Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Jopas_Jotakin - 02.06.2021, 02:25:52

Otsikko: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 02.06.2021, 02:25:52
Eli tuli hankittua tosiaan tommonen volle kun halvalla sain, eli siis autohan on tämän näköinen, en oo pessyt sitä se on todella likainen.

(https://img.aijaa.com/m/00250/14976860.jpg) (https://aijaa.com/9rGWyn)

Autoa laitetaan vähän urheilullisempaan suuntaan kunnostuksen aikana.
Ensi töikseen hommaan tuohon bsr:n lastun, jolle luvataan 205hp ja 334nm.
Tämän lisäksi catit vaihtuu yhteen kisakattiin ja takapöntöstä tehdään mallia läpivirtaava.
Eiköhän siitä se 220hv irtoa, minkä se vakio ahdin jaksaa just ehkä puhaltaa!
Mutta on se 1300kg:n autossa jo ihan ripeää kulkua.

Lastun hommaamisen jälkeen voikin heittää kaiken maailman bleederit hemmettiin.

Autosta joutuu pari kohtaa hitsaamaan, muttei todellakaan paljoa.
Samoin on jakopään vaihto ja moniurahihnan vaihto edessä, nämä mä teetän kaverin pajalla, kun sillä on erikoistyökalut sun muut.

Sitten pitää vaihtaa lambda nro 1 ja kampiakselin asentoanturi sekä alapallonivelet ja sitten hommaan 16" vanteet ja isken kiinni jonkun madallussarjan.

Monet sanoo ettei tykkää ton ykköskoppasen ajettavuudesta, mutta ainakin mun mielestä tää tarjoaa ihan hiljaista ja vakaata kulkua.

Ja kun sain nostettua ahdot 6psi:stä 8psi:hin niin se jo toi lisää voimaa autoon, pitäisi nostaa kymmeneen, mutta vaikka kuinka bleederiä pyörittää niin kaheksaan jää. Noh kunhan saan rahaa tohon lastuun, niin laitan vakioahtopaineensäätimen letkut taas kiinni ja säätimen toimintaan.

Laitoin hienosti t-kappaleella imusarjan yhdestä letkusta signaalin ahtopainemittarille siten että letku tulee konepellin nurkasta läpi ja ikkuna on puoli senttiä auki josta letku tulee kojelautaan teipattuun väliaikaiseen ahtomittariin, nimittäin kun saan zydeemit toimimaan niin poistan koko ahtomittarin. Tai sitten asennan semmoisen ihan kunnolla ja ehkäpä vielä bar:eissa saisi olla lukemat eikä psi:nä. ::)

Tässä tällainen hörpötys. Toimiva on, uskokaa tai älkää...  :2funny:

(https://img.aijaa.com/m/00292/14976861.jpg) (https://aijaa.com/4hgyip)
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 02.06.2021, 16:46:09
Kiristin vähän hukkaportin tankoa, tai siis tappelin sen tangon noin 5mm lyhyemmäksi. 'ja kappas kummaa ahdot nousi heti sinne 10psi tuntumaan ja vetoja tuli selvästi lisää...

Nyt rupesin repimään pakoputkea cateilta taaksepäin irti, koska se on risa ja vuotaa joka saumasta mitä siihen joku on joskus hitsaillut.

Ei tietenkään oo just nyt puukkosahaan teriä niin hidasta on. :(

Samoten renkaat on juuttuneet kiinni pyörännapoihin.  >:(
Mikä neuvoksi, miten saisin tapeltua nuo renkaat irti, että pääsisin tekemään vähän ruostekorjauksia.

Samoiten pitäisi saada ehjänä irti ne muovit jotka on helmojen päällä...
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Huikkoster - 02.06.2021, 20:40:32
Renkaat lähtee aika varmasti siten että mutterit löysälle, istumaan renkaan viereen ja kunnolla potkit kengänpohjalla renkaaseen.

Sitten jos on vielä tiukemmin kiinni niin onhan jotkut ajelleet kahdeksikkoa mutterit löysällä. Siinä on vaan vaarana ylimääräiset vauriot.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.06.2021, 20:55:00
Rautaputki tai patikan pätkä ja rengas ilmassa takapuolelta reilulla voimalla iskua...
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Juho_ - 02.06.2021, 21:12:48
Auto ylös, yks mutteri vähän kierteille ja lekalla/isolla vasaralla lyö takapuolelta renkaaseen.
Sillä on aina lähtenyt yhdellä tai kahdella lyönnillä; yleensä kuitenkin yks kunnon lyönti riittänyt.

En nyt ulkoa muista satavarmasti, mut eikös tässä ollut muoviniiteillä helmat kiinni, joistakin kohdista ehkä ruuveilla?
Jos ne on semmoset joissa keskellä pieni tappi, jossa ei ole huulta, niin lyö vaa läpi ja sit ruuvimeisselillä; tai ihan oikealla työkalulla (verhoilun irroitustyökalu, metallinen).

Sit uusilla muoviniiteillä kasaan.
Tai jos tapissa on huuli, niin sit eka kampeaa sen tapin ulos verhoilun irroitustyökalulla, tai sivuleikkureilla jos ei halua yrittää ehjänä irroittaa niitä muoviniittejä (yleensä ei lähde, koska hiekka ja haurastunut muovi).. ja sit se isompi osa niitistä pois.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 02.06.2021, 21:31:25
Joo sain hakattua renkaat irti autosta vänkärin puolelta, kun pitää tehdä vähän ruostekorjauksia, takahelman viimeset 20cm menee uusiksi ja sitten on vähän pintaruostetta auton etupäässäkin.

Irrotin downpipenkin, jotta saa lambdat helpommin pois, nosturia kun ei ole niin on vähän hankalampi noita pakoputkihommia tehdä. Tuossahan ei ollut minkäänsortin tiivistettä downpipen ja turbiinikotelon välissä, sitten ku lyön sen läjään niin pitääkö mun laittaa siihen tiiviste?

Täytyy huomenna hakea paikallisesta lambdahylsy, ei lähtenyt lenkkiavaimella johon oli sahattu ura johtoa varten, oli näet 12kulmainen avain, kun olisi pitänyt olla kuus kulmanen. Ja sitten pitää vaihtaa se etummainen lambda.

Olisikohan järkeä vaihtaa tuo tukkoinen vakiokatti uuteen kisakattiin, mulla kun on semmonen käyttämätön tallissa. Tekisi vaan lattaraudasta "jigin" että downpipen takaosa pysyy juuri oikeassa paikassa ja kulmassa, että käy vakio putki sitten sinne loppuun ihan bolt-onisti.

Kuulemma tommonen kolmesataatuhatta ajettu katti ei virtaa mitenkään mahottoman hyvin... ::)

Sitten pitää vielä tapella se kampiakselin asentoanturi pois sieltä ja vielä uusi paikoilleen. Taidan puhdistaa alueen hyvin vanhan anturin ollessa vielä paikoillaan jottei sitten tipu paskaa sisään siitä anturin reiästä kun ottaa sitä vanhaa irti. Varmaan täytynee huolella puhallella kompuralla ja käyttää bräkleeniä siinä kohden.

Pitää varulta vielä vaihtaa jakohihna ja rullat + vesipumppu, auto kuitenkin on seissyt yhdessä kohden viimeiset kaksi vuotta, niin se ei voi tehdä hyvää hihnoille. Mutta tämä on kyllä semmonen homma että mä laistan ja vien paikalliselle korjaamolle, tunnen miehen hyvin ja hän tekee nopeasti ja suht halvalla. Ei jaksa hommata erikoistyökaluja yhtä hihnan vaihtoa varten, eikä muutenkaan houkuta. 240:seen on lievästi helppo vaihtaa hihna verrattuna tähän v40:seen. ::)

Ai niin, jos vaihdan tuon kisakatin paikoilleen, niin sittenhän mä voin myydä originellit katit, niistä saa aika hyvin rahaa nykypäivänä.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: kupari s40 - 02.06.2021, 21:46:44
Omassa katti menee uusiksi kun irtona helisee sisuskalut.  Putken koko 2,5" dp ltä ja joustolta eteenpäin näköjään kapenee 2,25", sorvataan myöhemmin 2,5" katti siihen tilalle.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Juho_ - 02.06.2021, 22:04:47
Oliko tässä jo vvt pyörä? En sitä vuosimallirajaa muista, mut voisi olettaa että on.
Sen kunnon tarkastus lämpimästi suositeltavaa - on aika kallis jos joutuu uusimaan.
 Oireilee usein tyhjäkäynnillä kolisevana äänenä, mut pienemmän välyksen huomaa hihnaa vaihtaessa.

Ei vaadi erikoistyökaluja jakohihnan vaihto, ellei jako heitä tai joudu vvt pyörää vaihtamaan.
Jos jälkimmäiset sattuu kohdalle, niin bilteman työkalusarja on oikein pätevä siihen hommaan.

Normi hihnan vaihto huolto siis näihin Volvon tinakoneisiin on kohtuu helppo homma.
Hankalin vaihe on hyvällä tuurilla kampiakselin hihnapyörän mutterin irroitus jos on mallia kiinni, huonolla tuurilla vesipumpun tiivistepinnan putsaus - silloin kun vanha tiiviste on ihan oikeesti kiinni siinä ja repeää palanen pumppua irroittaessa.. saattaa lievästi ilmaistuna hiukkasen harmittaa siinä kohtaa kun ei lähdekkään tost noin vaan se tiiviste.
Joku seppä oli onnistunut helpoimmassa vaihtoehdossa, eli 960 ajoittamaan nokat ihan perseelleen.. ite piirretty omat merkit mitkä heittäny ihan mielettömästi tehtaan ajoituksista ja selitti oikein hienosti yli 50hp tehohävikin..  :facepalm:
Eli kaikki on näemmä mahdollista.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: kupari s40 - 02.06.2021, 22:07:33
Jos tuo on 160hv B4204T kuten oma -00 mallinen niin ei ole vvt pyörää.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 02.06.2021, 22:11:25
Joo, ei oo vvt:tä.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: J4nne_ - 03.06.2021, 16:02:17
Irrotin downpipenkin, jotta saa lambdat helpommin pois, nosturia kun ei ole niin on vähän hankalampi noita pakoputkihommia tehdä. Tuossahan ei ollut minkäänsortin tiivistettä downpipen ja turbiinikotelon välissä, sitten ku lyön sen läjään niin pitääkö mun laittaa siihen tiiviste?


Ei tarvitse mikäli on samanmoinen kuin viitoskoneissa se lähtö.

Näkeehän sen laippojen rakenteestakin jotta tarvitseeko se sitä.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: kupari s40 - 03.06.2021, 16:23:14
Omaan 2.0T kumpaankaan etu- eikä takalambdaan ei tarvinnut mitään kohtaa putkistosta irroitella. Liittimistä irti, johdot keri anturille ja kiersi pois, uusia laittaessa sama toisinpäin.

Katin joudun vaihtamaan  omaan vain koska vanha hajosi ja magnaflow siksi että on halpa ja kestävä. Ihan samoilla vakiokateilla penkitetty 230-250hv T4 vehkeissä niin ei se ihan heti matalapaineisissa 2.0T ahdista. Pelkällä takavaimennin hengittäväksi jo tulee apuja ja katti korvata putkella /virikatti noin yhternsä 10hv ehkä saa hyötyä ulosmitattua.

Jos sitä tehoa halpabujettina kaipaa etsit T4 ehjän käytetyn 14t ja vaikka T4 vakio tai mieto virisoftaus. Kustantaa ehkä vähän enemmän kuin joku 2.0T bsr virisofta ja pääsee ihan eri maailmaan kuin pikku 12t rääkkäämisellä.

Pakopesän halkeamat 12t ja 14t ahtimien heikoin kohta hukkiskellojen iän myötä tulevan löysyyden lisäksi.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 03.06.2021, 18:11:53
Joo, en mä taida jaksaa alkaa väkertään tuohon kisakattia ellei ole pakko elikäs päästöt ei mee läpi sen takia tai jos se vuotaa jostain.

Pakoputkistoksikin tulee vakioputki saksasta.

Pidetään se projektivolvo tästä erillään ja koitetaan vielä tälle kesälle saada tää katsastettua ja kunnolla kuntoon.

On sitten ihan mukavasti ajettava käyttöauto. tuo tuolla 10psi ahdoillakin on jo ihan suht ripeä auto, kun on niin kevyt.

Entisen putken sain tänään revittyä auton alta pois, kun joku kiva kaveri oli korjaillu sitä hitsaamalla ja ei varmaan ollu luokkia hitsattuna oli sen näköistä jälkeä... ::)

Pitää vielä mennä taiteilemaan paikka takahelmaan ja jos huomenna hitsailis paikoilleen sen.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 16.06.2021, 23:14:25
Sain vihdoin tilaamani lambda-anturin, joka oli juuri samanlainen kuin entinen, tilasin sen volvolta, nutta se on nkg/ntk merkkinen.

Tässä vertailukuva, josta kyllä näkee, että ovat samanlaisia...

(https://i.ibb.co/yPPM3tn/198085962-492205858747540-312784224369266685-n.jpg) (https://ibb.co/yPPM3tn)
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: kupari s40 - 17.06.2021, 19:24:43
Ntk/ngk on just se oikean merkkinen x40 orkkistuote.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 24.11.2021, 10:41:36
Volvo käy ja kukkuu hyvin, vikakoodeja ei ole ja ahdot on nyt jotain 0.7bar.

Olen miettinyt e85 muunnossarjan hankkimista ja 14t ahdinta.
Osaako ecu ottaa huomioon sitä jos vaihdan autoon isommat suuttimet, koska aion nostaa ahtoja jos laitan tuon flexfuel-sarjan.

Tavoitteena on semmoset 220hp, se varmaan onnistuu 14t ahtimella.

Koska autoon pitää vielä vaihtaa remmi, niin ajattelin vaihtaa samalla siihen vaparin nokat joilla saisi vähän alavääntöä vähennettyä ja yläkierrostehoa lisättyä.
Toisaalta nokat voisi hiotuttaakkin.

Onko tuossa vuosimallissa hydykansi vai onko mekaanisilla nostajilla?
Ja voiko tuohon edes nokkia hiotuttaa, eli onko ainoa vaihtoehto ne vaparin nokat.

Niissä kuitenkin ei ole kuin vähän enemmän nostoa (7,9mm ja 8,35mm) Aukioloajat oli muistaakseni niin että tuossa on vakiona noin 242 astetta kokonaisduraatio ja vaparin nokissa se oli jotain luokkaa 250, olenko oikeilla teillä.

Kovin jyrkkiä nokkia tuohonhan ei tuommoisella ahtimella kannata laittaa koska pakopaine vastustaa kierroksilla tehontuottoa.
Mutta jos saisi max tehon nostettua siitä vakion 5100rpm (12t:llä) tai 5500rpm (14t:llä), jonnekkin 6500rpm kohdille.

Olisiko järkeä?
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Keme - 24.11.2021, 11:14:26
Olisiko järkeä?
Ei.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: TomppaT4 - 24.11.2021, 14:02:17
Vaparin nokilla, 14T:llä ja softalla saat sen verran löylyä irti, että seuraava remontti on lohkon vaihto. Vaparin nokat riittää myös huomattavasti pidemmälle kuin nää pikku-mitsut tarjoaa.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 24.11.2021, 16:03:33
Eli kannattanee laittaa vaan se uusi 14t ja sitten softa???
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Maxxxed - 24.11.2021, 16:49:11
Vaihdat sinne koko t4 tekniikan edullisempaa ja kannattavempaa.
Otsikko: Vs: Jopasmiehen käyttöautoprojekti, Volvo v40 1999 2.0t.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.11.2021, 21:46:10
Tai sitten myy tuon pois ja ostaa suoraan X40 T4 mallin, ei nekään kalliita ole nykyään. Jos tuuria on niin voi löytää jo valmiiksi lastutetun edullisesti, jossa pitäisi olla 230hv muistaakseni.