Proturbo  Autodiagnoosi

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2553 Vastauksia
  • 678606 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2897
Vs: S60 ostamassa
« Vastaus #2520 : 25.03.2024, 06:10:09 »
D4:ssa on 8-vaihteinen loota ja D3:ssa 6-vaihteinen loota näitä kahta vertaillessa. Molemmat moottorit ovat VEA-sukupolvea, joiden varsinkin alkupään koneet tuppasivat viemään öljyä, jahka EGR on tehnyt tehtävänsä. Männänrenkaisiin tehtiin muistaakseni muutos jossain kohtaa 2016 ja sen jälkeen ongelma hiukan rauhottui.

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: S60 ostamassa
« Vastaus #2521 : 25.03.2024, 10:31:12 »
D4:ssa on 8-vaihteinen loota ja D3:ssa 6-vaihteinen loota näitä kahta vertaillessa. Molemmat moottorit ovat VEA-sukupolvea, joiden varsinkin alkupään koneet tuppasivat viemään öljyä, jahka EGR on tehnyt tehtävänsä. Männänrenkaisiin tehtiin muistaakseni muutos jossain kohtaa 2016 ja sen jälkeen ongelma hiukan rauhottui.

Eli periaatteessa kannattais tuo D3 kun on 2018 mallia, mut sit taas jää paitsi tuosta 8-vaihteisesta lootasta. Ja toki isommasta moottorista. Tosin en ole sellasta päässyt kokeilemaan niin ei tietoa onko se parempi ku 6-vaihteinen mikä on nykyisessäkin.
V60 D4 AWD -13

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: S60 ostamassa
« Vastaus #2522 : 25.03.2024, 16:27:23 »
Vai onko tuo D3 miten nuhanen..?
Kyselin entiseltä omistajalta vähän tuosta D4 R-Desing mallista, ei ole kuulemma tarvinnut öljyä lisäillä huoltojen välillä eikä ole mitään ongelmia ollut. Vaihdelaatikon öljyt on vaihdettu pariin otteeseen. Ajettu 202000km.
V60 D4 AWD -13

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: S60 ostamassa
« Vastaus #2523 : 25.03.2024, 17:35:05 »
Omaan makuun tuo nykyinen -20 D3 VEA on ollut suorituskyvyltään ihan asiallinen vaikka edellinen auto olikin 215hv vitosdiesel. Vaihteisto tekee ihan älyttömän eron, en missään nimessä huolisi enää 6-vaihteista automaattia kun tuon 8-vaihteisen makuun on päässyt. On se niin paljon järkevämpi käytökseltään ja löytyy pidempiä välityksiä mikä tarkoittaa matka-ajossa pienempää kulutusta.

En edes tiennyt että VEA-moottoreita on saanut TF80-laatikolla... :o
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Jaaha, Päivitystä aiheeseen.

Tein kaupat V70 P2 mallisesta 2.4 bensakoneisesta kulkineesta. Pohja oli mielestäni erittäin siisti. Jopa jarruputket täysin ruosteteettomat. Tankin kupeella ylhäällä kuskinpuolella ihan pientä piskua ja apparipuoli käytännössä virheetön. Tuo ymmärtääkseni on se mistä näissä ruostetta on kun sitä alkaa tulla.

Joku juttukin löytyi koeajolla ja pistän siitä tarinaa ja kyselyn oikeaan "threidiin".

Poissa karhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ostamassa
« Vastaus #2525 : 25.03.2024, 18:54:43 »
Komppaan täysin 8-pätkän kommenttia 8-lovisen laatikon hyvyydestä. Itsellä ollut useita Volvoja 6-lovisella automaatilla ja nyt alla eka 8-vaihteinen joka toimii kyllä upeasti, ihan eri planeetalta.
Myös moottori VEA-2.0 diesel on todella hieno, kohtuu hiljainen, voimaa on ja alavääntöäkin erittäin hyvin. Eikä syö öljyä vaikka ajettu 260 tkm, en tiedä onko tehty öljynvientiremontteja.
Kokonaisuutena VEA ja 8-vaihteinen on erittäin toimiva kombo.
Mulla on ollut myös esim. BMW 525 F11 3-litran dieselillä ja 8-vaihteisella ZF-laatikolla eikä tämä nykyinen volvo ole aikakaan yhtään huonompi voimalinjaltaan.
Volvo V60 D4 vm.2014 2.0 5cyl 163hv
Volvo V70 D4 vm.2015 2.0 VEA 181hv

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2897
Vs: S60 ostamassa
« Vastaus #2526 : 25.03.2024, 19:49:57 »
Ei kahta ilman kolmatta, siispä yhdyn itsekkin tuohon 8-lovista lootaa ylistävään kuoroon. Täällä on tosiaan V90:sen keulilla D3 ja sen jatkeena tuo 8-vaihteinen loota. Jos joskus sinua alkaa tympimään D3:n tehot, niin ohjelmalla saa siitäkin ihan kohtuullisen rivakan pelin. Vaihteisto on tosiaan aivan eri planeetalta kuin mikään 6-vaihteisen variaatio mitä on Volvon nokalla nähnyt ja toimii omasta mielestäni aikalailla täydellisesti ja ennen kaikkea, järkevästi.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Joo ja joka autossa kannattaa ruostetta miettiessä katsoa myös muovihelmojen alle, p2 nyt näissä on huolettomimmasta päästä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: S60 ostamassa
« Vastaus #2528 : 25.03.2024, 21:05:23 »
Onhan tuo 8-lovinen hyvä, mutta ei ole kyllä huono D3 VEA koneen jatkeena oleva 6-lovinenkaan (AW TF-71SC). Rouvan V40:ssä on se loota D2:n jatkeena ja minusta se toimii tosi hyvin siinä autossa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: S60 ostamassa
« Vastaus #2529 : 25.03.2024, 21:52:18 »
Vaikeaa on päättää, tuo D3 on 161tkm ajettu ja D4 tosiaan 202tkm.
Ehkä kuitenkin on kallellaan enemmän tuohon D4 suuntaan kun ei ole R-Desing mallia koskaan ollut ja tuo 8-laatikko kiinnostaa.
V60 D4 AWD -13

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Mikähän mahtaa olla todellinen kulutus tuollaisella S60 140kW D4 -15. 4,3 näyttää olevan tiedoissa mutta onko se todellisuudessa jotain 5 luokkaa?
V60 D4 AWD -13

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Mikähän mahtaa olla todellinen kulutus tuollaisella S60 140kW D4 -15. 4,3 näyttää olevan tiedoissa mutta onko se todellisuudessa jotain 5 luokkaa?

Sanoisin, että 6-7. Ajotietokone näyttää ainakin meillä 0,5-0,6 L alle todellisen kulutuksen vaikka ei Webastoa käyttäisikään.

https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/467-S60.html?fueltype=1&fuelsort=1&vehicletype=1&constyear_s=2014&constyear_e=2017&power_s=181&power_e=195&minkm=15000&gearing=2&exactmodel=D4&powerunit=2
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Sanoisin, että 6-7. Ajotietokone näyttää ainakin meillä 0,5-0,6 L alle todellisen kulutuksen vaikka ei Webastoa käyttäisikään.

https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/467-S60.html?fueltype=1&fuelsort=1&vehicletype=1&constyear_s=2014&constyear_e=2017&power_s=181&power_e=195&minkm=15000&gearing=2&exactmodel=D4&powerunit=2

No mutta eikö se silloin ole tuon kohdalla se 5 litraa? Siis kun VEA D4 kone..

Eihän tuota ole sitten mitään järkeä mennä vaihtamaan kun nykyisellä D4 V60 AWD 2013 noin 6,5-6,7 litraa laskin kulutukseksi.
Toki maalla kun asutaan niin välimatkat on pitkiä ja kaupunkiajoa ehkä kerran viikossa. Niin kai se siinä suhteessa on sitten jotain 5 litraa tuolla VEA koneella.

Edit. Kysyin vielä entiseltä omistajalta kulutuksesta niin sanoi että keskiarvo 5,2 litraa.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2024, 16:45:50 kirjoittanut Timpaxi »
V60 D4 AWD -13

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Toisaalta vois ajatella myös S60 D4 AWD... Siinä ilmeisesti 2,4 litran vitonen ja 8-pykäläinen laatikko. Kulutus tietenki isompi mutta luotettava kone.

https://m.nettiauto.com/volvo/s60/14053171?vifAdCount=7&vifNav=Y
https://m.nettiauto.com/volvo/s60/14128191?vifAdCount=18&vifNav=Y
V60 D4 AWD -13

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 308
  • V60 D4 AWD
Toisaalta vois ajatella myös S60 D4 AWD... Siinä ilmeisesti 2,4 litran vitonen ja 8-pykäläinen laatikko. Kulutus tietenki isompi mutta luotettava kone.

https://m.nettiauto.com/volvo/s60/14053171?vifAdCount=7&vifNav=Y
https://m.nettiauto.com/volvo/s60/14128191?vifAdCount=18&vifNav=Y

Tuossa on 6 vaihteinen laatikko.
Hyvin huollettuna kaikinpuolin luotettava valinta, mutta varsinkin taajamapainotteisen ajon kulutus on aivan eri luokkaa kuin etuvetoisella VEA moottorilla

 

Kulkukoira  Proturbo