Menee hieman offtopiciksi, mutta menköön.
Itselläni tosiaan on kokemusta tuosta harmaakantisesta D5 vuoden 2007 s80 keulila ja samoten tästä uudemmasta vuoden 2011 D5.
Tuo vanha harmaakantinen lämpesi pitkällä matkalla 84c lämpötilaan ilman keulapahveja ~15c pakkasella. Keulapahvien kanssa moottorin lämpötila nousi pitkillä matkoilla aina 90c ainakin ainakin ~25c pakkasiin asti missä tuli tuolla autolla ajeltua.
Tää uudempi D5:nen ei meinaa keulapahveillakaan lämmetä yli 70c lämpötilaan, kun pakkasta on ~15c. Kun tuon termostaatin on asentanut, niin moottorin lämpötilan saa nousemaan tuonne 80c paikkeille, vaikka pakkasta olisi ~25c. Sisätilaankin puhaltuu huomattavasti lämpöisempää ilmaa, kun vertaa 70c ja 80c moottorin lämpötiloja.
Tuo uudempi ei edes pitkällä (300km) maantierupeamassa saanu lämpötiloja 90c, kun pakkasta oli -25c ja keula ummessa.
Päätermostaattikin on tähän vaidettu, eikä lämpökameralla kuvattuna näyttäisi vuotavan lämpöä syylärille. Toisin sanoen päätermarissa en usko olevan syypää, vain hieman hölmösti toteutettu jäähdytysjärjestelmä.