Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 144 -71

  • 167 Vastauksia
  • 59828 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #60 : 04.10.2015, 13:19:12 »
Pientä päivitystä.

Auto ollut päivittäisessä käytössä koko ajan ja kalkatus koneessa pysynyt vakiona.
Ei ole ollut aikaa tutkia asiaa tarkemmin.

Muita ongelmiakin on...
Vaihdelaatikossa ei oikein mene vaihteet päälle, vaihdan seuraavaksi öljyt jäykempiin kun siellä on nyt 10w40 synteettiset moottoriöljyt.
Kytkin hakkaa aika törkeästi, ihan kuin siellä olisi jotain liimaa pintojen välissä.
Olen huomannut että kostealla kelillä ei ole ongelmia?
Kun yrittää nätisti luistattamalla lähteä liikkeelle, se hakkaa välillä tosi ikävästi.

Välitykset laatikossa on kyllä tosi kivat, tuo 3.14 ykkönen on kyllä mukavan pitkä (jos kytkin toimisi paremmin).

Laskin huvikseni nettilaskurilla vaihteiden maksiminopeudet:
max rpm 6500, 4.1 perä, vanhempi M410

Vaihde, nopeus (km/h)
1, 59
2, 93
3, 137
4, 183
5, 230

Suunnittelin että voisi vaihtaa 3.54 peränvälityksen, yllättävän iso vaikutus tuolla olisi.
1, 68
2, 108
3, 159
4, 213
5, 265

Tuota huippunopeutta ei strömpällä taida saada aikaiseksi. :)
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #61 : 04.10.2015, 21:03:21 »
Jes, laatikko toimii nyt.  :)

Laitoin valvolinen 70/90 vaihteistoöljyt ja nyt synkrot pelaa hienosti.

Kyllä tästä vielä toimiva tulee.
Pakosarjan tiiviste vuotaa.
Olisi pitänyt jälkikiristää tuo kun sain sen läjään, kaikki mutterit oli löysällä...

No tuo menee kuitenkin vaihtoon kun vaihdan pako- ja imusarjan.
Löytyyköhän muualta enää noita ruiskun imupakosarja-tiivisteitä, kuin kg-trimningiltä?
Ruiskun tiivisteessä on isommat reiät.
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #62 : 19.11.2015, 20:53:41 »
Teinpä sitten päätöksen perän ääntelyn suhteen ja taidan vaihtaa koko perän kun sattui sopivasti 164sen harva perä (3.31) kohdalleen...

Tässä perän vaihdon jälkeen välitykset, minusta aika mukavan oloiset:



Voi olla tosin tuo 263 huippunopeus vaikea saada tolla B20A:lla. :)
144-70

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #63 : 19.11.2015, 21:13:49 »
Nyt ne ruiskut ja turbot paikallee niin on välityksille käyttöä!
 :)

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #64 : 20.11.2015, 11:11:25 »
Teinpä sitten päätöksen perän ääntelyn suhteen ja taidan vaihtaa koko perän kun sattui sopivasti 164sen harva perä (3.31) kohdalleen...

Tässä perän vaihdon jälkeen välitykset, minusta aika mukavan oloiset:



Voi olla tosin tuo 263 huippunopeus vaikea saada tolla B20A:lla. :)

Epäilen, ettei noin pitkää perää kannata laittaa. Mielestäni tuolle laatikolle sopii parhaiten 3.9:1. Jopa 3.73:1 voi olla turhan pitkä. Loikkarissa on kuitenkin niin pitkä ylivaihde, ettei siihen kaipaa lisää pituutta. Enitenhän harrasteautolla ajetaan 90-100 nopeuksia.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #65 : 20.11.2015, 12:52:40 »
Nyt ne ruiskut ja turbot paikallee niin on välityksille käyttöä!
 :)
Niinhän se olisi tarkoitus jossain vaiheessa tehdä.

Epäilen, ettei noin pitkää perää kannata laittaa. Mielestäni tuolle laatikolle sopii parhaiten 3.9:1. Jopa 3.73:1 voi olla turhan pitkä. Loikkarissa on kuitenkin niin pitkä ylivaihde, ettei siihen kaipaa lisää pituutta. Enitenhän harrasteautolla ajetaan 90-100 nopeuksia.

Olet varmaan oikeassa.
Kaupungissa ei tarvitse 1. vaihdetta isompaa...
Mulla karkaa usein homma lapasesta enkä osaa ajatella järkevästi. :)

Testaan tuota ja vaihdan sitten takaisin tuon 4.11. kun se osoittautuu liian harvaksi.
Helppo hommahan tuo onneksi on vaihtaa.
144-70

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #66 : 20.11.2015, 13:39:16 »
Hieno kampe.  O0
Kuinkahan lähellä öljypohjaa B20 kampuran kaulat / veivinpäät käy?
Männä vuosina, kun vielä jotain autoille tein jouduin laskemaan Buickin koneen hetkeksi öljypohjan varaan jolloin se painui sen verran sisään, että veivin pää käydessä hipaisi öljypohjaa...
Oli keskeytyspullon aukaisu likellä, kun juuri kasattu kone piti mukavaa nak-nak (vrt. tikka) ääntä.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #67 : 20.11.2015, 13:45:30 »
Mä en muista mikä on ykkösvaihteen välitys tuossa mun M410, pitkä kuitenkin. Kulki ykkösvaihteella mittarinopeutta 80km/h 4.11 välityksellä. Liikkeelle lähtö kytkimen surmaa. Seuraavaksi alla oli 4.88. Se on periaattessa yli satasen nopeuksia lukuunottamatta ok. Nyt laitoin 4.56 välityksen jos se olisi sopiva kompromissi. Lyhyen koeajon perusteella on ok.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #68 : 20.11.2015, 15:28:38 »
Mulla oli joskus käyttöpelinä 1988 240 jenkkifarkku 2,3 LH-jetti / M47 ja siinä oli melko lähelle noita kokonaisvälityksiä mitä leka suunnittelee.
Ykkönen ja vitonen oli vähän tiheämmät. Speksit: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1988/1988_240/88240_04.htm
Aika hyvä maantiellä vanhan miehen käyttöön, tosin voimanpaskaa olisi ehkä saanut olla vähän enemmän, kuin ne 114hv ;) .

240 kiersi todellisessa 100 km/h nopeudessa 2350 rpm, kun taas harrasteamazon vakiolla 4,1 välityksellä 3500 rpm.
Vähänkö tekee loikkaria mieli siihen.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2015, 16:01:17 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #69 : 20.11.2015, 18:55:55 »
Jou, olen saanut ajella pikkasen 164 jossa oli M46 ja 3.31 ruuvi hanurissa. En tiijä miten tiuha sen ykkösen välitys oli, mutta ainakin minä pidin yhdistelmästä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #70 : 20.11.2015, 22:35:27 »
Kiitos kommenteista!

Kokeilen tuota harvaa perää ja katsotaan miltä se tuntuu.
Tuo ykkönen on kyllä aika iso, mutta ei niin iso kuin sopanjalla. Sulla on varmaan se maasturin laatikko?

Öljypohjan pitäisi olla kohtuu suora, eikä öljytikkukaan osunut kiertokankeen...
Otan tuon levälleen, ei siinä muu taida auttaa.
Helppo hommahan se on mutta vaatii oman aikansa jota valitettavasti ei ole kauhesti tähän projektiin.

Autossa on nyt talvirenkaat ja ajo jatkuu suolassa.  ::)
144-70

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #71 : 21.11.2015, 19:36:45 »
Muuten ei oo kyllä liika pitkä tuo 3.31 perä munkaan mielestä,mukavahan se on kun ei turhia huuda matka-ajossa,mutta liikkeelle lähdöt on kyllä kytkimelle turhan kova paikka noin pitkällä ykkösellä,3.73 perä ois mun mielestä aika hyvä kompromissi.Mulla on eräässä harraste vehkeessä 3.455 perä ja ykkönen on 3.300 ja vaikka on 13 tuuman pyörillä niin vähän pitkän perkanen on ylämäkilähdöissä sekin,muuten sais perä olla kyllä paljon pitempikin varsinkin kun ei oo ylivaihdetta(vielä)..
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #72 : 12.04.2016, 21:58:11 »
Päivitys pitkästä aikaa...

Vaihdoin todennäköisesti alkuperäisen laturin hihnan, muuten ehjä mutta kulunut.
Siinä oli volvon merkit ja kaikki. :)

27 asteen pakkasessa kontin pumput lähti irti omilta paikoiltaan kun avasin kontin ja sain nyt viimein laitettua ne paikalleen.
Mies konttiin ja kontti kiinni. Rautalangalla pumppu pänninkiin ja kontti auki.
Tämän jälkeen pumppu paikalleen ja rautalanka pois.

Erittäin ikävä asia tuli huomattua pumppuja laittaessa, oikean puolen sisälokarissa oli ruostetta ja näyttäisi siltä että reikä siellä on.
Reklamaation paikka, kun kuskin puoli on täysin kunnossa.  :)
Muutama muukin kukka ilmestynyt muuten ruosteettomaan koriin, täytyy tehdä asialle jotain...

Kesärenkaat kpz:n vanteilla vaihdettu ja matka jatkuu.
Nyt on tullut itse ajettua tuolla 6 vuotta / 70tkm huoltovapaita kilometrejä vuoden ympäri ja täytyy kyllä kehua että hyvin pelaa.
Kilometrejä nyt 148tkm

Vähän liian huonolla pidolla on auto ollut, pitää skarpata jatkossa että pysyy helmenä. :)
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #73 : 03.12.2016, 22:36:09 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
:)

Auto ollut jokapäiväisessä ajossa eikä ole ollut mitään ongelmia.

Ostin neljä osramin night breaker laser -polttimoa ja vaihdoin alkuperäiset hehkupolttimoumpiot h4:ksi.
Paiskasin kaikkiin tuollaiset polttimot.
Täytyy sanoa että ainakin ensi tunnelma on se että kyllä näkee nyt.  :)

Huomenna 500km, katsotaan miten näkyy...
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #74 : 21.01.2017, 23:30:29 »
Valot ovat tosi hyvät nyt. Osramit on kyllä kirkkaat ja näkyvyys on hyvä huonossakin kelissä.

Jouluna tuli ajettua räntäsateessa ja keula jäätyi hienosti.


Lisävalojen "uudet" peruskuutio releet pettivät joten päätin laittaa uudet vanhat paikalleen, -71 releet sopivat alkuperäiseen listaan hienosti.
144-70

 

Elekma  Autoracing