Samppasport  Futurez

144 ja B20 kans teutarointia.

  • 29 Vastauksia
  • 4938 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
144 ja B20 kans teutarointia.
« : 02.05.2023, 09:24:36 »
Ajattelimpas tehdä oman topikin nuijailuilleni B20 parissa.

Elikkäs korina on 144 vuosimallia -70.
Hain auton hyvinkäältä joskus n.15v sitten ja mittarissa oli tuolloin joku 450tkm.
Auto oli,ja on vieläkin maalattu mustalla appelsiinipinnalla ja maalit irtoilee sieltä täältä ja muutenkin käytönjälkeä löytyy ihan riittävästi ja ruostetta kans että ei olla pilaamassa museoyksilöä muutenkaan.



https://ibb.co/kGyz0bk




Autoon tuli vaihdettua strömpän tilalle tupla SU:t ja uudenmallin kansi pari milliä laskettuna heti haettuani sen.
Pari vuotta tuli ajeltua sellaisenaan ja sitten vein auton talvisäilöön isäukon ulkorakennuksen vintille ja sielä se olikin sitten 9 vuotta.
2020 syksyllä tuli mieleen että voishan sen ajoonkin laittaa.

Seisonnan aikana tupla SU:t oli lainattu B30:iin niin laitoin Strömpän tilalle. Jarruja ja peltiä sai leimalle nakeloida riittävästi. Alustaan tuli laitettua Spaxin jouset ja Lautamäeltä Bilsteinit joka nurkkaan iskareiks. Ja edessä on kesäisin tupla vakaaja ja talvet mennään ilman vakaajia.

Syksyllä 2021 tuli inspiraatio että voishan moottorille jotain pientä piristystä tehdä ja tuli alkuperäsen 6-pulttisen alakerran päälle jossa oli helkkaristi rappua pytyissä ja pystysuuntasia uria aika lailla niin laitettua 44/40 venttiileillä ja Scatin jousilla oleva kansi jolla puristuksia tuli n.11.
Nokaks tuli R nokka uusilla nostajilla ja KG:n lyhemmillä spesiaali-tönäreillä kun kansi meni aika ohueks että sai puristuksia kun palotiloja muotoilin vähän turhan paljon. Ja teräsjakopää myös.
Imusarjaks tuli Misabin pitkät sarjat ja kaasareiks Dellorton DHLA40C:t 32 kurkuilla mutta ne vaihdoin 36:siin aika pian.
Pakosarjaks jäi vakio pakosarja 2.5" putkella ja jossail välissä tuli laitettua Volvo Competition Servicen 4-2-1 peltisarja 41mm putkilla josta oli/on moukaroitu 2. ja 3. primäärit littanaks kun ollut varmaa pystywebrun tai tupla SU:itten kaverina.

Virranjakajana on itte muokkailtu -077 jossa alipaine ennakko poistettu ja keskipakoennakko rajotettu 15 asteeseen ja jousen paikkoja muokkailtu kun alkuperäset oli kulunut melkein poikki. Sytkäpuolella myös MSD 6AL.



Sitten alko kytkin luistaan ja samalla ajattelin kevennellä vauhtipyörän ja siitä tuli tän näkönen ja painoa 5.5kg
Kytkimeks tuli Sachsin B19ET littupyörän asetelma ja levyks ihan normi M40 käypänen massalevy.


Noilla eväillä tuli ajeltua nyt kevääseen asti enemmän tai vähemmän hyvällä menestyksellä. Moottori on koko ajan huohottanut siihen malliin että venakopan korkista olis saanu vetää oman pakoputken.
Käyttövarmuus oli kyllä 100% mutta huomas kyllä että terävin särmä tehojen puolesta on kyllä jossain muualla,tosin eipä noilla osilla nyt mitään rakettia saadakaan aikaiseks.
Ja pari kertaa on käynyt vähän lämpösenä kun peltivispilä räjähti ja ulostautu syylärin kautta konepeltiin tehden läpireijän ja tuli ajeltua hakeen muksua eskarista ilman nesteitä ja talvella kerran oli vähän hileessä ja lämmöt tapissa tuli ajeltua jokunen kilometri.
Mutta ikinä ei oo matkanteko loppunut tienpäälle.

Ajoin auton talliin kun piti shimmailla venttiilinjousia kun askaroin keinuvipuakselin tilalle tulevan työkalun jolla saa hienosti jouset kansi paikallaan vaihdettua. No eikös yks nostaja noussut tönärin mukana pois lävestänsä ja tipahti kyljellensä.

Sitten otin kannen pois ja joka sylinteri näytti kutakuinkin tältä:




Alakerran kun pisti osiks niin sielä oli tän näköstä:


 
Joka pytystä oli ylimmäinen rengas kahdessa osassa.

Hommasin alakerraks toisen 6-pulttisen 0.03" ylikoossa jossa oli kans hiukan rappua mutta saa luvan kelvata väliaikaisena moottorina. Kevyt hoonaus ja uudet renkaat ja laakerit.
Kankiin vaihdettiin koneistamolla uudet yläpään helat kun vanhat oli kulunut 0.06mm väljäks isoimmasta kohtaa ja yks hela lähti sormin irti.





Nokan laakerit vaihdoin itse ja onnistu hienosti kun oli spesiaali työkalu ja hommaan meni n.30min aikaa.
Uusi öljypumppu+ KG jousi/kuula.
Stefan öaikan tein jakopäänkoppaan huopatiivisteen tilalle.

Lohkosta otin 0.6mm siivun pois.





Alakerta tarvis kasata tässä lähi päivinä mutta tuli perheenlisäystä uuden volvomiehen muodossa vappuaattona niin ei ole ihan ykkösenä To-do listalla.

Väliaikaisen moottorin kombinaatio on seuraava:
-Kansi 44/35 venoilla ja seetirenkaat pakopuolella. Kanavia kaiveltu.
-11 puristuksia ja männät dekin tasalla.
-Scatin jouset
-Misabin pitkät + 40DHLA:t
-R-nokka
-Vakio tönärit
-Alumiinijakopää
-Hemi motorssin 4-2-1 pakosarja.
-Sama -077 jakaja muokattuna kun aiemmin + MSD 6AL
-Sama 5.5kg vauhtipylpyrä.

Pari räpsyä väliaikasen moottorin tulevasta kannesta. Tars viä palotilan terävät reunat pyöristellä ja jyrskästä jousille isommat paikat.










Sitten pitemmällä tähtäimellä työnalla oleva moottori:

-Lohko porattu 92mm,tai on viä hoonausvaroilla niin saa viedä koneistamolle hoonattavaksi. Ja dekki plaanata sit kun saa koekasattua että näkee paljonko pitää ottaa.
-85mm iskulle hiottu 8-bolt kampura on valmiina.
-152mm pitkät LPS H-veivit on,yläpäät tarvii holkittaa 22mm tapille.
-92mm männät pk:35 on valmiina
-Myllärin tekemä 46/37 venoilla oleva kansi on olemassa,tarvisi viä vaihdattaa ohjurit ja uudet ss-teräsventtiilit 46/38 kun pakoset vähän uponnu.
-Vaihteeks Scatin jouset shimmeillä kun niillä saa 50/100kg paineet mitä Reine Agapilta suositteli tolle nokalle.
-Agapin 272-13.3 nokka on valmiina.
-Volvo orig. nostajat on valmiina,tars viä kevennellä ne.
-48Fajssit Motor Puls 150mm imusarjalla on jo hommattuna.
-KG type 3 peltisarja on jo.
-Teräsjakopää
-KG special tönärit löytyy.
-Uusi Keinuvipu akseli itse tehdyillä pukeilla ja holkeilla ja isommilla pulteilla.
-Teräs vauhtipyörä löytyy.

Ja laatikoks tulee M45.






















Tein tän topikin lähinmä siks että en tärvele "Tappikoneen viritys" topikkia jutuillani niin voin tähän kertoo toilailuitani.


E:Väliaikasen budjetti moottorin kannesta pari kuvaa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2023, 13:01:09 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #1 : 02.05.2023, 12:44:24 »
Kas kas. Täällähän on tuttu peli  8)

Mullahan tää tosiaan aikanaan jonkun aikaa oli.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #2 : 02.05.2023, 14:30:21 »
Kas kas. Täällähän on tuttu peli  8)

Mullahan tää tosiaan aikanaan jonkun aikaa oli.

Juu sulta hain tän sillon joskus.  8)


Poissa lolvo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #3 : 09.05.2023, 18:39:05 »
erittäin asiallista kunnon tappikone viritystä. Onko seetirenkaat kannessa ja mitkä ohjurit on/tulee kanteen?

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #4 : 09.05.2023, 20:48:22 »
erittäin asiallista kunnon tappikone viritystä. Onko seetirenkaat kannessa ja mitkä ohjurit on/tulee kanteen?

No juu pakko jotain yrittää  ;D

Tuo kansi mikä tohon 92x85 koneeseen on tuloillansa niin on teroitetuilla imupuolen ohjureilla ja pakopuolella lyhennetty. Uudet tarvitsee laittaa kun vanhat holot,mutta ihan orkkis ohjurit mitkä vaan teroittaa.

Ja ei ole seetirenkaita kun ajattelin elvyttää ensin vaihtamalla viä pakovenat 38mm ja sit kun nekin nuijii ittensä syvälle ajan kanssa niin sitten koittaa pelastaa viä seetirenkailla.
 :2funny:
Kun sen verran nakerteltu kantta että mielummin ajelen pakovenat vähän syvällä saatikka että menee vituralleen kokonaan seetirenkaiden asennuksessa.  ;D

Toi kansi mikä toho väliaikaseen on tulosa niin siinä on 37mm seetirenkaat pakopuolella ja 35mm venat :)

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #5 : 09.05.2023, 20:56:19 »
Käytä sitä lyijyn korviketta niin ei uppoa pakovenat
144-70

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #6 : 09.05.2023, 21:06:27 »
Käytä sitä lyijyn korviketta niin ei uppoa pakovenat

Juu sitä onkin tullut käytettyä mutta hieman karrikoiden ilmaisin asian.  :)
Lambda ei oikein tykkää tuosta lyijynkorvikkeesta,tai ainakin aikasempi pimeni suht äkkiä kun käytti lyijynkorviketta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #7 : 10.05.2023, 06:32:47 »
Mulla ei lambda mennyt rikki 15 vuodessa vaikka käytin tuota korviketta
144-70

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #8 : 10.05.2023, 06:59:41 »
Mulla ei lambda mennyt rikki 15 vuodessa vaikka käytin tuota korviketta

Saatto olla mulla joku maanantaikappale kun koko Innovate oli ihan susi muutenkin.
Nykyään AEM ja ite tykkään paljon enemmän.
Tai ei se vallan pimentynyt mutta alko näyttään helvetin rikasta koko ajan.

E: Öljypohjaa vähän siistin porakone&teräsharja ja hiekkapuhaltamalla osan. Ei siitä priima tullu mutta ompaha parempi kun toi yläkulmassa oleva kondis.
 :)


Aika "hiukan" rajallista ollu kun kotona 2 viikkoo vanha vaaveli ja liki 7v isosisko.
Saimpahan kasattua lohkoon kampuran,kanget ja männät,nokan,alu-jakopään,uuden öljypumpun ja stefakopat.



« Viimeksi muokattu: 13.05.2023, 17:22:32 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #9 : 18.05.2023, 12:14:26 »
Tekasin tuon väliaikasen budjetti koneen kanteen isoille jousille paikat.
Ja samalla jyrskäsin lautaset sopiviks jousille ja myös jousen alle tulevia prikoista joutu olaketta pienentään.

Tulee omasta mielestäni ainakin hyvä noin kun shimmit tulee alimmaiseks ja siihen päälle tuo jousen keskittävä prikka.

Muuta ei ookkaan kerenny tekeen.











E: Alakerta alkais oleen nipussa.
Vauhtipyörän heitin paikalleen ja tilailin asetelmaan ARP pultit kun en löytäny mistään kun 8.8 pultteja. Ne lienee tulevan keskiviikon tietämillä.

Laitoin jonkun kannen parilla pultilla lohkon päälle ja sovittelin pakosarjaa ja imusarjoja. Hiukan joutu rälläköimään laippoja ettei ota toisiinsa kiinni mutta muuten istuu hienosti ja mahtuu laturikin oleen omalla paikallansa.  8)





Jos huomena läppäis venat viä just in case ja kasailis kanteen venat jne.

Keinuvipu-akseli tarvii shimmailla kans sopiville välyksille kun sitä kanteen mallailee.


Keinuvipu-pukkiin pitäs ens viikolla tulla ARP pultit kans. En jaksa alkaa väänteleen pukkeja ton väliaikasen moottorin takia niin menkööt vakiopukeilla noitten putkien ja uuden akselin kans.  :)


Ja lämpönauha kieputella pakosarjaan ja hepata prikan puolikkaita pakosarjan laippaan että saa saman paksusen kun imusarjanlaippa.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2023, 16:50:43 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #10 : 10.06.2023, 16:44:10 »



Tänään sai ensisavut tuolla väliaikasella budjettimoottorilla.  8)

Käyttelin jonkun 30min ja lämmöt yms pysyy hyvin kurissa ja käy niinkun kuuluukin eikä pöllyttele tms.

Huomena tarvii käytellä viä lämpimäks ja jälkikiristää kansi ja säätää venttiilit. Ja shimmailla vähä lisää keinuvipuakselin väliholkkeja tai sit laitan jouset takas putkien tilalle kun välttää täsä kylä nekin :)

Ja pakoputkee tarvii tehdä uusiks 50cm pätkä mihi tulee uus joustokappale ja lambdan paikka. Ja ostin V-bandit niin saa niillä tuon puuttuvan pätkän pakosarjan ja putken väliin niin helpottaa teutarointia jatkossa kun saa pätkän välistä pois ilman et pitää koko korsteeni repiä irti.  :)

Ja kaasuvaijerit laittaa kiinni. Ja vähä muokata kaasarien tukirautaa.  :)

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #11 : 21.06.2023, 18:18:30 »
92x85 projektiin tuli teräsvauhtipyörä. Tarvii joku pv ottaa ja laittaa vakiopyörästä starttikehä. Paino ilman kehää 4.1kg.  :)



Väliaikanen moottori saatu ajoon ja hyvin tuntuu pelittävän. Johtohelvettiäkin hiukan siistin mutta eipä siitä viäkää hyvä tullu mutta parempi kuin sekava nippu sikinsokin.
Josko huomena ilma vähä viilenis niin kövis koitteleen mitä seokset sanoo isommissa nopeuksissa. Karvan saa pääsuuttimia isontaa luulen kun pikkuvaihteilla räppäillessäkin seokset käy siä afr 13.5.
Ja tyhjäkäyntiseosputket vaihtaa pykälää rikkaampiin. Tosin toimii ja ajelu onnistuu noinkin hyvin mutta sais olla sillain että lappu lattiassa pysyis alle 13 afr.

Ja sytkää hiukan hienosäätää vielä.

Niin ja bensapumppuna on nyt puuilon 100l/h sähkönen kun mätänetin 120l/h pumppu oli kuollut.

Mikä olis hyvä kunnon pumppu mikä toimis konehuoneessa?


Nyt on puristuspaineitakin hyvin.  8)


Niin ja tars jostain ostaa Old-school henkeen sopivat vanteet kun nyt 15x7 5 puolaset edessä ja 740 peltivanteet takana kun oli ainoot missä oli mustat ja pyöreet renkaat sentään  :idiot2: Jos on Slot maggeja tai muita mielellään 15" niin laittakaa YV.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #12 : 23.06.2023, 17:17:05 »
Väliaikaiseen koneeseen väliaikaisesti mekaaninen pumppu? Mikään sähköinen pumppu ei tykkää olla konehuoneessa. Motonetin huco pumppuja oon laittanu tankin viereen, ei ongelmia.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #13 : 25.06.2023, 11:31:25 »
Väliaikaiseen koneeseen väliaikaisesti mekaaninen pumppu? Mikään sähköinen pumppu ei tykkää olla konehuoneessa. Motonetin huco pumppuja oon laittanu tankin viereen, ei ongelmia.

Mekaanista en kyllä ala enään takasin laittaan. Ajattelin että josko hommais Lautamäellä myytävän Carterin pumpun kun sitä ainaki siä kehutaan ja laittas sen konehuoneeseen ny aluks ja siirtäs sen talven aikana takaluukkun kun laitan samalla turvatankin ja akunkin konttiin.  :)

Pumppu on konehuoneesa samalla korkeudella kun mekaaninen orkkis pumppukin ja tankin pidän muutenkin aina täynnä tai yli 3/4 niin luulis pelittävän senkin puolesta konehuoneessa ihan ok?  :)


Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: 144 ja B20 kanssa teutarointia.
« Vastaus #14 : 25.06.2023, 20:56:10 »
Konehuoneessa on aika kuuma ja kiehuva bensa ei tee hyvää pumpulle.

 

KL-varaosat  Race.fi