Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Volvo Setämies - 27.10.2017, 14:43:26

Otsikko: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Volvo Setämies - 27.10.2017, 14:43:26
Tämä tarina alkaa jo kesästä -96. Kävin silloin koeajamassa uutta 850 ärrää paikallisessa volvo liikkeessä ja päällimmäisenä jäi mieleen että oli vaan hieno auto.
Olihan se siihen aikaan kuuminta hottia mitä Volvolta sai. Tuohon aikaan kuitenkin peruskinnereissä oli luokkaa 100 hevosvoimaa ja dieseleissä vielä vähemmän. 240 heppaa herätti koeajolla kunnioitusta, ja myyjää sai suostutella tosissaan että pääsin ollenkaan koeajolle.

Tuosta koeajosta asti on aina välillä käynyt mielessä että joskus pitää saada R hankittua, nimenomaan punainen ja sedan. Samanlainen kuin oli se koeajoautokin. Nyt näiden hinnat ovat kutakuinkin pohjilla ja hyväkuntoisten yksilöiden hinnat varmaan alkavat jopa noustakin, näitä ei kuitenkaan valmistettu ihan hirveästi vaikkei valmistusmäärä ollutkaan rajattu niinkuin T5-R kohdalla.

Kesällä sitten sopiva yksilö löytyi, tavoitteena oli löytää alkuperäiskuntoinen kohtuukilometreillä oleva R, manuaali tai automaatti, molemmat kävi. Pääasia että on punainen ja sedan. Ajoautoksihan tämä ei tule, pienet puutteet on tarkoitus korjata ja laitetaan navetan vintille vajaaksi kymmeneksi vuodeksi odottamaan museoikää ;)

Vuosimalli -96 ja kilometrejä mittarissa reilut 200tkm. Ihan ok peruskunnossa, pientä fiksattavaa tämän ikäisessä alkaa jo olla. Alkavaa ruostekukkaa etulokarissa, konepellin nurkassa ja puskurissa kiveniskemää. Maalipinta on punaiseksi tyypillisen haalistunut ja kaipaa kunnon kiillotusta, muttei naarmuja eikä lommoja löytynyt. Pientä tuningia on tähän jo kuitenkin ehditty, jarrusatulat on maalattu punaiseksi ja joku alustasarja on merkitty otteeseen.
Ohjekirjasta selvisi että auto on myyty uutena Atlantassa, ihmettelinkin miksi keskuslukitus avaa vain kuskin oven ja muut pitää avata kojelaudan katkaisimesta.

(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Volvo+850R/r27.jpg/_full.jpg)

(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Volvo+850R/r33.jpg/_full.jpg)

Sisusta on kohtuu kunnossa. Ratin pinta on kulunut ja kuskin penkissä normaalia kulumaa mutta eiköhän nuo ole vielä korjattavissa. Myös kattoluukku löytyy, onkohan se ollut kaikissa Ärrissä? Ja mikä erikoisinta, kaikki varusteet toimivat, jopa sähköantenni. Myös C kasettisoitin löytyy, perhana kun tuli kaikki Pet Shop Boysin kasetit aikanaan hävitettyä.

(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Volvo+850R/r29.jpg/_full.jpg)

(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Volvo+850R/r11.jpg/_full.jpg)

(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Volvo+850R/r17.jpg/_full.jpg)


On se vaan tunnustettava että aika kultaa muistoja. Kivahan tällä on edelleen ajaa, on kohtuullisen hiljainen ja hyvä ajaa. Mutta ei se suorituskyky tämänpäivän mittarilla ole enää kummoinen, pikkudieselit menee vasemmalta ja oikealta ohi.

Ensimmäinen askel kohti museointia on alkuperäiset vanteet
(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Volvo+850R/r3.jpg/_full.jpg)
Otsikko: Vs: Setämiehen tuleva museo R
Kirjoitti: v0lv0245 - 27.10.2017, 17:35:27
Ne muut ovet saa auki myös vääntämällä avaimella uudestaan auki alle 10 sek aikana tai kaukolla samalla tavalla.
Lykkyä rakenteluun.
Otsikko: Vs: Setämiehen tuleva museo R
Kirjoitti: Juhizz - 27.10.2017, 22:59:30
Tällaiset yksilöt ovat tosiaan jo löytöjä kun ei ole viritelty sitä sun tätä sinne tänne. Maalatut satulat ja alusta on pieniä sen rinnalla kun muu auto loistaa alkuperäisyydellään.

Hieno auto ja varmasti saa säihkettä osakseen  :)
Otsikko: Vs: Setämiehen tuleva museo R
Kirjoitti: 8-pätkä - 28.10.2017, 07:31:17
Punainen sedani R on ollut itsellekin aina se heikko kohta. S* Nämä alkaa hyvää vauhtia tulla klassikoiksi joita ei enää räpeltämättömiä paljon liiku, monet oikeastaan aika surullisessakin kunnossa ottaen huomioon millaisesta mallista on uutena ollut kysymys.

Yhden vääränvärisen farkkuärrän omistaneena en pitäisi ollenkaan mahdottomana että joskus vielä ostan tällaisen. 8) Tämä on ainakin edellisten projektien perusteella hyvissä käsissä ja saanee varmasti arvoistaan kohtelua. O0
Otsikko: Vs: Setämiehen tuleva museo R
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 07:44:09
Tuossa mitään heikkoa kohtaa ole!! Historia ja menneisyys korkeintaan!

Oikeasti historiallinen vaihtoehto olis haettu ihan eri näkökulmasta, joita tuskin on tarjolla!

Omaani kun hain, niin yli sata pinnaa hyväksyttävästä, niin 150 ei ollut edes lähellä! Tarjonta oli jossain 30 pisteen nurkilla. Ja tämä suto on oikeasti hyvä, kysyntä vain on väärä, just nyt!
Otsikko: Vs: Setämiehen tuleva museo R
Kirjoitti: Volvo Setämies - 31.10.2017, 10:41:40
Ne muut ovet saa auki myös vääntämällä avaimella uudestaan auki alle 10 sek aikana tai kaukolla samalla tavalla.
Lykkyä rakenteluun.

Kiitos vinkistä, pitää kokeilla tuota.
Muistaakseni kuitenkin kauko-ohjainta painelemalla kuskin ovi menee kiinni ja auki, riippumatta miten sen teki :-[
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Ribbe - 31.10.2017, 11:21:44
Ratin iso airbagi myös paljastaa että jenkki malli. Itsellä on kanssa joku fiksaatio että pitäis saada punainen sedan äRRä. Tuohon ei ole vaikea homma vaihtaa manuaali laatikko automaatin tilanne. Tietty automaatin kanssakin on helppoa lisätä tehoa niin ei ihan kaikki mene valoissa edelle.
Otsikko: Vs: Setämiehen tuleva museo R
Kirjoitti: remes - 31.10.2017, 19:21:43

Punainen sedani R on ollut itsellekin aina se heikko kohta. S*
Itsellä on kanssa joku fiksaatio että pitäis saada punainen sedan äRRä.
Täällä ilmoittautuu myös ko. malliin ja väriin ihastunut  S* Kävin muistaakseni vuosi sitten kesällä koeajamassakin kaverin samanlaista, sen olisi saanut edullisesti poistaa kun takaovessa oli lommoa ja yli puoli miljoonaa mittarissa. Silloin vastusti eniten juuri kun oli automaatti niin en viitsinyt vähiä säästöjäni siihen sijoittaa. Mutta ehkä sit joskus, seurataan mielenkiinnolla  O0
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Volvo Setämies - 31.10.2017, 20:35:00
Hieno kuulla etten ole ainoa tämän intohimon kanssa, lähipiiristä ymmärrystä on tullut hieman vähemmän  :)
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Volvo Setämies - 31.10.2017, 20:40:06
Ratin iso airbagi myös paljastaa että jenkki malli. Itsellä on kanssa joku fiksaatio että pitäis saada punainen sedan äRRä. Tuohon ei ole vaikea homma vaihtaa manuaali laatikko automaatin tilanne. Tietty automaatin kanssakin on helppoa lisätä tehoa niin ei ihan kaikki mene valoissa edelle.

Onko ratti erinlainen kuin euro-malleissa? Myös etuvilkut taitavat olla erilaiset.
Auton mukana tulleiden dokumenttien mukaan auton on myynyt uutena Atlantalainen Volvo dealeri, ostajana herrasmies jonka nimi viittaa ruotsalaiseen syntyperään.

Automaatti saa jäädä paikoilleen, museointiin tämä aikanaan on menossa
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: JoonasH - 31.10.2017, 23:12:50
Onko ratti erinlainen kuin euro-malleissa? Myös etuvilkut taitavat olla erilaiset.
Auton mukana tulleiden dokumenttien mukaan auton on myynyt uutena Atlantalainen Volvo dealeri, ostajana herrasmies jonka nimi viittaa ruotsalaiseen syntyperään.

Automaatti saa jäädä paikoilleen, museointiin tämä aikanaan on menossa
Ratti on sama, bägi on erilainen  :)
Otsikko: Vs: Setämiehen tuleva museo R
Kirjoitti: v0lv0245 - 01.11.2017, 07:07:29
Kiitos vinkistä, pitää kokeilla tuota.
Muistaakseni kuitenkin kauko-ohjainta painelemalla kuskin ovi menee kiinni ja auki, riippumatta miten sen teki :-[

On siis mahdollista, ettei siinä ole 2-step (9148481) keskuslukkorelettä, jolloin se toimii juuri noin.
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Ribbe - 01.11.2017, 07:25:18
Ratti on sama, bägi on erilainen  :)
Onko rattikin sama? Minä luullut että ratin keskiosa + bagi on isompi.
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Ribbe - 01.11.2017, 07:27:02
Onko ratti erinlainen kuin euro-malleissa? Myös etuvilkut taitavat olla erilaiset.
Auton mukana tulleiden dokumenttien mukaan auton on myynyt uutena Atlantalainen Volvo dealeri, ostajana herrasmies jonka nimi viittaa ruotsalaiseen syntyperään.

Automaatti saa jäädä paikoilleen, museointiin tämä aikanaan on menossa
Jenkkimalleissa on siellä sisällä oleva bagi isompi. Taisi tuohon aikaan olla jenkkilässä lainsäädäntö että airbagin kanssa ei tarvi vyötä pitää ja sen takia auton valmistajat laittoivat isompia tyynyjä. Tai jotain sinne päin.

Automaatti on mukava, mutta vaikka museointia mietit niin kannattaa sinne ainakin lastu laittaa.
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Volvo Setämies - 01.11.2017, 09:59:26
Lastu voisi olla ok, voisi antaa pientä henkeä ajoon.
Auto on käynyt pari vuotta sitten dynossa ja pyörätehoa löytyi hieman yli 200 heppaa ja vääntöä reilut 300nm. Eli ilmeisen vakio laite on kyseessä ja osa hevosista voi olla laitumellakin. Vääntökäyrässä on syvä kuoppa vajaassa 3 tuhannessa ja tämä tuntuu ajossakin. Onko se ominaisuus vai vika, en tiedä.
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Maxxxed - 01.11.2017, 12:07:24
Lastu voisi olla ok, voisi antaa pientä henkeä ajoon.
Auto on käynyt pari vuotta sitten dynossa ja pyörätehoa löytyi hieman yli 200 heppaa ja vääntöä reilut 300nm. Eli ilmeisen vakio laite on kyseessä ja osa hevosista voi olla laitumellakin. Vääntökäyrässä on syvä kuoppa vajaassa 3 tuhannessa ja tämä tuntuu ajossakin. Onko se ominaisuus vai vika, en tiedä.

Muistelisin että omassa aut. T-5Rässä olis ollu kanssa kuoppa tuossa paikkeilla.

(https://maxxxed.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20854%20T-5R/Tehomittaus%2010.07.2015/20150710_182339.jpg?img=smaller)

Hyvin oli itelläkin tehot tallella vaikka olikin lähes 300tkm mittarissa dynossa.

Hyvin huollettuna ja itse vielä kaikki kulutus osat uusineena ennen penkkiä. Myös sytkän osat. :)
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Justus - 01.11.2017, 13:18:00
Muistaakseni myyntiesitteessä tuo vääntökäppyrä on vähän eri mallinen, eikä mitään kuoppaa ole.
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Maxxxed - 01.11.2017, 13:19:47
Muistaakseni myyntiesitteessä tuo vääntökäppyrä on vähän eri mallinen, eikä mitään kuoppaa ole.

Nii no.. Silloin se.
Otsikko: Vs: Setämiehen museo R
Kirjoitti: Ribbe - 01.11.2017, 13:48:59
Lastu voisi olla ok, voisi antaa pientä henkeä ajoon.
Auto on käynyt pari vuotta sitten dynossa ja pyörätehoa löytyi hieman yli 200 heppaa ja vääntöä reilut 300nm. Eli ilmeisen vakio laite on kyseessä ja osa hevosista voi olla laitumellakin. Vääntökäyrässä on syvä kuoppa vajaassa 3 tuhannessa ja tämä tuntuu ajossakin. Onko se ominaisuus vai vika, en tiedä.
Automaatissa on pienehkö turbo, mutta saa isomman joka ei vaadi muutoksia ja sitten custom lastu. Saa silloin tehot alkamaan kolmosella.

Ei ollut konehuoneesta kuvaa, mutta jos siellä ei ole niin kannattaa Volvolta hakea sinne poikkituki. Tukevoittaa keulaa ja maksaa about 80€.