Auto pukille, apukuskin pyörä pois, sisälokari pois. Joku pistää auton käymään ja ac-nappia napsuttelemaan, ja itse katsomaan ac-kytkintä lähteekö koko pakka pyörimään kerralla heti startatessa vaiko pyöriikö kytkinlevy ja remmipyörä eri tahdissa, kytkinlevy nykien. Kunnon valkoiset tussijäljet levyyn ja remmipyörän reunaan auttaa havainnointia.
a) Yrittää kytkeä, muttei pidä -> arvatenkin liian iso välys, k-levy pois ja ohuemmat shimmiprikat; v-mäinen paikka ottaa kytkinlevyä irti - pieni kiinni ruostunut pultti keskellä kytkintä, ja tilaa olemattoman vähän. Helpointa ehkä avata virtapiuhat kompuraan (2 liittimet etupuoli) ja kompressorin 3 kiinnityspulttia blokiin, ja antaa kompuran roikkua letkujensa varassa. Saa sen verran tilaa, että kytkimen saa EHKÄ auki so. pieni helposti katkeava pultti keskellä ja miten se levy sitten booreissaan liikkuu - voi olla tiukka. Shimmiprikat löytyy kytkinlevyn boori-/akselikolon pohjalta, jos löytyy. Kaikki osat on tietysti hapettuneita, ruostuneita ja h..tin kireällä, ja koko ajan pelko lähteekö alu-blokista jengat mukana kun noita kiinnityspultteja aukoo. Mulla sattumoisin monttu, mistä pääsi tekemään tämän alakautta. Ilman monttua olis jäänyt tekemättä.
b) Ei tee mitään -> liian iso välys, tai magn.käämi, johto, liitin tms. poikki
c) Suuri välys, huutaa tai ei huuda koko ajan, lonksuu -> laakeri valmis. Ac-remmi pitää ottaa pois, että pääsee laakerin väljyyksiä kokeilemaan. Kuinka paljon kilometrejä AC-remmilaakerilla takanapäin? Omassa meni n. 350 000km, ja sitten hukkasi laakerikuulansa. Ja tästä remmipyörä jumiin, pyörähti myös muutaman kierroksen kompuran laakerirungon (alumiinia so. pehmeä) ympäri, ja remmi muruiksi ja silpuksi, ja siitä sitten roskat jakopäänkopan sisään ja kansiremppa. Volvossa on jp-suojaus todella avonainen -premium auto kun on... Luvassa muutaman tonnin suorite, jollei jostain saa kantta lahjana. Volvolla ovh-raakakansi tais olla jotain 3500EUR, so pelkkä aluklöntti ilman mitään osia, ja ebaystä jne näitä saa sitten paremmin varusteltuina tonnin kahta puolta. V...ttaa vieläkin tämä, 4kEUR lompakosta kaikenmaailman juttuihin tämän takia, vaikka tee-se-itse-hommana kannenvaihdon teinkin. Siispä siitä sitten joka käänteessä toitotan. Pidin tätä jp-tuhoutumista apulaiteremmin katkeamisesta johtuen pelkkänä mätäkuun juttuna, eikä se mitenkään laatuautoa voi koskea, mutta kun se nyt kohdalle sattui.