Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V90 D4 2019

  • 17 Vastauksia
  • 3409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
V90 D4 2019
« : 13.10.2023, 15:58:23 »
Niin se vaan piti luopua vanhasta palvelijasta, eli V70:stä, ja tilalle tuli loppuvuodesta -18 rekisteröity, mutta mallivuotta 2019 oleva V90 D4 Momentum automaatti.
Auto on siis vaihtunut jo lähes 1,5 vuotta sitten, mutta tänne kirjoittaminen vähän viivästyi...

Tällä kertaa hakusessa olevan auton malli ja tekniikka oli hieman haastavampaa kuin edellisellä autonvaihtokerralla.
Pohdin V60/V90 välillä ja mietin hybridiäkin, mutta päädyin lopulta V90 koriin ja vielä mahdollisesti viimeiseen dieseliini.
Tämän auton seuraaja on todennäköisesti Long range-hybridi, sitten joskus.

Vaikka auto on Momentum, siihen on otettu kuitenkin jonkun verran lisävarusteita.
Alunperin halusin, että autossa olisi ainakin peruutuskamera, sähkösäätöinen kuskin penkki muistipaikoilla, webasto sekä adaptiiviset ja täysaktiiviset LED-valot sekä vetokoukku.
Onnistuin saamaan muut, mutta nuo paremmat valot oli uskomattoman harvassa käytetyssä, tai sitten kilometrit olisivat olleen niin pienet, että hinta olisi pompannut oman speksini ulkopuolelle.

Myös paremmat penkit olisi olleet kiva lisä, mutta autossa on vakiot puoli"nahka"penkit.
Tämä onkin minulle ensimmäinen Volvo, jossa ei ole nahkapenkkejä, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta huono.

Auton varusteet ovat jotenkin erikoiset, sillä autossa on esim. Winter-paketista kaikki muut, paitsi lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet  :(
Sen lisäksi löytyy mm. navigointi

Autolla oli ajettu ostohetkellä n. 108000km, ja auton mittarissa on tällä hetkellä reilu 130tkm.
Vaikka tykkäsin kovasti V70:stä, tykkään tästä vielä enemmän. D4 on juuri sopiva moottori omaan käyttöön, ja automaatti vaihtaa nykyään hienosti.
Ennen ensimmäistä huoltoa en nimittäin oikein tykännyt siitä, että maantiellä isompaan ylämäkeen mennessä auto mietti liian pitkään, ennen kuin vaihtoi pykälää pienemmälle, mutta huollossa tehtyjen softapäivitysten jälkeen laatikon toiminta muuttui paljon parempaan suuntaan.

Autoon tuli mukana Volvon omat kattotelineet, ja niiden irrottamisen jälkeisiä pinttymiä poistaessa päättelin, että ne olivat olleet kattokiskoissa kiinni jonkin aikaa.

Auto oli ostohetkellä tuon näköinen:


Lueskelin etukäteen tyyppivikoja foorumilta, ja esim. takavalojen kanssa olin tarkkana.
Kuskin puoleinen iso valopaneeli olikin osittain pimeänä, ja sen myyjä vaihtoi uuteen jo ennen ostoa. Koeajolenkillä huomasin, että apukuskin puolenen iso valo hikoilee sisäpuolelta, ja senkin myyjä suostui vaihtamaan heidän laskuunsa uuteen.

Auton toinen avain tuli postissa autoliikkeeseen n. viikko auton oston jälkeen, eikä se suostunut toimimaan.
Avaimessa näkyi taipuneita pariston pinnejä, eli edellinen omistaja oli ilmeisesti yrittänyt parantaa kontaktia tms. Tämäkin meni lopulta uusiksi liikeen piikkiin.

Takaovien lukoista ei ollut mitään tietoa, ovatko ne alkuperäiset vai vaihdetut saati sitä, toimivatko ne pakkasella.
Viime syksynä otin takaovien lukoista ruuvit pois (yksi kerrallaan), puhalsin sinne paineilmaa ja työnsin WD40:stä sen verran, että taatusti saivat voitelua.
Ainakin viime talven ne pelasivat moitteettomasti tällä huollolla  :)

Auton ensimmäinen omistusvuosi meni lähes samalla tavalla kuin V70:n kanssa, eli tärkeimpiä juttuja lisätessä ja käytännön jutuissa.
Ensimmäisessä setissä lisäsin eturoiskeläpät, takakontin maton, tavaraverkon, ja aurinkolasipidikkeen oven yläpuolen kahvan tilalle.

Sen jälkeen auto meni heti merkkiliikkeeseen vaihteistoöljyn vaihtoon, koska missään ei ollut dokumenttia sen vaihdosta.
Seuraavan meinaan tehdä n. 60 tuhannen ajon jälkeen, eli jossain 165-170 tkm kohdalla.

Erikoisemmasta päästä hankintalistalla oli takaa turvavyön yläkiinnikkeen tienoilla oleva suojamuovi, joka oli ilmeisesti särkynyt ja jäänyt matkasta edelliseltä omistajalta:

Sen metsästämiseen koneelta piti merkkiliikkeen varaosakaverinkin käyttää hetki aikaa.

Käytän talvella webastoa paljon, enkä aja niin pitkää matkaa, että akku kerkeisi latautua kunnolla, joten ylläpitolaturi tuli asennettua ennen viime vuoden pakkasia:

Tuo keskimmäisen tehoinen laturi ei järkevästi mahtunut sinne, mihin Volvon oma ohje neuvoo sen asentamaan, joten sille sovellettiin uusi paikka.
Samalla tuli pistoke upotettua puskuriin:


Ensimmäisessä huollossa selvisi, että takana jarrupalat on aivan lopussa, joten ne piti vaihtaa.
Ihmettelin, että jumittaako tässä takajarrut, vai miksi palat ovat jo lopussa, mutta huollon kaveri väitti, että vakkari käyttää takajarruja jos autoa tarvitsee hidastaa niin, ettei moottorijarrutus riitä.

Samaisessa huollossa omamekaanikko sanoi, että polttoainesuodattimen kiinnikettä on joskus onnistuttu tuohoamaan niin, että seuraavan suodattimen vaihdon yhteydessä se jouduttaneen vaihtamaan.
En tiedä, mitä kaikkea siinä oikein tulee mukana, kun hinta oli jotain 150€ luokkaa  :o

Auto on tällä hetkellä kutakuinkin tällaisessa ulkoasussa:


Autoon on suunnitteilla pieniä ulkonäköpäivityksiä ja mm. keraamista pinnoitusta, mutta niistä lisää tuonnempana.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2023, 16:23:09 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #1 : 19.10.2023, 09:00:00 »
Tuli eilen vaihdettua talvirenkaat ja oli melkoinen yllätys kun otin kuskin puoleisen etupyörän irti: Kesärengas oli kulunut sisäreunastaan kankaille  :o



Onkohan V90:ssä saman tyyppiset takapään puslat kuin V70:ssä?
Omamekaanikko laittoi viestiä, että tässä ei ole samanlaisia puslia kuin V70:ssä, eli vika lienee vain pyöränkulmissa.
Auto menee ensi viikolla 4-pyöräsuuntaukseen ja alustan tarkastukseen.

En ole aikaisemmin huomannut poikkeavaa kulumaa niin kesärenkaissa, kuin kesken talven vaihdetuissa talvirenkaissakaan.
En tiedä edellisestä omistajasta, mutta minun omistusaikanani auto ei myöskään ole saanut sellaista osumaa, mikä selittäisi viallisen pyöränkulman.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2023, 12:53:02 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #2 : 26.10.2023, 21:19:26 »
Auto kävi huollossa toissapäivänä.
Alustasta ei löytynyt välyksiä eikä mikään ollut hajonnut.
4-pyöräsuuntausraportti kertoi, että etupyörissä oli liikaa aurausta, erityisesti kuskin puolen etusessa, josta juurikin sisäreuna oli kankailla.

Seurataan tilannetta, mutta toivotaan, että renkaat kuluvat jatkossa tasaisesti.

Pimeällä parkkiksella autoon mennessä tuli mieleen, tuleekohan takaovien ovivaloihin johtoja?
Etuovien alareunasta löytyy ovivalot, mutta takasissa on vain paikat niille.
Vpartsilta löytyisi vakiota kirkkaampia ovivaloja, ja voisi hommata kaikkiin oviin nuo kirkkaammat versiot, jos ne olisivat taaksekin plug and play.
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #3 : 02.01.2024, 16:40:02 »
Sen verran päivityksiä, että auto kävi viime vuoden lopulla keraamisessa pinnoituksessa. Pintaan tuli Korrek Pro Ceramic TFC Cure. Samalla paikattiin apukuskin kyljessä ollut naarmu.

Monella tuntuu olevan tapana peittää kaikki auton ulkopuolella näkyvät kromit mustalla teippauksella, mutta itse kuljen tämän trendin suhteen vastavirtaan:
Fiksari kiinnitti samalla keulaan "Inscription"-koristeet, eli sumuvalon yläpuolelle tulevat "kromit".
Nämä nyt ovat tosin Kiinapojan ruostumattomasta teräksestä tehdyt ja kiillottamat, mutta näyttävät erehdyttävästi samalta kun maskin kromireuna.
Pitää laittaa kuva, kunhan auto olisi joskus puhdas...

Selvittelin aikaisemmin, käykö Volvon omat Inscription-koristeet Momentumin vastaavien tilalle, mutta kuuleman mukaan niitä olisi pitänyt koneistaa, että ne olisi saanut käymään, ja hintakin olisi ollut moninkertainen noihin rosterisiin nähden. Näille tuli hintaa muistaakseni alle 30€+postikulut.

Samalla kertaa puskurin suojaksi tuli tällainen: https://www.virtasenkauppa.fi/takapuskurin-kolhusuoja-volvo-v90-2016-41911
Sopii hyvin tuohon puskurin päälle ja peitti sopivasti muutamia syviä naarmujakin  8)

Vanhoista asennuksista on jäänyt sanomatta, että halusin autoon Andoid Auton, joka siitä puuttui.
Ennen huollon lisäämiä softia, lisäsin itse tuon tupla-USB:n:


Vielä puhelimeen hieman kolmannen osapuolen softaa, ja viimein keskinäyttöön sain näkymään mm. sen Volvon suurimman salaisuuden, eli jäähdytysnesteen lämpötilan  :D


Edit: Jäi sanomatta, että luonnollisesti tuo vaatii myös bluetooth-OBD-palikan ja siihen puhelimen softan, että tuon saa toimimaan.

Toki saa tuon kautta muutakin näkymään:


On taas tullut todettua, että talvirenkailla ja -rajoituksilla tuon saa menemään maantiellä kiitettävän pienellä kulutuksella
« Viimeksi muokattu: 03.01.2024, 13:25:54 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #4 : 12.01.2024, 20:10:59 »
Niinhän siinä kävi, että kovimpien pakkasten aikaan webasto ei lähtenyt käyntiin, auto herjasi akun alhaista varausta.

Kyllähän kesällä huollossa tehty akkutesti sanoi, että akku ei ole enää täydessä terässä, mutta auto oli kuitenkin ylläpitolaturissa(7A) parisen tuntia kerrallaan aamuin illoin.
Webasto jaksoi startata tuonne -30 asteen tienoille, mutta sen kylmemmässä akku ei vaan ilmeisesti suostunut ottamaan virtaa vastaan ja akkuvahdin mukaan jännite lie ollut liian alhainen.

Kaksi kertaa jouduin tekemään kylmästartin -34 ja -36 asteen lämmöissä.
Kyllähän se aika raa'alta kuulosti, mutta auto lähti kummallakin kerralla yllättävän helposti käyntiin.
Kun auto oli käynyt ehkä puolisen minuuttia, kuuntelin kun webasto lähti tulille.

1,5 viikon päästä on akun vaihto varattu, mutta olen lukenut, että jopa uudenkarheat akut eivät ole suostuneet antamaan virtaa yli 30 asteen pakkasissa.

Akkulämmitin olisi varmaan paras ratkaisu, mutta ostin 13-millistä solumuovia liimapinnalla, pitänee eristää akkua eri puolilta.
Vie vaan kaikki kiinnitysremmit ja akkuvahdit niin paljon tilaa, ettei koko akkua saa eristettyä.
Katsotaan, minkälaisen eristyksen tuolle saa tehtyä. Luulisi sen auttavan edes vähän kylmillä keleillä, kun akku ei ehkä pääse ihan niin kylmäksi.
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #5 : 12.01.2024, 22:16:24 »
Mulla oli tuliterä akku ja täsmälleen sama lopputulos. No, sillä erotuksella, että -39 asteen aamun jäljiltä jäi käynnistymättä. Akun lataus ulkona ei onnistunut, mutta vein akun sisään takan viereen lämmittelemään. Tunnin lämmittelyn päästä älylaturi suostui lataushommiin. Eihän se akku mitenkään erityisen tyhjä ollut, mutta kova pakkanen vie parhaan puhdin. Lämpimällä akulla pyöritti moottoria taas mukavasti.

Jos olet usein sellaisessa paikassa, että on -30 lämpötiloja, niin suosittelen akun lämmittimen asentamista.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #6 : 13.01.2024, 07:12:22 »
Jatkan samaa laulua. Silloin kovilla pakkasilla jäi mullakin weba käynnistymättä kun ilmoitti alhaista akun varausta. Laitoin 10a ctekin ulkona olevaan autoon ja melkein 2vrk meni ennenkuin oli vihreällä  :o
Eilen katsoin piruuttani että miten vanha se akku oikein on, mutta 6/22 leima ja Volvon oma näky olevan.

Poissa Stefa74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #7 : 13.01.2024, 11:11:22 »
  Suosittelen lämpimästi akkulämmitintä - akkua se ei paranna mutta tekee sille kesäolosuhteet, joten virtaa riittää ja se myös latautuu nopeasti. Sanoisin jopa että on yksi parhaista varusteista jonka autoonsa voi laittaa.
Volvo v90cc, Audi a4 3.0tdiq, Peugeot 406 turbo (bensa), Ktm 990 adventure, Yamaha rs-viking

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #8 : 17.01.2024, 16:35:49 »
Jos olet usein sellaisessa paikassa, että on -30 lämpötiloja, niin suosittelen akun lämmittimen asentamista.
Kyllähän tuo vähän kuulostaa, että ainoastaan akkulämmittimellä tuo ongelma ratkeaisi.
Se riippuu täysin talvesta, miten usein joudun käynnistämään auton yli 30 asteen pakkasissa, mutta nyt tänä talvena oli kovemmat pakkaset kuin moneen vuoteen.
En muista, että muutamaan vuoteen olisi täällä ollut paljoakaan yli -30 kylmimmät lämpötilat, ja tällä nykyisellä setupilla webasto suostuu näköjään toimimaan siihen about -30 asti  :)

Nyt viikolla muistin ensimmäistä kertaa kokeilla, mitä tuo näyttää jäähdystysnesteen lämmöiksi ja latausjännitteeksi n. 15 sekuntia käynnistyksen jälkeen:

Ulkolämpötila oli auton mukaan -17 ja webasto oli ajastimella(auto kerkesi jäähtyä vajaa 10 min asetetun lähtöajan jälkeen), eli kuitenkin jäähdytysneste olisi sen vajaa 50 astetta ulkolämpötilaa lämpimämpi.
Olen ymmärtänyt, että meikäläisen auto on viimeistä vuosimallia, jossa webasto lämmittää vielä moottoriakin.

Edit: Huomasin, että lämmöthän näyttävän olevan desimaalilleen samat kuin tuossa aiemmin laittamassa kuvassa.
En nyt muista, onko sekin kuvattu heti lämmityksen jälkeen, mutta liekö tuo 32 astetta sitten joku tavoitelämpö webastolle?
Kyllä se lämpömittari kuitenkin toimii ja lämpö tuosta nousi ajaessa, ei se koko ajan näyttänyt tuota samaa lukemaa  ;D
« Viimeksi muokattu: 17.01.2024, 16:43:41 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #9 : 18.01.2024, 12:36:51 »
Mikä softa sulla on puhelimessa jotta saat peilattua sen keskinäyttöön ?

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #10 : 18.01.2024, 18:16:34 »
Mikä softa sulla on puhelimessa jotta saat peilattua sen keskinäyttöön ?
Nyt en ole varma, miten paljon foorumilla saa kertoilla ns. kolmannen osapuolen softista, mutta tuolta sivulta löytyy lisätietoa:
https://aaadapk.com

Sen lisäksi OBD-softana on Torque.
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #11 : 18.01.2024, 19:02:30 »
Nyt en ole varma, miten paljon foorumilla saa kertoilla ns. kolmannen osapuolen softista, mutta tuolta sivulta löytyy lisätietoa:
https://aaadapk.com


Sen lisäksi OBD-softana on Torque.

Kiitos tästä! Menee ehdottomasti testaukseen.

« Viimeksi muokattu: 18.01.2024, 19:24:22 kirjoittanut tuomaril »

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #12 : 22.01.2024, 09:04:23 »
Nyt en ole varma, miten paljon foorumilla saa kertoilla ns. kolmannen osapuolen softista, mutta tuolta sivulta löytyy lisätietoa:
https://aaadapk.com

Sen lisäksi OBD-softana on Torque.

Hienoa , testataan  :)

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #13 : 24.01.2024, 09:50:52 »
Tuli eilen vaihdettua talvirenkaat ja oli melkoinen yllätys kun otin kuskin puoleisen etupyörän irti: Kesärengas oli kulunut sisäreunastaan kankaille  :o

Olikos tämä rengas linglong?
Meidän V60:n 18" takarenkaat kuluivat samalla tavalla sisäreunasta pilalle.
Kävin suuntauksessa ja ostin uudet takarenkaat. Ne eivät kuluneet enää epätasaisesti.
Eturenkaat kuluivat vähitellen samalla tavalla, eli sisäreunasta alkoi kangas paistamaan...


V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: V90 D4 2019
« Vastaus #14 : 25.01.2024, 10:33:17 »
Olikos tämä rengas linglong?
Ei ole Linglong, nuo olivat Michelinin Pilot Sport 4:t.
Toivon todella, että tuo 4-pyöräsuuntaus ja aurauksen korjaus lopettivat tuon renkaan reunan syönnin  ::)

Auto kävi eilen akun vaihdossa ja sinne laitettiin Volvon alkuperäinen 95Ah:n AGM-akku.
Huoltomiehenkin mukaan webaston käynnistymättä jättäminen ei välttämättä johtunut akun huonoudesta, vaan siitä, että akku ei vaan todella kylmissä oloissa suostunut antamaan riittävästi virtaa.
Hän myös heitti kommentin, että akkuvahdissa saattaisi olla joku pakkasraja (tai joku muu asetus) jonka takia se oli päättänyt olla antamatta webastolle virtaa.
Kysyin myös Volvon kantaa akkulämmittimiin. Vastaus oli kutakuinkin neutraali, että mikäli hommaa laadukkaan akkulämmittimen ja asentaa sen oikein, ei Volvo sitä kielläkään.
Ilmeisesti oikein asentaminen liittyi jotenkin siihen, mihin esim. Arctic battery chargerin miinuspuolen laittaa kiinni, että lämmitin ja akkuvahti eivät sotke toisiaan.

Joka tapauksessa akkutesti näytti tuolle n 5-vuotiaalle akulle jo viime huollossa, ettei se ole enää täydessä terässään, joten akun vaihto ei ollut turhaa.

Kysyin samalla noista takaovien alareunan valoista(autossa on siis vain etuovissa ovivalot):
Hän ei osannut suoraan sanoa, onko Momentumissa ja Inscriptionissa samat johtosarjat. Inscriptionissa on tullut vakiona "Sisävalaistus high level", joka käsittääkseni käsittää myös takana ovivalot.
Joka tapauksessa hän oli sitä mieltä, että jos sieltä löytyisi liitin valoille, niiden pitäisi toimia aivan plug and play-tyyppisesti.
Ainakaan hänellä ei ollut tietoa, että ne pitäisi Vidalla aktivoida.
Pitänee jossain välissä yrittää siitä valon reiästä saada jonkinlaista joustavan varren päässä olevaa kameraa oven sisään, että näkee, tuleeko valoille liitintä.
Jos tulee, täytyy kytkeä siihen etuovesta ovivalo ja kokeilla, palaako se. Jos ei, täytynee kysellä Siniseltä uudestaan, olisiko Vidassa kuitenkin joku asetus tälle.

Muistelen Swedespeedin foorumilla nähneeni kuvan jostakin SPA-alustaisesta Volvosta, jossa takaovivalojen liitin löytyi valon läheltä oven sisältä.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2024, 10:37:18 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

 

Kulkukoira  Proturbo