Ootko testannut varmasti ehjällä ilmamassamittarilla? Se on "päällikkö" seoksenmuodostuksessa. Hitusenkaan liian pieneksi mitattu ilmamassa lyhentää ruiskutusaikaa. Totaalirikkoutunut MAF voidaan diagnosoida vaikka yleismittarilla, mutta toisinaan virheellinen ilmamassan mittaus ei näyttäydy kunnolla oskilloskoopillakaan, varsinkaan , jos ei ole ehjää referenssinä. Työhommissa selkein pitää valittuihin kohteisiin testiosamittareita käytettävissä, jolloin testaus nopeaa. Kenties huonoa diagnostiikkaa, selkiyttää useasti asiat kerralla...Pysyykö muuten tuo ME7 ruisku closed loopissa täyskaasulla? Voisit arvioida tietolistaa wot tilanteessa. Mitä etummainen lambda näyttää? Meneeko korjaus/sopeutusvara tappiin? Onko cooler/letkut tiiviit. Testaa tulppaamalla toinen pää ja toisesta vaikka kilo painetta. Lue sorvaa sopivat holkit turbolta lähtevään ahtoletkuun ja vastaavasti kaasuläpälle menevään letkuun toinen. Muotoile siten, että saat vedettyä vaikka tubeless venttiilin kiinni, josta paineistat ihan rengaspainemittarilla. Huomioi tietysti mahdollinen coolerin vedenpoistoreiän vuoto.
Vuosikymmenten mittaan moottorinohjausten itsediagnostiikka on kehittynyt melko tavalla. Välttämättä vanhemmissa ei ole lainkaan välitöntä reagointi edes avoimeen virtapiiriin, saatikka hieman laskennallisesta poikkeavaan mitattuun arvoon. Esim irroitettu pistoke saattaa vaatia useamman ajosyklin , jotta koodi asetetaan.