Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: 120ZZZ - 01.05.2015, 20:34:17

Otsikko: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.RIP.
Kirjoitti: 120ZZZ - 01.05.2015, 20:34:17
Tuollaisen kommentin antoi hyvä ystäväni kun aloin jutella hänelle suunnitelmistani.
Tämän tarinan"lehmä" on Volvo 960 farmari -94 facelift.Käyttöönottopäivä 09/-94.
2.5 24v ja matikki.
Tässä hieman tarinaa Volvon aikasemmista vaiheista meidän käyttiksenä ostohetkestä tähän päivään:
http://kipun.kuvat.fi/kuvat/Volvo+in+Race/

Tätä ei ole rakennettu mihinkään tiettyyn juttuun vaan katsotaan mihin siitä on tai onko hukkaan heitettyä aikaa+rahaa.
Varttimailia tullaan ajamaan ja radalla on tarkoitus koitaan,sekä jos pysyy nipussa,niin mailille myöskin.
Varttimailiajosta sen verran,että tämä ei tule olemaan se nopein ja tehokkain,vaan et-luokkaan tai toisin sanoen indeksi luokkaan on tähtäimet.
Rata-ajoa varten on jarrut päivitetty kokonaan uusilla levyillä ja EBC paloilla.
Painoa on poistettu monin jutuin ja käyn puntarilla,kun auto on taas liikennekäytössä.
Tätä on ollut kiva rakentaa ja olen tavannut tän projektin aikana muutamiin hienohin tyyppeihin.
Toivottavasti kivafiilis jatkuu ja joku saa jotain irti tästä älyvapaasta lehmän ravista.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 01.05.2015, 21:42:13
Suunnittelemani kunnostus+updayttausprojekti oli sen verran iso ja parempia osia vaativa,että oli etsittävä varaosa-auto.Tuollaisen löysinkin ihan kotikulmilta eli jakohihnakatkon kokenut -91 960 3.0l 24v osaluovuttajan.
Tästä sain paljon tarvittavia osia ja kun auton mukana tuli myös uusia varaosia moottoriin,jotka tulee tarpeeseen kun laitan tuon hajonneen 3.0l koneen nippuun.
Ylimääräiset osat olen myynyt tarvitsijoille ja kaikki rahat olen laittanut volvoon tarvittaviin osiin.
Toi tapa on ollut aikaa vaativa,mutta se on mahdollistanut koko projektin saamiseksi tähän pisteeseen.
Tarvittavat uudet osat olen yrittänyt etsiä halvimmat tai jos ei tähän ole ollut mahdollista,niin ainakin parempaa kuin vakio-osat.
Jarruletkut piti uusia kaikki,joten Mamasanilta teräspunosletkut hieman kalliimmat kuin vakioletkut.
Etuiskarit Belgiasta.
Rengas-onlinesta renkaat Star perfomanse 205/60r15" V-nopeusluokalla.Nämä ei ole viellä käytössä.
Nyt vappuna vaihtuu nokat tuohon 2.5l koneeseen 3.0l nokkiin,sekä 3.0 koneen suuttimet.
Avoimen perän tilalle G80 lähtöavustin.


 
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 03.05.2015, 19:37:39
G80nen on asennettu paikoilleen,mutta ei se ollutkaan ihan bolton-asennus.
Kardaanin kiinnityslaipoissa on näköjään eroja.
Tuossa avoimessa perässä kardaani on 6lla 8mm pultilla kiinni,mutta tuossa G80 murikassa kardaani ollut 4 x 10mm pultilla.
Siispä piti kiinnityslaippa vaihtaa ristiin,sopihan ne ristiin,mutta pinion akseli ei kiristynytkään kunnolla vaan jäi klonksumaan.
Laipan kiristysmutteri törmäs pinionakseliin ja kiristys jäi vaiheeseen.
Siispä prikan tekoon ja jostain mootoriromujen joukosta löytys melkein sopiva,muuta pikkumodilla oli sopiva ja homma eteni.
Tai jo siihen asti kun piti kardaani laittaa,mutta kardaanissa ollut suojalaippa ottikin pinionakseliin kiinni ja kardaanin&kiinnityslaipan väliin jäi n.5mm rako.
Kardaani irti ja suojalaipasta lähti keskiosasta palanen pois,nyt kardaani meni kunnolla kiinnityslaippaa vasten..
Kuvat ekan viestin linkissä.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 06.05.2015, 18:44:26
Kone tuli saatua nippuun ja eipä tuo käynnistynytkään.
Vikaa tuli haettua monelta suunnalta ja tulipa vaihdettua noi 2.5l koneen suuttimetkin takasin paikoilleen,mutta ei siitäkään ollut apua.
Loppujen lopuksi syynä oli oma moka,imunokka oli 120astetta väärin.
Ekat testimetrit tuli ajettua ja eipä tuosta paljon viellä osaa sanoa paraniko kulku tai paikaltaan lähtö.
Otettava auto liikennekäyttöön ja jos kelit on hyvät,niin lauantaina testaamaan suljetulla radalla.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 08.05.2015, 21:47:21
Ekaa päivää liikenteessä.Kyllä muutoksia huomaa monessa paikkaa ja ihan hyvään suuntaan on kulkupuolikin mennyt,mutta ei ohjus sentään ole.
Koneen luonne on muuttunut isommilla kierroksilla pirteämmäksi,mutta taas alakierroksilla hengettömäksi.
Ehkä nokkien säädöillä parannusta.
Sellainen ongelma tullut,että reipaassa kiihdytyksessä vaihteiston vilkkuva merkkivalo alkaa heti kommentoimaan jostain häiriöstä.
Aika raakile on viellä,mutta pikku hiljaa parannellaan.
Kamat pakattu ja aamulla matkaan.
Burnistakin tuli testattu ja kahdella kumilla sauhutteli.
16s varttimaililla ole happy,mutta 15s yberhappy.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 09.05.2015, 16:42:05
Ekat vedot ajettu Volvolla .ei se ihan kulkenut tavoiteaikaa eli paras aika 17.489.
Paras loppunopeus 127.43.
Paras  60ft 2.698.
Lisää myöhemmin.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: TPK1980 - 09.05.2015, 17:40:01
Ääntä siinä ainakin oli :D
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/09/df439db2a0d3d0e8c4a935a3f186ff73.jpg)
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: Lankku - 09.05.2015, 22:12:40
Automaattina varmaan aika turha haaveilla 16s alituksestakaan. 6-ovisella tuli 2011 ajettua Motoparkissa pikkuviallisella immulla 15,845s, 142,24km/h ja 60ft 2,403. Manuaali, B6304S ja 2,5l boksi. Paino luokkaa 1700-1750kg.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 09.05.2015, 22:44:08
Huomasin kyllä että toi matikki on aika hidas lähemään.Ja eikä koko lähtöjutut,mukaan lukien burnis,mitään helppoa ole.
Linelockillä räplääminen ja muistaminen kaikki oikeat systeemit ja opetella tekemään kaikki lähdöt samalla perustavalla,jotta kaikki lähdöt olis toistensa kaltaisia.Tuo lähtöjen samanlaisuushan on yksi ET-kiihdyttelyn perusedellytys.

Ja kuuluuhan viritetyssä vehkeessä ääntä olla :2funny:
Mulla on hitsattu kumpaakin etupakoputkeen tulpalla varustetut kierreholkit,jolla on helppo ja nopea saada avoimet putket.
Testasin eron> tulpat paikalla>> ajat päälle 18.5+
Avoimilla putkilla 17.4>17.7välillä.
Kyllä tuon vakioputken tukkoisuuden huomaa tuossa jo kadulla ajelussa.
Mietin kyllä tuota manuaalilaatikko kotimatkalla,mutta en lähe sille tielle viellä.

Mopoilijan kuvia:
http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/BlackList&Rtf+R%C3%A4ysk%C3%A4l%C3%A4/
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: o_j - 09.05.2015, 22:44:57
Melkein käännyin Forssan ABC:lta tänään lähtiessäni risteyksestä takaisin parkkikselle katsomaan lukiko kartano kyljessä tosiaan "race" eikä "sports". Mutta lukihan siinä ja asia selvisi ihan internetin välityksellä! :hello:
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 10.05.2015, 10:49:15
Kyllä tuli käytyä Forssan Aakkosbaarissa.
Äitien päivän aamuun vain tynkä viesti.
G80nen toimii
http://kipun.kuvat.fi/kuvat/Volvo+in+Race/039.JPG

Muut kuvat:
http://kipun.kuvat.fi/kuvat/R%C3%A4ysk%C3%A4l%C3%A4+2015/

Videolta näkyy pari lähtöä
https://www.youtube.com/watch?v=ZSjWpcPIMNA

Kohdasta 6.03 ja 13.00
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 12.05.2015, 20:17:45
Kävin autolla puntarilla suurin piirtein samassa kunnossa kuin testipäivänä tuli ajettua esim. takapenkit puuttuivat.
Paino oli n.1420kg ja kuskin kanssa +1540,epätarkkuus johtuu vaaàn 20kg tarkkuudesta.

Lankkulta lainattua "15,845s, 142,24km/h ja 60ft 2,403. Manuaali, B6304S ja 2,5l boksi. Paino luokkaa 1700-1750kg."
Tuohon aikaan verrattuna,olisin kyllä luullut menevän 16s puolelle.
Jotain vikaa on vehkeessä.
Liitin kapeakaista seosmittarin jo aikasemmin ja se on näyttänyt vähän mitä sattuu,irroitin liittimen lambdalta ja nyt auto toimii paremmin.
Avoimella putkella kun ajaa jää alkuperäinen lambda huonoon paikkaan,kun sehän sijaitsee orggis katin päällä.
Pitää siirtää toiseen pakosarjaan ja hankkia ehjä lambda.
Matikkia pitää tutkia ja saada tuo vikavalo pysymään poissa.

ps.renkaina oli -06 valmistetut Misukan nastattomat nastarenkaat.Rengaspaineet edessä 4.3 baria ja takana aluksi 2.9baria,jotka n.10lähdön jälkeen pudotin n.1.6baria.
Ei pito-ongelmia näillä tehoilla.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 17.05.2015, 10:12:48
Lauantaina tuli Volvo kengitetty uusilla laukkakengillä ja vaikka noit kiinakumeja parjataankin,niin on ne mukavammat kuin noi liki 10 vanhat nokialaiset.
Tilasin just 2 kpl samaa merkkiä olevat 205/50x15" renkaat toisille vanteille.Noilla renkailla saa "tihennettyä" välitystä jonkin verran,sekä voihan niitä käyttää myös tarvittaessa edessäkin.
Laskin teoreettisesti 205/65x15" ja 2. vaihde ja 6400rpm =124.95kmh
Ja noilla 205/50x15" renkailla sama 113kmh.
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml < laskuri.

Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 26.05.2015, 14:57:24
Räyskälän testipäivän tulokset:
http://masi.1g.fi/kuvat/Auto/RTF/2015_05_26_R%C3%A4ysk%C3%A4l%C3%A4/RTF.pdf
En ollut edes hitain,WAU.

Laatikko antoi vikakoodin 3-1-1 eli RPM signal from transmission missing.
Otin varaosa-autosta tuon anturin ja laitoin sen paikoilleen.Varaosatiedot ilmoitti,että on sama osa -91 vs -94.
Aika helppo homma ja nyt ei enää ole antanut vikakoodia.Viellä.
Nyt antaa kierrosten nousta jarrua vasten n.2200rpm.Siihen hyytyy kone.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 06.06.2015, 14:38:43
(http://s22.postimg.org/9h5tjqksd/012.jpg) (http://postimg.org/image/9h5tjqksd/)

Tallinaapurilta sain "sponssitukena" ihan rupiset ja hapettuneet 6.5"x15" Eskilstuna aluvanteet.
Noista hinkkasin pari porakoneteräsharjalla ja maalasin kullanvärillä.Ihan ok nyt.
Päälle tuli noi 205/50x15" kiinakumit.
Noi stripillä takana ja radalla eteen.

Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 09.06.2015, 19:53:25
Lambda tuli siirrettyä taaempaan pakosarjaan.Siinä alkujaan joku kierrätysreikä tulpalla.Kierre oli eri kuin lambdassa,vähän vinkula pois ainetta ja Bilteman kierteiden korjaus työkalulla uudet kierteet.

(http://s17.postimg.org/rz7yvyyjf/072.jpg) (http://postimg.org/image/rz7yvyyjf/)

Lambdaksi laitoin 3-lankasen Boschin sensorin,joka oli roikkunut tuossa tallin kotiseinällä reilu 10 vuotta,tuli Volvonaihiokonekasan joukossa.
Vähän mietitytti toimiiko,mutta näyttää toimivan.
Tuollainen vanha Hestecin kapeakaista mittari lisäväriä tuomassa mittaristoon,mutta sekin näyttää toimivan.


(http://s27.postimg.org/gosncpi2n/073.jpg) (http://postimg.org/image/gosncpi2n/)
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 12.06.2015, 18:08:39
Nyt kun lambda ja mittari toimii,niin tuli laitettua kokeilumielessä takasin noi 3.0l koneen suuttimet.
Noi 3.0l suuttimet on hieman isommat kuin noi 2.5l suuttimet eli hieman jänskätti miten toimivat vaikka täällä foorumilla on mainittu että toimii.Eka koetoshan meni mettään.
Ja toimishan ne ja auto lähti jopa käyntiinkin.
Pari päivää tullut testailtua ja täyskaasuvedossa seosmittarin eka vihreä syttyy eli ei edes käy rikkaalla.Bueno.
Vikakoodeja ei tule muuta kuin 1-1-2 eli vaihda ECU,mutta tuotahan se on jo ilmoittanut yli satatuhatta km.Enhän vaihda.
Lauantaina olis tehtävä eka kisakoitos eli Hyvinkäälle NNC STREET SLIDE 13.06.2015 ja ET Bracket luokkaan,jos ne huolii noin hitaan laitteen mukaan.

PS.
Jos joku haluaa tai kiinnostaa lähteä katsomaan tapahtumaa turun suunnalta,vänkkärin paikka vapaana.Vain yksi paikka autossa vapaana.
Reitti Kaarina-Hyvinkää-Kaarina.Lähden ennen seiskaa.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.
Kirjoitti: 120ZZZ - 13.06.2015, 22:21:53
Tämän lehmän kisahistoria on nyt korkattu ja toistaiseksi kuopattu.
Mutta ensin alkuun.
Aamulla kohti Hyvinkäätä ja matkalla tuli jokunen sadepisarakin,mutta perillä oli jo hieno päivä.
Kisakatsastus oli vähän sinnepäin ja numero ikkunaan.
Eka lähtö oli taas täyttä räpellystä ja eihän auto mennyt mihinkään "lisä vireistä" huolimatta,mutta näillä mentiin.
Toka lähtö jo suhteelisen kasassa.
Kummassakin reaktiot oli +0.7xx eli parantamisen varaa oli.
No siitä kolme seuraavaa lähtöä punavaloja,joista viimeinen oli enää -0.459.
Ja hitaista paras aika oli 18.482,mutta kuitenkin 8-kaaviossa.
Ekana olis ollut stokkeri racepeli vastassa,mutta ne lähti kotiin ja moni muukin,eli jäljellä vain 3 autoa ja jokaisella soolo.
Soolossa oli lamppu jo sinnepäin,siis 0.649 ja aika parani huimaan 18.2s huimaan menoon.
Semifinaalissa vastassa isolohko rusettilaite.
Nyt taas lamppu 0.650 ja toi oli jo toinen sinnepäin lamppu.No kuitenkin 3. sija näissä kemuissa.
Kamat kasaan ja kotia kohti.Hyvinkään keskustassa ei Volvo meinannut pysyä millään käynnissä liikennevaloissa ja ihmeellisesti puutus.
Jotain ikävää oli tiedossa ja tuo ikävä ilmoitti lähellä Nummelaa tulostaan.
Klonks ja hiljaisuus,ei kone käynyt ja ei lähtenyt käyntiin.
Lultavasti kk-laakeri RIP.
Hinurilla pois tienvarresta ja muulla kyydillä kotiin.

Sunnuntaina hakemaan ja kun kone purettu,mietitään tulevaa.Mutta luultavasti ajot ajettu tältä kesältä,muut projektit menee kesäaikana tän edelle.

Kuvia Mopoilijalta
http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/NNC+Street+Slide/



(http://s15.postimg.org/i24e0398n/002.jpg) (http://postimg.org/image/i24e0398n/)

(http://s24.postimg.org/t6aoz13kx/022.jpg) (http://postimg.org/image/t6aoz13kx/)
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.Tauolle.
Kirjoitti: 120ZZZ - 29.06.2015, 15:50:40
Tämän "lehmän" laukkakyvyt tuli testattua ja eipä ne kovin hyvät olleet,eli teuraaksi lähtee tai uudelle kouluttajalle.
Siivotaan karsina ja hengähdystauko.
Seuraava projektilehmällä pitää olla laukkaveri ahdonalaisessa suonessa.
Tarrat siihen on jo.

Siispä hyvää  kesää ja  :hello: :hello: :hello:
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.RIP.
Kirjoitti: 120ZZZ - 29.04.2016, 20:36:25
Epilogi.
Reilu 10 vuotta vierähti auton ostosta ja kun loppu auto lähti pihasta uusiomateriaaliksi.Hieno ja hyvä oli Volvo ja loppusessiokin oli opettavainen.
Paljon osia lähti uusille käyttäjille ja jotain vähäistä osaa jäi viellä realisoitavaksi.
Muutamiin hienoisiin ihmisiin tuli tutustuttua osien myynnin yhteydessä.

Volvo 960 2.5 24v 1994 RIP.


(http://s32.postimg.org/9682dg4pd/20160428_144010.jpg) (http://postimg.org/image/9682dg4pd/)


PS.Uusi samantyylinen rakentelukohde löytytys ahdettusta japanilaisesta rwd urheiluvankkurista.
http://www.dnsf.org/forum/autot-ja-tekniikka/nissan-silvia-ja-200sx-mallit/nissan-200sx-s13/1387416-paluumuuttaja    kirjautumalla käyttäjäksi näkyy myös kuvat.
Otsikko: Vs: Volvolla kisaan on kuin lehmällä ravikilpailuun.RIP.
Kirjoitti: jip59 - 29.04.2016, 23:11:22
PS.Uusi samantyylinen rakentelukohde löytytys ahdettusta japanilaisesta rwd urheiluvankkurista.

Jotenkin ei yllätä mitä sun juttuja NCF-palstalla olen lukenut. Sen verran oot nousevan auringon suuntaan kallellaan... O0
Vaikka käyttis on VOLVO niin aikoinaan oli Datsun kisahommissa yli kaiken velipojan (ILVES-joe) kanssa.