Ateho  Elekma

Volvo 242

  • 12 Vastauksia
  • 5240 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juuzå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Volvo 242
« : 12.12.2013, 20:08:48 »
Jos sitä nyt alkais kirjoittelemaan tänne kun projekti pikku hiljaa etenee.


Eli auto on Volvo 242 -82 B200E, moottori on joitakin vuosia sitten vaihdettu edellisen omistajan toimesta, ja ensi kesäksi olisi tarkoitus saada rakennettua uusi tekniikka ja ottaa hieman voimaakin irti, mutta ei siitä sen enempää kun suunnitelmat on niin auki vielä.





Ostin auton noin 1,5 vuotta sitten, ekan vuoden aikana autoon tuli asennettua soitin ja vedettyä uudet kaiutinkaapelit joka nurkkaan. Mutta kiinni oli vain kaksi 6x9 hattuhyllyn kaiutinta jotka tuli auton mukana.



Viimeisen puolen vuoden aikana olen alkanut suunnittelemaan auton tulevaisuutta, ja tekemään "pieniä" juttuja jo.

Ajettiin viikonlopuksi kaverin porukoille helsingistä ristiinaan, jotta saa tehdä rauhassa ja ilman keskeytyksiä.

Eli olin käynyt ostamassa KGB:n alumiinisen 57l turvatankin, joka oli tarkoitus asentaa konttiin koska vakio tankki tahtoi vuotaa.
Hitsailtimme kulmaraudasta näppärän näköiset jalat tankille, ja ne onnistuivat melko hyvin. Kontin pohjan joku joskus varmaan vaihtanut kun oli niin huonolla saumalla hitsattu kiinni ja todella kuhmurainen, jonka takia jalkoja ei saanut kauhean nätisti kiinni konttiin. Imupumpun luukkukin vedettiin umpeen, sekä tankkausputken reikä. Ja huomattiin kontissa aika paljon muitakin reikiä jotka vedettiin samaa vauhtia umpeen.
Siirtopumpun tilalle tuli laitettua Bilteman polttoainepumppu.

Samalla päätettiin leikata munapussit (varapyöräkotelot) pois, ja laittaa tasaiset pellit tilalle.







Etuoviin tilasin Rimen kaukokeskuslukitus sarjan, sekä yleismalliset sähköikkunoittenmoottorit, ja noin vuosi sitten olin jo ostanut Hertzin 3-tie sarjan joka odotti asentamista.

Keskuslukitus olikin todella helppo laittaa, koska ovissa oli valmiiksi solenoidin paikat ja uudet solenoidit istui suoraan niihin, tosin takakonttin luukkua sai hieman leikata ja porata uudet reiät että sai "nappiavauksen" solenoidin kiinni. sitten vaan ohjausyksikkö kojelaudan alle piiloon ja johtojen vetäminen.

Sitten alettiin asentamaan sähköikkunoita, mielestäni todella fiksu systeemi, moottorit meni näpsäkästi kiinni ja sitten vain johdot.

Ja sitten vielä kaiuttimet, niissä olikin enemmän hommaa kun piti miettiä mihin kohtaan kauttimet laitetaan että ovi mahtuu kiinni ynm. sitten kun löytyi sopivat kohdat niin vanerista leikkaamaan sopivan kokoisia jalustoja kaiuttimille, tuli ihan hyvät ja näitten jälkeen kaiuttimetkin meni nätisti kiinni, ja jopa näyttää ihan hyvältä. Pitäis vielä ovipahvit keksiä tuohon.



Ja onneksi olin vuosi sitten kaiutinjohtoja vedellessäni sen verran fiksu että vedin 6 paria kaiutinpiuhoja taakse, joten Audisonin vahvistimen asentaminen konttiin ei tuottanut ongelmia.
Pienen säätämisen jälkeen soi todella hyvin, mutta kaipaisi kyllä subia konttiin, kun ei tahdo noista kaiuttimista matalia ääniä irrota.


Pari viikkoa meni muissa hommissa ja sitten pikkuveljen 740 meni kannen tiiviste, taikka onhan tuo jo varmaan pitkään ollut hajalla mutta vasta nyt ne huomas että öljyt ja jäähärit sekottuu. Ei tosin pahasti koska öljyssä ei ollut vaahtoa, eikä jäähärikään ollut kuin hieman öljyistä. Kansiremppa onnistui ajallaan ja jopa ilman suurempia ongelmia.



Sitten taas 242 kimppuun.
Bitterpill sanoi että jos ostan tarvikkeet, niin hän myllyttää auton.  ;D
Eikun motonetin kautta tallille. Lähti sieltä mukaan muutakin kuin vaan vahaa, ostin autocaugen kierrosmittarin ja momon penkinpäälliset.
Myllytys oli mielestäni todella helppoa, istuin alas ja katsoin kun auto alkoi kiiltämään  :D
Noo asensin minä samalla kierrosmittaria, mittarikin löysi paikkansa vakio mittariston vasemmalta puolelta.
Penkin päällisten kanssa sai taistella, kun ei oikein noin isojen istuimien päälle mennyt, mutta kyllä sisustasta tuli paljon paremman näköinen.
Kuskin penkkillä oli varmaan joku joskus istunutkin, kun tuntui penkin rakenne läpi, joten laitoin muutamat vipperit päällisen alle, siksi aikaa kunnes saan oikein penkin hommattua.













Nyt hommasin 1031 perän joka pitäis vielä hiekkapuhaltaa ja vaihtaa uretaanipuslien kanssa alle. Mutta rahatilanteen (en usko että koskaan helpottaa) takia joutuu hiljalleen tekemään.
X-740
X-960
Ikuisuusprojekti 242
760

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242
« Vastaus #1 : 13.12.2013, 15:29:05 »
Ei vissiin mikään ammattilainen ainakaan ollu kyseessä.. Porakone nyt menee budjettiratkasuna OK, mutta kannattaako sitä konetta laskea just kiillotetulle ainakaan. Ite en laskisi muutenkaan.  ::)
Vedittekö hienommilla aineilla vielä? Näyttäis olevan jälkeä vielä aika reippaasti.

Mimmosta tekniikkaa sulla on tulossa?


Poissa BitterPill

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242
« Vastaus #2 : 13.12.2013, 16:08:14 »
Joo ei kyllä ollu ammattilainen asialla  :D :D  joku perus tahna motonetistä ja sieni honkkarista ja reilu tunnissa huitastiin auto läpi.  Ero siihen mitä oli ennen "myllytystä" on kyllä iso vaikka jälkiä ja laikkuja jäikin. Maalipinta oli niin törkeessä kunnossa että tässä vaan vähän yritettiin sitä elvyttää.  Saa tulla kyllä näyttämään miten homma tehdään oikeasti, ei varmasti pistetä vastaan !  :)

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242
« Vastaus #3 : 13.12.2013, 16:19:03 »
En itsekkään mikään ammattilainen ole. Einhellin joku halppis epäkesko ja motonetin flexipads laikkoja käytössä. Aineina toimii Fareclan tahnat, jotka eivät kovin hintavia ole. 

En minä tosiaan sillä, etteikö tuo paremmalta näyttäisi. Pisi vain silmään, kun konepellin kulmassa näky jälkiä.  ::)

Poissa BitterPill

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242
« Vastaus #4 : 13.12.2013, 16:20:18 »
Konepellin nurkat ja etureuna on maalattu uudelleen jollain paukulla edellisen omistajan toimesta.

Poissa juuzå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Volvo 242
« Vastaus #5 : 16.12.2013, 00:22:34 »
En itsekkään mikään ammattilainen ole. Einhellin joku halppis epäkesko ja motonetin flexipads laikkoja käytössä. Aineina toimii Fareclan tahnat, jotka eivät kovin hintavia ole. 

En minä tosiaan sillä, etteikö tuo paremmalta näyttäisi. Pisi vain silmään, kun konepellin kulmassa näky jälkiä.  ::)

Konepellin kulma vedetty niin väärän sävysellä sinisellä kuin voi vaan olla. Ja ei tuosta täydellistä saa kuin ylimaalauksella ;)
Tekniikasta en vielä kauheasti kehtaa huudella, koska suunnitelmat muuttuu kuitenkin. katsotaan sitten kun lumet sulaa että mikä siellä pellin alla raksuttaa.
X-740
X-960
Ikuisuusprojekti 242
760

Poissa juuzå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Volvo 242
« Vastaus #6 : 28.12.2013, 16:05:37 »
talveks tuli hankittua levitetyt pellit, eteen mahtu just ja just pyörimään kahdella biltsikan spacerilla ja kun veti jarruletkut nippusiteellä iskarin taakse.

Kumien paikoilleen räjäytystä.







Takapuskurin vierestä oikealta hiottiin ruosteet pois ja laitettiin värikoodilla motonetin kilinkolia, mutta eihän se ole alkuunkaan oikea sävy (viimeisestä kuvasta näkee selvästi). Vedettiin kuitenkin kattokaiteiden kiinnityksetkin sillä.
X-740
X-960
Ikuisuusprojekti 242
760

Poissa juuzå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Volvo 242
« Vastaus #7 : 30.12.2013, 13:11:12 »
Nyt tarttis joltai fiksummalta neuvoa!
Mulla tossa yks päivä vakio valojen katkaisia sanoi sopimuksensa irti menemällä palasiksi (pohja irtos), motonetistä oli sitten poistunu valikoimasta nää niin ei kun kiertämään purkaamoja, noin 7 kävin läpi kunnes löysin yhden. Myyjä sanoi että 20e:llä lähtee katkaisia niin päätin jättää kaupat tekemättä ja menin motonettiin hakemaan ihan normaalin katkaisian tilalle.
Sillä sitten hetken ajelin kunnes sekin lopetti toimintansa ja huomasin että katkaisia tappi liikkuu joka suuntaan ihan vapaasti, eli katkaisia suli sisältä.
Osaako kukaan sanoa että mimmosia voimia tuolla katkasialla pitäisi liikkua koska tuo ei kuulosta normaalilta?
Nyt sitten ajelen sillai että liittimestä tulee johdon pätkät jotka vain solmin yhteen. Mutta niissäkin alkaa jo muovit sulamaan.
Mistä kannattaa alkaa vian etsiminen/missä mahtaa olla vika?
X-740
X-960
Ikuisuusprojekti 242
760

Poissa juuzå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Volvo 242
« Vastaus #8 : 30.12.2013, 13:12:37 »
Sitten vielä pyyhkiätkin levis, eli toimii viiksestä mutta heti kun kääntää viiksen nollille niin pyyhkiät pysähtyy, vaikka keskelle ruutua taikka ylä-asentoon.
Eikö pyyhkiöitä joku rele ohjaa? Jos semmosen vaihdolla pelittäis taas kunnolla.
X-740
X-960
Ikuisuusprojekti 242
760

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242
« Vastaus #9 : 30.12.2013, 13:58:46 »
Sitten vielä pyyhkiätkin levis, eli toimii viiksestä mutta heti kun kääntää viiksen nollille niin pyyhkiät pysähtyy, vaikka keskelle ruutua taikka ylä-asentoon.
Eikö pyyhkiöitä joku rele ohjaa? Jos semmosen vaihdolla pelittäis taas kunnolla.

Kuskin jalkotilassa vasemmalla pellin alla pyyhkimienjaksorele. Noista vanhan mallin valokatkaisimista tuppaa tosiaan tuo pohja irrota. Ja suht monessa vastaan tullessa 240 ollut tuo katkaisimen liitin sulanut.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013, 14:01:27 kirjoittanut 240 »

Poissa juuzå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Volvo 242
« Vastaus #10 : 31.12.2013, 00:38:09 »
juuh, elikkä motonetistä pyyhkijän jaksorele 44,90€ joten joku vois uhrautua ja myydä mulle halavalla valojen katkaisian ja kyseisen releen.

Pukki toi hieman race-lookkia näytön eteen, vielä kun saisi autoonkin.

X-740
X-960
Ikuisuusprojekti 242
760

Poissa juuzå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Volvo 242
« Vastaus #11 : 16.01.2014, 23:42:43 »
Katkaisia ja rele tulikin hyvin nopeasti kyselyn jälkeen. Asennettua en ole vielä saanut kun auto seisoi muutaman päivän akun annettua periksi "kovien" pakkasien takia. Uusi akku hankittu ja asennettu.
Mutta sitten seuraavan ongelman pariin,
eli tehostettu ohjaus vuotaa, molemmista päistä  :-\  Onnistuuko tämmöiseltä perusjampalta tiivisteiden/stefojen vaihto, ja mistä ne kannattaa/saa hankittua? Ja kannattaako edes suunnitella tuon korjaamista vai vaan ostaa käytetettynä ja asentaa alle? Tuommoisia en ole ennen korjannut, taikka edes irroittanut, mutta uskon että jos joltakin pienen ohjeistuksen saan niin onnistun.

Ja sitten voisi tekniikastakin kai hieman puhua. On tullut kuolattua noita B230ft tekniikoita, ja tämmöinen nyt suunnitelmissa (vinkkejä tekniikan hankintaan vastaanotetaan!) Mistä vuosimallista eteenpäin on öljyruiskuilla? Kun ymmärtääkseni niissä vanhemmissa ei ole? Ja saa muutenkin avustaa että onko hyvä hankinta ensimmäiseksi projektiksi vai kannattaako suunnitella jotain muuta.
X-740
X-960
Ikuisuusprojekti 242
760

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242
« Vastaus #12 : 16.01.2014, 23:46:56 »
Katkaisia ja rele tulikin hyvin nopeasti kyselyn jälkeen. Asennettua en ole vielä saanut kun auto seisoi muutaman päivän akun annettua periksi "kovien" pakkasien takia. Uusi akku hankittu ja asennettu.
Mutta sitten seuraavan ongelman pariin,
eli tehostettu ohjaus vuotaa, molemmista päistä  :-\  Onnistuuko tämmöiseltä perusjampalta tiivisteiden/stefojen vaihto, ja mistä ne kannattaa/saa hankittua? Ja kannattaako edes suunnitella tuon korjaamista vai vaan ostaa käytetettynä ja asentaa alle? Tuommoisia en ole ennen korjannut, taikka edes irroittanut, mutta uskon että jos joltakin pienen ohjeistuksen saan niin onnistun.

Ja sitten voisi tekniikastakin kai hieman puhua. On tullut kuolattua noita B230ft tekniikoita, ja tämmöinen nyt suunnitelmissa (vinkkejä tekniikan hankintaan vastaanotetaan!) Mistä vuosimallista eteenpäin on öljyruiskuilla? Kun ymmärtääkseni niissä vanhemmissa ei ole? Ja saa muutenkin avustaa että onko hyvä hankinta ensimmäiseksi projektiksi vai kannattaako suunnitella jotain muuta.

ZF korjaussarjaa saa Motonetistä. Camin Sruvatista. 40e sarja. Vihreä kantisissa on kyllä ohjeet, mutta helpommalla ja pari kymppiä kun laittaa lisää, niin saa palstalta toimivan ohjausvaihteen.

 

Ateho  Elekma