Carcom Oy  Elekma

Volvo 144S Automatic -67

  • 7 Vastauksia
  • 4564 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tirchoviz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Volvo 144S Automatic -67
« : 13.08.2016, 11:14:28 »
Elikkä otsikon mukainen veteraani tuli ostettua ensimmäiseksi projektikseni.
Volvo 144S Automatic
B18B + M40 (BW35 ei paikoillaan)

Kolme vuotta volvolla ajeltuani alkoi mieleni tehdä veteraania ja aloinkin etsiä aluksi 164:sta. Mutta kuten hyvin usein hankintoja tehdessä tilin saldo kertoi että jotain muuta oli alettava etsimään.
Sitten eräänä kuumana kesäisenä päivänä foorumilla osuikin silmiin vuoden -67 140:n myynti ilmoitus. Kuvia aikani katseltua totesin että kulkinetta on mentävä katsomaan paikan päältä. Sovinkin tapaamisen seuraavalle viikonlopulle ja lähdimme kaverin kanssa katsomaan veteraania Teiskon suuntaan.

Paikalle päästyämme näinkin ensimmäisenä tallin päässä olevan katoksen alta pilkottavan volvon perän. Omistajan kanssa aluksi vaihdettujen sanojen jälkeen olikin aika siirtyä volvon luokse ja todeta että reilun 20 vuoden seisominen paikallaan oli jättänyt jälkiä.
Takakaaret, munapussit, takakontin takalaita ja helmat hapantuneet. Moottori jumissa ja koneen jatkoksi vaihdettu aikoinaan manuaali aski sekä samalla tietenkin otettu pois rattiakselilta automaatin vaihteen valitisin. Sinisen nahkasisutan päälle oli joku joskus laittanut väriin sopivat istuinpäälliset.
Jokseenkin lohduton näky mutta silti veteraani onnistui koskettamaan ja ensimmäisten minuuttien aikana olinkin S* jo päättänyt yrittää pelastaa tämän yksilön.  :idiot2:

Tutkinnan jälkeen ilmoitinkin ostavani volvon ja sovimme alustavasti omistajan kanssa haun ajankohdan. Hainkin auton jo seuraavana viikonloppuna. Trailerille sidonnan jälkeen olikin vuoro ahtaa hiace täyteen irtonaisia osia. Kauppaan kuului mukaan kaikkiin tiedossa olleisiin paikka kohtiin peltiosat, irroitetut pisteosat sekä ilokseni sain mukaan vielä ehyemmän takaluukun ja etuoven josta saisin ehjän lasin nostimen mekanismin.
Lastauksen jälkeen alkoikin matka kohti kotia. Edelleen kotona asuvana jolla kulla on aina vastaan sanottavaa projekteista mutta onneksi ääni kellossa muuttui nähdessään veteraanin.
Volvo katokseen ja eikun tutkimaan lisää.

Kuvia lisäilen kun saan aikaiseksi laitettua niitä jonkinlaiseen galleriaan.
Volvo 240 -89 B200F
Volvo 144 -67 Automatic B18B
Tunturi Super Sport -81
"Ajattele millä ajat - VOLVO"

Poissa Tirchoviz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144S Automatic -67
« Vastaus #1 : 07.10.2016, 18:34:37 »
Elikkä vihdoin viimein sain ladattua pari kuvaa bittiverkkoonkin.

GALLERIA

Kuvia lisäilen kun inspiraatio iskee taas.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2016, 18:44:53 kirjoittanut Tirchoviz »
Volvo 240 -89 B200F
Volvo 144 -67 Automatic B18B
Tunturi Super Sport -81
"Ajattele millä ajat - VOLVO"

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 144S Automatic -67
« Vastaus #2 : 07.10.2016, 18:54:38 »
Jokseenkin lohduton näky mutta silti veteraani onnistui koskettamaan ja ensimmäisten minuuttien aikana olinkin S* jo päättänyt yrittää pelastaa tämän yksilön.  :idiot2:

Hieno on aihio, ymmärrän. Se alkuperäinen BorgWarnerin vaihdelaatikko lienee kadoksissa?

Poissa Tirchoviz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144S Automatic -67
« Vastaus #3 : 07.10.2016, 21:22:46 »
Kyllähän tuo alkuperäinen BW on tallessa ja ilmeisesti 6 koneen perästä oleva samanmoinen laatikkokin löytyy.
Volvo 240 -89 B200F
Volvo 144 -67 Automatic B18B
Tunturi Super Sport -81
"Ajattele millä ajat - VOLVO"

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 144S Automatic -67
« Vastaus #4 : 08.10.2016, 07:57:43 »
Hieno projekti.

Mulla oli ennen samanmoinen 144S -67.

Nykyään täytyy tyytyä uudempaan. (142 -72)  :P
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Tirchoviz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144S Automatic -67
« Vastaus #5 : 16.10.2016, 17:45:59 »
No niin, eilen ja tänään saatu hitsailtua toisenkin puolen lokarit ja munapussi paikoilleen. 8)
Vielähän tuossa olisi takakontin levyinen takalaita ja pari muuta pienempää paikkaa jäljellä, jonka jälkeen voisi jo haaveilla
tinailua.

Kuvia lisäilen taas tulevaisuuden puolella.
Volvo 240 -89 B200F
Volvo 144 -67 Automatic B18B
Tunturi Super Sport -81
"Ajattele millä ajat - VOLVO"

Poissa Tirchoviz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144S Automatic -67
« Vastaus #6 : 29.10.2016, 19:25:07 »
Viime viikonloppuna hitsaillessani ja pienen kankkusen painostaessa mietin hartaasti, että nyt tämän saakin hitsattua loppuun. Mutta kiitos Mr. Mätäpeikon viimeisistä kolmesta korjaus kohdasta 2/3 osoittautuikin isommaksi savotaksi. Tämän huomatessani ei voinut kuin antaa laikan tehdä työtä ja laittaa metalli polvistumaan ammottavien paikkojen kohdilla.

Nyt on sitten vihdoista viimein saatu kaikki tiedossa olevat paikka kohdat hoideltua ja alkaa niiden siistiminen. Kun taas kyseinen askar on hoidettu alkaa perehtyminen tinauksen kiinnostavan maailmaan.

Näillä askareilla kohti leimaa. ;)
Volvo 240 -89 B200F
Volvo 144 -67 Automatic B18B
Tunturi Super Sport -81
"Ajattele millä ajat - VOLVO"

Poissa Tirchoviz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144S Automatic -67
« Vastaus #7 : 16.11.2016, 21:34:29 »
Viime viikonloppu menikin harjoitellessa tinausta. Ensimmäisen tangon päädyttyä lopulta muualle kuin auton kylkeen oli aika vetäytyä tutkimaan missä mentiin vikaan. Noh, vikaan olikin menty pohjustamis vaiheessa. Netin aarrearkuista löytyikin lopulta muutama hyödyllinen teksti ja videon pätkä joiden avulla alkoikin tina sulaa volvon kylkeen ja pysyä siinä.

Kuskin puolen kaaresta muutama suiru oli ruostunut joten pois vain ja uutta peltiä tilalle.


Sekä viimeinen kohta johon tangot loppuivat harmikseni. Elikkä repsikan puoleisen taka oven kulma.
Volvo 240 -89 B200F
Volvo 144 -67 Automatic B18B
Tunturi Super Sport -81
"Ajattele millä ajat - VOLVO"

 

Samppasport  Futurez