Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea

  • 8 Vastauksia
  • 2223 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1.6eDrive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Moro.

Volvossani on erittäin merkillinen vika. Malli on v50 1.6dRive 109hp koneella, diesel ja ajokilsoja 304 000km. Alunperin ongelmaksi muodostui se että kun kiihdytti reippaammin niin auto meni vikatilaan, "Ajonvakautus vaatii huollon" ja "Moottorin alhainen suorituskyky", kierrokset eivät nouse yli 3000rpm ja ahtopaineitakaan ei tule.

Nyt neljä kertaa käynyt korjaamolla saman vian takia. Ensimmäisen vikakoodin antoi "Manifold absolute pressure" eli viittasi map anturiin. Korjaamossa sen vaihtoivat, sitten 5km ajon jälkeen sama vika. Totesivat että ahtopaine liian korkea minkä vuoksi heittää vikatilaan, turbo pitää vaihtaa joka on käsittääkseni alkuperäinen. Sitten vaihdettiin turbo eikä silläkään tullut kuntoon, sama vika. Nyt tosin koodeja oli hieman runsaammin. P0238 eli sama koodi kuin otsikossa, sitten myös kaasuläppään viittaava vikakoodi ja hiukkassuodattimeen.

2,5 tunnin huoltokeikan jälkeen totesivat että uusi map anturi oli rikki. Taas testilenkille ja sama vika tuli. Ja sitten taas auto korjaamolle. Totesivat että ahtopaineet liian korkeat ja ahtopainesolenoidi rikki. Vaihtoivat sen ja sen jälkeen auto pelasi normaalisti ihmeen pitkään, 130km kunnes yht'äkkiä eilen heitti saman vian päälle ja äsken juuri luin vikakoodit, sama kuin otsikossa.

Ja vika lähtee sillä pois että sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan, vika tulee takaisin jos painaa vähän enemmän kaasua ja antaa ahtopaineiden nousta. Nyt alkaa usko jo hiipumaan, olisiko täällä alan asiantuntijoita? Kiitos jo etukäteen.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea
« Vastaus #1 : 08.01.2022, 15:52:56 »
Milläs laitteella on vikakoodeja luettu?
Pistäs esille ne muutkin vikakoodit, niin olisi helpompi päästä kartalle.

Poissa 1.6eDrive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea
« Vastaus #2 : 20.01.2022, 13:07:29 »
Milläs laitteella on vikakoodeja luettu?
Pistäs esille ne muutkin vikakoodit, niin olisi helpompi päästä kartalle.
Sori kun vastaus on viipynyt. Tässä listaa mitä kaikkea autoon on tehty



Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea
« Vastaus #3 : 20.01.2022, 13:40:36 »
Minkälainen ahdin vaihdettiin? Tehdasuusi Garrett, korjattu vastaava, romislöytö vai joku ebay klooni tms?

Sukulaisen samalla koneella olevaan citikkaan vaihtui kesällä tommonen ebay kiinaturbo ja se pukkaa satunnaisesti samaa koodia, kun ahtaa hiukan liikaa. Pitäis hiukan säätää vnt tankoa.

Poissa Hermoraunio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea
« Vastaus #4 : 20.01.2022, 16:52:46 »
Itselläni tuli kyseinen vikakoodi samassa 1.6D:ssä ~250tkm kohdalla. Silloin asiaa tutkiessani oireet viittasivat hiukkassuodattimeen (DPF). Tällöin tarjosi monen montaa koodia, muun muassa P0106, P1103, P0238 ja joku koodi oli myös nokka-akselin asentotunnistimelle. Moottori meni usein vikatilaan ja hiukkassuodattimen polton ohjelma ei saanut tehtyä polttoa loppuun 400km matkallakaan. Vaihdoin pari kertaa MAP ja MAF anturit, mutta koodi jatkoi ilmestymistään. Lopuksi päätin ottaa moottorista kaiken hyödyn irti, eli irrotin ja tyhjäsin DPF:n (ei mikään nopea homma, se tiili DPF:n sisällä on ihan hemmetin lujassa) ja tulppasin EGR-venttiilin siihen tarkoitetulla metallilevyllä ja tiivistysaineella ja vein moottorin ohjelmoitavaksi. Ohjelma lupasi moottorille +30hp ja uskon, että sen verran se lisätehoa antoikin. Samalla ohjelmasta otettiin EGR ja DPF pois käytöstä, jottei herjaa niistä vikakoodeja. Oman työn hinta tietysti 0e, mutta ohjelmointi maksoi 540e Laitilassa. Tämän jälkeen on edelleen ollut silloin tällöin ongelmia MAP-sensorin kanssa (P1103), mutta väitän vian olevan johtosarjassa tai liittimessä, korjaan kun ehdin. Ei kuitenkaan aiheuta enää Limp modea eikä moottorivikavaloa vaikka tuota koodia tarjoaakin. Eli vika saattaa olla EGR:ssä tai hiukkassuodattimessa.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2022, 18:07:48 kirjoittanut Hermoraunio »

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea
« Vastaus #5 : 22.01.2022, 18:52:53 »
Itselläni tuli kyseinen vikakoodi samassa 1.6D:ssä ~250tkm kohdalla. Silloin asiaa tutkiessani oireet viittasivat hiukkassuodattimeen (DPF). Tällöin tarjosi monen montaa koodia, muun muassa P0106, P1103, P0238 ja joku koodi oli myös nokka-akselin asentotunnistimelle. Moottori meni usein vikatilaan ja hiukkassuodattimen polton ohjelma ei saanut tehtyä polttoa loppuun 400km matkallakaan. Vaihdoin pari kertaa MAP ja MAF anturit, mutta koodi jatkoi ilmestymistään. Lopuksi päätin ottaa moottorista kaiken hyödyn irti, eli irrotin ja tyhjäsin DPF:n (ei mikään nopea homma, se tiili DPF:n sisällä on ihan hemmetin lujassa) ja tulppasin EGR-venttiilin siihen tarkoitetulla metallilevyllä ja tiivistysaineella ja vein moottorin ohjelmoitavaksi. Ohjelma lupasi moottorille +30hp ja uskon, että sen verran se lisätehoa antoikin. Samalla ohjelmasta otettiin EGR ja DPF pois käytöstä, jottei herjaa niistä vikakoodeja. Oman työn hinta tietysti 0e, mutta ohjelmointi maksoi 540e Laitilassa. Tämän jälkeen on edelleen ollut silloin tällöin ongelmia MAP-sensorin kanssa (P1103), mutta väitän vian olevan johtosarjassa tai liittimessä, korjaan kun ehdin. Ei kuitenkaan aiheuta enää Limp modea eikä moottorivikavaloa vaikka tuota koodia tarjoaakin. Eli vika saattaa olla EGR:ssä tai hiukkassuodattimessa.

Täällä samaa P1103 vikakoodia tyttären V50 1.6d -08 autossa. Vaihdoin Maffin, ei vaikutusta, tyhjensin dpf:n, egr tulpattu+molemmat ohjelmoitu pois käytöstä. Siitä huolimatta tuo sama koodi tulee satunnaisesti. En tiedä minkä takia tuo vielä tulee, mutta jos keksit niin mieluusti otan tietoa vastaan.

Poissa 1.6eDrive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea
« Vastaus #6 : 25.01.2022, 19:11:03 »
Minkälainen ahdin vaihdettiin? Tehdasuusi Garrett, korjattu vastaava, romislöytö vai joku ebay klooni tms?

Sukulaisen samalla koneella olevaan citikkaan vaihtui kesällä tommonen ebay kiinaturbo ja se pukkaa satunnaisesti samaa koodia, kun ahtaa hiukan liikaa. Pitäis hiukan säätää vnt tankoa.
Tehdas uusi garretti. Pitäs tällä viikolla käydä merkkiliikkeessä ton lapun kanssa

Poissa 1.6eDrive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea
« Vastaus #7 : 13.02.2022, 19:14:49 »
Ongelma katosi kuin tuhka tuuleen, ei ole oirehtinut mitenkään muutamaan viikkoon ja turbo laulaa iloisesti. Tein vielä extra lämpöä hiukkausloukulle ja ajoin 30minsaa motaria 4. vaihteella.

Poissa 1.6eDrive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: P 0238 Turboahdin/mek. ahdin paineanturi a piiri korkea
« Vastaus #8 : 04.04.2022, 19:10:57 »
Pari kertaa oireili uudestaan, lopulta tajusin että hiukkassuodatin ei ole regeneroinut pitkiin pitkiin aikoihin. Ostin lopulta PDF hiukkassuodatin puhdistajaa, diisselin sekaan sitä ja ei mennyt kauan kun motariluukutuksen jälkeen tuli se tuttu hiukkassuodattimen käry peräpäästä :)

 

Kulkukoira  Proturbo