Autoracing  KL-varaosat

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2273 Vastauksia
  • 685601 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1935 : 16.04.2019, 11:08:24 »
Lisäaineistus kannattaa huomioida öljyä valitessa, tavallinen öljy ei kestä etanolia. Ite käytin Valvoline SynPower 5W-40 öljyä ja tankissa lisäksi RedLinen lisäainetta suojaamaan pumppua/suuttimia ja ylempiä männänrenkaita, eikä mitään ongelmia sen reilun 1500L aikana mitä tuota ehti polttamaan.

Miten tämä ilmenee, että öljy ei kestä etanolia?

Kävin eilen paikalliselta Siniseltä kysymässä, mitä öljyä FlexFuel Volvoissa käytetään. Samaa öljyä kuin bensamoottoreissakin, mutta tiuhemmalla vaihtovälillä. Joten tältä pohjalta mennään ainakin seuraavaan öljynvaihtoon asti. Tänään siis menee uudet 0W30 Castrolit moottoriin. Öljynvaihtoväli minulla ~10tkm.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1936 : 16.04.2019, 16:16:47 »
Miten tämä ilmenee, että öljy ei kestä etanolia?

Kävin eilen paikalliselta Siniseltä kysymässä, mitä öljyä FlexFuel Volvoissa käytetään. Samaa öljyä kuin bensamoottoreissakin, mutta tiuhemmalla vaihtovälillä. Joten tältä pohjalta mennään ainakin seuraavaan öljynvaihtoon asti. Tänään siis menee uudet 0W30 Castrolit moottoriin. Öljynvaihtoväli minulla ~10tkm.
API SN on ainakin luokituksen mukaan paremmin happoa kestävää ja tiheän huoltovälin kanssa pitäisi olla ok.
https://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleLanding/2017/RA/C7RA00357A#!divAbstract siinä ihan mielenkiintoinen artikkeli miten e0 - e85 polttoaine vaikuttaa täyssynteettisen öljyn voitelukykyyn.

Lainaus käyttäjältä: Artikkelista poimittua:
Under selected operating conditions, the results show that the addition of a gasoline–bioethanol blend decreases the oil viscosity, whereas the acid number increases because bioethanol is more reactive compared to gasoline, which enhances oil degradation and oxidation. Fuel dilution reduces the lubricating efficiency and the wear protection of the engine oil. All fuel-diluted oil samples have higher friction and wear losses, compared to the fresh synthetic oil. E10 has slight effects on the friction and wear behaviors of the engine oil. Thus, it still has a high potential to be widely used as a transportation fuel for existing gasoline engines.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2019, 16:21:31 kirjoittanut Acke »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1937 : 18.04.2019, 15:30:05 »
Polttoainesuodattimen vaihto täytyy miettiä lähitulevaisuuteen.

Polttoainesuodatin haettu tänään kotimatkalla. Jos pikaliittimet lähtee irti niinkuin niiden kuuluu, niin helpolla pitäisi suodatin vaihtua.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1939 : 18.04.2019, 21:47:59 »
Menit sitten sanomaan  :D

Kyllä. :facepalm: :D

Öljyt kun kävin vaihdattamassa, niin varottelivat tästä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1940 : 18.04.2019, 23:21:51 »
PA-suodattimesta tosiaan kannattaa jatkoa ajatellen suojata ne liittimet, kunhan ensin saa vaihdettua.. Taisi olla muoviklipsut jopa, jotka kerää kaiken pskan?

Mulle paikallisessa suositeltiin 5W-30 Castrolit sisään aiemmin ja niillä mentiin tähän päivään, kunnes auto ja eFelxFuel boksi sen mukana tuli myytyä. Ainut huomio oli, että öljytaso laskeutui aina noin puoliväliin mittatikulla kohtuu nopeasti ja siinä se sitten pysyikin aika hyvin. Olisiko 0,5l pitänyt lisätä viimeisen 12tkm öljynvaihtovälin aikana. Mutta auto nyt myyty, eikä jatkokokemuksia tule sen tiimoilta. Seuraava kiikarissa.  ^-^
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1941 : 20.04.2019, 16:44:50 »
En ole kemisti, mutta etanoli on vahva liuotin ja se pilkkoo öljyä. Etanolia joutuu öljyn joukkoon poikkeuksellisen paljon verrattuna bensaan, koska sitä syötetään moottoriin suurempia määriä ja etenkin kylmäkännistyksen yhteydessä rikastus on huomattava. Liruksi menneet öljyt eivät voitele enää kunnolla ja tulee helposti laakerivaurio tai pahempaa. Öljyissä ei kannata säästää, etanoli SN-lisäaineistus on nykyään monissa öljyissä valmiiksi, hinnassa ei mitään eroa lisäaineistamattomaan.

Paremmin perehtyneet selittäköön, en tiedä tarpeeksi näistä asioista, mutta tykkään luottaa ohjeisiin ja suosituksiin, eikä ollut kyllä mitään ongelmia etanolin kanssa, pahuksen hyvä polttoaine  8)

Yli 10 000km kuulostaa minusta pitkältä vaihtoväliltä etanolilla, omassa vaihdoin öljyt 7500km välein jo bensallakin ja etanolilla se oli siten valmiiksi sopiva. Talvella ajoin 98:lla koska sillon on paljon kylmäkäynnistyksiä ja vähemmän pitkää ajoa. Kesällä taas puhtaalla etanolilla...tai no nyt ajan vaan 98:lla kun auto vaihtui.

Ps. Perjantai aamuyöstä Joutsan ABC e85 0.984e/L  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1942 : 28.04.2019, 13:48:02 »
En ole kemisti, mutta etanoli on vahva liuotin ja se pilkkoo öljyä. Etanolia joutuu öljyn joukkoon poikkeuksellisen paljon verrattuna bensaan, koska sitä syötetään moottoriin suurempia määriä ja etenkin kylmäkännistyksen yhteydessä rikastus on huomattava. Liruksi menneet öljyt eivät voitele enää kunnolla ja tulee helposti laakerivaurio tai pahempaa. Öljyissä ei kannata säästää, etanoli SN-lisäaineistus on nykyään monissa öljyissä valmiiksi, hinnassa ei mitään eroa lisäaineistamattomaan.

Paremmin perehtyneet selittäköön, en tiedä tarpeeksi näistä asioista, mutta tykkään luottaa ohjeisiin ja suosituksiin, eikä ollut kyllä mitään ongelmia etanolin kanssa, pahuksen hyvä polttoaine  8)

Yli 10 000km kuulostaa minusta pitkältä vaihtoväliltä etanolilla, omassa vaihdoin öljyt 7500km välein jo bensallakin ja etanolilla se oli siten valmiiksi sopiva. Talvella ajoin 98:lla koska sillon on paljon kylmäkäynnistyksiä ja vähemmän pitkää ajoa. Kesällä taas puhtaalla etanolilla...tai no nyt ajan vaan 98:lla kun auto vaihtui.

Ps. Perjantai aamuyöstä Joutsan ABC e85 0.984e/L  ;)

Se SN on luokitus, eikä suoranaisesti edes kaikissa öljyissä tarkoita mitenkään erityisesti paranneltua E85 kestävyyttä. Se vain tarkoittaa, että saanut sen luokituksen (mistä nyt menee muutenkin suurinosa suoraan läpi).

Jollain muulla merkinnällä tutkimalla tarkemmin selvisi E85 eroja niistäkin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Tofters

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1943 : 15.05.2019, 11:29:29 »
Moi!

Omistan -97 etuveto V70 ärrän, asensin siihen flexfuelin + isommat suuttimet (tais olla 560 cc), mutta kun on viinaa tankissa ja polkasee lapun lattiaan auto alkaa pätkimään ja menee vikatilaan.  :'( Onko ideoita miten lähteä vikaa korjaamaan?

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1944 : 15.05.2019, 13:25:44 »
Moi!

Omistan -97 etuveto V70 ärrän, asensin siihen flexfuelin + isommat suuttimet (tais olla 560 cc), mutta kun on viinaa tankissa ja polkasee lapun lattiaan auto alkaa pätkimään ja menee vikatilaan.  :'( Onko ideoita miten lähteä vikaa korjaamaan?

Millaiset ja miten vanhat tulpat sulla on kiinni siinä ja mitä vikakoodin luku antaa?
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1945 : 15.05.2019, 17:38:42 »
Moi!

Omistan -97 etuveto V70 ärrän, asensin siihen flexfuelin + isommat suuttimet (tais olla 560 cc), mutta kun on viinaa tankissa ja polkasee lapun lattiaan auto alkaa pätkimään ja menee vikatilaan.  :'( Onko ideoita miten lähteä vikaa korjaamaan?

Onhan moottorinohjaus softattu noille isommille suuttimille?
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Tofters

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1946 : 15.05.2019, 21:12:43 »
Onhan moottorinohjaus softattu noille isommille suuttimille?

Ei ole vielä. Ongelmia ajoneston kanssa ja vähän vaiheessa toi ohjelmointi osaaminen vielä.

Millaiset ja miten vanhat tulpat sulla on kiinni siinä ja mitä vikakoodin luku antaa?

Vaihdettu 5tkm/6kk sitten, vikakoodeja ei katsottu.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1947 : 15.05.2019, 21:54:25 »
Eli sulla on isommat suuttimet ja muunnossarja laittaa 30% lisää vielä siihen päälle niin sinne menee törkeesti liikaa polttoainetta.

Ensin pitää auto ohjelmoida isommille suuttimille bensalla ja sen jälkeen flexfuel kiinni ja etanolia tankkiin
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1948 : 18.06.2019, 19:51:39 »
Polttoainesuodatin vieläkin vaihtamatta. :facepalm: Kohta 4000km ajettu viinalla. Juhannuksen jälkeen vaihtuu suodatin. Tuli hieman suurempia murheita voimansiirron osalta.

Tänään laitoin STP:n Redlinen lisäainetta tankkiin ennen tankkaamista. Yllätyin, että se oli niin paksua ainetta. 400 litraan polttoainetta riittää yksi pullollinen, joten laitellaan sitä nyt kun tuli ostettua.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2019, 20:19:58 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1949 : 18.06.2019, 20:01:34 »
Polttoainesuodatin vieläkin vaihtamatta. :facepalm: Kohta 4000km ajettu viinalla. Juhannuksen jälkeen vaihtuu suodatin. Tuli hieman suurempia murheita voimansiirron osalta.

Tänään laitoin STP:n lisäainetta tankkiin ennen tankkaamista. Yllätyin, että se oli niin paksua ainetta. 400 litraan polttoainetta riittää yksi pullollinen, joten laitellaan sitä nyt kun tuli ostettua.
Ite oon laitellut sitä Redlinen litkua sillointällöin
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Kulkukoira  Proturbo