Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: Maukki - 15.01.2012, 06:58:07

Otsikko: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: Maukki - 15.01.2012, 06:58:07
Onkos tuolle orggiskitkalukolle jossain jotain opasta säädöstä ja asennuksesta?
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: j_tapio - 16.01.2012, 22:20:39
On. Volvon oma vihreäkantinen, oisko ollu joku LSD service ´n repair manual tms. Lukkoa sivutaan myös muissa samansarjan perää käsittelevissä teoksissa.
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: Kulmamies - 29.01.2012, 19:56:57
Alunperin lisävarusteena asennettuja lukkoja ei ole säädetty. Lautaspyörä, poskilaakerit ja shimmit on otettu tavallisesta tasauspyörästöstä ja lukko on laitettu sellaisenaan paikalleen. Jos haluaa hifistellä, niin voihan hammasvälyksen mitat ennen ja jälkeen asennuksen, jotta varmistuu lopputuloksesta. Hammaskosketus ei lukon asennuksen yhteydessä pääse muuttumaan.

Lukon sisälläkään ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä. Säätömahdollisuuksia ei ole ja lukon kuoretkaan ei sovi kuin yhteen asentoon keskenään. Ainut huomioitava seikka on kitkalevyjen järjestys. Eli kun niitä alkaa pinoamaan sinne kotelon pohjalle, niin ensin tulee ohut, jossa on ulkosakarat, sitten sisäsakaroilla oleva ja sitten se kupillaan oleva ulkosakarainen levy, niin päin, että ulkokehä on korkeammalla. Sen jälkeen vuorotellen ne loput.
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: Timo_R - 13.02.2012, 21:41:16
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30039-2_rear_axle_repairs.pdf
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: eke - 20.02.2012, 09:13:15
Volvolta on saanut alunperin  kahta eri momenttia lukkoihin ,kopio volvon esitteestä tässä

(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3432124.jpg)

Se on toteutettu kahdella jousilevyllä ,sen säädön pystyy tekemään itsekkin ,paksu ulkosakarainen levy vaihdetaan vastaavaan jousilevyyn "kuppilevyyn".
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: mavil - 23.02.2014, 11:17:31
Moro! Olen yrittänyt löytää foorumilta aihetta miten purkaa perä/lukko sen jälkeen kun se on irti banjosta eli pöydällä kitkalukko siis kyseessä.
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: Kulmamies - 23.02.2014, 11:43:49
Moro! Olen yrittänyt löytää foorumilta aihetta miten purkaa perä/lukko sen jälkeen kun se on irti banjosta eli pöydällä kitkalukko siis kyseessä.

Eipä siinä mitään erikoista ole. Toki pitää muistaa, että pulteissa on vasenkätinen kierre.
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: mavil - 23.02.2014, 14:48:32
Eilen oli pöydällä ja sormi suussa. Lähinnä kyse siitä lautaspyörän puolesta missä pulttien päällä se peltilevy,pitääkö se laakeri vaan vetää siitä raa asti pois vai onko joku muu konsti? väärinpäin kierteet olinkin jo löytänyt aiemmin.
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: Kulmamies - 23.02.2014, 15:35:29
Eilen oli pöydällä ja sormi suussa. Lähinnä kyse siitä lautaspyörän puolesta missä pulttien päällä se peltilevy,pitääkö se laakeri vaan vetää siitä raa asti pois vai onko joku muu konsti? väärinpäin kierteet olinkin jo löytänyt aiemmin.

Joo siihen ei ole muuta vaihtoehtoa, kun ottaa se laakeri irti. Jos et aio uusia sitä laakeria, tai välitystä, niin onko tarkoitusta ottaa sitä lautaspyörää ollenkaan irti?

Jotkut kovat jätkät leikkaa sen pellin kahtia ja jättää kokonaan pois.
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: mavil - 23.02.2014, 16:09:37
Tarkoitus ei ollut uusia laakeria mutta jos sen irroitan niin kyllä Sen Sitte uusinkin tarkoitus oli laittaa räikkä tilalle, pellin rälläköinti kävi mielessä. Kiitos näistä!! Ehkä hommaan lukottoman murikan ja laitan räikän siihen kun tuo nyt rupesi pitämään uusilla öljyillä.
Otsikko: Vs: Kitkalukon kunnostus
Kirjoitti: TVS - 05.06.2016, 00:31:33
Tietääkös joku (Kulmis?) miten nuo eri versiot eroaa jousimallisten kitkalevyjen osalta? Mie oon tänään levitellyt pöydälle kasan varaosia kitkaperistä x ja y, sekä 760 prv+aw kitkaperän, ja 740 b230et+zf kitkaperän. 760 perässä oli ohkoset kuperat levyt ja muut sileitä, 740 perässä oli paksut kuperat levyt ja setissä uusia kitkalevyjä oli paksut kuperat levyt. Siispä onko tämä joku mukavuusmallien lukoissa on ohkosemmat jousilevyt vai mistä tässä nyt on kyse? 760 perä oli -90, 740 perä -88, ja 740 perä oli harvalla anturikehällä ja kuusiokantapulteilla, kun taas 760 sillä "normaalilla" kuusiokolopultilla.