Kulkukoira  Proturbo

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #165 : 04.04.2017, 05:45:45 »
^Siistin näköinen mittaristo-asennus, ja vielä kun kehys tulee ympärille niin on viimosen päälle.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #166 : 04.04.2017, 13:45:59 »
^Siistin näköinen mittaristo-asennus, ja vielä kun kehys tulee ympärille niin on viimosen päälle.
Kiitoksia. :)  Tänään voisi asennella lämpöanturin ja keskikonsolin hyvinkin loppuun, kun paistaa aurinko ja on +7,5 lämmintä  :)

Edit: Tänään kävin hakemassa motonetistä lyhyen räikkälenkin https://www.motonet.fi/fi/tuote/4012345/raikkalenkki-nivelella-lyhyt jolla sain kiristettyä vedenlämpöanturin kiinni. Kasasin sen jälkeen keskikonsolin ja sivumuovit kiinni ja vähän värkkäsin lisämittareiden ledien kanssa, kun ne vähän välkkyy huonosta kontaktista. Vääntelin ledipolttimoissa olevia pinnejä vähän ulospäin, että ottaa kunnolla kiinni polttimonpitimeen niin välkkyminen loppui. :D Käyttelin sitten volvon lämpimäksi ja katselin, että mittariston lämpömittari toimii ja peilillä katselin imusarjan alle ettei anturi vuoda. Ilmeisesti ei tarvi tiivisterengasta. Ilmailin sitten lopuksi jäähdytysjärjestelmän. Pikkuisen myös lopuksi säädin seosta pienemmälle, kun vähän meinasi pihamaa haista bensalle volvon käydessä. Loppukuusta voisi ehkä käydä kerjäämässä siirtokilvet ja hakemassa päästölaput.

Niin joo tulihan volvoon perjantaina myös uusi oikean puolen alapuolinen etutukivarsi, kun ei tuohon parivuotta sitten ostettuun halunnut silloin etummainen pusla mennä sovinnolla paikalleen vaan jäi pikkuisen ulos niin en nyt jaksanut sen kanssa alkaa tappeleen, kun autodoc:ilta sai uuden puslineen ja alapalloineen+posteineen 53€ :D Pitää sekin ilmeisesti ruuvata paikalleen ennen katsastusta ja suuntauttaa pyörät tai sitten katsastuksen jälkeen, kun ei se nykyinen alatukivarsi puslineen hankaloita katsastusta. Ohjaus on vaan vähän jäykempi, kun caster on vähän pielessä.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2017, 00:04:37 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #167 : 10.04.2017, 02:37:32 »
Lauantaina tuli siivottua volvo sisältä. Pyyhin pölyt ja imuroin sisustan ja peräkontin. Etupenkkejä koitin pestä tekstiilinpesuaineella, mutta ei näyttänyt kuskinpenkki oikein lähtevän puhtaaksi. Pitää tässä myöhemmin koittaa jollain muulla myös puhdistaa. Puukuulapäällisiä myös korjasin, kun kuskinpenkissä olevasta oli mennyt yksi siima poikki ja venynyt aika pahasti. Tuli huomattua, että niitä ei kannata sitoa narulla niskatukeen kiinni niin, kuin joillain myyntisivuilla lukee, vaan sitoo alaosasta istuin/selkänojan kohdilta kiinni penkkiin.

Samalla tuli hiottua sulakerasiasta kaikki sulakepesät ja vaihdoin uudet sulakkeet, kun tässä taas miettinyt ja etsinyt vikaa siihen valojen välähdykseen. Pikkuserkku mietti, että voisiko olla mittariston maadoitus, kun muistelin, että sen jälkeen se valojen välähdys alkoi, kun kolvasin mittaristosta lämpömittarin maadoituksen. Meinasi, että jos kokeilisi lisämaalla. Sitä kans mietti, että voisiko olla jarruvaloille menevä johto poikki johtosarjassa, kun kerran niin ison virtapiikin aiheuttaa ja ihmetteli, että miten se ei kuitenkaan polta sulaketta. Sitä se kans mietti, että missä kunnossa akun/moottorin maapiuha on. Päällisin puolin se ihan hyvältä kyllä näyttää, mutta tiedä sitten miten hyvin ne johdot siinä akunkengässä on kiinni, kun niitä ei näy.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2017, 02:46:11 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #168 : 26.04.2017, 00:33:57 »
Viime viikolla säätelin kaasutinta hieman, kun ryyppy päällä lähti kyllä käyntiin, mutta kierrokset ei nouseet tyhjäkäyntiä paljon korkeammalle. Netistä sitten katselin, että yhtä tankoa pitää sopivasti vääntää, että kaasuläpät/läppä aukeaa. http://www.carburetion.com/Weber/blowups/3236dgva.jpg kuvassa nro. 55. Viime viikolla myös tilasin ja hain uudet valmiit maajohdot oulun sähködieselistä. 35Neliön kaapelista tehdyt johdot tuli. Asensin johdot eilen. Maakaapelin alkuperäinen kiinnitys/ maan saanti ei hirveästi vakuuttanut, kun kaapeli tulee vaan maalin päälle ja yhdellä 5-6mm ruuvilla kiinni. Ruuvinreiän kierteetkin oli ruosteessa niin paineilmapirralla hioin maadoituskohdan puhtaalle pellille ja täräytin kaapelin kiinni ja sinkkimaalia päälle, kun vähän reilummasti tuli sitä maalia poistettua.

Eilen myös vaihdoin takakontin tiivisteen biltemasta ostettuun tiivistävään reunalistaan http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Sisustus/Sisustus/Tiivistava-reunalista-4-m-2000035555/. Muuten hyvä, mutta 4m kerä oli pikkuisen liian lyhyt. 5cm jäi puuttumaan, että olisi yltänyt kokonaan ympäri. :D Pikkuisen paksumpaa tuo on myös, että takaluukku ei mene enää ihan hennosti kiinni.


Torstaille varasin haukiputaan amikselle päästömittaukseen ja kaasuttimen säätöön ajan. Saa nähdä ymmärsikö puhelimessa asian myös niin, että kaasutinta pitää säätää. Uskoisin kuitenkin, kun toisella asentajalla on amazon harrasteautona. Yhdessä korjaamossa käytin viime keväänä säädössä niin tiskillä kyllä ymmärsivät, että kaasutinta (solex) pitää säätää ja sanoin, että voin itse säätää. Asentajalle tämä viesti ei ilmeisesti mennyt perille, kun se katsoi minua, kuin hullua kaasutinta säätämään ryhtyessäni. Sillä ja toisella kerralla ei löydetty yhteisymmärrystä kaasuttimen säädöstä, kun olisihan se mennyt heti raja-arvojen sisään, mutta käynyt joko liian laihalla tai liian rikkaalla, että mitä sitä säätämään.

30.4 alkaisi aikaväli jolloin auton saisi katsastaa, mutta se on sunnuntai niin ei pysty katsastaan. Enkä olisi vappuajoihin voinut osallistua muutenkaan, kun hain a-katsastukselta alkuviikosta siirtokilvet amikselle vientiä varten niin katsastusmies tuumasi, että Oulun vappuajoon kelpaavan auton pitää olla vähintään 30v vanha ja mun auto on 29v, kun se tietoja koneelta katsoi ja että hommaa on vielä rajoitettu sillain, että letkan lähdöstä 30min on aikaraja, että sitten tulee hinuri ja poliisiauto letkan perään ja sen jälkeen tulevien autojen pitää ajaa liikennesääntöjen mukaan. Semmoinen muutos oli myös, että kauppojen aukioloajat, kun on muuttuneet niin letka ei lähde enää linnanmaan prismalta vaan toppilan möljältä.

Tuli vielä mieleen, että mikä tarkoitus/virka on jäähdyttimen vieressä vasemmalla olevalla neliönmuotoisella pellillä joka tulee yhdellä ruuvilla lukkopeltiin kiinni ?


Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #169 : 26.04.2017, 12:31:15 »

Oulun vappuajoon kelpaavan auton pitää olla vähintään 30v vanha ja mun auto on 29v, kun se tietoja koneelta katsoi ja että hommaa on vielä rajoitettu sillain, että letkan lähdöstä 30min on aikaraja, että sitten tulee hinuri ja poliisiauto letkan perään ja sen jälkeen tulevien autojen pitää ajaa liikennesääntöjen mukaan. Semmoinen muutos oli myös, että kauppojen aukioloajat, kun on muuttuneet niin letka ei lähde enää linnanmaan prismalta vaan toppilan möljältä.


Eli -87 käy? Oon miettinyt asiaa itse, kun museokatsastukseen tuo oma ei käy vielä. Kun pitää olla valmistusvuoden loppuun. Toisaalta pahalta näyttää itselläkin sinne pääsy, kun työvuoroja katsoo :-[
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #170 : 26.04.2017, 14:55:23 »
Eli -87 käy? Oon miettinyt asiaa itse, kun museokatsastukseen tuo oma ei käy vielä. Kun pitää olla valmistusvuoden loppuun. Toisaalta pahalta näyttää itselläkin sinne pääsy, kun työvuoroja katsoo :-[
Luulisin, että -87 pääsisi. Tiedotteessa kyllä luki, että Liikenteen sujuvoittamiseksi sekä viranomaisten toiveesta, rajataan paraatiin osallistumisoikeus ainoastaan
yli 30v. ajoneuvoille. http://www.oulunautomuseo.fi/2017_Vappuajo_Lehdistotiedote.pdf. Saa ajaa ihan luvan kanssa pyörätietä, kun kaupungin varikon edestä menevä pätkä koskitietä muuttui viime kesänä pyörätieksi.

Räntää ja lunta tulee siihen malliin, että tekisi mieli perua se huominen päästömittaus, kun olen niin neuroottinen sen teiden suolauksen suhteen ja ei ole paikkaa missä pääsisi pohjan pesemään ajon jälkeen, mutta pakko kai se on mennä, kun siirtoluvat ja kaikki valmiina.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #171 : 27.04.2017, 23:47:08 »
Noni päästöt tuli otettua tänään. Osao:n Haukiputaan yksikössä kävin kesähuoltamo anvi:ssa ottamassa päästöt. 1.5 tuntia säädettiin  :idiot2: Ei meinannut saada aluksi menemään semmosiin arvoihin mitä itse olisin halunnut, mutta kyllä ne sieltä sitten löytyi. Tosi tarkkaa oli säätö, kun karvanverran sai aina ruuveja pyöritellä ja jostain syystä tyhjäkäynti jäi aina välillä 1200rpm ja välillä sai kaasutella, että sai todelliset arvot ja muutenkin aika hitaasti laski aina arvot oikeisiin lukemiin. Noh uusi digitaalinen päästömittari.

Pari muutakin asiaa oli sitten kotia saapuessa mielenpäällä, kun välillä jostain syystä tyhjäkäynti nousee itsekseen 1200rpm ja kaasua, kun polkaisee niin tippuu takaisin sinne 900rpm ja saattaa sen jälkeen toimia ihan normaalisti ja toinen, kun auton käynnistää kylmänä ryyppy päällä niin se jää tyhjäkäynnille ja kaasun polkaisun jälkeen se hyppää korotetulle tyhjäkäynnille+ ryyppyä ei voi vetää kokonaan päälle, kun tukehtuu ja rupeaa ontumaan. Kaverille soittelin niin se mietti, että josko joku vivusto vähän kanittaisi ja voi olla ns uutuuden jäykkä. Öljysin ja rasvasin kyllä kaikki liikkuvat osat, kun kaasuttimen laitoin paikalleen. Tuohon tukehtumis hommaan se vastasi, että hänellä tekee weber dcd ihan samaa ja että ryyppyä ei tarvi edes vetää kokonaan päälle kovallakaan pakkasella.
 
Tyhjäkäynti pyöri siinä 920-960 rpm ja Co 1.74-2.20 väillä. Solexin arvot olisi ollut 900rpm ja Co 1.5. Tuli mieleen, että näkeekö tuolla bosch:in testerillä mitenkään, että käykö se miten rikkaalla tai laihalla kierroksilla. En muistanut arvoja eikä opiskelijakaan osannut vastata, kun harvemmin kaasutinvehkeitä käy nykyään. Eno aikoi selvitella asiaa, kun on tuolla töissä.

Edit: Unohdin, että varasin myös katsastusajan tälle eilen. Ensi viikon keskiviikkona olisi aika. Niin ja unohdin mainita tuosta päästölapusta, että hauska homma, kun säädettiin kaasutinta niin tuo O2 arvo oli jotain 0.20% ja sitten otettiin tuo päästölappu ja mentiin alkuvalikon kautta, täytettiin auton tiedot jne. Ruvettiin mittaamaan uudestaan niin kone teki nollapisteasetuksen niin sen jälkeen tuo O2 oli tuon 0,95% olisi ilmeisesti pitänyt pitempään antaa käydä niin se olisi tasoittunut, mutta katottiin vähän aikaa, että arvot pysyy edelleen säädetyissä ja painettiin tulostusnappia. Hyvinhän tuo tuntui toimivan ja käyvän nyt tasaisesti. Ajelin sitten amikselta kotia. Tosin en ihan suorinta reittiä, kun siirtolupaan ei ollut reittiä piirretty/kirjoitettu sen tarkemmin. Niin 60->80km/h kunnolla kiihdyttäessä tuntui, että olisi saanut kiihtyä pikkuisen paremmin. Noh pitää tässä testata yms, kun saa katsastettua.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2017, 14:24:24 kirjoittanut Dmies »

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #172 : 28.04.2017, 14:31:24 »
Minkälaiset suuttimet sulla on kaasarissa? Onko minkäänlaista veto-ongelmaa kun painaa tyhjäkäynniltä nopeasti kaasua?

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #173 : 28.04.2017, 19:06:21 »
Minkälaiset suuttimet sulla on kaasarissa? Onko minkäänlaista veto-ongelmaa kun painaa tyhjäkäynniltä nopeasti kaasua?
Olin tuonne laittanut muustiin, että dgv:n suuttimet ennen säätöä on pääsuutin:150/150. Ilmasuutin: 160/185 ja Tyhjäkäyntisuutin: 60/60. Tarkoititko, että onko veto-ongelmaa paikallaan vai ajossa ? Käyttelin tuossa lämpöiseksi ja testailin niin paikallaan tyhjäkäynniltä nopeasti kaasua painaessa röpeltää ja paukahtaa kaasuttimessa ja sitten ottaa kierroksia. Löysäsin eilen kokeeksi yhtä ryypyvivuston ruuvia ja kiristin sen uudestaan vähän pienempään tiukkuuteen, kun sai hampaat irvessä vääntää auki. Nyt ryyppy toimi niin, että kierrokset lähti nousemaan tyhjäkäynniltä ylös, kun veti ryyppyvivusta. En kuitenkaan testannut ryyppy täysin päällä.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #174 : 29.04.2017, 12:11:00 »
Olin tuonne laittanut muustiin, että dgv:n suuttimet ennen säätöä on pääsuutin:150/150. Ilmasuutin: 160/185 ja Tyhjäkäyntisuutin: 60/60. Tarkoititko, että onko veto-ongelmaa paikallaan vai ajossa ? Käyttelin tuossa lämpöiseksi ja testailin niin paikallaan tyhjäkäynniltä nopeasti kaasua painaessa röpeltää ja paukahtaa kaasuttimessa ja sitten ottaa kierroksia.

Juurikin tuota tarkoitin, kiitos :) Tuntuuko tuo sinulla ajossa, esimerkiksi liikennevaloista lähdettäessä tai alamäen jälkeen kaasua lisätessä? Itselläni tuntuu myös pieni "epävarmuus" tasakaasulla ajaessa, mutta kierroksilta kiihdyttäessä taas toimii hyvin. Mitä googlesta löysin juttuja, niin aika monella ollut samaa ongelmaa mutta mitään selvää ratkaisua ei ole esitetty. Olisi kiva tietää, mihin suuntaan lähteä muuttamaan, ja ennen kaikkea mitä pitäisi lähteä muuttamaan...

Itse en muista muita arvoja kuin tyhjäkäyntisuuttimet, ensiöpuolelle piti laittaa 50 että sai seosruuvin ylipäätään toimimaan. Mutta loput arvot on etsitty tältä foorumilta, eli epäilisin niitä hyvin pitkälti samanlaisiksi.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #175 : 29.04.2017, 15:08:19 »
Juurikin tuota tarkoitin, kiitos :) Tuntuuko tuo sinulla ajossa, esimerkiksi liikennevaloista lähdettäessä tai alamäen jälkeen kaasua lisätessä? Itselläni tuntuu myös pieni "epävarmuus" tasakaasulla ajaessa, mutta kierroksilta kiihdyttäessä taas toimii hyvin. Mitä googlesta löysin juttuja, niin aika monella ollut samaa ongelmaa mutta mitään selvää ratkaisua ei ole esitetty. Olisi kiva tietää, mihin suuntaan lähteä muuttamaan, ja ennen kaikkea mitä pitäisi lähteä muuttamaan...

Itse en muista muita arvoja kuin tyhjäkäyntisuuttimet, ensiöpuolelle piti laittaa 50 että sai seosruuvin ylipäätään toimimaan. Mutta loput arvot on etsitty tältä foorumilta, eli epäilisin niitä hyvin pitkälti samanlaisiksi.
Noo hirveän paljon en oo vielä päässyt testaamaan, kun ei ole leimaa ollenkaan. Mitä nyt siirtokilvillä ajelin yhden päivän. Niin päästömittauksen/säädön jälkeen kävi tyhjäkäynnillä tosi tasaisesti ja muistaakseni matalilla kierroksilla ja pienellä nopeuksilla (40-50km/h) toimi hyvin ja vastasi kaasuun nätisti, mutta heti sitten, kun tuli isompi nopeus (60-80km/h) ja lähti kiihdyttään niin tuntui aika tahmealle ja siltä niin, kuin voimaa puuttuisi ylhäältä. Tuohon rötäämiseen ja paukkumiseen etsin kans netistä neuvoja niin oli vähän laidasta laitaan, että auto käy laihalla, kiihdytyspumpun suutin on liian pieni tai tukossa, ilmasuutin toisiopuolella liian pieni.. En kuitenkaan usko, että kiihdytyspumpun suutin olisi liian tukossa, kun kaasutin on uusi ja siinä on valmiiksi-

Uudessa Weberissä malli 32/36 DGV 5A on tehtaan jäljiltä paikalla kiinteät kurkut 26 ja
27mm. Tyhjäkäynnit 55 ja 50. Pääsuuttimet 140 ja 135
Seosputket F50 ja F6. Ilmasuuttimet 165 ja 160.
Kiihdytyspumppu 50 ja neulaventtiili 200

Elk vastasi mulle sivulla.9 tuohon tyhjäkäyntisuutin asiaan, että
Lainaus käyttäjältä: Dmies - 23.09.2016, 20:47:11
Tuli mieleen, että miten nuo B20 K-Kam arvot tuossa misabin taulokossa jos vaihtas toisinpäin nuo pääsuuttimet ?

Taitaa mennä entistä pahemmin metsään. Mulla oli ajatuksena ottaa vitonen pois pääsuuttimista kunhan saan ton lambda-anturin ja seosmittarin asennettua. Ykköskurkun tyhjäkäyntisuuttimeksi kannattanee laittaa vähintään 60, mulla on 55 ja säätöruuvi taitaa tipahtaa ennenku CO on sen 2%.

Itellä on tavallaan tuon http://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-553-665-771 B21 32/36 dgv arvojen mukaan valittu suuttimet, sillä erotuksella, että tyhjäkäyntisuuttimet on molemmat 60. Tuolta freetechnicsin ohjeista luin, että Tyhjäkäyntisuutin tuntuu myös ajossa. Se on tärkein suutin pintakaasulla liikuttaessa maantienopeuksillakin. Jos pintakaasulla on epäröintiä tai nykimistä, se viittaa tyhjäkäyntisuuttimeen, ja vain ensiöpuolen tyhjäkäyntiin. Toision tyhjäkäynti vaikuttaa vain sen lyhyen hetken kun toisiokurkku lähtee aukeamaan. Sen koko on yleensä 50-70 välillä, eikä se yleensä tuota tuskaa.
http://freetechnics.fi/images/ohjeet/DGV_ohjeet.pdf

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #176 : 04.05.2017, 01:27:20 »
Noni käytin eilen volvon leimalla. Läpi meni, että heilahti vaikka olikin yksi välivuosi katsastuksessa  ::) Ei tullut mitään huomatuksia lappuun. Ainut mitä katsuri mietti oli, että kuuluuko näin uudessa olla keltaisia huomiovaloja. Se ei muistanut, että mistä asti saa olla tai ei saa olla ja sitä pähkäili pitkään. En sanonut asiaan mitään  ;D Toinen mistä se kommentoi/ihmetteli oli ajovalot, kun heijastimet on vähän ruskehtavat, että valoteho on tosi hyvä vaikka onkin vähän ruskehtavat ja sanoi suoraan, että helv**in ruman näköiset. Sitä se kans ihmetteli ettei tässä oo ohjaustehostinta, että eikö näissä oo järkiään lähes kaikissa, että huono varustetaso varmaan. :D  Vastailin/kerroin aina jotakin mitä jaksoin asioista.

Kävin illalla vielä sitten kylillä ajelemassa. Mankankin asentelin paikalleen vasta kaupungilla. :D Se tuli todettua, että pitäisi löytää/hommata vaihdekepin reikään se äänieriste. Melkoinen vinkka kävi sekä jalalle, että muutenkin ja sai lämmitys olla päällä ihan tosissaan.   

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #177 : 12.05.2017, 19:00:34 »
Tällä viikolla tuli tutkittua ja säädettyä volvoa. Ihmettelin alkuviikosta, kun polttoainesuodatin oli käydessä ja käynnin jälkeen niin tyhjä tai se näytti ihan tyhjältä. Kaverin kanssa mietittiin asiaa facebookin välityksellä ja mietittiin sitä separaattori hommaa imusarjan alla, kun siinä on se paluuletku tankkiin yms. Purin sen vapour separator systeemin pois imusarjan alta ja sen jälkeen suodatin oli täynnä. Sen jälkeen myös loppui myös nyykähtely risteyksissä ja kaasuttimessa paukuttelu. Liekköhän systeemi toiminut oikein, ainakaan ei ilmeisesti saanut tuon takia tarpeeksi bensaa.

Eilen säädin vielä vähän ryyppyläpän tankoa ja käytin ilmansuodattimen irti. Ilmansuodatinkoteloa paikalleen laittaessa ja siihen huohottimen letkua laittaessa ilmeisesti letku pääsi vähän vääntymään väärään asentoon ja liekkilukosta katkesi se pieni nippa joka menee imusarjaan. Oli se nipasta imusarjaan menevä letku ihan kivikova kummastakin päästä. Laitoin väliaikaisesti vanhemman mallin liekkilukon paikalleen.

Kävin tänään hakemassa tarviketorilta sopivaa bensaletkua imusarjan ja liekkilukon välille. Samalla tilasin INA:n jakohihnasarjan, kun ei saanu pelkkää kiristintä. Alunperin oli tarkoitus laittaa volvon hihna ja ina:n kiristin. Sen jälkeen kävin wetteriltä ostamassa öljynsuodattimen ja ropuntiivisteen. Tilasin samalla uuden liekkilukon kotelon ja lasinpesunestesäiliön kannen. Pitäisi vielä joku päivä käydä ostamassa uudet moottoriöljyt niin voisi tehdä ns kevät huollon. :)


Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #178 : 15.05.2017, 21:13:02 »
Kävin tänään hakemassa tarviketorilta sen INA:n jakohihna sarjan ja wetterilta sen uuden liekkilukon kotelon. Kyselin samalla vaihtoväliä jakohihnalle wetteriltä, kun tarviketorilla sanoi, että se on sama, kuin alkuperäisellä hihnalla. Vähän aikaa kaiveltiin ja autodatalta löytyi tieto, että 80000km/48kk eli 4v. Kilometrit tiesinkin, mutta tuo kk/v tieto oli tarkeämpi, kun se täyttyy kuitenkin ensin.

Käytin volvoa vähän montun päällä. Vaihdoin liekkilukon kotelon ja poistin solexin auton alle menevän huohotinletkun. Korvasin vaihdekepin/vaihteensiirtimen puslan o-renkaan kahteen kuparirikkaan, kun ei ollut muuten sopivan kokoista. Maalasin myös uuden alatukivarren päälypuolelta ja jätin talliin kuivamaan. :)

Kyselin tuossa freetechnicsiltä neuvoja tuohon rötäämiseen ja risteyksissä nyökkäämiseen+ yläpään tehottomuuteen, kun pintakaasulla ja ykköskurkun alueella vetää tosi hyvin moottoritielle kiihdyttäessä, mutta kakkoskurkun alueella ei vedä yhtä hyvin, kun välillä tuntuu, että ääni vaan kasvaa.. tosin kyllä se nopeuskin nousee, mutta ei halutulla tavalla.. mietin kyllä jo, että johtuukohan b200k:n "huonosta" nokka-akselista. Kaverin kans mietin kylillä, kun se on enemmän webereitten kanssa tapellut, että jos kokeilisi toisiopuolelle pykälää isompaa eli 155 pääsuutinta ja jos ei auta niin sitten ensiöpuolelle eli pääsuuttimet olisi ensiö/toisio 150/155 tai 155/150. 

Freetechnics vastasi kyselyyn näin, että:
CO lukemat on hiukan laihan puolella. Volvo on yleensä tyytyväisin
silloin kun Co on jossain 3.5 suunnalla. 65 tyhjäkäyntiä voi testata
ensiöön, tai katsoa mitä vaikuttaa jos seosruuvia avaa sen verran että
saadaan COt tuonne maisemaan. Silloin paranee samalla tuo 1200rpm
viipyily.

Ajossa nyykähdys olisi helpointa katsoa lambdamittarilla. Silloin näkee
heti mittarista onko tarpeen muuttaa rikkaampaan vai laihempaan.
Suutinkoot on ihan järkevällä alueella joten tarve voi olla kumpaan
suuntaan vaan.

Ja sitten, kun kyselin tuosta Co arvosta, kun se on raja-arvo omassa volvossa niin freetechnics vastasi:
CO raja on tosiaan uudemmissa mitattavissa juuri tuo 3.5 missä monet
kaasarikoneet on tyytyväisiä. Hiukan vanhemmissa mitattavissa raja on
4.5. Toiminnan kannalta mukava alue on yleensä 2,5-5.0 välillä. Liian
laihalle ei kannata urheilla, koska silloin saa vaan epäröivää käytöstä
tai muuta turhaa vaivaa.

Ajattelin, että jos nostaisi tuota tyhjäkäyntiseosta ns "parilla" pykälällä, kun seosruuvi aina narskahtaa ja liikahtaa vähäsen aukaistessa. Käyttäisi sitten uudestaa päästömittauksessa, kun käy pyöränkulmat säätämässä.
Se tuli todettua, että pitäisi löytää/hommata vaihdekepin reikään se äänieriste. Melkoinen vinkka kävi sekä jalalle, että muutenkin ja sai lämmitys olla päällä ihan tosissaan.
Tähän voisi todeta, että näillä yön 0-keleillä reumaluukku auki ajelu voi aiheuttaa vilua. :D Oli unohtunut viime syksynä vänkärinpuolen reumaluukku auki enkä ollut huomannut asiaa. Ei isäkään mitään jalkatilan kylmyydestä sanonut, kun käytiin volvolla pappaa katsomassa viime torstaina.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2017, 02:52:36 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #179 : 17.05.2017, 18:48:28 »
Tänään tuli postissa uudet pääsuuttimet 2x155 ja 65 ilmasuutin. Pitää huomenna tai loppuviikosta laitella paikalleen ja kokeilla toimiiko, kun ulkona sataa vettä. Tilasin myös yhdestä nettikaupasta käytetyt roadstar:in kaiutinkotelot kaiuttimineen :D Jos kokeilis kuuluuko noista mitään ja vaihtaisi jossain vaiheessa paremmat kaiuttimet sisälle. Toinen kotelo oli vähän halki, mutta se ei haittaa, kun löytyi isän varastosta yksi kappale lisää :D

 

Elekma  Autoracing