Carcom Oy  Elekma

Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma

  • 63 Vastauksia
  • 3179 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« : 02.07.2023, 16:24:03 »
Auto jäi seisomaan joulukuussa kun polttoainesuodatin meni tukkoon ja auto lakkasi käymästä. Suodatin vaihdettu ja järjestelmä ilmattu. Moneen kertaan. Uus akku vaihdettu tänään ja starttaa kyllä mutta ei lähde. Taulussa on ainoastaan srs turvatyyny huolla heti, jonka löi talvella tauluun, eikä suostu nollaamaan vaikka mitään oikeaa vikaa ei ole. (tähänkin kelpaa apu jos joku sjoen suunnalla). Vikakoodit luettu ja ainoat koodit on tuohon srs ongelmaan. Mikä on kun auto ei starttaa? Hehkut uusittu reilu vuosi sitten ja tankki on täys naftaa, ennenkun joku kysyy  :D apuja kaivataan kipeästi ja nopeasti! Norjan reissu edessä kahden viikon päästä  :'(

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #1 : 02.07.2023, 21:53:39 »
Oliko suodatin jäässä vai tosiaan liasta tukkeutunut? Ilmaus näissä aika kriittinen ja pitää tehdä huolella paluupuolen letkusta. Suodatinkoteloon voi tulla hiusmurtumia, tai koteloon tulevien pa-putkien o-renkaat finaalissa niin vetää uutta ilmaa sieltä. Suodattimelta pumpulle menevässä letkussa ei paljon kuplaa saisi näkyä.

Melkein katsoisin seuraavaksi Vidalla, Delphillä tai muulla testerillä startin ajan railpaineet ja moottorin kierrokset. Paineet jos ei nouse riittävästi tai startti ei pyöritä riittävillä kierroksilla, ei pannu lähde tulille. Railpaineanturi voi olla myös rikki, mutta pitäs näkyä testerillä. Vuotava suutin pudottaa myös paineet.

Korkeapainepumpun paineensäätöventtiili voi olla myös viallinen. Pumpun koputtelu startin aikana joskus auttanut tähän.

SRS "ylimääräiset" vikakoodit myös herättää kysymyksen onko muutakin häiriötä, joka voisi liittyä ajoneston aktivoitumiseen ja ecu ei anna starttikäskyä moottorille.

Onko pirssi manuaali laatikolla ja onko yritetty hinata käyntiin?
« Viimeksi muokattu: 02.07.2023, 22:01:32 kirjoittanut M141 »

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #2 : 02.07.2023, 22:17:12 »
Oliko suodatin jäässä vai tosiaan liasta tukkeutunut? Ilmaus näissä aika kriittinen ja pitää tehdä huolella paluupuolen letkusta. Suodatinkoteloon voi tulla hiusmurtumia, tai koteloon tulevien pa-putkien o-renkaat finaalissa niin vetää uutta ilmaa sieltä. Suodattimelta pumpulle menevässä letkussa ei paljon kuplaa saisi näkyä.

Melkein katsoisin seuraavaksi Vidalla, Delphillä tai muulla testerillä startin ajan railpaineet ja moottorin kierrokset. Paineet jos ei nouse riittävästi tai startti ei pyöritä riittävillä kierroksilla, ei pannu lähde tulille. Railpaineanturi voi olla myös rikki, mutta pitäs näkyä testerillä. Vuotava suutin pudottaa myös paineet.

Korkeapainepumpun paineensäätöventtiili voi olla myös viallinen. Pumpun koputtelu startin aikana joskus auttanut tähän.

SRS "ylimääräiset" vikakoodit myös herättää kysymyksen onko muutakin häiriötä, joka voisi liittyä ajoneston aktivoitumiseen ja ecu ei anna starttikäskyä moottorille.

Onko pirssi manuaali laatikolla ja onko yritetty hinata käyntiin?

Luulisin että ihan vaan likanen se suodatin, ihan musta oli.

Ilmattu on moneen kertaan, yksi ainoa kupla näkyy suodattimesta lähtevässä letkussa. Ei tule ilmaamalla ulos. Mutta muualla ei ole ilmaa. Paineita en osaa katsoa/ei ole siihen laitteita. Tai mulla on icarsoft cr max mutta en osaa sanoa näkeekö sillä.

Turvatyyny herja tuli tauluun talvella -26 pakkasella kun hieman kyykkäsi startatessa. Cr maxilla näin että antaa herjan alhaisesta virrasta. Uusi akku vaihdettu tänään ja nollattu vanhat herjat virran vähyydestä. Hinaamalla saatiin käyntiin aikaisemmin ja kävi tunnin pihassa. Mutta sammutuksen jälkeen ei taas lähde käyntiin. Ajonesto ei ole päällä (se lukisi taulussa, kokemusta on). Manuaalilaatikolla siis on. Kyseisiä ohjelmia ei itseltä löydy että voisi kokeilla niillä nollaamista. Jos joku on seinäjoen lähistöltä ja omaa kyseisen ohjelman, maksan kyllä vaivanpalkkaa jos tulee kokeilemaan.

Ei anna muita vikakoodeja kuin tuon turvatyynyn herjan. Kun auto oli käynnissä, ei myöskään ollut mitään poikkeavaa.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #3 : 02.07.2023, 23:32:18 »
Uskoisin, että tuolla icarsoftin lukijalla näkee anturi tiedoista varmasti moottorinkierrosluvun ja tod.näk myös polttoainepaineet. Kierroksia pitäisi startissa olla luokkaa 270-300rpm ja paineet hatusta heitettynä ainakin 200Bar luokkaa. Joku 100Bar on liian vähän.

Imusarjan päässä oleva kaasuläppä ("sammutusläppä") kannattaa myös tarkistaa, ettei ole jumittunut kiinni. Tyyppivika näissä, että karstottuu ja jumiutuu moottoria sammuttaessa kiinni eikä jousi jaksa sitä enään avata. Läpälle tulevan imuputken klemmarin avaamalla ja putken irrottamalla näkee onko läppä kiinni vai auki.

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #4 : 03.07.2023, 10:49:27 »
Uskoisin, että tuolla icarsoftin lukijalla näkee anturi tiedoista varmasti moottorinkierrosluvun ja tod.näk myös polttoainepaineet. Kierroksia pitäisi startissa olla luokkaa 270-300rpm ja paineet hatusta heitettynä ainakin 200Bar luokkaa. Joku 100Bar on liian vähän.

Imusarjan päässä oleva kaasuläppä ("sammutusläppä") kannattaa myös tarkistaa, ettei ole jumittunut kiinni. Tyyppivika näissä, että karstottuu ja jumiutuu moottoria sammuttaessa kiinni eikä jousi jaksa sitä enään avata. Läpälle tulevan imuputken klemmarin avaamalla ja putken irrottamalla näkee onko läppä kiinni vai auki.

Mitenkäs noi paineet katsotaan kun auto ei ole käynnissä  ???
Miltä toi kaasuläppä näyttää? Olis helpompi tutkia kun tietäis mitä etsii mutta tää läppä samoin kuin tuo korkeapainepumppu on mulle vieraita laitteita niin en edes tiedä mistä etsiä ..  V:>

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #5 : 03.07.2023, 20:34:52 »
Mitenkäs noi paineet katsotaan kun auto ei ole käynnissä  ???

Moottorin ei tarvitse käydä, että sieltä näkee lämpötiloja, paineita jne. Testeri kiinni obd-porttiin, virta-avain 2-asentoon, testerillä yhteys auton ecuun ja anturitiedot näytölle näkyviin. Jos tuossa Icar testerissä on mahdollisuus näyttää haluttuja arvoja käppyränä tai vielä parempi tallentaa niitä tai näyttää maksimiarvot niin parempi. Sen jälkeen starttaus riittävästi ladatulla akulla ja yrittää lukea max kierosluku ja polttoainepaine. Yhteispaine diisselissä korkeapainepumpun tekemä paine alkaa nousemaan heti kun moottori pyörii, ei se muuten voi käynnistyä.

Miltä toi kaasuläppä näyttää? Olis helpompi tutkia kun tietäis mitä etsii mutta tää läppä samoin kuin tuo korkeapainepumppu on mulle vieraita laitteita niin en edes tiedä mistä etsiä ..  V:>

"kaasuläppä" on tuossa kuvassa 3-haarainen muovihökötys moottorin etupuolella päällimmäisenä:

Tuossa videolla irroitetaan ja puhdistetaan tämä läppärunko. Videon autossa on hiukkasloukku ja siihen liittyen tuo läppärunko on mallia Y, jos autossa ei ole loukkua on läppärunko vain mallia "suora putki". Videon kohdassa 3:32 --> on se läppä joka jumittaa.
https://www.youtube.com/watch?v=YFVyhrC40eY


Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #6 : 03.07.2023, 23:04:49 »
Moottorin ei tarvitse käydä, että sieltä näkee lämpötiloja, paineita jne. Testeri kiinni obd-porttiin, virta-avain 2-asentoon, testerillä yhteys auton ecuun ja anturitiedot näytölle näkyviin. Jos tuossa Icar testerissä on mahdollisuus näyttää haluttuja arvoja käppyränä tai vielä parempi tallentaa niitä tai näyttää maksimiarvot niin parempi. Sen jälkeen starttaus riittävästi ladatulla akulla ja yrittää lukea max kierosluku ja polttoainepaine. Yhteispaine diisselissä korkeapainepumpun tekemä paine alkaa nousemaan heti kun moottori pyörii, ei se muuten voi käynnistyä.

"kaasuläppä" on tuossa kuvassa 3-haarainen muovihökötys moottorin etupuolella päällimmäisenä:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuossa videolla irroitetaan ja puhdistetaan tämä läppärunko. Videon autossa on hiukkasloukku ja siihen liittyen tuo läppärunko on mallia Y, jos autossa ei ole loukkua on läppärunko vain mallia "suora putki". Videon kohdassa 3:32 --> on se läppä joka jumittaa.
https://www.youtube.com/watch?v=YFVyhrC40eY

No nyt oli asialliset ohjeet ja video! Kiitos. Onhan tuota läppää tullu irroteltua öljynsuodattimen tieltä, tämä on hiukkasloukkumalli (valitettavasti) joten y-haaralla myös. Otan tuon seuraavaksi työn alle ja koitan saada arvoja ulos.  8)

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5149
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #7 : 03.07.2023, 23:20:10 »
Icarsoft2 ainakin saa käyränä ja pystyy tallentaan. Näyttää myös käppyrää piirtäessa min ja max arvot.

Nii että luulis tuolla hienommalla laitteella kans onnistuvan  :D
« Viimeksi muokattu: 03.07.2023, 23:24:34 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016          OSTOILMOITUS EUVETOISISSA

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #8 : 04.07.2023, 21:29:03 »
Icarsoft2 ainakin saa käyränä ja pystyy tallentaan. Näyttää myös käppyrää piirtäessa min ja max arvot.

Nii että luulis tuolla hienommalla laitteella kans onnistuvan  :D

Sopii toivoo kun vaihdoin vol2 tähän just sen takia että pitäs olla enemmän kaikkee :D

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #9 : 06.07.2023, 19:43:49 »
Uskoisin, että tuolla icarsoftin lukijalla näkee anturi tiedoista varmasti moottorinkierrosluvun ja tod.näk myös polttoainepaineet. Kierroksia pitäisi startissa olla luokkaa 270-300rpm ja paineet hatusta heitettynä ainakin 200Bar luokkaa. Joku 100Bar on liian vähän.

Imusarjan päässä oleva kaasuläppä ("sammutusläppä") kannattaa myös tarkistaa, ettei ole jumittunut kiinni. Tyyppivika näissä, että karstottuu ja jumiutuu moottoria sammuttaessa kiinni eikä jousi jaksa sitä enään avata. Läpälle tulevan imuputken klemmarin avaamalla ja putken irrottamalla näkee onko läppä kiinni vai auki.

Löysin livedatan ja polttoaineen paineanturi näytti virrat päällä 2100hPa ja startissa isoimmillaan 538000 hPa.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #10 : 07.07.2023, 16:48:50 »
Löysin livedatan ja polttoaineen paineanturi näytti virrat päällä 2100hPa ja startissa isoimmillaan 538000 hPa.

Paineanturi näyttäisi toimivan ja selkeästi pumppu nostaa painetta startissa. Oliko tuo 538000 hPa hetkellinen piikki? Paljonko keskiarvo 2-3 sekunnin startin jälkeen? Tuo 538 kuulostaa aika kovalta lukemalta. Todellisena arvona kielii, ettei Ecu aloita ruiskutusta syystä tai toisesta ja siksi paine nousee startin jatkuessa. Ruiskutuksen alettua paineen pitäisi tippua yleisesti common rail koneissa jonnekkin 200 000- 300 00 hPa luokkaan jos en ihan väärässä ole. Paineanturin viasta pitäisi kyllä tulla vikakoodi mikäli se näyttäisi ihan omiaan ja eri arvoa mitä "oletetaan" kussakin tilanteessa. Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paine säätyy vajaaseen 300 000hPa:iin eli 300 Baariin.

Katsoitko paljonko moottorin kierrokset oli? Mikäli startti vetelee viimeisiään tai kaapeleissa / akussa on vikaa ei startti jaksa pyörittää moottoria riittävällä kierrosluvulla ja ecu (moottorinohjainyksikkö) ei anna lupaa käynnistyä ja ruiskutus ei ala. Saman moottorin yhteydessä Fordeissa ja PSA:n autoissa (sitikka/pösö) muistelen nähneeni, että kierroksia pitäisi olla 200rpm tai yli, että ecu tyytyväinen.

Onko tiedossa onko tälle autolle tehty mitään optimointeja, egr:n poistoja tai hiukkasloukkuun liittyviä koodauksia? Tällöin on voitu poistaa kriittisiä vikakoodeja toiminnasta, jotka kertoisi mikä nyt on vialla.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2023, 16:50:29 kirjoittanut M141 »

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #11 : 07.07.2023, 18:41:39 »
Paineanturi näyttäisi toimivan ja selkeästi pumppu nostaa painetta startissa. Oliko tuo 538000 hPa hetkellinen piikki? Paljonko keskiarvo 2-3 sekunnin startin jälkeen? Tuo 538 kuulostaa aika kovalta lukemalta. Todellisena arvona kielii, ettei Ecu aloita ruiskutusta syystä tai toisesta ja siksi paine nousee startin jatkuessa. Ruiskutuksen alettua paineen pitäisi tippua yleisesti common rail koneissa jonnekkin 200 000- 300 00 hPa luokkaan jos en ihan väärässä ole. Paineanturin viasta pitäisi kyllä tulla vikakoodi mikäli se näyttäisi ihan omiaan ja eri arvoa mitä "oletetaan" kussakin tilanteessa. Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paine säätyy vajaaseen 300 000hPa:iin eli 300 Baariin.

Katsoitko paljonko moottorin kierrokset oli? Mikäli startti vetelee viimeisiään tai kaapeleissa / akussa on vikaa ei startti jaksa pyörittää moottoria riittävällä kierrosluvulla ja ecu (moottorinohjainyksikkö) ei anna lupaa käynnistyä ja ruiskutus ei ala. Saman moottorin yhteydessä Fordeissa ja PSA:n autoissa (sitikka/pösö) muistelen nähneeni, että kierroksia pitäisi olla 200rpm tai yli, että ecu tyytyväinen.

Onko tiedossa onko tälle autolle tehty mitään optimointeja, egr:n poistoja tai hiukkasloukkuun liittyviä koodauksia? Tällöin on voitu poistaa kriittisiä vikakoodeja toiminnasta, jotka kertoisi mikä nyt on vialla.

Tuo 500baria oli vain piikki, pyöri siinä 200-300 barin tietämillä muuten. Akun vaihdoin juuri uuteen, startista ei tietoa koska laitettu mutta hyvin pyörittää. Egr ja hiukkasloukku tallella ja toiminnassa. Kierrokset ei juurikaan nouse, ekaan viivaan eli joku 200rpm. Alan purkamaan tuota läppää nyt kun ei juuri sada.

Edit: läppä irti ja on kyllä aika nokinen, ihan jotain hiutaletta putos kun irrotin ja sormella sai painaa läppää hetken ennenkun liikahti.



« Viimeksi muokattu: 07.07.2023, 19:02:52 kirjoittanut MillaH »

Poissa Hubacek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #12 : 07.07.2023, 20:41:54 »
Sulla saattaa tuo kaasuläppä olla yksi vika. Mulla oli vuosia ongelmia V50 kanssa kun välillä sammui ajaessa ja ei sitten millään käyntiin. Se pitää vaan sitten ilmata kunnolla. Alkuun onnistui kun täytti suodattimen letkujen liittimistä ja laittoi lääkeruiskulla letkuihin polttoainetta ja sieltä koneen päältä vielä liitin irti ja sinnekin dieseliä. Lähti yleensä käyntiin mutta saattoi sammua parin sekunnin päästä ja ei taas millään käyntiin. Sitten vaan uudestaan ilmaamaan kunnes sai toimimaan. On pirun tarkka ilmaamisessa.

Ohjelmoin EGR:n ja DPF:n pois kun välillä muka toimi kun irroitti EGR-piuhan. Viimein sitten vaihdoin polttoaineletkusarjan kokonaan ja ei ole ollut enää mitään ongelmia. Vanhasta otin talteen pa-letkun liittimineen talteen ja tein limsapullo korkkiin sopivan reiän niin saa laittaa tuolla kombolla polttoaineen aina kun pitää ilmata. Koneen päältä se vihreä(?) liitin irti, vanha letku pullosta PA-suodattimen liittimeen ja niin kauan kaataa että koneenpäällysputkesta tulee polttoainetta.

Mutta tosiaan kunnon ilmaus niin pitäisi lähteä. Ja SRS-ongelma oli mulla kans kun laturi hajosi. Sen sain kuntoon kun kävin vDashilla uudelleenohjelmoimassa SRS-boksin. Vikakoodit oli SRS-0005 ja SRS-CFFF.


Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #13 : 08.07.2023, 09:07:50 »
Tuo 500baria oli vain piikki, pyöri siinä 200-300 barin tietämillä muuten. Akun vaihdoin juuri uuteen, startista ei tietoa koska laitettu mutta hyvin pyörittää. Egr ja hiukkasloukku tallella ja toiminnassa. Kierrokset ei juurikaan nouse, ekaan viivaan eli joku 200rpm. Alan purkamaan tuota läppää nyt kun ei juuri sada.

Edit: läppä irti ja on kyllä aika nokinen, ihan jotain hiutaletta putos kun irrotin ja sormella sai painaa läppää hetken ennenkun liikahti.



Tarkista molempien läppien ratasmekanismi, että on kunnossa. Meillä oli toisen läpän akselin rattaiden hampaat kuluneet pois ja läppä ei siitä syystä avautunut ollenkaan. Ebayn kautta tilasin uuden akselin, näkyi olevan 3d tulostettu. Kalvo kävi vanhasta ja sen verran piti modata, että tuosta vanhasta otin metallisen akselin uuteen. Youtubesta löytyy hyvä purkuvideoita.





« Viimeksi muokattu: 08.07.2023, 09:10:58 kirjoittanut Puatsio »

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #14 : 08.07.2023, 16:46:34 »
Loppuu kyllä ideat ja aika tän auton kanssa. Kaasuläppä puhdistettu ja läpät liikkuu. Uus akku vaihdettu ja polttoainejärjestelmässä ei näy yhtäkään kuplaa. Starttaa muttei lähde j kahden startin jälkeen ilmoittaa, että virransäästötilassa kun akku alhainen. Mikä h***tti tätä riivaa?

 

Futurez  Kulkukoira