Ei missään halvassakaan renkaassa ole 5.5mm pintaa uutena.
7-11mm EU hyväksytyille renkaille on ns. "säädetty normi".
Eikä urasyvyys uutena ole todellakaan mikään tae renkaan kestävyydelle.
Esimerkiksi kilpa-auton renkaat, (kuviolliset) pyritään uutena joko kuluttamaan tai sitten viedään erikoisrengasliikkeeseen raspattavaksi, jossa vähennetään kulutuspinnan syvyyttä rengasraspilla. Harvinainen kone kyseessä.
Kun renkaassa on raskaassa käytössä pienempi kulutus-syvyys, renkaan kumiseos kerää kitkaa ja lämpöä vähemmän, joka on se tekijä joka renkaan kuluttaa nopeasti.
Suoraan ajaessa tätä ongelmaa ei tietenkään esiinny niin suurissa määrin, paitsi tietenkin kovilla kuormituksilla, liian alhaisilla rengaspaineilla ymym...
Silloin kun rengas elää, alkaa lämpiäminen, jonka myötä seos pehmenee ja kuluu nopeammin pois.