Autodiagnoosi  Carcom Oy

V50 d5 manuaali, jurina / tärinä kiihdytettäessä

  • 6 Vastauksia
  • 1414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
Hei!
V50 d5 manuaali vm 2010, etuveto, kehittää uusia korjauksen kohteita sitämukaa ku vanhat saa korjattua..........

Tärinä/jurina tuntuu ja kuuluu vain 5. ja 6. vaihteella kiihdytettäessä ja lakkaa kun nostaa kaasulta jalan. Tärinä esiintyy noin 80kmh ja siitä ylöspäin kunnes nostat kaasun. Tasakaasulla ajaessa tärinöitä ei ole.

Jotain haulla täältä foorumilta löysin, että yksi syypää voisi olla vetarit. Kaksoismassavauhtipyörä se ei ainakaan ole kun se on vaihdettu reipas 1,5 vuotta ja noin 40tkm sitten.

Jos kyseessä vetarit, miten voi varmistaa kumman puolen vetari on kyseessä vai meneekö molemmat uusiksi? Mitä vetarit mahtavat maksaa?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 d5 manuaali, jurina / tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #1 : 24.12.2018, 20:35:44 »
Vetarilta kuulostaa, juuri samoin käyttäytyi mun oma kun vetari meni. Tosin mulla alkoi aluksi liikkeelle lähdössä taristämään ja sitten vedossa n. 80 km/h pahiten.
Paikallisessa volvohuollossa ne totes molemmat väljiksi, oikea oli pahempi joka vaihdettiin n. 2vuotta sitten ja nyt on menossa vasen vaihtoon.
Alkuperäiset maksaa ~600e kpl mutta nyt tuo paikallinen huolto löysi jostain vasemman 270e joka vaihdetaan alkuvuodesta.
Skandix myy muistaakseni 230e kpl mutta postikulujen jälkeen menee samoihin kun toi huollon tarjoama ja aina parempi kun huolto itse hommaa niin ei tartte takuta jos tulee jotain ongelmia.

V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
Vs: V50 d5 manuaali, jurina / tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #2 : 04.01.2019, 09:52:44 »
Ai kun kiva.........

Meillä ei kyllä liikkellelähtiessä tärinää ole ollut, tai en ole ainakaan huomannut. Ja nyt viimeaikoina, kun on ollut kylmä ja liukasta, tärinä ei ole ollut havaittavissa. Tärinän esiinsaamiseksi vaatii näillä diagnooseilla vähintäänkin pitävän asfaltin ja yli nollan lämpötilan.

Joku varoitti että voi olla myös alkava kampiaksilan laakerivaurio... tiedä sitten pitääkö paikkansa.

Seuraan tilannetta ja katson mihin tuo kehittyy...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 d5 manuaali, jurina / tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #3 : 04.01.2019, 22:53:29 »
Veikkaan että kampiakselin laakerivaurion saa oireilemaan myös kierrättämälllä moottoria vapaalla.

Tee seuraava testi:
Etsi pitkähkö, tasainen ylämäki jossa tärinä tulee esiin ilman kovaa kiihdytystä. Aja mäki ylös eri vaihteilla. Jos tärinä muuttuu selvästi vaihteen mukaan, kyse ei ole vetoakseliongelmasta. Jos tärinä on samanlainen eri vaihteilla, vika on vetoakselissa (tai pyöränkulmissa mutta niidenhän piti olla kunnossa).
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
Vs: V50 d5 manuaali, jurina / tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #4 : 05.01.2019, 22:36:32 »
Ok, täytyypä tosissaan seurata tilannetta.

Tänään tärinä tuli taas eteen, suht pitkästä aikaa vaikka olikin 6 astetta pakkasta.

Sen verran olen pistänyt merkille että kun tärinä esiintyy se esiintyy 5. ja 6. vaihteillä ja vain 'kaasu pohjaan' -kiihdytyksissä ja noin 80kmh ja siitä ylöspäin. Ja tärinä on samanlainen riippumatta vaihteesta.

Tärinä ei ole esiintynyt pienemmillä vaihteilla (1 - 4), tai pienemmällä nopeudella kuin 80kmh, eikä liioin tasakaasulla tai vakkarilla ajaessa nopeusalueilla 60 - 110kmh.

Seurataan tilannetta...
« Viimeksi muokattu: 05.01.2019, 22:38:50 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 d5 manuaali, jurina / tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #5 : 19.01.2019, 23:34:36 »
Vetoakseli? Ei vetonivel.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • O.V.L.O.V.
Vs: V50 d5 manuaali, jurina / tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #6 : 20.01.2019, 08:47:43 »
Kaverin V-50 oli hervoton jurina ja tärinä joka eliminoitiin uusilla laatikon ja moottorin tukikumeilla.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

 

Autoracing  KL-varaosat