Elekma  Autoracing

940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.

  • 29 Vastauksia
  • 5490 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« : 18.12.2019, 19:43:12 »
Tervehdys hyvät Volvoharrastajat!

Voiko kaasuläpän asentotunnistimen vika sammuttaa FB230 moottorin?  Hyvin kostealla kelillä, moottori on lämmin, tyhjäkäynnille tai alhaisilla kierroksille mennessä aina välillä kone sammuu.  Muutaman minuutin kuluttua lähtee taas käyntiin.
Voiko asentotunnistimen huoltaa, puhdistaa tms?  Vai vaihdetaanko aina uusi?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #1 : 18.12.2019, 19:49:11 »
katso nyt ensin sen säätö et on säädetty oikein!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #2 : 18.12.2019, 20:04:28 »
Eli oliko jotenkin niin että kun kaasuläpän akseli, ja tietysti kaasuläppä samalla, vähän liikahtaa niin pitäisi naksahtaa ja kytkeä tai vastusarvo keskimmäisen ja jonkun muun johdon välillä muuttua?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #3 : 18.12.2019, 20:15:53 »
Eli oliko jotenkin niin että kun kaasuläpän akseli, ja tietysti kaasuläppä samalla, vähän liikahtaa niin pitäisi naksahtaa ja kytkeä tai vastusarvo keskimmäisen ja jonkun muun johdon välillä muuttua?

En muista kumminpäin, mutta pitäisi siis avata kärjet tai kytkeä kaksi johdoista yhteen. Eli kyllä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #4 : 18.12.2019, 20:22:10 »
Pihalla kävin kokeilemassa  kun vähänkin liikauttaa kaasuläpän akselia niin pieni naksaus kuuluu tunnistimesta. Eli säädössä ei välttämättä olisi vikaa?  Mutta likainen voi hyvinkin kyllä olla ja johtoliitoskin pitää huomenna tallissa tarkastaa. Vähän hapettuneelta näyttää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #5 : 18.12.2019, 20:25:46 »
Pihalla kävin kokeilemassa  kun vähänkin liikauttaa kaasuläpän akselia niin pieni naksaus kuuluu tunnistimesta. Eli säädössä ei välttämättä olisi vikaa?  Mutta likainen voi hyvinkin kyllä olla ja johtoliitoskin pitää huomenna tallissa tarkastaa. Vähän hapettuneelta näyttää.

Ei säädössä sitten ole vikaa, mutta tarkista vielä mittaamalla. Joskus ne naksuu vaikka on totaali rikki, tai sitten kulunut niin, että naksuu mutta ei kytke/irrota(ja säätö auttaa).
Sisällä on ihan muutaman sentin mikrokytkin jos haluaa leikkiä, mutta purkuosat on muutamia euroja.

Kannattaa myös putsaa tyhjäkäyntisäädin, ne voi jumitella karstasta ja aiheutella ongelmia.

Auto ei lähde siis käyntiin heti jos sammuu? Jos näin niin, mahdollista: suutinrele, bensapumppujen rele, ykk anturi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #6 : 18.12.2019, 20:57:54 »
Mistäpäin tyhjäkäyntisäädin löytyy?

Kun tuo asentotunnistin näyttää olevan yksi vikamahdollisuus ja on myös tosi vanha ja paljon käytetty, aion uuden kyllä hankkia. Niitä näkyisi ainakin nettikaupoissa olevan.  Täytyy ensin kysyä paikallisesta tarvikeliikkeestä. Hämeen Autosähkölläkin voi olla. Bilia voi Scandinavian partsin tjsp tunnistimen tilata, 347€, vähän kalliilta vaikuttaa.

Noi releet, polttoainepumppu rele sieltä tuhkakupin takaa ja suutinrele paisunta-astian kyljestä,  ykk-anturi, molemmat bensapunput ja polttoaineen paineensäädin ja polttoaineen suodatin on jo vaihdettu.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2019, 21:04:46 kirjoittanut joosua »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #7 : 18.12.2019, 21:02:25 »
Mistäpäin tyhjäkäyntisäädin löytyy?

Noi releet, polttoainepumppu rele sieltä tuhkakupin takaa ja suutinrele paisunta-astian kyljestä,  ykk-anturi, molemmat bensapunput ja polttoaineen paineensäädin ja polttoaineen suodatin on jo vaihdettu.
imusarjan alla,tulee liitin perään ja siinä2 letkua,ihan helpossa paikassa se pötkylä,otat letkut ja liittimen irti ja vedät sen pois siitä kumisesta pannasta,senkin voit koklaa et otat käydessä sen liittimen irti mitä tapahtuu? nouseeko kierrokset?
« Viimeksi muokattu: 18.12.2019, 21:05:36 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #8 : 18.12.2019, 21:06:29 »
Hyvä, kiitokset neuvoista!  Nyt tietää jo paremmin mitä kannattaa tehdä.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #9 : 20.12.2019, 22:05:01 »
Noniin, nyt on vaihdettu uusi kaasuläpän asentotunnistin, EPS-merkkinen Motonetista. Säädin sen niin kuin täällä on neuvottu eli naksahtaa kun kaasuläpän akseli ihan vähän liikahtaa.   Samoin irroitin tyhjäkäyntisäätimen ja pyyhin puhtaaksi ja käytin ilmamassa mittarin puhdistussprayta puhdistukseen. Paineilmalla kuivasin ja suhautin autoteknikkokaverin neuvosta vähän silikonisprayta voiteluksi.
Luin toisaalta että suutinrelen maadoitus on jossain oikean etuvaloumpion takana. Pitää huomenna etsiä se ja tarkastaa. Onkohan jossain muualla jotain polttoainelaitteiden maadoituksia? 

« Viimeksi muokattu: 20.12.2019, 23:26:56 kirjoittanut joosua »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #10 : 21.12.2019, 00:40:06 »
Noniin, nyt on vaihdettu uusi kaasuläpän asentotunnistin, EPS-merkkinen Motonetista. Säädin sen niin kuin täällä on neuvottu eli naksahtaa kun kaasuläpän akseli ihan vähän liikahtaa.   Samoin irroitin tyhjäkäyntisäätimen ja pyyhin puhtaaksi ja käytin ilmamassa mittarin puhdistussprayta puhdistukseen. Paineilmalla kuivasin ja suhautin autoteknikkokaverin neuvosta vähän silikonisprayta voiteluksi.
Luin toisaalta että suutinrelen maadoitus on jossain oikean etuvaloumpion takana. Pitää huomenna etsiä se ja tarkastaa. Onkohan jossain muualla jotain polttoainelaitteiden maadoituksia?

Ne kaksi suutintukin kiinnitysruuvia, niiden alle tulee ecun maadotus ja jonkun toisen... En muista ulkoa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #11 : 21.12.2019, 09:54:38 »
Ne kaksi suutintukin kiinnitysruuvia, niiden alle tulee ecun maadotus ja jonkun toisen... En muista ulkoa.
ECU (bensaboksi) ja EZK (sytkäboksi).

Niiden maiden löysällä oleminen saa jänniä aikaan. Saattaa ihan ykskaks alkaa menemään bensaa todella paljon tai moottori käy miten sattuu. Voi olla myös ettei vaikuta mitenkään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #12 : 21.12.2019, 10:19:22 »
Noniin, nyt on vaihdettu uusi kaasuläpän asentotunnistin, EPS-merkkinen Motonetista. Säädin sen niin kuin täällä on neuvottu eli naksahtaa kun kaasuläpän akseli ihan vähän liikahtaa.   Samoin irroitin tyhjäkäyntisäätimen ja pyyhin puhtaaksi ja käytin ilmamassa mittarin puhdistussprayta puhdistukseen. Paineilmalla kuivasin ja suhautin autoteknikkokaverin neuvosta vähän silikonisprayta voiteluksi.
Luin toisaalta että suutinrelen maadoitus on jossain oikean etuvaloumpion takana. Pitää huomenna etsiä se ja tarkastaa. Onkohan jossain muualla jotain polttoainelaitteiden maadoituksia?
Parkkipolttimoiden "vieressä" taitaa molemmin puolin olla maapisteet. Ne kannattaa molemmat tarkistaa.
Ovat semmoisia abikoliitin "rimoja". Käyttää abikot irti, pyyhkäisee hiomapaperilla ja sen riman kiinnityspultin käyttää pari kertaa löysällä ja vääntää takaisin kiinni.

Samalla toki kannattaa silmäillä moottorin maapisteet. Itellä laturin maa (laturin perästä imusarjaan) oli todella heikossa kunnossa. Näkyvin oire oli latausjännitteen heittely ja herätteen "hidas herääminen" (=laturi ei heti lähtenyt lataamaan), mutta polttoainepuolta säätäessä huomattiin omituista käytöstä myös ECU:n kanssa, joka loppui kyseisen laturin maan korjaamisella.

Maaviat ovat semmoisia, että niistä ei oikein tolkkua ota. Ne saattavat tehdä "mitä vaan". :idiot2:

Oletko imuvuotoja etsinyt? Eli imusarjan liitoksiin kannen ja kaasuläpän välillä suihkii brake cleaneria tms. palavaa nestettä (ole varovainen, ettei pala koko auto) ja jos käynti muuttuu ---> imuvuoto. Omassa oli imusarjan sekä kaasuläpän tiiviste (molemmat, eli kannen ja imusarjan välillä, sekä imusarjan ja kaasuläpän välillä) aikanaan aivan morjens.

Toinen "yleinen" alipainevuotopaikka on EVAP-pöntön (polttoainehuurujen keräys ja suodatus järjestelmä) alipaineletkut. EVAP-pönttö löytyy kuljettajan puolelta ajovalon alta ja sinne menee kaksi alipaineletkua suoraan kaasuläpän päältä. Vanhuuttaan kun letkut kovettuvat, voivat irrota herkästikkin kun irroittaa vaikkapa ilmansuodattimen (turboissa ei, koska suodatin on toisella puolella). Minulta joskus irtosi toinen niistä letkuista ja oireet olivat samanlaiset kuin sinulla, että tietyissä tilanteissa meinasi sammua ja konehuoneesta kuului ihan pienellä pintakaasulla vihellys.

Lämpötila-anturi vikaantuessaan voi aiheuttaa sen, että lämmin kone saattaa sammahtaa tai puolilämmin moottori ei lähde käymään kuin pitkän sahaamisen seurauksena. Tällöin yleensä kulutus on rajua ja pakokaasu haisee bensalle. ECU:n lämpöanturi löytyy imusarjan alta noin sylinterin 3 kohdalta. Mikäli sen haluaa tarkistaa, niin mittaa suoraan ECU:lta (hantin jalkatila) ja sytkäboksilta (rattiakselin vieressä kuskin jalkatilassa) anturin vastusarvot, niin voi samalla sulkea johtosarjavian pois. Tosin, jos ei halua/jaksa purkaa ja könytä pää alaspäin jalkotiloissa, niin anturin perästä mittaamalla saa ainakin selville onko anturi ehjä.
Omasta meni tuokin aikanaan, mittaamalla anturin perästä selvisi, että toisen nastan (kaksinapainen, toinen nasta ECU, toinen sytkäboksi) antoi ihan mitä sattuu vastusarvoja.
Lämpöanturin jos vaihtaa, niin pelkkää Boschin anturia tilalle! Ei ole tainnut tulla vielä yhtään luotettavasti toimivaa tarviketta vastaan. Minä vaihdoin kahdesti tarvikkeen, kunnes uskoin ja ostin sen alkuperäisen Boschin anturin. ;D

Moottorin imuputki ilmansuodattimelta imusarjaan jos on revennyt, niin aiheuttaa samanlaisia sammuilu-oireita. Eli se iso ilmaputki irti, pesee sen ja tarkistaa lampulla "paistaako haitarista läpi" missään kohden. Tehokkaalla taskulampulla kun osoittelee sitä haitariosaa ulkopuolelta ja samalla katsoo putkeen sisälle, näkee mahdolliset halkeamat helposti.

Sitten tietysti likainen/vikaantunut ilmamassamittari (IMM) voi tehdä tuota sammuttelua. IMMu on ilmansuodatinkotelon "lähdössä" kiinni ja siitä lähtee imuputki kaasuläpälle. IMMun mittaamiseen löytyy täältä foorumilta ohjeet jostakin (en muista mistä, haulla varmaankin löytyy tai kohta joku sen tähän linkittää) ja sen voi myös puhdistaa. Motonetit yms. myyvät ihan tarkoitukseen tehtyä puhdistusainetta (Air Sensor Cleaner). IMMu otetaan autosta irti ja katsotaan sen sisälle. Sisällä pitäisi näkyä neliön muodostava hyvin hentoinen lanka keskellä olevan venturiputken sisällä. Puhdistusainetta suihkutetaan purkin ohjeen mukaisesti ilman sisäänmenoaukosta sinne langan suuntaan ja lopuksi annettaan aineen haihtua kokonaan ennen IMMun takaisin asennusta ja käynnistämistä.

Yleensä jos IMMu vikaantuu, niin oireita on kyllä muitakin kuin kierroksilta sammuva tyhjäkäynti.


Tiedä onko näistä neuvoista mitään apua, mutta ainakin yritetty on. :buck2:

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #13 : 21.12.2019, 11:15:20 »
Kiitokset vaan neuvoista!  Noi mainitut maadoitukset on hyvä lähtöpaikka.  Tuo lämpötila-anturi on myös hyvä vinkki, en ollut kuullut siitä.. Juuri kostealla kelillä tapahtuu tiivistämistä ja jäätymistä ja kun aina muutaman minuutin jälkeen moottori käynnistyy, siis ihan niinkuin anturi tällä välin sulaisi tai kuivuisi, tuntuu että vika voi hyvin olla siinä.  Samaa mieltä että tuollaiset mitta-tai tuntoelimet kannattaa olla hyvälaatuisia. Eli Bosch pitää hankkia.

Tucci

  • Vieras
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #14 : 21.12.2019, 11:32:55 »
Säilytä vanha kaasuläpän asentotunnistin, tarvikkeista ei ikinä tiedä.
Bensansuodatinta koskaan vaihdettu?
Missä kunnossa on jakajan kansi?

 

Kulkukoira  Proturbo