Noniin, nyt on vaihdettu uusi kaasuläpän asentotunnistin, EPS-merkkinen Motonetista. Säädin sen niin kuin täällä on neuvottu eli naksahtaa kun kaasuläpän akseli ihan vähän liikahtaa. Samoin irroitin tyhjäkäyntisäätimen ja pyyhin puhtaaksi ja käytin ilmamassa mittarin puhdistussprayta puhdistukseen. Paineilmalla kuivasin ja suhautin autoteknikkokaverin neuvosta vähän silikonisprayta voiteluksi.
Luin toisaalta että suutinrelen maadoitus on jossain oikean etuvaloumpion takana. Pitää huomenna etsiä se ja tarkastaa. Onkohan jossain muualla jotain polttoainelaitteiden maadoituksia?
Parkkipolttimoiden "vieressä" taitaa molemmin puolin olla maapisteet. Ne kannattaa molemmat tarkistaa.
Ovat semmoisia abikoliitin "rimoja". Käyttää abikot irti, pyyhkäisee hiomapaperilla ja sen riman kiinnityspultin käyttää pari kertaa löysällä ja vääntää takaisin kiinni.
Samalla toki kannattaa silmäillä moottorin maapisteet. Itellä laturin maa (laturin perästä imusarjaan) oli todella heikossa kunnossa. Näkyvin oire oli latausjännitteen heittely ja herätteen "hidas herääminen" (=laturi ei heti lähtenyt lataamaan), mutta polttoainepuolta säätäessä huomattiin omituista käytöstä myös ECU:n kanssa, joka loppui kyseisen laturin maan korjaamisella.
Maaviat ovat semmoisia, että niistä ei oikein tolkkua ota. Ne saattavat tehdä "mitä vaan".
Oletko imuvuotoja etsinyt? Eli imusarjan liitoksiin kannen ja kaasuläpän välillä suihkii brake cleaneria tms. palavaa nestettä (ole varovainen, ettei pala koko auto) ja jos käynti muuttuu ---> imuvuoto. Omassa oli imusarjan sekä kaasuläpän tiiviste (molemmat, eli kannen ja imusarjan välillä, sekä imusarjan ja kaasuläpän välillä) aikanaan aivan morjens.
Toinen "yleinen" alipainevuotopaikka on EVAP-pöntön (polttoainehuurujen keräys ja suodatus järjestelmä) alipaineletkut. EVAP-pönttö löytyy kuljettajan puolelta ajovalon alta ja sinne menee kaksi alipaineletkua suoraan kaasuläpän päältä. Vanhuuttaan kun letkut kovettuvat, voivat irrota herkästikkin kun irroittaa vaikkapa ilmansuodattimen (turboissa ei, koska suodatin on toisella puolella). Minulta joskus irtosi toinen niistä letkuista ja oireet olivat samanlaiset kuin sinulla, että tietyissä tilanteissa meinasi sammua ja konehuoneesta kuului ihan pienellä pintakaasulla vihellys.
Lämpötila-anturi vikaantuessaan voi aiheuttaa sen, että lämmin kone saattaa sammahtaa tai puolilämmin moottori ei lähde käymään kuin pitkän sahaamisen seurauksena. Tällöin yleensä kulutus on rajua ja pakokaasu haisee bensalle. ECU:n lämpöanturi löytyy imusarjan alta noin sylinterin 3 kohdalta. Mikäli sen haluaa tarkistaa, niin mittaa suoraan ECU:lta (hantin jalkatila) ja sytkäboksilta (rattiakselin vieressä kuskin jalkatilassa) anturin vastusarvot, niin voi samalla sulkea johtosarjavian pois. Tosin, jos ei halua/jaksa purkaa ja könytä pää alaspäin jalkotiloissa, niin anturin perästä mittaamalla saa ainakin selville onko anturi ehjä.
Omasta meni tuokin aikanaan, mittaamalla anturin perästä selvisi, että toisen nastan (kaksinapainen, toinen nasta ECU, toinen sytkäboksi) antoi ihan mitä sattuu vastusarvoja.
Lämpöanturin jos vaihtaa,
niin pelkkää Boschin anturia tilalle! Ei ole tainnut tulla vielä yhtään luotettavasti toimivaa tarviketta vastaan. Minä vaihdoin kahdesti tarvikkeen, kunnes uskoin ja ostin sen alkuperäisen Boschin anturin.
Moottorin imuputki ilmansuodattimelta imusarjaan jos on revennyt, niin aiheuttaa samanlaisia sammuilu-oireita. Eli se iso ilmaputki irti, pesee sen ja tarkistaa lampulla "paistaako haitarista läpi" missään kohden. Tehokkaalla taskulampulla kun osoittelee sitä haitariosaa ulkopuolelta ja samalla katsoo putkeen sisälle, näkee mahdolliset halkeamat helposti.
Sitten tietysti likainen/vikaantunut ilmamassamittari (IMM) voi tehdä tuota sammuttelua. IMMu on ilmansuodatinkotelon "lähdössä" kiinni ja siitä lähtee imuputki kaasuläpälle. IMMun mittaamiseen löytyy täältä foorumilta ohjeet jostakin (en muista mistä, haulla varmaankin löytyy tai kohta joku sen tähän linkittää) ja sen voi myös puhdistaa. Motonetit yms. myyvät ihan tarkoitukseen tehtyä puhdistusainetta (Air Sensor Cleaner). IMMu otetaan autosta irti ja katsotaan sen sisälle. Sisällä pitäisi näkyä neliön muodostava hyvin hentoinen lanka keskellä olevan venturiputken sisällä. Puhdistusainetta suihkutetaan purkin ohjeen mukaisesti ilman sisäänmenoaukosta sinne langan suuntaan ja lopuksi annettaan aineen haihtua kokonaan ennen IMMun takaisin asennusta ja käynnistämistä.
Yleensä jos IMMu vikaantuu, niin oireita on kyllä muitakin kuin kierroksilta sammuva tyhjäkäynti.
Tiedä onko näistä neuvoista mitään apua, mutta ainakin yritetty on.