Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: R-to - 05.08.2011, 15:50:16
-
Aattelin nyt taiteilla tälle ihan oman topikin, ihan vaan hyviä vinkkejä ja neuvoja varten.
Auto siis -89 vm 240 GLT B230F koneella, johon olis tarkotus laittaa 13mm veivit ja FT:n männät. Moottorinohjaukseksi ihan perus megaruuta. Kalikkaa on jo jonkinverran haalittu ja soviteltu, mutta vielä uupuu paljon tavaraa.
Jo hankittuja osia:
-FT:n männät
-13mm veivit
-Pakosarja+ 50mm hukkaportti
-Ahdin
-K-nokka
-Imusarja johon sovitettu vapari S70:n kaasuläppä
Tilattu:
-Kiertokangen laakerit + pultit
-Runkolaakerit + pultit
-Kannenpultit
-Vesipumppu
-Männänrenkaat
-Stefat+tiivisteet
Auton ostin tällaisena:
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/IMG_0005.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/IMG_0006.jpg)
Ensimmäisenä autoa laskettiin hieman lähemmäksi maata:
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/IMG_0017.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/IMG_0029.jpg)
Sitten hankittiin seuraavanlaisia kalikoita:
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/IMG_0278.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/IMG_0283.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/13042011487.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/13062011563.jpg)
Pakosarjaa soviteltiin ahtimen kanssa, ja pakosarjaan väsättiin lähtö hukkaportille:
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/13052011511.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/30052011552.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/13062011566.jpg)
S70:n kaasuläppä sovitettiin vakioon imusarjaan:
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/27062011589.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/26072011647.jpg)
Motti nostettiin pois keulilta:
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/10072011607.jpg)
Öljynpaluu öljypohjaan:
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/28072011648.jpg)
Seuraavaksi motti lähtee pesuun ja sen jälkeen viedään hoonattavaksi. Tämän jälkeen kone kootaan uusilla renkailla, laakereilla, pulteilla ja tiivisteillä. Toivottavasti myös 531-kannella ja K-nokalla. 8)
-
Ja tästä päästään pieneen probleemaan. Autosi on vähäpäästöinen = ei saa turbottaa ilman vtt päästötestejä (1000€). ::)
-
Ja tästä päästään pieneen probleemaan. Autosi on vähäpäästöinen = ei saa turbottaa ilman vtt päästötestejä (1000€).
Ei tää ainakaan tässä korissa tuu koskaan leimalle. :)
-
No sitten jatkakaa -H-
-
Kävin aamulla pesaseen motin, ja nyt se sai jo vähän väriäkin niskaan... Orkkis punainen väri säilyi, tietenkin.. :pomo:
Vielä huutaa toisen kerroksen maalia päälle.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/07082011650.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk138/R-to/240%20GLT/07082011651.jpg)
-
minkä auton etuiskaria käytit tossa madalluksessa, kun näyttäis aika paljon lyhkäsemmältä...
-
minkä auton etuiskaria käytit tossa madalluksessa, kun näyttäis aika paljon lyhkäsemmältä...
Toyota Camryn iskarit.
-
Toyota Camryn iskarit.
Mites toimii, onko nuo kuinka jämäkät?
-
dodii r-toki päässee vauhtii pikkuhiljaa :p megalla on hyvä mennä pitkällekki. Eräs kiihotus harrastaja taittaa vieläki käyttää megaa mutta erillisellä syttyboxilla. onhan sulla tälle sitte kuljetuskalustoa? Koska pitäähän tääki nähdä kesämiiteissä! ;)
-
Mites toimii, onko nuo kuinka jämäkät?
Vaikea verrata vakioon, ku heitin samalla alle nuo lyhennetyt lesjöt. :-\
dodii r-toki päässee vauhtii pikkuhiljaa :p megalla on hyvä mennä pitkällekki. Eräs kiihotus harrastaja taittaa vieläki käyttää megaa mutta erillisellä syttyboxilla. onhan sulla tälle sitte kuljetuskalustoa? Koska pitäähän tääki nähdä kesämiiteissä! ;)
Jos ens kesäksi sais jo katottua kivan korin, minkä kans tän sais leimalle.. On tuossa ajoaikaa vielä melkeen vuoden loppuun, jos hyvällä tuurilla sattus saamaan nippuun jollain kalikoilla JO tänä syksynä.. ;)
-
mulla oli joskus camrin iskarit edessä 200-sarjan volvossa.. öö taisin olla ensimmäinen ketä niitä koitti.. 8) ne on kyl ihan ok.
mulla oli lesjön-jouset ja n.2-kierrosta pois niistä ja edessä olis 2kpl vaparin vakaajia. perässä oli 1.5-kierrosta lyhennetetyt kuorma-jouset ja hopean väriset kybin vahvistetut kaasuiskarit ja oli melko kohtuullinen ajettava= jämäkkä :P
-
Vaikea verrata vakioon, ku heitin samalla alle nuo lyhennetyt lesjöt. :-\
Jos ens kesäksi sais jo katottua kivan korin, minkä kans tän sais leimalle.. On tuossa ajoaikaa vielä melkeen vuoden loppuun, jos hyvällä tuurilla sattus saamaan nippuun jollain kalikoilla JO tänä syksynä.. ;)
nappisilmää hakuselle ;)
-
Noniin, tänään saapui eka erä osia; KK-laakerit + pultit, kannenpultit, vesipumppu, männäntappien sokat sekä männänrengassarjan, joka sisälsi renkaat YHTEEN mäntään... :facepalm: Ei muutako kolme sarjaa uuteen tilaukseen..
Huomenna ois tarkotus viiä motti hoonattavaksi.
-
Motti kävi hoonauksessa. Tänään saapui myös petilaakerit, kannentiiviste yms pientä hilpettä... :)
Vielä odotellaan kampuran pultteja ja stefoja + kolmea männänrengassarjaa, sitten pääsee niputtaan lohkoa. 8)
-
Tänään hain loputkin alakerran romuista. Eli Volvolta tuli nyt; kiertokangenlaakerit+pultit, männänrenkaat + tappien sokat, kannenpultit, kampuran stefat + paperitiivisteet ja kampiakselin pultit. Vesipumppu mallia tarvike. Motonetistä kampiakselin laakerit (Glyco). Elringin tekemä kannentiiviste.
Lähipäivänä ois tarkotus alkaa kasaileen mottia, mitään hyviä neuvoja/vinkkejä? ::)
-
Tänään hain loputkin alakerran romuista. Eli Volvolta tuli nyt; kiertokangenlaakerit+pultit, männänrenkaat + tappien sokat, kannenpultit, kampuran stefat + paperitiivisteet ja kampiakselin pultit. Vesipumppu mallia tarvike. Motonetistä kampiakselin laakerit (Glyco). Elringin tekemä kannentiiviste.
Lähipäivänä ois tarkotus alkaa kasaileen mottia, mitään hyviä neuvoja/vinkkejä? ::)
Rauhassa kun tekee nii hyvä tulee =]
-
eipä siinä mitään niin vaikeeta ole.
tarkista männän renkaan päittäisvälys. 96mm männälle se välys ois 0.48mm virittäjän käsikirjan laskukaavalla.
-
Eipä oo saatu mottia vielä kasattua. Päätin pelata varman päälle ja vien koneistamolle kaks kampiakselia, joista saavat valkata paremman ja kiillottaa sen. Myös 531 kansi tuli ostettua. Kannen vien myös koneistamolle, saavat tarkastaa ja leipoa siitä hyvän. :)
-
smells like money 8) hyvä siitä tulee :smitten: