Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: kowalski - 09.11.2010, 17:01:59

Otsikko: 242L
Kirjoitti: kowalski - 09.11.2010, 17:01:59
Volvo 242L 1977

http://kalsarit.kuvat.fi/kuvat/242/
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 10.11.2010, 10:06:48
Auto meni vuosikatsastuksesta heittämällä läpi ilman natinoita.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 24.11.2010, 18:42:09
Talven aikana olisi  tarkotus toteuttaa hieman erikoisempaa tekniikkaa ainakin näin volvofoorumien mittakaavalla. Projekti on vasta alkutekijöissä, mutta ainakun jotain tapahtuu niin ilmestyy kuvalinkki.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Huikkoster - 25.11.2010, 00:03:28
Mitähän ihmettä? ???
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Morjenz - 26.11.2010, 14:42:55
Duppelturbiina? :)
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 26.11.2010, 15:39:20
Duppelturbiina? :)

No moro sen nyt paljasti.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 08.12.2010, 17:22:51
Osat olisi nyt räplätty kasaan hukkaportti hässäkkää lukuunottamatta.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 10.12.2010, 16:39:34
Kuvia lisätty.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 18.12.2010, 17:13:21
Tänään tuli hieman soviteltua. Pelti ei mene kiinni.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Huikkoster - 18.12.2010, 17:19:33
Eli rälläkää konepellille. Teho ei väisty ulkonäön eestä 8)
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 18.12.2010, 18:06:45
Eli rälläkää konepellille. Teho ei väisty ulkonäön eestä 8)

Juu tässä onkin nyt kaksi vaihtoehtoa, joko pitää takimmainen ahdin nykyisessä paikassa matalammalla, jolloin pelti saattaisi mennä kiinni taikka siirtää lähes päälekkäin ensimmäisen ahtimen kanssa. Tuolloin tulee varmasti reikä peltiin ja tuon takimmaisen ahtimen imupuoli olisi inhottavan lähellä ensmäisen pakopuolta.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: TVS - 18.12.2010, 20:48:43
Herää vain kysymys, eikös nuo ahdistimet pitäny olla samanlaisia keskenään? Miksi ihmeessä siis sarjaan kaksi samanlaista ahdistinta?
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 18.12.2010, 21:40:41
Herää vain kysymys, eikös nuo ahdistimet pitäny olla samanlaisia keskenään? Miksi ihmeessä siis sarjaan kaksi samanlaista ahdistinta?

Siis tuon ensimmäisenhän pitäisi olla minimaalisen ja jälkimmäisen maximaalisen kokoinen, jotta sarja-ahtamisen hyöty saavutettaisiin. Nyt on vain eri syistä käytettävä näitä ahtimia mitä omistan. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus käyttää mitsun 13c ja holsetin hx50 kokoluokan ahtimia.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: TVS - 19.12.2010, 01:08:27
Siis tuon ensimmäisenhän pitäisi olla minimaalisen ja jälkimmäisen maximaalisen kokoinen, jotta sarja-ahtamisen hyöty saavutettaisiin. Nyt on vain eri syistä käytettävä näitä ahtimia mitä omistan. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus käyttää mitsun 13c ja holsetin hx50 kokoluokan ahtimia.
Niin, tarkennettakoon, että tuo eka kysymys koski sitä, että aiot asentaa kaksi samanlaista, ei sitä miten ne kuuluisi asentaa. Pahoitteluni huonosta muotoilusta.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 19.12.2010, 10:20:44
Niin, tarkennettakoon, että tuo eka kysymys koski sitä, että aiot asentaa kaksi samanlaista, ei sitä miten ne kuuluisi asentaa. Pahoitteluni huonosta muotoilusta.

Kyllä olet aivan oikeassa. Asennan siis kaksi kiina T3/4 toinen 50 ja toinen 60 A/R luvun omavaa ahdinta. Uskoisin tuolla systeemillä saavan enemmän paineita kun yhdellä. Toki pakopaineita tarkkailessa.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 21.12.2010, 19:11:55
Noniin nyt olis tuo hässäkkä kokoomista ja imupuolen tilpehöörien hankkimista vailla valmis. Tuo toinen ahdin tulee nyt pirun korkeelle lähes kokonaan konepellistä läpi, mutta toimivuus se tärkeintä on.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 06.01.2011, 22:26:23
Tänään otettiin savut ja hyvin se paikallansa pöhisi. Koeajo jäi hieman lyhyeksi kun pakitin välittömästi hankeen ja sinne jäi.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 10.01.2011, 19:34:33
Viikonloppuna pääsin ajelemaan hiukan loskassa. Ahtoja en saanut kertaakaan nousemaan yli 0.5 baarin kun ei ollut pitoja noissa vuoden -77 nasta kummeissa.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Morjenz - 10.01.2011, 19:47:44
Kieltämättä härskin näköinen viritelmä :) Sarja-ahtohan on päivän juttu, ainakin diisseleissä! Hukkaporttia/portteja ei ilmeisesti ole, eikä tule?
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 10.01.2011, 19:54:27
Kieltämättä härskin näköinen viritelmä :) Sarja-ahtohan on päivän juttu, ainakin diisseleissä! Hukkaporttia/portteja ei ilmeisesti ole, eikä tule?

Ei siitä kyllä härski pitänyt tulla, mutta ei jäänyt nyt muita vaihtoehtoja. Seuraavassa versiossa menee sitten pellinalle koko paketti. Hukkaportinpaikka on, mutta eipä sellaista taida tähän nyt tulla.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 15.01.2011, 18:25:42
Eilen vaihdoin tulpat ja rakensin pakoputken pohjaan asti ja kävin hieman pidemmällä lenkillä. Ahdotkin sain sutimalla nosttettua yli kilon, mutta sitten paukahti samantien ahtoputki irti vaikka sen laitoin hevyduty klemmarilla kiinni samalla täyttyi ohjaamo välittömästi sauhulla, joten piti ajaa takaisin parkkiin. Jostain vuotaa nyt sitten öljyä taikka pakokaasua. En siinä pimeässä sitä pystynyt selvittämään kun on tuo kone tila todellinen hässäkkä josta sitten keksin vaihtaa projektin nimen erittäin osuvaksi jo kolmatta kertaa.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 17.01.2011, 18:31:28
Tänään oli sen verta lämmin, että kävin testaamassa märällä asvaltilla autoa paikattuani ensin pakokaasu vuodon. Lähetin sitten valoista ja ohhoh ahdot nousi 1.5bar piti oikein pysähtyä ja koittaa uudellee ja sama juttu. Kakkosella mentiin jo yli 2bar, mutta sitten rupes kone paukkumaan ja kilisemään ja kolisemaan. Ajoin siitä sitte turvallisesti parkkiin ja seuraavaksi tähän autoon asennetaan hukkaportti.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: la_bot - 17.01.2011, 22:11:35
toivottavasti ei lossahtanu mitään hajalle  ::)  ykköselläkö nosti 1,5bar?
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 18.01.2011, 10:05:50
toivottavasti ei lossahtanu mitään hajalle  ::)  ykköselläkö nosti 1,5bar?

Eikai sielt mikään hajonnu ei taida vaan kipinä teho enää rittää noissa ahdoissa. Juu ykkösellä se 1.5bar otti.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 20.01.2011, 12:21:14
Sain taas aivopierun ja ajattelin rakentaa nyt lisärikastus järjestelmän kaasarin kaveriksi. Katotaan saako toimimaan.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Joona.S - 20.01.2011, 15:14:09
Onko mite ultimaattinen äänimaailma tuolla ajellessa :)
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 20.01.2011, 16:15:16
Onko mite ultimaattinen äänimaailma tuolla ajellessa :)

Käyntiääni on hyvin hiljanen taitaa nuo turbot senverta vaimentaa ääntä, mutta tuo sakkausääni on kyllä aika raju.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 20.01.2011, 19:10:08
Tuossa suuttimia sorvailessa tulin siihen lopputuloskeen, että tuohon tehdään nyt uusi pakosarja ja vanha + toinen T3/4 myydään. Toiseksi ahtimeksi hommataa HX50 koko luokan ahdin.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 25.01.2011, 16:11:14
Tällä lähdetään pienentämään pakopaineita.

Holset HX50 67/77 #25
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: hyvoneju - 25.01.2011, 20:38:07
Tällä lähdetään pienentämään pakopaineita.

http://kalsarit.kuvat.fi/kuvat/Volvo%2B242L/R%25E4pellykset/Top%2BSecret/IMG_0164.JPG

Holset HX50 67/77 #25

No sä otit neuvosta vaarin  ;)
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 26.01.2011, 13:34:22
No sä otit neuvosta vaarin  ;)

Juu saatiin hierottua hyvin kaupat kuntoon.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 28.01.2011, 10:34:08
Tähän tulee nyt vain yksi T3/4 halkosarjalla jotta volvo saadaan ajoon suunnittelun ajaksi.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Mjt - 28.01.2011, 17:32:15
Vinkeä laite ja ihmeen hyvin kestää noinkin reiluja ahtoja.
Onko millon muutettu turboksi?
Onko tarvinnu teholappua esittää, mitä muutella/vaihdella leimalle?
Itellä on kans -77 242, r-sport kilkkeillä+coolerilla.
Papereissa vapari, vois joskus yrittää katsastaa turbona..
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 31.01.2011, 16:47:53
Vinkeä laite ja ihmeen hyvin kestää noinkin reiluja ahtoja.
Onko millon muutettu turboksi?
Onko tarvinnu teholappua esittää, mitä muutella/vaihdella leimalle?
Itellä on kans -77 242, r-sport kilkkeillä+coolerilla.
Papereissa vapari, vois joskus yrittää katsastaa turbona..

Kesällä 2009 muutoskatsastin ja kyllä piti kaikki asiat todistella katsurille ennenkun leima heltis.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: VahuJ - 01.02.2011, 16:38:49
Onko toi sarja-ahtaminen nyt tosiaan niin helppoa ettei tarvi muuta kun pienemmän ahtimen kautta puhaltaa ilma isompaan ahtimeen ja siittä koneelle? Thats it? Ei mitään läppäsysteemejä tms? Millä tollaisessa järjestelmässä ohjataan ahtopaineita?
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 01.02.2011, 19:13:18
Onko toi sarja-ahtaminen nyt tosiaan niin helppoa ettei tarvi muuta kun pienemmän ahtimen kautta puhaltaa ilma isompaan ahtimeen ja siittä koneelle? Thats it? Ei mitään läppäsysteemejä tms? Millä tollaisessa järjestelmässä ohjataan ahtopaineita?

Isommalta ahtimelta puhalletaan pienemmän kautta koneelle. Ja kyllähän tuohon sellanen pakokaasun ohitus systeemi tarvitaan jottei pakopaineet nouse pilviin. Hukkaportinlähdön laitoin pakosarjan ja ensimmäisen ahtimen (piennemmän) väliin.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 14.02.2011, 21:29:21
Tätä autoa ruvetaan nyt sittenkin jälleen kerran jatkojalostamaan.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 14.02.2011, 21:36:33
Tarkotus olisi maalata auto, mutta väri vaihtoehtoja olisi kolme 192 kalsarin sininen eli se vaaleampi, 113 oranssi ja 101 harmaa joka muistuttaa hyvin paljon perus pohjamaalin harmaata. Pistin äänestyksen tuohon alkuun niin siihen voi pistää oman mielipiteen ylös.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: la_bot - 14.02.2011, 21:38:42
hyvä että jaksat jatkaa vielä tätä  :)
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: JuHaU - 14.02.2011, 21:58:46
Zimzalabim vanhat turinat palautettu....
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 14.02.2011, 22:05:11
Zimzalabim vanhat turinat palautettu....

Kätevää.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Moolok - 14.02.2011, 22:33:17
ehdoton kalsari!:P
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 16.02.2011, 21:20:17
Kalsari ja oranssi näyttäis olevan suosikkeja itte olen oranssin kannalla ehkä enempi tällä hetkellä, mutta ainakin commando puskurit tähän tulee takaisin.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: JoriK - 16.02.2011, 21:34:45
Kalsari ja oranssi näyttäis olevan suosikkeja itte olen oranssin kannalla ehkä enempi tällä hetkellä, mutta ainakin commando puskurit tähän tulee takaisin.

en kyl kauheesti niitä kommandoja suosi, itsekin otin omasta 242 pois, parani ulkonäkö huomattavasti muovipuskureilla... Tosin mielipide asioita nämäkin...

ja oranssi ja kalsarinsininen on kyl molemmat hyviä vaihtoehtoja, mutta äänestin kuitenkin tota sinistä.. :hello:
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 16.02.2011, 21:48:57
Commando puskurit kelpais kyllä.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 19.02.2011, 12:59:45
Commando puskurit tulee maaliskuun alussa niin saadaan auton ulkonäköä lähemmäksi haluttua, joka selviää tuosta kuvasta.
http://www.garaget.org/?car=217376&image=2104342

Sinä aikana aloitetaan uuden pakosarjan valmistus 48mm tuubi osista.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: faabio - 20.02.2011, 02:40:25
Minkä takia 48mm?  :o
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.02.2011, 07:20:59
Itse äänestä väriä Volvo 125. Vaikkei sitä listalla olekkaan.  ;)
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 20.02.2011, 10:55:40
Minkä takia 48mm?  :o

Miksei? Onhan noita putkikokoja monia muitakin.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: faabio - 20.02.2011, 13:38:38
Miksei? Onhan noita putkikokoja monia muitakin.

Meneehän ne pulssit perille mutta virtausnopeus kärsii melko paljon johtuen erittäin suuresta pinta-alasta. Mielummin tekisin ehkä 38mm taikka max 42mm
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: JuHaU - 20.02.2011, 14:05:03
Meneehän ne pulssit perille mutta virtausnopeus kärsii melko paljon johtuen erittäin suuresta pinta-alasta. Mielummin tekisin ehkä 38mm taikka max 42mm

Kyllä noissa on käytetty menestyksekkäästi myös 48 mm putkea.

Mulla oli omassa 2.3 l vinokoneessa HX40 ja tuo putkikoko. 16v Amazonissa on myös samaa putkikokoa ja ei vaikuta heräämiseen mun mielestä.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 20.02.2011, 16:33:40
Meneehän ne pulssit perille mutta virtausnopeus kärsii melko paljon johtuen erittäin suuresta pinta-alasta. Mielummin tekisin ehkä 38mm taikka max 42mm

Onhan tuossa 48 lähes puolet enempi pinta-alaa kuin 42, mutta uskoisin Garret T25 kokoluokan ahtimen heräävän erittäin alhaalta myös 48mm putkella. Toisaaltas 42mm tavaraa löytyis valmiiksi hyllystä.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 22.02.2011, 20:23:57
Kyllä tuo pakosarja tehdään 42.6 putkesta.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 27.02.2011, 21:23:42
Nyt on meikäläisellä vihdoin ja viimein tallipaikka. Josko nyt sais hieman vauhtia projektiin.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 11.03.2011, 07:25:51
Eilen tuli asennettua commandot ja palalukko vieläkun sais ahtimet paikallensa niin pääsisi testailemaan.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 13.03.2011, 16:39:42
Pakosarja olis hitsausta vailla valmis kollektorin pohjaan asti.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 19.03.2011, 12:11:09
Eilen soviteltiin ahtimet paikallee ja ei mahu kyllä tälläkään kertaa konepelti kiinni prkl. HX50 tulee nyt pirun eteen hanttarinpuolen umpion eteen. Kuvia ei nyt ole kun en muistanut ottaa kameraa mukaan.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: puppet - 19.03.2011, 13:14:26
Eli heposia on niin paljon ettei pysy pellin alla?  :o
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 19.03.2011, 18:27:57
Eli heposia on niin paljon ettei pysy pellin alla?  :o

Emmä noista hevosista tiedä, mutta 3 kiloa ahdetaan. Tarkotus oli pitää kaikki härpäkkeet pellin alla, mutta silmä, taito ja mielikuvitus ei niitä riitä pitämään sisällä.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 25.03.2011, 22:20:46
Nyt on ahtimet viimeisessä asennuskohdassaan. Kyllä tuosta viritelmästä pirun härski taas tuli.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: napo - 25.03.2011, 22:25:45
Nyt on ahtimet viimeisessä asennuskohdassaan. Kyllä tuosta viritelmästä pirun härski taas tuli.

http://kalsarit.kuvat.fi/kuvat/242L/R%E4pellykset/IMG_0337.JPG
http://kalsarit.kuvat.fi/kuvat/242L/R%E4pellykset/IMG_0338.JPG
Härski, mutta näyttää silti mielenkiintoiselta
Saa nähdä mitä tästä tulee
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: TVS - 25.03.2011, 22:50:06
Nyt oikeesti valoja päälle!
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: JuHaU - 25.03.2011, 23:07:23
....

Onnittelut, että sait ensimmäisellä viestilläsi 10 pistettä varoitustauluun.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Veksi - 25.03.2011, 23:23:19
Onnittelut, että sait ensimmäisellä viestilläsi 10 pistettä varoitustauluun.

Mitähän täällä nyt tapahtuu?
Demokratia vai sananvapaus?
Aina ollaan riskaamassa jostakin...

Voi tämänkin viestin poistaa jos ei ole muuta tekemistä
Banaanikin on hyvää....
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: JuHaU - 25.03.2011, 23:30:51
Mitähän täällä nyt tapahtuu?
Demokratia vai sananvapaus?
Aina ollaan riskaamassa jostakin...

Voi tämänkin viestin poistaa jos ei ole muuta tekemistä
Banaanikin on hyvää....

Ko ketjuun laitettu turhan kärkkäitä kommentteja, jotka menivät jo kauas hyvästä mausta.

Ne on nyt poistettu ja yhdelle käyttäjälle annettu varoitus.

Voi tämänkin viestin poistaa jos ei ole muuta tekemistä
Banaanikin on hyvää....

Voisi olla muutakin tekemistä kuin poistella asiattomuuksia.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: Morjenz - 26.03.2011, 03:09:01
Meikä ei nyt ymmärrä mikä tässä porukkaa ihmetyttää? Ei ole kiiltäviä ahtoputkistoja, dumppeja eikä sinisiä silikoniletkuja?

Ei muutakun rakennelma kasaan, siitähän sitä on hyvä lähteä jatkojalostamaan... Mites ohivirtauskanava?
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: nenonen2 - 26.03.2011, 08:56:08
meinaat varmaan tehdä aikamoiset tukirakennelmat tolle hx50? vois olla ilman aika kovilla tuo pakosarja sun muut värkit.. no mutta voi olla aika veikeä peli kuitenkin kun saat ajoon tuon.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 26.03.2011, 12:36:13
Ohituskanva on vielä kokonaan tekemättä ja tuo tukirakenelma on puoliksi valmis.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 03.04.2011, 13:15:31
Perjantaina askartelin tuen ja ohituskanavan putkea. Vielä olis paljon töitä ennen ensi sauhuja.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 18.04.2011, 21:57:49
Pientä edistystä täälläkin.

Hommasin myös uuden projektin mega harjottelua varten eli Volvo 740 -85 B200ET
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: AnttiR - 19.04.2011, 02:03:25
Eikös -85 pitäisi olla vielä B19ET:llä? Vai olenko ihan väärässä?
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: TVS - 19.04.2011, 12:04:22
Eikös -85 pitäisi olla vielä B19ET:llä? Vai olenko ihan väärässä?
-84 olis kymppikoneella, -85 jo satasarjasella.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 29.04.2011, 22:12:45
Tänään otettiin savut yhdellä turbolla ja heräs ihan hyvin alhaalta ja kulkua oli sen verta etteise ikinä ole noin hyvin kulkenut.
HX50 asennusta jarruttaa tulopuolen ja öljynpaluu tiiviste sekä v-pata kun en tiedä mistä moiset voisi ostaa.
Otsikko: Vs: 242 B19ATT
Kirjoitti: olli - 30.04.2011, 05:46:49
Nuo kuvat ei tunnu toimivan. Mielelläni katselisin vähän fotoja tästä rakennelmasta.
Otsikko: Vs: 242 B19ATT
Kirjoitti: kowalski - 30.04.2011, 10:31:28
Nuo kuvat ei tunnu toimivan. Mielelläni katselisin vähän fotoja tästä rakennelmasta.

http://kalsarit.kuvat.fi/
Otsikko: Vs: 242 B19ATT
Kirjoitti: olli - 30.04.2011, 11:19:29
Melkoinen putkihässäkkä :)

Ei muuta kuin voimia projektin loppuunviemiseen. Erittäin mielenkiintoinen härveli.
Otsikko: Vs: 242 B19ATT
Kirjoitti: Morjenz - 05.05.2011, 16:25:13
(http://kalsarit.kuvat.fi/kuvat/242/Räpellykset/IMG_0529.JPG/_smaller.jpg)

Ehkä härskein näkemäni viritelmä koskaan! Ei muutakun ströbän korvaat Megaruikkarilla, pari kiina pumppua ja yli 1000cc suuttimet kehiin, hukkaportin lisäät ja paineita kolmatta kiloa niin luulis liikahtavan :)

Joko on vahvempaa kellaria suunniteltu?
Otsikko: Vs: 242 B19ATT
Kirjoitti: kowalski - 05.05.2011, 16:42:26
Ehkä härskein näkemäni viritelmä koskaan! Ei muutakun ströbän korvaat Megaruikkarilla, pari kiina pumppua ja yli 1000cc suuttimet kehiin, hukkaportin lisäät ja paineita kolmatta kiloa niin luulis liikahtavan :)

Joko on vahvempaa kellaria suunniteltu?

Ruikkarit, pumput ja 1600cc suuttimet tulee, kun on aikaa, rahaa ja taitoa. Hukkaportti on kyllä pakollinen römberillä ajettaessa ja sellainen hommataankin, kun pystytään. Ja mikäs ihme nyt B19a hajottais.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: googe 2.0 - 05.05.2011, 16:44:34
...asennusta jarruttaa tulopuolen ja öljynpaluu tiiviste sekä v-pata kun en tiedä mistä moiset voisi ostaa.

Pannan pitäisi olla 4,5"?
Täällä on jotain, mutta tuleeko tavarakin? http://store.fastcommerce.com/trucknbusclamps/v-band-clamps-99-ff8081811ba39277011c8b4bb1481c68-c.html

Ehkä täältä löytyisi tietoa varmimmin: http://www.holsetaftermarket.com/aftermarket/files/
Jos ei muuten, niin kysymällä sieltä.

En minä mitään turboista ymmärrä, mutta konehuone näyttää aika villiltä :buck2:.

Jos jotain ikävää kritiikkiä on tullut, niin eikös se nyt ole ihan oma asia minkälaista sitä värkkäilee. Jos joku on valmis näyttämään keskeneräisen tuhat tuntia värkkäämänsä laitoksen, niin eiköhän sitä nyt sen verran pidä kunnioittaa, että pitää negatiiviset mölyt mahassaan.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 07.05.2011, 21:30:14
Pannan pitäisi olla 4,5"?
Täällä on jotain, mutta tuleeko tavarakin? http://store.fastcommerce.com/trucknbusclamps/v-band-clamps-99-ff8081811ba39277011c8b4bb1481c68-c.html

Ehkä täältä löytyisi tietoa varmimmin: http://www.holsetaftermarket.com/aftermarket/files/
Jos ei muuten, niin kysymällä sieltä.

En minä mitään turboista ymmärrä, mutta konehuone näyttää aika villiltä :buck2:.

Jos jotain ikävää kritiikkiä on tullut, niin eikös se nyt ole ihan oma asia minkälaista sitä värkkäilee. Jos joku on valmis näyttämään keskeneräisen tuhat tuntia värkkäämänsä laitoksen, niin eiköhän sitä nyt sen verran pidä kunnioittaa, että pitää negatiiviset mölyt mahassaan.

Ilmeiseti se on tuo 4,5" mutta täytyy koittaa kahden pakoputkikiristäjän viritelmää jos sillä sis pitävän liitoksen.
Auto on nyt pakoputkea ja toista paineputkea vailla valmis.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 10.05.2011, 10:35:01
Jos hommat menee niinkuin elokuvissa ajetaa huomenna ensimmäiset testit ilman pakoputkea.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: napo - 10.05.2011, 12:11:36
Jos hommat menee niinkuin elokuvissa ajetaa huomenna ensimmäiset testit ilman pakoputkea.

Vaadin videokuvaa.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 10.05.2011, 18:59:55
Vaadin videokuvaa.

Koitetaan ottaa pari pätkää.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 11.05.2011, 22:31:34
Tänään käytiin hieman testailemassa ja koska ei ole vielä tuo ohituskanavan läpänohjain valmis niin piti ajaa joko läppä kiinni taikka läppä auki. Läppä kiinni kakkosella nousi ahdot saman tien yli 2bar niin ei viittinyt enempi kenkiä. Läppä auki ei ahdot noussu lainkaan edes nelosella lämä tiskissä motarilla. Kamera unohtus tietysti kotiin niin ei ole kuviakaan näyttää.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 13.05.2011, 19:50:10
http://kalsarit.kuvat.fi/kuvat/242/IMG_0540.JPG
Otsikko: Vs: 242 B19ATT
Kirjoitti: Elk - 13.05.2011, 20:23:20
Aika hyvän näkönen scooppiviritelmä.
Otsikko: Vs: 242 B19ATT
Kirjoitti: eccer - 13.05.2011, 20:25:00
Aikamoinen härdelli  :pomo: 
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 14.05.2011, 20:41:32
Noniin kauan sitä hauskuutta kestikin. Tein tänää pakoputken ja vesilinjat uusiksi. Sitten lähin koeajolle ja ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen kakkosvaihteella lähti lämmöt kipumaan yli punarajan. Ajoin tien sivuun ja apulaitehihnan kiristyspultti oli lentänyt jonnekkin ja vesipumppu ei pyörinyt. Ajoin siitä varovasti pienissä pätkissä takaisin tallille kun olin lähellä. Tallilla pistin uuden pultin ja täytin paisarin. Uudella koeajolla sama juttu lämmöt lähti kohti kattoa vaikka vesipumppu pyöri ja alavesiletku oli täysin kylmä. Ajoin takaisin tallille ja öljykorkin huohotinputkesta oli ampunut valkoista mälliä konepellin täyteen. Eli palokose pahvi sitten ja paloiko se se siitä kiihdytyksestä vai vesipumpun pyörimättömyydestä en tiedä, mutta kyllä vituttaa kun juuri sai paketi kasaan
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 15.05.2011, 16:27:06
Nyt on uusi Goetze tilattu ja jos ens vkl sais vaihdettua.
Otsikko: Vs: 242L
Kirjoitti: kowalski - 28.05.2011, 14:38:18
On se nyt muoviämpäri eilen vaihdoin pahvin ja pistin koneen läjään, mutta ei käynnistynyt. Tarkistin jaon, väliakselin ja nokan asennon. Vaihdoin tulpat ja vahvan kipinän antoi. Myös bensaa tuli ja ei edes luvannut. Ja tänään piti vielä mennä artukaiseten radalle.com tapahtumaan vetäseen 1/8 maili.
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: kowalski - 04.06.2011, 20:54:06
Ei lähtenyt volvo käyntiin ja vittuuntuneen revin koko koneen pois ja tilalle laitan B200ET luonnollisesti strömbergillä.
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: 252R - 05.06.2011, 20:50:40
meinaatko kanget päivittää?
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: kowalski - 07.06.2011, 12:45:25
meinaatko kanget päivittää?

Tämän koneen tehot jää alle 250hp.
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: kowalski - 23.06.2011, 21:46:14
Tänään sutasin juhannuksen kunniaksi B200AT koneen paikallensa ja lähti jopa käyntiinkin. Vielä olis laturit ja kaikki laittamatta niin saa auton taas ajoon.
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: _hape - 26.06.2011, 19:36:08
jokos tää toimii? :)
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: kowalski - 27.06.2011, 12:16:13
jokos tää toimii? :)

Jos meinaat sitä kaksoisahdin hässäkkää niin se laitetaan takaisin kun on järkevä bensansyöttö ja tuo 2.3 alakerta. Tuo B200AT viritelmä tosiaan lähti käyntiin jo ja ajoon olis tarkotus saada ens vkl.
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: kowalski - 04.07.2011, 20:38:37
Nyt on volvo kasassa eli tekniikka koostuu täysin toimivasta B200ET koneesta johon on laitettu täysin toimivasta B19A koneesta sytkä ja strömbergi. Ongelma on vain ettei prkl nosta ahtoja ei tippaakaan ei pihise eikä puhise.
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: kowalski - 08.07.2011, 21:31:37
Nyt rupes ahdot nousemaan, mutta nyt taas puolestaan lämmöt nousee pilviin. Outo juttu kun kaikki osat on nyt vaihdettu jossa vesi kiertää.
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: Huikkoster - 09.07.2011, 12:10:36
Pakopaineet ja seossuhde tarkistukseen
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: Ari E - 09.07.2011, 18:38:44
eihän ennakot myös liian myöhäisellä
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: kowalski - 11.07.2011, 17:39:39
Noniin ja taas mennään. Flektin virtapiuha oli irronnut ja siksi kuumeni. Nyt ajellaan tällä kokoonpanolla ja keskitytään toiseen projektiin.
Otsikko: Vs: 242 B200AT
Kirjoitti: kowalski - 11.07.2011, 21:51:23
http://kalsarit.kuvat.fi/kuvat/242/IMG_0682.JPG
Otsikko: Vs: 242 MYYDÄÄN
Kirjoitti: kowalski - 04.10.2011, 20:49:54
Auto myydään rullaavana panostuksen siirtyessä 745 volvoon.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10562.0
Otsikko: Vs: voi poistaa
Kirjoitti: kowalski - 05.10.2011, 14:16:58
Auto vaihtaa omistajaa ja siirtyy toiselle foorumilaiselle.
Otsikko: Vs: voi poistaa
Kirjoitti: 240 - 05.10.2011, 14:49:16
Kannattaako poistaa? Näitä kuitenkin mukava lueskella, vaikka auto vaihtanutkin omistajaa.
Otsikko: Vs: voi poistaa
Kirjoitti: pomo - 05.10.2011, 14:56:07
kowalski vois lukita tämän niin ei kirjoitella höpöjä enää tänne.    :pomo:

Edit JuHaU: done