riittää pitkälle...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Kunhan haaveilen, koska on ihan totta että mitä keveämpi auto on, sitä suorituskykyisempi se on, ihan joka osa-alueella.
Varsinkin jos saa painoa pois ihan keulalta, tai ihan perältä tai sitten jos sitä saa pois korkealta.

Toinen on sitten, jos saa pois jousittamatonta massaa, tai moottorista pyöriviä massoja, onneksi projektikone on kymppisarjan kone pienillä puristuksilla, niin se kestää, vaikka säädöt tekee vain normilambdalla.

Paljonkohan muuten b21et:n mäntien puristuskorkeus on, verrattuna tuohon normimäntään?
Tuossa oli alunperin tasalakiset männät, mutta sorvautin mäntiin 72mm ja 2mm kokoisen kuopan.
Kuinkahan tuossa moottorissa paljealue on, kun mulla on jotenkin semmoinen tuntuma, että männänlaki ei nouse ihan dekille asti, minkä sen pitäisi tehdä, jos haluaisi että paljeraon hyödyt tulisi myös hyödynnettyä, joku 2mm paljerako ei ole kovin optimaalinen.

Vai onko nuo paljeraot vain vaparikoneiden hömpötyksiä, näissä pakkohengittävissä kun riittää ku vaan puskee painetta. Noh jos koittais ensin 0.7barin ahtoja ja säätäisi suunnilleen kaasarit, pitää vaan tilata free technicsiltä semmoinen synkkamittari, sitten vaan puskee painetta niin kauan ku seokset säilyy kohillaan, mutta yli 1.2kilon ei voi mennä strömpistä räjähtää ryypyt silmille, jos mennään sen yli.

Tulis nyt vaan niitä laakereita sieltä postista, niin saisi moottorin pukille ja alakerran kasaan. sitten tuleekin koneen kanssa vähän taukoa, kun kannen porttaaja ja koneistaja tekee mun kannen joulukuussa, mutta eipä mulla kiire. Sitten ku ne laakerit tulee, niin pitää vielä lohkoa käyttää yhen tutun korjaamolla, hän saa asentaa apuakselin laakerit, ei oikein ite viittis niitä alkaa turaamaan ja ne oli ihan kuparilla jo, sylinterit ei oo kuluneet ja ne on joskus 15v sitten jopa hoonattu. Silloin ku mulla oli semmonen r-sport volvo, silloin suunnittelin tekeväni b21sestä itselleni koneen, kun se on niin lujaa tekoa, projekti jäi vähän kesken ku perheeseen tuli mukula. Nyt on tosin äiti häipynyt mukulan kanssa ja ainoa miten niitä näkee on elatusmaksut.

Mulla olis tuossa nippu kalliita osia fordin v6 duratecciin, joidenka hinnalla saisi jo billet vauhtipyörän, kytkimen ja vielä m90 laatikonkin ja voisi jäädä rahaa vielä ylikin. Ne on vaan niin monimutkainen laittaa esim e-bayhin kun siellä kysytään sen sata kysymystä että mikä mihinkin malliisarjaan ja vuosimalliin passaa ja ajetaanko oikealta vai vasemmalta, noita täytettäviä kohtia on varmaan sata. Jos vaan voisi jättää ilmoituksen tyyliin ford v6 nokka-akselit 278/292 hinta 350€, niin st200 harrastajille tai cougar harrastajille menis varmaan kaupaksi, mutta kun niin ei voi tehdä, vaan pitää vastata oikein niihin sataan kysymykseen ensin. Esim. 3-litran alakerta porattuna uusilla männillä, joka tuottaa 11 puristukset menis cougar harrastajille kuin kuumille kiville, samoin kannet, kaikki monikulmaventtiilityöt on tehty ne on plaanattu ja miedosti portattu, menis kyllä kaupaksi, uudet isommat suuttimetkin menis kaupaksi, peltisarjatkin menis kaupaksi, varsinkin kisakatalysaattorin kanssa. sitten on kaiken maailman kaasuläpät ja isommat imusarjat. Mutta kun ei voi yksinkertaisesti jättää myynti-ilmoitusta.

Se ottaa päähän. Kun ite pitää vielä suuruudenhulluna ja muutenkin hulluna ruveta teettämään jotain 5-kulmaseetejä ja isompia imu ja pakoventtiileitä ja kanavien porttausta jne. Niitä ei kukaan ilmaiseksi tee.

Sitten kun sitä aikoo olla vähän erilainen ja rakentaa sleeperin, joka onkin sisältäpäin sitten kuppipenkein ja lisämittarein varustettu auto, jossa sisutuksena on just ja just ovenaukasukahvat. Mutta ei siinä, nämä moottorihommat on mukavia. Sitä voi aloittaa m45lla ja vakiokytkimellä, sitten kun kytkin on rikottu niin onkin suosiolla hankittava ne isommat palikat, lue: kalliit.

Mutta kerranhan sitä eletään ja johtosarjasta ei tuu monimutkaista, vilkun rele on varmaan monimutkaisin sähköinen osa tuossa kommandopuskurivolvossa. :)

Ja hyvä niin.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Mulla on taas uus kevennysidea, ja se on muovinen bensatankki.
Kyseinen härpäke, ainakin varaosahaun mukaan, on 1995 940 Volvossa, en tiedä sopiiko se paikoilleen, mutta jos ei sovi, niin tehdään tilaa.
Vielä kun on semmoset hetket, että voi koria muovata. Tuohon vaan sitten sisäinen pumppu, bensamittariksi voisi kattella jonkun halvan aftermarket tuotteen jostain e-baystä. Muovisessa tankissa on sekin hyvä puoli ettei se ruostu.

Kiinnityksestä sen verran, että se tulee, ainakin mitä oon asiaa tutkinut niin semmosilla "pannoilla" kiinni, niin ku tankit monesti tulee. Sitten vaan sille se huoltoluukku pitää siirtää siihen kohtaan missä kohden tankissa on se pumppu jne. se nyt ei liene iso työ. Sitten vaan bensapumppu ja suodatin samanlaiseen telineeseen ku ne 240 ruiskussakin on, siitä sitten 10mm linja paineensäätimelle, josta lähtee sitten kaksi linjaa, yksi molemmille kaasareille. sitten myös paluuputki takaisin tankkiin. Mulla on jo katottuna malpassin säädin, joka ymmärtää ahtopaineen, kahdelle kaasarille. Bensalinjaan voisi lisätä tälläisen:



Tommonen kätevä säätömittari, strömpillä paine on vähän kovempi kuin esim. webereillä ja se oli muist 0.4bar+ahtopaineet, eli tyhjäkäynnillä paineensäätimestä ruuvaa moisen paineen. Ja kun auto on säädetty, niin ei muuta ku mittari irti ja tulppa tuohon reiän paikalleen, tommonen mittari ei kestä näet tärinää.

Joku voi suositella hyvää pumppua, max. paineeksi riittää 2.5bar.
Ei mitään kiinantuotoksia sitten.

Moottoria varten täytyy hommata vielä öljynjäähdytin, pakosarja (ehkä kl-racingiltä), ahdin ja cooleri. Itse moottori valmistuu ennen joulua, tai sitten kun saan kannen porttauksesta, venttiilejä kun yrittää sitten säätää eka kertaa, niin näkee kuinka pitkät lash capit joutuu hankkimaan, onneksi ne ei maksa paljon mitään.

Mitä sanotte semmosesta, kun tuolla ulkomaalaisilla foorumeilla joku oli pikaliimalla liimannut capin venttiilinvarteen kiinni. :idiot2:
Pitää hankkia polyesterihartsia kymmenisen litraa, mattoa mulla onkin jo kymmenen neliötä ja ruveta tekemään pieniä laminaatteja, voisi kokeilla ensin tehdä vaikka joku keskikonsolin takaosan muotti tai jotain muuta pientä. Sitten pitänee kokeiluun hankkia reilusti epoksia ja sitä halvinta 170mm leveää hiilikuitunauhaa ja alipainetarvikkeet, tekisi ensin jonkun mitättömän osan ja harjoittelisi sitä alipaineen käyttöä. Kuidusta on muuten kokemusta lähinnä subikoteloista, mutta kun hankkii kaikki irrotusaineet ja muut mönjät vaikka siten, että soittaa kevralle, niin saa varmasti oikeat tökötit. Sitten voi pikkuhiljaa tehdä aina vain suurempia osia, puskurit nyt on helppo tehdä, vaikka tekisi hiiilarista, 1.5mm rakenne olisi varmaankin tarpeeksi luja. Sivulokasuojat on sen malliset, että on hankalaa tehdä päästävä muotti, ja ne on peltisenäkin kevyet, ei hyövää tehdä. Se lukkopelti voisi olla puskureiden jälkeen, se on aika hyvässä maalissa, niin muotin irrotus kappaleesta on helppoa. Pitääkin hankkia pari kuuden metrin salkoa harjaterästä muottien vahvikkeiksi. Oishan se sitten hienoa käpistellä 500g painoista lukkopeltiä, tai 200g painoisia puskurin kiinnikkeitä. Silloin kun ollaan kaukana edessä tai kaukana takana niin pienikin painonvähennys auttaa. Jos investoisi sen tonnin pitemmällä tähtäimellä kevennyspuuhiin. Mutta sitten ku se on sisältä aivan riisuttu, niin sen tarvii olla myös ruosteeton ja maalattu samalla sävyllä kuin koko muukin kori, valkoinen tai volvon oma vaaleansininen.

Ulkonäöllisesti auto tehdään sleeper henkisesti, sisäpuolella ei haittaa, jos on lattiat paljaina ja kuppipenkit, kunhan ei ole kötöstelty vaan tehty huolella.

On mulla pari vuotta aikaa, vaikka kolmekin saattaa mennä, kyllä mä aikalailla aion läpikäydä koko roskan ja budjetti on tyyliin, joka kuukausi 500, eli ei voi vain ostaa osia ja lyödä nippuun, pitää tehdä vähän harvemmalla välityksellä niinsanotusti tuota autoa.

Mutta kyllähän tämä suunnitteluhomma on sitten mukavaa, oikein mieli lepää kun saa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän kasaan, jouluun mennessä jakohihnakin lie jo paikallaan, tai jos ei nyt vielä, mutta alakerta ainakin, pytyt voi peittää kartonkilla ja teipillä, turhaan sitä konetta vielä kasaa, kun kaikkien ahtoputkien ja öljynjäähdyttimien letkujen paikat ja kiinnitykset pitää kattoa, ni silloin on hyvä, jos paikallaan on pelkkä alakerta, kantta käyttää paikallaan sitte aina tarvittaessa.

Lisäys. Ei sovi 940:sen muovitankki, se on ihan eri päin ku lankkuvolvon tankki.
Pitänee alkaa pitämään aina vain vaarttitankkia bensaa, niin säästyy paino. :D
« Viimeksi muokattu: 11.10.2018, 03:11:54 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

 

RallyBaron  Samppasport