Mikähän mahtaa olla syy:
Nyt kolmannet jarrulevyt menossa, ja kaikki näistä tämän vuoden puolella. Toivonmukaan ei tarvi enää vaihtaa levyjä... Kyseessä siis V50 vuodelta 2010, noin 146tkm ajettu d5 koneella ja 320mm jarrulevyillä.
Jonkun tuhannen kilometrin ajon kestävät jonka jälkeen alkavat täristä. Puslissa ei ole välystä kun auto on käynyt ihan hiljattain 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä asentajat löytäneet mitään välystä mistään.
Nyt siis eilen vaihdetut levyt ja palat. Taas on niin sileää jarruttelua kuin tulla ja olla voi. Nyt menossa NK -merkkiset levyt ja Roadhousen palat.
Edelliset levyt olivat Zimmermannit jotka pitäisi kuulema olla ihan huippulaadukasta tavaraa. Zimmermannit alkoivat tärisyttää muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, menivät sorviin ja samalla vaihtui uudet palat, paloiksi tuli Vectorin palat Motonetistä. Taas mentiin jokunen tuhat kilometriä ja tosiaan eilen vaihtui jarrulevyt ja palat. Taas.
Ihan ekat levyt olivat myös NK -merkkiset, mutta palojen merkkiä en kirveelläkään muista.
Eikä koko kesänä ole ollut sellaista vesikeliä että olisin vahingossa voinut ajaa kuumalla levyllä vesilätäkköön. Lukemisten ja keskusteluiden kautta on tullut ilmi että etupään alustassa välykselliset alatukivarsien puslat voisi aiheuttaa saman vian. Mutta alustavikaa en usko kun täristys loppuu aina uusilla (tai sorvatuilla) levyillä, ja juuri on käyty 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä silloin sieltä mitään löytäneet. Jos alustassa olisi vika, luulisin että myös uudet levyt täristää vähintäänkin sen verran että sen huomaa. Vasen etupyörän laakeri on vaihdettu muistaakseni vuosi sitten, oikea puoli on ainakin tietääkseni alkuperäinen.
Liukutapit eivät ole jumissa. Jostain luin että nykyajan levyt on niin kiireellä tehty, että niitä ei ole kunnolla käyty tehtaalla läpi, joka sitten näkyy siinä että vähänkin jarruttelua jolloin levy lämpenee ja alkaa vedellä itseään uuteen muottiin.
Alkaa vähän ketuttamaan kun joka välissä saa olla etupää ylhäällä ruuvaamassa levyjä. Edellisessä Fordin pohjalevyyn perustuvassa autossa oli samaa ongelmaa, joka alkoi juuri vasemman etupyörän laakerin vaihdosta. Tosin, siinä autossa piti tehdä töitä että sai jarrulevyn navasta irti ja käyttää prässiä että sai laakerin vaihdettua kun tässä V50:ssä vaihtui koko napa. Ja tässä edellisessä Ford -pohjalevyyn perustuvassa autossa jarrujen täristys lakkasi kun Brembon levyt ja vasemman puolen napa kävi sorvissa: levyistä löytyi mm. paksuusheittoa.
Onko kukaan taistellut noiden etujarrujen kanssa? Onko viimeinen vaihtoehto alkuperäiset Volvon levyt?
Aijoo, edit:
Takajarrulevyt eivät mielestäni aiheuta ko. tärinää koska:
1. joka kerta etujarrulevyt vaihtamalla tärinä on hävinnyt ja
2. käsijarrua vetämällä tärinää ei saa aikaiseksi, vain käyttöjarrua painamalla