Elekma  Autoracing

Volvo 360 jarruvika

  • 9 Vastauksia
  • 3433 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Volvo 360 jarruvika
« : 31.07.2011, 23:12:46 »
Olen nyt pian 30tkm ajellut tuolla Volvo 360 GL-mallilla, jossa koneena B200K ja alusta saakka jarruissa on ollut omituinen ominaisuus. Normaalissa ajossa tämä ei koskaan ilmene ja jarrut toimii kuten pitääkin, mutta jos ajan pitkään maantiellä (yli 100km putkeen ilman jarrutuksia), niin jarrutettaessa jarruissa ei olekaan pitoa juuri lainkaan ja poljinta täytyy painaa todella voimakkaasti, että auton saa pysähtymään. Poljin ei panu normaalia syvemmälle, vaan lakkaa n. puoleen väliin, mutta jarrut ei vaan tunnun pitävän. Kun poljinta runttaa todella kovasti, niin auton saa kyllä pysähtymään, mutta pito on huomattavasti heikompi kuin normaalisti.

Tämä on meinannut joskus aiheuttaa vähän tilanteita, kun pitkän maantieajon jälkeen pitää jarruttaa välillä ripeästi esim. valoihin ja auto ei meinaa pysähtyä.

Onko mitään käryä mikä voisi olla vialla?

Nestettä on, palat ja levyt ovat ihan kunnossa jne.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #1 : 01.08.2011, 00:31:08 »
Tehostimelta ilmeisesti katoaa alipaine matka-ajossa.  Ensimmäisenä epäilisin alipaineletkun venttiiliä.  Voi olla myös vuotoa ulkoilmasta tehostimen kammioon.  Onko nokka-akseli vaihdettu kireämpään?
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #2 : 01.08.2011, 08:39:39 »
Tehostimelta ilmeisesti katoaa alipaine matka-ajossa.  Ensimmäisenä epäilisin alipaineletkun venttiiliä.  Voi olla myös vuotoa ulkoilmasta tehostimen kammioon.  Onko nokka-akseli vaihdettu kireämpään?

Tuota alipaineletkua ja venttiiliä itsekin aloin epäilemään.

Akseli on ihan vakio.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #3 : 07.08.2011, 20:43:04 »
Tänään hain Volvoon toimivan jarrutehostimen.

Tesohtimen toimintaa tänään mietittäessä tuli mieleen, että imusarjan ja kaasarin välissä jokin tiiviste taitaa vuotaa jonkin verran ja sekin saattaa osaltaan vaikuttaa näihin tehostimen alipaine-kuvioihin.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #4 : 07.08.2011, 21:01:19 »
Osaako joku muuten sanoa mitkä noista motonetin ilmausnipoista sopii näihin autoihin? Omani on siis 360 1987 B200K-koneella.

Motonet antaa nämä vaihtoehdot:

Ilmausruuvi M10x1x30 (M11)   23-9923   Eteen 80-> M10-kierre/11mm avain [1980 - 1991]   1.90 €
Ilmausruuvi M7x1x30.5 (M7)   23-9922   Eteen 80-> M7-kierre/7mm avain [1980 - 1991]   1.90 €
Ilmausruuvi M10x1x30 (M11)   23-9923   Taakse (ei B19/200) [1977 - 1991]   1.90 €
Ilmausruuvi M7x1x28.7 (M7)   23-9915   Taakse B19/200 [1977 - 1991]   1.90 €


Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #5 : 14.08.2011, 20:06:39 »
Eikö kukaan tiedä moista nipoista?

Pitää ostaa kourallinen niitä ja palauttaa ylimääräiset? :)

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #6 : 15.08.2011, 00:37:44 »
No molemmat nyt saa pääteltyä jo vanhojen nippojen perusteella eli minkä kokoinen avain niihin kantoihin sopii, 7mm vai 11mm.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #7 : 15.08.2011, 13:44:17 »
No molemmat nyt saa pääteltyä jo vanhojen nippojen perusteella eli minkä kokoinen avain niihin kantoihin sopii, 7mm vai 11mm.

Totta. Tarkoitus olisi vain ostaa rojut valmiiksi ja mennä tallille puuhaamaan.

Vaihtoehdoiksi jää siis joko parkkipaikalla auton alle ryömiminen ja vaatteiden paskastus, ylimääräisten osien osto tai ensin tallille ajo, sitten takaisin kauppaan ja taas tallille.

Mietin vaan että onko noi jotenkin jarrujen valmistajasta riippuvaisia vai miksi kahta eri kokoa? Ja onko kaikissa tietyllä koneella varustetuissa tietyt jarrut vai vaihteleeko nämä ihan miten sattuu autojen välillä?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #8 : 25.08.2011, 18:24:59 »
Jarrut on kaikissa samat 1979-1991, paitsi 2,0/1,6D on isommat takajarrut.

Pääsääntöisesti tuo M7x1, mutta myös tuota M10 on tullut vastaan. Riippuu vähän vuosimallista, nuo M10 on olleet ekoissa malleissa, M7 on pääsääntöisesti myöhemmissä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa melkomaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Selvähän se on, kännissä se on.
    • http://melkomaa.imgur.com/
Vs: Volvo 360 jarruvika
« Vastaus #9 : 25.08.2011, 18:46:48 »
Tesohtimen toimintaa tänään mietittäessä tuli mieleen, että imusarjan ja kaasarin välissä jokin tiiviste taitaa vuotaa jonkin verran ja sekin saattaa osaltaan vaikuttaa näihin tehostimen alipaine-kuvioihin.

Itellä ainakin jarrut parani aika paljon, kun kaasarin tiivisteet, imusarjantiivisteen ja letkut vaihdoin uusiin kun vuosivat ja jäi vuosi sitten päästöistä kiinni. Auto seisoskeli vuoden katsastuksen jälkeen jolloin etujarrujen arvot oli molemmissa 1.6kN ja nyt kun kävin leiman hakemaas niin oli 2.0kN  ;)

 

Proturbo  Autodiagnoosi