RallyBaron  Samppasport

j0nskin Turbo 940 "Smurffi"

  • 33 Vastauksia
  • 13267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« : 22.03.2017, 15:20:11 »
Nojaa, tuli nyt sitten aloitettua pitkän harkinnan jälkeen tänne päiväkirjan / tarinan kertominen aiheesta olipa kerran rahareikä (eikö nämä autot aina ole) tuon oman ysin kanssa itselle muistoksi, mutta myös mahdollisille lukijoille. Kirjoitellaan siihen asti kun on kirjoitettavaa. Koitan pitää kirjaa osien hinnoista yms ja päivitellä niitä sitä myötä mitä autoon tulee hommattua, jos tulee, jotta nähdään KUINKA iso rahareikä tämä on loppuen lopuksi ollut.

Elikkäs tarkotuksena oli käydä Kiteeltä hakemassa punainen 16v 940 farkku, joka osoittautui sellaiseksi joka ei vastannut odotuksiani myyjän puhein.. Koeajon jälkeen tuli päätös, että jäi ottamatta, rek nro. CBF-XXX.

Tämän jälkeen kaverin (Alexir) kanssa hieman kirottiin, että prkl 300km~ ajettu turhan takia. Noh.. autoahan tässä lähettiin hakemaan niin eiköhän jotain löydy matkanvarrelta kotio päin.

Käytiin syömässä jossain ABC:llä siellä tienoin ja nettiauto lävähti puhelimistamme auki ja aloitimme tutkimisen sopivista vaihtoehdoista. Pienen pähkäilyn jälkeen päädyimme tuohon ysiin joka löytyy tänä päivänäkin pihasta. Olin kysellyt autosta nettiauton puolella aikaisemminkin ennen kuin lähdimme Kiteelle katsomaan sitä 16v 940, M47 laatikko turbo volvossa epäilytti silloin jo jonka takia ei kyseistä pirssiä lähetty heti hakemaan.

Soitto myyjälle joka olikin ilmeisesti sukulaisena häissä samalla hetkellä kun olisi autoa pitänyt mennä katsomaan. No ei siinä myyjä antoi osoitteen, että sinne vaan autoa silmäilemään parkkipaikalle. Menimme parkkipaikalle ja auto oli OK näköinen ympäri ämpäri, eli ei sanottavaa omaan mieleen. Tämän jälkeen myyjä tarjoutui myymään auton häiden aikana, ainoa vaan, että piti hänet käydä hakemassa hääpaikalta. No eikai siinä sitte, käytiin noukkimassa myyjä lähistöltä ja käytiin koeajoa yms suorittamassa ysin kanssa ja siinä sitte tuumailtiin yhdessä otetaanko vai ei. Eipä siinä muu auttanu kun kaivaa kättä taskuun ja rahat tiskiin, myyjä takaisin hääpelipaikoille ja ysillä huristelu kohti kotia alkoi. Talvirenkaat jäivät myyjälle, koska niitä ei kerennyt hakemaan, olivat kuulemma huonokuntoiset yms.

Pikainen Info paketti autosta tällä hetkellä ja total rahan kulu kaikista osista yms mitä hommattu:

Osat: 3 080,5€
Työt / Palvelut: 815€
Osat + Työt yhteensä: 3 895.5€

Auto vuosimallia 1995
Moottori B230FK
16T
Portattu pakosarja
3" Downpipe
012 3" "Ferrari" IMM
380cc suuttimet
Bensapuolen lastu

Tässä kutakuinkin ensimmäinen kuva autosta vuonna 2014 sen oston jälkeen Imatralla Imatran ABC pihassa? ja mittarissa komeili noin 438 000km~.



Päivitän tähän aina tämänhetkisen kuvan kokonaisuudessaan otetusta autosta eli nykyhetki


Kotipaikkakunnalle kun saavuttiin niin pitihän siinä sitten vähä pyöriä kaupungilla ja hups heijaa, M47 sanoi poks.

Siinä sitte vklp aikana äkkiä uusi laatikko etsintään ja eipä aikaakaan, kun löytyi "uusi" M47 kiinni laitettavaksi hintaan 100€~ pk-seudulta. Nokka kohti pk-seutua ja M47 konttiin.

Lähipäivinä toimitin auton foorumilla pyörivän nimimerkki TTracing:in pihaan. Autolla pystyi ajamaan vielä 4 vaihteella, mutta kunnon meteli ja pauke lähti... TTracing tarjoutui vaihtamaan laatikon olikohan 50€ seteliä vastaan jos en väärin muista, kiitos hänelle!
 
Tämän jälkeen auto toimi taas moitteettomasti oman aikansa.

Muutamia kuvia vuodelta 2014:





Ensimmäinen autoni ja nykyinen autoni vierekkäin :)







Auto sai myös tummennukset ikkunoihin jonkin ajan kuluttua, takaikkuna ei ole vielä tähän päiväänkään mennessä tummennettu vaikka vuodesta 2014 se on ollut jo suunnitelmissa... ::) Josko tänävuonna sitten...





Talvi tuli ja oli vanteiden ja renkaiden oston aika, sain kaverilta 960 "torttu" vanteet ja nastarenkaat 140€ hintaan. Spacerit ostettiin 50€? hintaan (en muista) jotta vanteet saatiin alle.



Siinä tuli sitten talvi 2014 ajettua tällä autolla.



Koitti kesä 2015:

Porissa Yyterissä tuli pyörähdettyä emännän kanssa, päivä ennen matkaan lähtöä YKK-anturi sanoi itsensä irti, joten se täytyi nopeasti hommata paikallisesta Motonetistä 40€.


Yyterissä

Koitti syyskuu ja M47 sanoi poks. "Uusi" M47 hommattiin hintaan 70€ ja tuttuni asensi sen 80€~ hintaan.

Talvi 2015 koitti vähän yllätellä vaikka talviauto olikin jo hommattu sitä varten.



Kaverukset parkissa


Koitti kevät 2016 ja tuli ostettua Janicol Racingilta Elringin yläpään tiivistesarja ja Contitech jakopää setti. 176€ maksoi.
Siniseltä kävin hakemassa alkuperäisen vesipumpun hintaan 140€.
Myös VRCF kilventaustoja tuli ostettua DaddyCoolilta 2kpl, kiitoksia hänelle hintaan 32€.


Sitten koitti taas hetki jolloin emännän luota olin pienellä kiireellä menossa katsomaan MM-finaalia jääkiekossa, kun Suomi kerrankin sinne oli päässyt. Kotikaupungissa pitsa kainaloon ja kotio päin, matkalla kotiin M47 sanoi poks. Pääsin taas ajelemaan 4:llä vaihteella kotiin auton parkkiin ja katsomaan jääkiekkoa.

Tässä vaiheessa tuumasin, että eiköhän nuo M47 ole nähty jo. Alkoi M46 metsästys joka löytyi kardaanin pätkän kera Hämeenlinnasta hintaan 130€~. Releen ylivaihteelle hommasin myöhemmin 10€. Paikallisessa nyrkkipajassa asentivat laatikon hintaan 128€ jonne selvisin juuri ja juuri ajamalla, sähköt jäivät kytkemättä laatikolle siinä vaiheessa, eli 4:llä vaihteella mentiin jonkin aikaa.

Tuli myös käytyä Ahvenistolla kesämiitissä, hauskaa oli vaikka radalle en liian kovien äänien takia päässytkään ja auton historiasta sain lisää tietoa. Eräs kaveri tuli siihen jutulle ja totesi, että "Tiiätkös mitä, mä oon ollu maalamassa tätä autoa." Vaihdettiin siinä sitten muutamat sanat ja hän ihmetteli, että on ihmeen hyvin maali pysynyt auton päällä huonoista maalauksen olosuhteista riippumatta. Kuuleman mukaan -25 asteen pakkasessa maalattu hallissa siten, että lämpötykillä halli 40 asteen lämpöiseksi ja nopeasti maalit niskaan. Auto maalattu siis vuosien 2010-2013 välillä tarkkaan en tiedä Rebel Blue 619 värikoodilla. Sama kaveri joka auton omisti maalauksen aikoihin asensi autoon myös keula swapin 960 Volvosta, myös takapuskuri, ovenkahvat, peilit ja takavalot vaihtuivat 960 Volvon osiin. Hän myös swappasi auton automaatista -> manuaaliksi.

Ahvenistolla


Siitä seuraavaksi näin internetin ihmeellisessä maailmassa kaukokäynnistyksellä päälle lähtevistä autoista videoita ja tuumasin, että tämmönenhän olisi pop.
Ebaysta lähti tilaukseen Avitalin hälytys ja kaukokäynnistys setti (Avital 5303L 2-Way LCD Remote Start Car Starter & Alarm Security System W/D2D), hintaa tuli tulleineen yms yhteensä 150€.~ Jälleen kerran tuttuni joka on töissä Autoalarmilla niin asensi setin minulle ja kytki M46 ylivaihteen sähköt ja samalla maalasi myös maskiin mustat plastidipit niin ei kromi paista silmään hintaan 200€. (Tekevät samanmoisia häly asennuksia 600€ ilman kaukokäynnistystä firmassa).
https://www.youtube.com/watch?v=2g6F6VJWXAQ Video kaukokäynnistyksestä

Kuvia kesältä 2016 Alexirin nappaamina
















Nyt alkaa lähentelemään nykyaikaa eli talvea 2016 ja alkaahan tässä jo kevät pukkaamaan vuotta 2017. Auton virittämisestä ei ollut mitään suunnitelmia aikaisemmin, Tonin bensapuolen lastu ja ahdot 1.3 kilossa oli autossa sitä ostettaessa, ja se on kelvannut vallan mainiosti, pyörä on typeryyksiä varten, jos sitä täytyy tehdä. Suunnitelmissa oli kuitenkin kansipahvin vaihto ja kannen plaanaus talven aikana ja mahdollinen turbo päivitys.

Siihen liittyen tuli pieni muutos syksyllä 2016, kun kaverini ja foorumilla nimimerkin omaava Alexir linkkasi myynti-ilmotuksen 16T turbosta, portatusta pakosarjasta ja 3" downpipestä minulle ja oli, että koskas haetaan. No eipä siinä sitte, pienen innostuksen myötä tuli haettua paketti Kotkasta hintaan 450€ kiitos Miro678 turbosetistä. Tiedossahan oli kuitenkin kansijumppaa, niin samallahan se ahdinkin päivittyy bolt-on mallisesti kiinni vaivatta.

Tämän jälkeen 2016 talven aikana ja nyt 2017 kevään aikana on hommattu 012 3" "Ferrari" Imm, kiitos nimimerkille Holsteeni hintaan 80€ (aidon 012 Imm ostan jos jollakin sellainen pyörii ilmoitusta vaan).
Ostin ensin myös 5kpl sinisiä 375cc S60 T5 suuttimia 80€, jotka Tonilta myöhemmän tiedustelun perusteella olivat liian pienet tulevaan tekniikan kokoonpanoon, joten tämä johti siihen, että ostin 4kpl vihreitä kiinan 440cc suuttimia ja bensapuolen lastun "SToni" (saksasta tilattu teettämällä aikanaan 16T turbolle, 012 3" Immulle ja 440cc suuttimille) nimimerkiltä Oski, kiitos hänelle yhteishintaan 130€. Myös nokan tulin ostaneeksi kun sekin irti oli projektin aikana, VX3 tuli tilalle 60€ hintaan, nimimerkki Exclusivelle kiitos siitä.

Tästä lähettiin jokunen aika sitten

Auton herättelyä talliin ajamiseksi






Palikoita yms osasta


Vakio turbo 13C


Tässä vaiheessa kirjottelua alkaa työpäivä lähenemään loppuaan, joten jatkelen huomenissa tämän postauksen muokkaamista ja jatkan lähi kuukausien tapahtumista. Kiitos ja kuittaus tässä vaiheessa.

*EDIT*
Poltteli topiikin alkupostauksen kirjottelu sen verta kotosalla, että pakko jatkaa.

16T etuveto Volvosta


Hopsan, kansi löysi tiensä pöydälle


Ja näin paljastui hieman koneen syövereitä, sylinterit yllättävän hyvässä kunnossa (pientä kulumaa / kynnystä tietenkin näin tällä hetkellä 465 000km ajetuksi turbo Volvoksi), eikä männätkään ole karstoittuneet päältä.


Kansi lähti huolellisen putsailun jälkeen paikalliseen metallipajaan (WD Steelworks) plaanattavaksi 70€ hintaan. Keskellä oli monttu, joten 0.20mm höylättiin kannesta veke.

Kansi kotona taas


Hattu hujahti takaisin paikoilleen ja lohkolle näytettiin bräkleen + tiskiharja komboa, samalla imusarja laitettiin kanteen kiinni


Sen jälkeen vedettiin apulaitehihnat kylmästi poikki puukolla ja laitettiin uutta tilalle samalla kun jakohihna vaihdettiin. Ilman ongelmia ei säästytty senkään kanssa, kampiakselin pultti istui todella lujasti kiinni, joka avattiin loppuen lopuksi ottamalla bensapumpun sulake irti ja starttia pyöräyttämällä, kampiakselin hihnaratasta / lautasta pois kammetessa otti tuo alempi hihnapyörä osumaa itseensä, kuvassa näkyy myös turbon öljynpaluun lohkoon menevä stefa, sekin repesi "uuta" turbopakettia asennettaessa. Stefa korvattiin 2:lla sopivan kokoisella O-renkaalla.


Koska uutta hihnapyörää ei ollut heti saatavilla meni pakosarja turbon kera paikoilleen ja downpipeä sovitettu myös


Alexir kävi hakemassa lähistöltä "uuden" hihnapyörän, kulut maksettiin puoliksi (hänellä lipsahti tuo hihnapyörä rikki, tarjouduin maksamaan puolet, koska on kuitenkin ollut sen verran merkittävä tekijä tässä kansijumpassa josta kuuluu iso kiitos hänelle, kun kovasti lupaili, että olisi voinut koko osan maksaa). Hihnapyörällä oli hintaa 30€


Hihnapyörä löysi tiensä paikalleen ja näin saatiin jakopää ja apulaitehihnat kasattua, pientä ongelmaa oli löytää kampiakselin hihnapyörälle / lautaselle oikeeta paikkaa, kun se kohdistus tappi on katkennut aikasempien omistajien toimesta. Ahtoputket kiinni, jäähdytinnesteletkut kiinni, nokka kiinni, venttiilikoppa kiinni, lambda kiinni downpipeen, uudet suuttimet ja suutintukki kiinni, etuvastuksen piuhat poikki ja yhteen, jäähdytinnesteet sisään, vanha Imm holleille, bensapumpun sulake kiinni ja virrat päälle tarkistaaksemme vuotaako suuttimet ja onko kaikki OK.

Suuttimista 2 takimmaista päästi bensaa läpi konehuoneen puolelle joihin sitten vaihdettiin paremmat O-renkaat niin vuoto loppui.
Tämän jälkeen kaikki oli valmiina, rukoiltiin allahia ja kummarrettiin kohti mekkaa ja väännettiin virta avaimesta, auto hörähti kuin hörähtikin tulille hetkeksi jonka jälkeen sammui. Noh, ei muutaku uusiks käyntiin ja alkoi savuttaa todella paljon turbon kohilta öljyvuodon ja jäähdytysnestevuodon takia, ei muutaku auto pois käynnistä ja tutkimaan. Uudet kuparipirkat oli laitettu turbon ja jäähdytinnesteen tulojen banjopulttien ympärille, mutta nämä olivat ilmeisesti liian isot / holot, homma korjaantu sillä, että otettiin vanhat kupariprikat toiselle puolelle banjopulttia ja uusi toiselle puolelle. Tällä saatiin vuodot kuriin ja uutta yritystä starttauksen suhteen.

Auto saatiin käyntiin ja vuotoja ei ollut muuta kuin öljyn täyttökorkki vuotaa reilusti >:( täytyy leikata paksu tiiviste korkille niin ei siitäkään sotke konetta enempää enään.
Kun auto oli todettu käyntiin lähteväksi laitettiin uusi lastu kiinni.

Ohjainboksi jossa kiinni Tonin lastu (sijainti apparin jalkatilassa hanskalokeron alapuollella "seinämässä")


Ilmeisesti 2 vuotta ennen auton minulle tuloa oli lastu asennettu


Tältä näytti paikalle menevä lastu


Auto käy nyt hyvin kierroksilla, mutta tyhjäkäynti on vielä vähän jännä. Mahdollisia ahtovuotoja ja / bensan / sytkäpuolen "vikoja" tutkitaan.

Nyt aletaankin jo tässä vaiheessa elää nykyhetkeä auton suhteen, joten tähän postaukseen päivittelen hintoja vielä kohilleen ja sellaisen nopean infopaketin niille ketkä eivät jaksa turhia jorinoita kuunnella. Konehuoneesta nappaan nykyaikaisen kuvan tänään tai huomenna.

Konehuone kuva tällä hetkellä


Tällä hetkellä suunnitteilla olevia osia / tulevia osia / ehostuksia:
3" putkisto katille paikka tehtynä, että saa vaihdettua leimalle katin kiinni helposti
JR11 Silver Machined värillä olevat vanteet kesäksi eteen 8,5" leveät 18" ET 35 jolle 215/40/18 renkaat ja taakse 9,5" leveät 18" ET 30 jolle 225/40/18 renkaat. Jos mahtuu pyörimään ilman lättyjä niin antaa mennä, jos ei, niin laitetaan ne lätyt sitten.
Spoileri
Takaikkunan päälle "lippa" [X]
Helmoihin add-onit ruosteiden hävityksen jälkeen, ettei jää muhimaan alle / yleiskuntoisesti ruosteiden osalta auto paremmaksi
Takaikkunan tummennus
Ruostereikä apparin oven alapuolelle helmaan viime leiman leimasedän käsittelyn jäljiltä [X]
Äänenvaimennin
Tupakkamuovi kuskin oveen [X]
Innovate MTX-L laajakaista seosmittari [X]
Puolinahka tai täysnahka sisusta
Sähkölasit
Isompi välijäähdytin

Ostettujen osien hintoja mitä muistissa:
016 Imm 100€
385cc suuttimet 5 kpl 80€
Ilmansuodatin 12€
Ykk-anturi 40€
Virranjakajan kansi + pyörijä 47€
Tulpat Bosch Super4 WR78 26€
Vesipumppu alkuperäinen siniseltä 140€
Turbo + pakosarja + 3" downpipe 450€
Lastu 55€
440cc suuttimet 75€
M47 100€
M47 70€
M46 130€
M46 rele 10€
012 "Ferrari" Imm 80€
Hihnapyörä 30€
Avital kauko käynnistys / hälytin järjestelmä 150€
Pehmustettu kyynärnoja mukitelineellä 50€ + vanha vaihdossa
Kynä / kolikkoteline kojelaudalle 45€
Spacerit 50€
"Torttu" vanteet 140€
Vx3 60€
Sisävalojen ovikytkimet hälytykselle 25€
Kontin "ovikytkin" siniseltä 22€
Elring yläpää tiivistesarja ja Contitech jakopää sarja 176€
Öljynsuodatin alkuperäinen 10€
Termari 10€
Akku Sznajder-SilverPremium 80Ah/760A 110€
VRCF kilventaustat 2kpl 32€
Jäähdytin 124€
Toinen OEM vesipumppu Volvolta (takuuseen)
Pakoputkitarvikkeet 68€
Katsastus 77€
Ylävesiletku motonet tarvike 20€
Oikea etujarrusatula Girling 89€
Innovate 3844 MTX-L Wideband O2 AFR UEGO gauge kit 172€
Työt / Palvelu hintoihin päivitelty katsastuksen jälkitarkistus (20€) ja ilmastointihuolto (40€) vuodelta 2017 sekä käsinpesu (20€) 2018 alkuvuodesta.
Uusi rekisterikilpi taakse 6,50€
NF Parts (Nordic Forums) käsijarrukengät, Brembo takajarrulevyt sekä palat (75€)
« Viimeksi muokattu: 19.03.2018, 09:49:03 kirjoittanut j0nski »
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #1 : 22.03.2017, 16:07:36 »
huomiota herättävä väri helppo myös löytää kaupan parkki paikalta  ELK
kiitoos ja anteeks.

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #2 : 22.03.2017, 19:57:14 »
Joo ei huku heti ensimmäisenä sinne :D
« Viimeksi muokattu: 22.03.2017, 20:01:09 kirjoittanut j0nski »
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #3 : 22.03.2017, 20:14:05 »
Hoplaa tääki löytäny tänne, tulipaha eka postaus 2015 jälkeen myöskin tässä samalla.
Pitääpi sigi päivitellä autojen osalta  :D
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #4 : 23.03.2017, 00:58:45 »
Noniiin, tänään asiassa huono / pätkivä tyhjäkäynti päästy etiäpäin.

Ensimmäinen testilenkki uudella kokoonpanolla myös ajettu kadun päästä päähän. Vislaa niin maan perk*leesti pelkällä downpipellä kun ajelee ::)

Tyhjäkäyntimoottori varmaankin kaipaa puhdistusta tai uutta moottoria, liittimen kun nappasi irti, että auto käy pelkällä kartalla niin toimii paljon paremmin, täytyy varmaankin sitä huomenna siis katsella.

Jakopää katsottiin vielä kerran ja virranjakajaakin tutkittiin, by-passin kalvo katsottiin onko ehjä, oli. Oireet olivat siis korkeampi alipaine tyhjäkäynnillä mittarin perusteella ja tuntu, että turbo olisi hieman sakannut / vislasi oudosti kun ajoi pinta kaasulla. Auto myös sammui jos ajoi X matkan ja päästi kaasun, että kävisi tyhjäkäyntiä, lähti kuitenkin kuin ajatus käyntiin uudestaan.

Kun liitin oli irti auto ei sammunut kertaakaan ja tuntui toimivan paremmin. Siitä siis seuraavaksi ;)
« Viimeksi muokattu: 23.03.2017, 15:10:22 kirjoittanut j0nski »
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #5 : 23.03.2017, 09:33:47 »
Taas on tutkittu ja ihmetelty lisää.

Kaasuläppä ja tyhjäkäyntimoottori putsattu, ei vaikutusta.
EGR koitettu tulpata, ei oikeestaan vaikutusta.
Ahtovuotoja / imuvuotoja bräkkiksellä tutkittu, ei vuotoja.

Toiset suuttimet nuo 385cc siniset T5 suuttimet koitettu paikoilleen auto kävi heti paremmin ei tosin voinut kokeilla pitkään koska paritalo ja talli kämpppien välissä niin naapurirauhan vaalimista näin iltasella. Voikohan olla, että nuo kiinan vihreät 440cc suuttimet olisi sitten sutta ja sekundaa? Ohmit molemmista suuttimista mitattiin ja 12.0 pienimmillään ja 12.2 enimmillään eli ohmit kohillaan, teoriassa täytyisi toimia? :idiot2:

Myös 3" 012 kiina Imm löysi paikkansa, auto tuntui käyvän hieman paremmin tällä immulla kuin vakio alkuperäisellä 016.

Ainoa mitä rempan aikana vaihettiin niin tulpat vaihtuivat nelikärkisiin boschilaisiin, voikohan näillä olla vaikutusta, että ei toimisi kunnolla...

Kokellaan sunnuntaina tai maanantaina viimeistään vanhoilla tulpilla ja katsotaan mitä sanoo, täytyy myös ennen sitä käyttää tyhjäkäynnillä autoa hieman pidempään ja katsoa alkaako humputtaa kierroksia.

Alexirille ISO kiitos isomman välijäähdyn lahjoittamisesta! ::)

Näillä jatketaan
« Viimeksi muokattu: 27.03.2017, 07:34:01 kirjoittanut j0nski »
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #6 : 27.03.2017, 07:38:46 »
Eilen kokeiltu käyttää autoa noilla sinisllä T5 385cc suuttimilla ja uusilla tulpilla, käy todella hyvin verrattuna aikaisempaan. Välillä vähän rötäsee kun tyhjäkäynniltä antaa nopeasti kierroksia.

Kokeillaan tänään vielä vanhoilla tulpilla ja 440cc suuttimilla, jos tyhjäkäynti alkaa taas ailahtelemaan niin vika varmaankin suuttimissa? :idiot2:

Ainiin, öljyntäyttökorkki sai kumimatosta leikatun tiivisteen, ei vuoda enään ;)

Sen sijaan syylärin lähtö meinaa tiputella jäähäriä... täytyy tutkiskella mikä sen aiheuttaa.
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #7 : 28.03.2017, 07:23:17 »
Autolla ensimmäisen kerran saavuttu töihin tänä vuonna ja mittarissa pihasta lähdettäessä komeili lukemat 465 518km :)

Pelkällä downpipellä hieman äänekästä ajella...

Ilmeisesti nuo kiinalaiset 440cc suuttimet ovat vain p*skaa, 385cc suuttimilla mennään nyt sen aikaa, että saa kunnon 440cc tilalle. Ei auttanu vanhojen tulppien vaihto, suuttimiakin vekslattu edestakasin vaan ei käy kunnolla noilla 440cc:llä.

VRCF kilventaustakin löysi tiensä etupuskuriin.

Syyläri alkanut vuotaa talven aikana? :idiot2:
Hiukan ärsyttävästi pieni savu pölisee pellin alta kun paikoillaan, täytyy ostaa uusi pikimmiten. Vuotaa ilmeisesti yläpään lähdön kohilta.

Töihin lähdössä aamulla
« Viimeksi muokattu: 28.03.2017, 10:19:19 kirjoittanut j0nski »
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #8 : 24.04.2017, 08:19:22 »
Todella kumma tilanne.

Autolla ajettu max 50km ja vesipumppu on jo väljä, kolistelee ärsyttävästi satunnaisesti :idiot2:

Uskomatonta, että alkuperäinen vesipumppu siniseltä olisi rikki jo... Ilmeisesti niitä maanantain malleja löytyy mistä tahansa ostitkaan osia. :(

Myös uutta syyläriä auto kaipailee kun vuotaa jostain, savu nousee, ei pahemmin kadota nesteitä tosin joten vuoto on pieni, mutta savu on ärsyttävä.

Ylivaihteen solenoidistakin petti johto ja se alkoi roikkumaan auton parkissa ollessa :D Täytyy kysellä siniseltä samalla kun valittelee vesipumpusta josko heiltä löytyisi uutta solenoidia kun tuo vanha alkaa muutenkin olemaan tiensä päässä... Todella laiskasti työntää tappia kun syöttää suoraan virtaa solenoidille. E-baysta ei tunnu löytyvän M46 solenoidia...
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #9 : 26.04.2017, 09:42:41 »
Autosalpa Lahdelle peukkua, heiltä löytyi uusi vesipumppu hyllystä ja saan sen vanhan uuden vesipumpun tilalle kun ei ollut mennyt yli 12kk ostopäivästä (5.8.2016) ja kilometrejäkään ei tosiaan hirveesti ollut kertynyt tuolle pumpulle mikä nyt kiinni. :)

Harmillista, mutta totta. M46 laatikon ylivaihteen solenoidilla on hintaa 300€ marmoritiskillä. Jää se ainakin ostamatta kun hieman tyyris omaan makuun vaikka uusi on aina uusi. Saa tarjota jos jollain on tuota solenoidia! ;)

Eilen motonetistä haettu pakoputkitarvikkeita 65€:lla ::) Myös jäähdyttimen tilailin samalla käynnillä.

Leimalle vesipumpun vaihto, syylärin vaihto, ylivaihde parsia kasaan, pakkivalot toimimaan, vakioputken askartelu katilla leimalle.
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #10 : 30.04.2017, 23:14:01 »
Viestiä pukkasi pari päivää sitten, että syyläri olisi Motonetissä.

Vesipumppu ja syyläri otettu autosta irti.



Laittelin Autosalpa Lahdelle viestiä, että saisiko lähetettyä Kotkan Autosalpaan vesipumppua tiistaiksi, kun veljellä menossa auto takaisinkutsuun ja samalla ensihuoltoon niin voisi samalla kiikuttaa tuon minun "uuden" vesipumpun sinne ja napata uuden vesipumpun mukaansa sitten.

Täytyy syyläri käyä ensi viikolla hakemassa Motonetistä ja jos saisi palikat samoihin aikoihin kiinni takaisin niin saisi auton taas teoriassa ajoon. Ylivaihteen solenoidi täytyy varmaankin parsia takaisin kasaan.

Sitten jäisi vielä muutamat jutut leimalle.
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #11 : 06.05.2017, 19:49:17 »
Vesipumppu ja syyläri (124€) saatu paikoilteen pienen kikkailun jälkeen kun oli automaatin syyläri aikasemmin.



Olivat kuulemma Autosalvalla ihmetelleet miten vesipumpulla oli ajettu vasta niin vähän (71km) ennen kuin tullut väljäksi.

Vielä täytyisi ylävesiletkua muokata / hommata uusi, kun tuo on sille automaatin syylärille sopiva joka on huomattavasti leveämpi kuin tuo ruipelo manuaaleille tarkoitettu. Syylärin kiinnityskin toiselta puolelta on vähän mitä on kun ei pure enään tuo kiinnike.

Tässä auton nykykunto:



Leimalle täytyy hakea ajoaikaa torstaina, kun helman hitsaukseen sain ajan vasta perjantaiksi ja leima menee kylmäksi torstaina 11.5. (tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja lompakko kun ei aikasemmin viitsinyt hoitaa
 :idiot2:)

Putki täytyisi vielä saada parsittua kasaan ja pakkivalot ja tööttiä mahdollisesti katsoa. Tänä vuonna tulee varmaankin sanomista taas oikean etujarrun laahauksesta, uuden satulan voisi sinnekkin ostella.
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #12 : 11.05.2017, 21:50:35 »
Nojaa,

Eilen saatu uusi vesipumppu ja ylävesiletku kiinni jonka jälkeen parin kaverin kanssa käytiin toisen työpaikalla viimeistelemässä autoa leimalle vaan ilman takaiskuja EI säästytty :'(

Vesipumpun kiinnityksen jälkeen auto pihalla


Alexirin työpaikalla




Lopputulos eiliseltä:

Putki saatu parsittua kasaan (vuotaa vielä, päästöt kärsivät sentakia leimalla) samalla huomattiin, että putken akeslinyliltys on molemmilta puolilta _halki_ kuin olisi rälläkällä vedetty :idiot2: Ei ollut uuttakaan niin ei saanut leimalle laitettua putkea kunnolla josta sanomista sitten tulikin

Putkisto kasassa


Putken jumppaa aloitellessa vesipumppu kusi nesteet allensa... Josta johtuen koko ilta menikin siinä sitten vesipumpun tiiviiksi saamisen kanssa, parikytä kertaa taisi käydä pumppu irti kun ei meinannut saada tiiviiksi millään.... :-\

Myös pientä öljyvuotoa havaittiin samalla, täytyy aloittaa tarkistelu perusjutuista öljynsuodatin yms.

Etuikkunoiden tummennukset poistettiin ja parkit vaihdettiin vähemmän kirkkaisiin.

Tööttiä ja peruutusvaloa ei keretty sähköttämään.

Tänään käyty leimalla (77€) ja suurin osa vioista olikin jo osittain tiedossa, perjaatteessa ajoajan hakukeikka oli niin ei ole niin kiire sitten taas laitella.



Muut kaikki viat olivatkin tiedossa paitsi etuvalon suuntaus huono ja tuo bensatankin toinen metallipanta tuli hieman yllätyksenä, sen tiesin, että sitä ei ole kun viime kesänä sen pois repäisin kun ruostu irti toisesta päästä, mutta leimalla ei siitä tullut silloin sanomista. Sama etujarru laahasi viimeksikin, harkinnassa kokonaan uuden satulan osto niin ei tarvitse joka vuosi kikkailla. Päästöt putken vuotamisen takia viturallaan.

Siinä se auto sitten kökötti lumisateessa työpäivän päätyttyä pihassa, kunnes vein sen paikalliselle TMI ukolle helman hitsaukseen. Zekkaa myös saako tehtyä korviketta sille toiselle tankin kiinnikkeen metallipannalle.


Palaillaan taas astialle kun on jotain kerrottavaa :)

Mittarilukema tällä hetkellä: 465 656km
« Viimeksi muokattu: 11.05.2017, 21:52:31 kirjoittanut j0nski »
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa j0nski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #13 : 17.05.2017, 08:59:43 »
Taas on tutkittu ja hutkittu lisää.

Auto kävi TMI ukolla parantelemassa haavojaan, 70cm laitettiin uutta helmaa apukuskin puolelle, eipähän tarvi heti uudestaan paikkailla. Hän muokkasi myös vanhan Golffin bensatankin pannasta myös tuon bensatankin toisen kiinnikepannan 70€ koko keikka.

Myös öljyvuotoa on tutkittu ja osoittautui turbon öljynpaluusta lohkoon, stefa joka sinne kuuluisi meni rikki silloin kun turboa aseteltiin paikalleen ja silloin korvattiin tupla o-renkailla. Ei ilmeisesti pitänyt o-renkaat enään, kun öljyä alkoi tulemaan norona kierroksilla. Tiivisteainetta (en muista nyt tuubin nimeä) laitettiin eilen sinne lohkon holleille ja ei ilmennyt vuotoa ainakaan vielä sen jälkeen, eli toistaiseksi tiivis. Uusi stefahan olisi paras ratkaisu, mutta ei taida saada ilmeisesti enään mistään.. :-\

Oikean valon suuntaus tuli myös suoritettua eilen.

Motonetistä tuli ostettua uusi akselinylitys ja pari muuta putken tiivistämiseen hyödyllistä kikkaretta. Akselinylitys saa jäädä taas seuraavaan kertaan kun autoa laitellan pikkuhiljaa.

Vaihdettiin myös Alexirin kanssa mankkoja joten nyt on Bluetoothilla toimiva mankka autossa kiinni, olen tykännyt paljon tähän mennessä sen helppoudesta! 8)

Öljyjäkään ei tarvitse nyt heti vaihdella kun vuoti sen verran paljon tuo öljynpaluu, että sai olla kokoajan lisäilemässä litratolkulla. :D (pihakin on sen näköinen :-[)

Motonetin ostokset olivat noin 70€ (4L öljyä Mobil Super 3000 5w40, öljynsuodatin joka tarpeeton tällähetkellä kun uusi laitettiin paikoilleen turbon vaihdon yhteydessä, putkitarvikkeet ja 2½" akselinylitys)

Auton kilometrit tällä hetkellä: 465 886km
Volvo 940 2.3 Turbo 16T, vx3, isommat suuttimet, 012 imm, 960 keula + perä, 1995
Volvo 740 2.3 531, vx3, kevennetty vauhtipyörä, kemppilukko, 1992

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: j0nskin Turbo 940 "Smurffi"
« Vastaus #14 : 17.05.2017, 14:29:33 »
Myös öljyvuotoa on tutkittu ja osoittautui turbon öljynpaluusta lohkoon, stefa joka sinne kuuluisi meni rikki silloin kun turboa aseteltiin paikalleen ja silloin korvattiin tupla o-renkailla. Ei ilmeisesti pitänyt o-renkaat enään, kun öljyä alkoi tulemaan norona kierroksilla. Tiivisteainetta (en muista nyt tuubin nimeä) laitettiin eilen sinne lohkon holleille ja ei ilmennyt vuotoa ainakaan vielä sen jälkeen, eli toistaiseksi tiivis. Uusi stefahan olisi paras ratkaisu, mutta ei taida saada ilmeisesti enään mistään.. :-\
Oletko kysynyt siniseltä. Ainakin mitä maksaa siniseltä hinnasto topicissa lukee, että 1306264     Turbon öljynpaluun tiivisterengas   (alapäähän/lohkoon) 7-10€ B230FT/FK.  Eikä ole yliviivattu.

 

Futurez  Kulkukoira