Race.fi  Puotilan autokorjaamo

T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.

  • 111 Vastauksia
  • 39436 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Tänään teki auto toista kertaa (aiemin teki josku keväällä) semmosen tempun että automaagi missasi vaihteen (liian pieni tai suuri pykälä päällä hetken aikaa)
jonka jäkeen moottori menee jonkinlaiseen vikatilaan eikä anna ahtoja koneelle.
Tähän asti on korjaantunut IVO-buutilla eli auto tientsivuun/huoltsikalle ja avaimesta virrat pois.
Uudelleenkäynnistyksellä kaikki pelaa normaalisti.
Sehän tässä kummastuttaa että mitään vikavaloja ei syty eikä katsastusaseman OBD-testerikään kommentoinut koodeista.
En ole vielä itte kattonut omalla OBD-mokkulalla että olisko siellä joku vikakoodi.

Mulla on tuo kaasunkäyttö vissiin vähän omalaatuista kun kaasujalka kompensoi elektroniikan hitautta kaasuläpän avauksessa,
ts. tarjoan kaasua jo ennenkuin sitä tarvitaan - jotta sitä painetta on tarpeeseen - ja joskus käy niin ettei automaagi pysy mun pyyntöjen mukana kun kaasujalka tekee omiaan :-)
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #1 : 26.08.2011, 18:17:32 »
Heitän nyt jotain vähän mutu pohjalta... Voi tehojen katoaminen olla vain suojatoiminto. Toiminto aktivoituu koska jokin arvo ylittyy tai parametri täyttyy. Esim juuri ne ahdot. Voi olla että tarkoituksella vaihteiston toiminta tuollainen pitää kierroksia tietyllä alueella. Ainakin saabissa jossa oli sama laatikko niin rajussa lähdössä laatikko antoi kierrosten nousta muttei pykältänyt tai sallinut ahtojen nousta. Yleensä sutiessa näin. Ahtopuolella voi olla jotain pielessä. Tarkoitan että vika voi olla ihan muuta kuin missä se esiintyy. Tomatin ohjaus on aika mielenkiintoinen. Toki se vika voi olla lootassakin mutta heitän vain. Jos ei vika niin ei koodia tai koodi on sellainen ettei se näy saastelaitteiden ongelmissa (se valo ja katsastuksen tarkastus). Volvon liikkeessä tai parempi laatuisella lukijalla voi koodia löytyä muista yksiköistä, mutta taas ne voi olla oireista ei viasta...
« Viimeksi muokattu: 26.08.2011, 18:19:19 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #2 : 29.08.2011, 08:03:44 »
No nyt se teki sen taas! Tällä kertaa ihan tasaisessa puolikaasukiihdytyksessä, kesken kiihdytyksen.
Aiheuttaa siis sen että pitää tehdä kiihdytykset kaasu pohjassa, kierrokset käy korkealla ennekuin vaihde vaihtuu.
Normiliikenteen mukana justiinsa pysyy mutta äkkilähtöjä ei oteta. Saa nähdä mikä tästä nyt on hajoamassa.
Ajettu 190 tkm.
V50 T5 AWD A v.2005

Nercs

  • Vieras
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #3 : 29.08.2011, 08:15:43 »
 Tuota kysyisin onko se bensapuoli kunnossa eli saa bensaa suodatin vaihdettu koska.Oletko mittailu niitä bensapaineita koskaan.Paljon se kone kiertaa vaihde silmässä meneekö kivasti punarajalle.Ajoitukset kannattaa tarkistaa ettei jakohihan puolella ongelmia ja tuo tulppa hiommaa kun se turboon käy vain siihen sopivat tulpat .Onhan sinullaa se mittaro missä liikuu ne ahtopainee kuten tuossa edellisestä vietissä sanottiin jos kone menee suojatilaan ettei riko konettaa on sellaien varmuus toimenpide.Pitäsikö sinnee automaatti laittaa uusi päivitys että se laatikko pysyisi mukana tuossa kiihdytyksessä.Kuten muista jos pitää ajaa kovaa ja nopeasti niin silloin se manuaali, se automaatti on tehty rauhalliseen ajoon.Tässä viimenen käy teidän tapaukseen nuo alussa vian selvitys oli vaan pakolliset jutut.Nostetaan kierrokset 6000 ja kytkin kiinni kyllä lähtee tätä jos haluaa niin manuaalia joutuu katselemaan
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 08:18:59 kirjoittanut Nercs »

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #4 : 29.08.2011, 08:25:22 »
Onko lastutettu?
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #5 : 29.08.2011, 17:52:25 »
Ei ole minun tietääkseni ajettu mitään virityksiä sisään, vakiosoftana pitäisin kiihtyvyyden perusteella.
Auto pelasi kotimatkalla taas normaalisti.
Perusmallisia DTC-koodeja ei ollut kun käytin läppäriä autossa kiinni.
Pitäis päästä lukemaan vaihteiston ohjaria mutta ei ole vielä tullut semmosta softaa vastaan jolla sen vois tehdä.

Auto on säännöllisesti huollettu ohjelman mukaisesti joten pitäis olla polttoainesuodatin, tulpat sun muut kunnossa.
10tkm sitten tehty edellinen huolto.
Auto pelaa yleensä ihan normaalisti, kun lyö kaasun pohjaan niin vetää ja kiihtyy vaikka maailman tappiin asti.
Kierrokset käy punarajalla ja vaihde vaihtuu isompaan. Tuossa olis muuten ohjelmoinnin paikka, sais vaihtaa jo 5000:ssa eikä 6500:ssa kierroksessa isompaan.
Eli ei voi olla mun mielestä bensapuolen vika. Polttoaine 98E5. Ei ole erillistä ahtopainemittaria että näkis ahdot.

Automaatti kiihtyy siinä missä manuaalikin kun suoralla tiellä vedetään, ei siinä ole vaihteiston tyypillä mitään tekoa.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 18:00:46 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #6 : 29.08.2011, 19:32:28 »
Mietin vain lastuttamista ahtojen herkemmän nousun takia. kyllä jos auto on aiemmin toiminut niin sen kuuluu toimia oli lastu tai ei.
Mietin myös sitä että onko ahtojen katoaminen syynä kierrosten nousulle. Laatikko käyttää kierroksia että saa auton liikkumaan vai toisin päin että kierrokset nousee koska ei vaihda. Sanoit että tehoton niin silloin ei ole ahtoja --> laatikko aistiin annetun tehon ja antaa kierrosten nousta. vika ahdoissa siis. mun päättely, mutta paha sanoa mitään kun ei pääse itse roplaan ja kokeileen. Vikakoodia pitäisi kyllä tulla, oli laatikko tai kone.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa Kaahari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #7 : 29.08.2011, 19:35:50 »
Mun s60 (t5 geartronic) teki samantyyppistä ropleemaa muutama vuosi sitten kun kylmemmät kelit alkoi. Vaihteisto sekoili ja selvästi moottorinohjaus veti ittensä limp moodiin tms. Syyksi selvisi niinkin ihmeellinen vika kuin orkkis akku joka sanoi ittensä irti yllättäen...
--

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #8 : 29.08.2011, 20:00:12 »
Tuota kysyisin onko se bensapuoli kunnossa eli saa bensaa suodatin vaihdettu koska.Oletko mittailu niitä bensapaineita koskaan.Paljon se kone kiertaa vaihde silmässä meneekö kivasti punarajalle.Ajoitukset kannattaa tarkistaa ettei jakohihan puolella ongelmia ja tuo tulppa hiommaa kun se turboon käy vain siihen sopivat tulpat .Onhan sinullaa se mittaro missä liikuu ne ahtopainee kuten tuossa edellisestä vietissä sanottiin jos kone menee suojatilaan ettei riko konettaa on sellaien varmuus toimenpide.Pitäsikö sinnee automaatti laittaa uusi päivitys että se laatikko pysyisi mukana tuossa kiihdytyksessä.Kuten muista jos pitää ajaa kovaa ja nopeasti niin silloin se manuaali, se automaatti on tehty rauhalliseen ajoon.Tässä viimenen käy teidän tapaukseen nuo alussa vian selvitys oli vaan pakolliset jutut.Nostetaan kierrokset 6000 ja kytkin kiinni kyllä lähtee tätä jos haluaa niin manuaalia joutuu katselemaan
Anteeksi mutta onko minulla lukuvika vai miksi tämä teksti tuntuu jotenkin hassulta?? Ihan kuin olisi googlella käännetty.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #9 : 29.08.2011, 20:18:19 »
Joku kännykällä kun ei jaksa ääkkösiä käyttää... Ihan normaali auton pitäjä tuskin kuitenkaan mittailee bensanpaineita... Bensapumpun/paineen lasku saa aikaan myös että potku häviää. kiertää kyllä ei vedä.  Käytöksen muuttuminen ei ole normaalia ja vaikka kuinka rääkkäisi täytyy vehkeiden toimia kuten on suunniteltu. Pieni virittäminenkään ei pitäisi saada sekoamaan yhtäkkiä.

Akku on muuten oikeasti hyvä mistä lähteä. Oudot jutut ovat monesti ihan yksinkertaisia. Ei se oikein mekaaninen vika ole, jos välillä toimii OK. Kyllä se minusta ohjauksen toiminnalta kuullosta. Mikä sen saa aikaiseksi voi ollakin hauska saada selville. ei ole ihan suoraa yhteyttä käytökseen. Automaatti varsinkin on jännä laite toiminnaltaan.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 20:19:51 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #10 : 29.08.2011, 21:30:14 »
Juu ei tässä varmaan mitään mekaanista vikaa ole. Jotain tapahtuu vaihteistossa tai joku tunnistin jossain muuallapäin konehuonetta antaa sellaisen signaalin että mennään limp homelle ja ECM ei vaan anna potkua enempää käyttöön.
Voishan tuo jonkun ilmoituksenkin antaa ni ei tarttis arvailla.
Vois olla ihan vaan löysä tai hapettunut liitin jossain.
Tämähän saattais selvitä sillä että kävis Wetterillä koodien luvussa,
mutta voi olla ettei sielläkään mitään näy ja tulee vaan kallista valohoitoa.

Akku tietenkin saattaa menossa, tosi hyvin tuo kyllä starttailee ja muuten pelaa
Vaihteistohan kyllä kertoo ECM:lle kun ollaan 1-2 vaihteilla ettei anna täyttä vääntöä, mutta eihän sen pitäis muilla vaihteilla sitä tehdä. Vaihteistoöljyt on vaihdettu 110 tkm:n kohdalla muistaakseni ja 200 tkm:n kohilla olis tarkoitus vaihdattaa taasen. Samalla myös muut voimansiirron öljyt.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 21:36:24 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #11 : 30.08.2011, 01:24:45 »
Hämärästi muistan Swedespeed-foorumilta että T5:sta on silloin tällöin hajoillut turbon ohjausventtiileitä. Oireilee juuri noin (hyytyy kiihdytyksessä) ja joskus tulee heti vikakoodi, joskus vasta myöhemmin.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #12 : 30.08.2011, 17:25:30 »
Tänään ajettu n.200 km sekä kaupungissa että maantiellä, välillä kaasu pohjassa ja välillä ei.
Ei oireillut tänään.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #13 : 30.08.2011, 21:13:31 »
Mietin sitä akkujuttua ja virran vähyyden yhteyttä ongelmiin.
Päätin sitten putsata akunnavat ja olipas siellä moskaa!
Purin koko akkukotelon pois ja pesin kaikki osat mäntysuopavedellä, myös akun.
Kasatessa voitellin vaseliinia kaikkiin ruostuviin ja hapettuviin kohtiin.
Siisti tuli. Muutama kuva tuli kumisaappaalla napattua.
http://ake.oulunkaari.net/Akkukotelo ja oikeasta reunasta aikajärjestyksessä.

Tuli myös lueskeltua aika satsi viestejä liittyen TCV-venttiilin vaihtoon, ei ihan älytön homma näyttäis olevan.
Asennusohjeet: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?141303-IPD-TCV-install-in-S40-V50
Ja itte venttiili: http://www.ipdusa.com/products/5887/25-0037-ipd-heavy-duty-turbo-controller-valve-hd-tcv-for-2005-p1-models
« Viimeksi muokattu: 30.08.2011, 21:19:12 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa kawa15

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #14 : 31.08.2011, 13:42:24 »
olipas se happaman näköinen akkukotelo, joo äsken olin vaihdattamassa uuden akun, mutta oli kyllä paikat huomattavasti siistimmät, niin se vanha akku oli jo n.3,5v. vanha ja mitattaessa aika tyhjä, olisi ehkä lataamalla
mennyt hetken vielä, mutta 79€ ja talvi tulossa, startatessa vanha vähän oireili  ja pari kertaa varashälytin mennyt päälle, toivottavasti tehot säilyy tai jopa paranee, en kyllä ole huomannut koskaan mitään hiipumista tehossa, lähtee ja
kulkee niin maan Perkeleesti. ;D
s40t5 autom.vm -04

 

Carcom Oy  Elekma