Kulkukoira  Proturbo

Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 4.7.2023 Takavalo päivitystä.

  • 145 Vastauksia
  • 65569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Lh 2.4 kytkentä apuja???
« Vastaus #90 : 05.08.2016, 20:16:31 »
Tuosta flekti asiasta vielä sen verran, että tiivistä flektin ja syylärin välinen tila mahdollisimman hyvin esim. uretaanisella telttapatjan pohjalla tms. tai flektin tehosta menee jäähdyttämiseen vain 30-40% ilman tiivistystä. Eli tavoite olisi se, että flekti ei pysty imemään kuin syylärin läpi.

Ja sitten on telttapatjan suikaleita flektin siivissä kun se irtoo vaikka kuinka hyvin liimaa. Kas kun ei ehdotettu pullovaahtoa.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Lh 2.4 kytkentä apuja???
« Vastaus #91 : 05.08.2016, 20:25:47 »
Ja sitten on telttapatjan suikaleita flektin siivissä kun se irtoo vaikka kuinka hyvin liimaa.
tuota minäkin pelkäisin ennemmin tekis ohuesta alumiinista tai ennemmin pellistä niin saa kunnolla kiinni
ja edelleen jos niit lämpö ongelmia edes tulee ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Lh 2.4 kytkentä apuja???
« Vastaus #92 : 05.08.2016, 21:22:40 »
Ja sitten on telttapatjan suikaleita flektin siivissä kun se irtoo vaikka kuinka hyvin liimaa. Kas kun ei ehdotettu pullovaahtoa.

Hyvin on minulla kestänyt uretaanisesta telttapatjan pohjasta tehdyt tiivisteet jo liki seitsemän vuotta.
Liimasin ne ihan kontaktiliimalla sandwitch rakenteella ja siellä ovat seisseet asentamisesta alkaen.

Merkitystä ei ole tiivistemateriaalilla, vaan sillä, että ilma pääsee ainoastaan syylärin lävitse, eikä sen takapuolelta flektin siiville. Tiiviydellä on erittäin suuri merkitys puhaltimen jäähdytystehoon.

Vinokoneen tuulitunneli tarvitsee jopa 15hv tehon, mutta sähköflekti pystyy isompaan jäähdytystehoon alle 0,7hv teholla.

Ps. minulla on lämppärin kenno kiinnitetty/tiivistetty uretaanivaahdolla (pistoliivaahto korkeisiin lämpötiloihin).   ;)

tuota minäkin pelkäisin ennemmin tekis ohuesta alumiinista tai ennemmin pellistä niin saa kunnolla kiinni
ja edelleen jos niit lämpö ongelmia edes tulee ;)

Tässä on kysymys siitä, tarvitseeko puhaltimen pyöriä 5% minuutista vaiko 70% minuutista. Eli kovan hapettamisen jälkeen olisi suotavaa muun tekniikan vuoksi se, että flektin teho riittää kaikkiin mahdollisiin kuormitustilanteisiin, ennen niitä "lämpöa ongelmia". Tietysti, jos projekti sisältää ajoittaiset kansipahvin vaihdot yms. niin mikäpä siinä.

Karjalan mänty on kova, eikä siihen syytä suotta kannata päätään lyödä....   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Lh 2.4 kytkentä apuja???
« Vastaus #93 : 05.08.2016, 21:30:48 »
Jos mallivuosi on 95, on autossa 954 purkki, joka tulee flektin ohjausta raudassa ja jos softakin on 954 tms. niin sekin tukee suoraan flektiä.

Onko se flekti 2-nopeuksinen kuten ysissä vaiko vain yhdellä nopeudella?

Jos yhdellä nopeudella, releiden lähdöt kytketään yhteen.
Koska LH:n 1-nopeus sammutetaan virran poiskytkennän yhteydessä ja 2-nopeus (hätäjäähdytys) vasta sitten kun moottorin lämpöalittaa 105C oli kone käynnissä tai ei.
Kaksi nopeuksinen on, en ole vaan testannut toimiiko hidas nopeus. Yleensä näistä on palanut hitaan puolen vastus ja vaan nopea pelaa sen takia. Rele on samasta autosta mutta se on maadoituksella ohjattava.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Lh 2.4 kytkentä apuja???
« Vastaus #94 : 05.08.2016, 21:48:20 »
Kaksi nopeuksinen on, en ole vaan testannut toimiiko hidas nopeus. Yleensä näistä on palanut hitaan puolen vastus ja vaan nopea pelaa sen takia. Rele on samasta autosta mutta se on maadoituksella ohjattava.

LH ohjaa myös maadoittamalla relettä. Vastus on hyvin halpa komponentti, kunhan tietää vain sen arvot (ohmit/tehonkesto).
Toisaalta sen voi kytkeä puhaltamaan aina maksimi nopeudella jos haluaa halvalla ja on laiska.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Se elää !
« Vastaus #95 : 05.08.2016, 23:10:31 »
Laiska tai ei kunhan vaan jäähdytysteho riittää ja muistaa välillä katella lämpömittaria :buck2:

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Se elää !
« Vastaus #96 : 06.08.2016, 01:42:36 »
Laiska tai ei kunhan vaan jäähdytysteho riittää ja muistaa välillä katella lämpömittaria :buck2:
sikäli jos se toimii. Ei mihinkään voi aina 100% luottamusta voi taata ja sitä ainakaan multa ei ainakaan tule  ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Se elää !
« Vastaus #97 : 22.09.2016, 23:24:04 »
https://youtu.be/GYkBt25xBS8
Asensin torsenin perään ja toimii :smoke:
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. Se elää !
« Vastaus #98 : 23.09.2016, 20:40:13 »
Näyttäs toimivan  O0

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. 29.4.2017
« Vastaus #99 : 29.04.2017, 20:37:02 »
Syksy sekä talvi oli ja meni ja autolla ajettiin paljon, parit jääratapäivät tuli käytyä läpi piikkirenkaiden kanssa ja hauskaa oli.
Tekniikka pelaa kuin kello  mitä nyt pientä vastoin käymistä ollut. Murtunut öljynpainelinja turbolle sytytti kaupungissa tulee koko roskan mutta, sammui lumella onneksi eikä mitään palanut.
Kiinan turbon hukkaportti kans teetätti vähän hommia että sai pelaamaan halutusti.
Jääratapäivillä paloi turbon ja pakosarjan tiiviste aina vaikka laipat tuli oikaistua, nyt on ilman tiivistettä ja toimii loistavasti eikä aukea enää turbon mutteritkaan.

Seuraavaksi pitäisi muutoskatsastusta ruveta suorittamaan kun leima umpeutui jo joku aika sitten, penkkiin pitäisi viedä ja volvolta tilata lausunto ja jotain pientä vielä autoon laittaa ennen leimaa :P



Jääradalta pari kuvaa, kiitos vaan Vaalanmaan Antille niistä.
Toinen takakylki otti vähän osumaa kun penkkaan nojailtiin reilusta vauhdista ja pakkeli lenti takakyljestä, noh eipä tuo paljoa menoa hidastanut  :2funny:
134km/h sai parhaallaan vauhtia jääradalla GPS:llä mitattuna :P

Ja tänään sitten avattiin kesäkausi :smoke:
https://www.youtube.com/watch?v=z0V5X0LTBRw
« Viimeksi muokattu: 29.04.2017, 20:51:36 kirjoittanut Volvomies89 »
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. 29.4.2017
« Vastaus #100 : 29.04.2017, 20:50:22 »
Hienoa toimintaa O0 Heti kun polanteen välistä asvalttia näkyy niin eiku vaan renkaat sileäksi :2funny: Hauskaa oli kyllä jääradalla talvella 8)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. 1.3.2018
« Vastaus #101 : 01.03.2018, 10:23:35 »
Jäänyt tämäkin vähän ilman huomiota, kuten moni muistaa paloi tästä viime kesämiitissä kuminpolttokisan jälkeen kannentiiviste ja siitä asti on seisonut koskemattomana hallin pihassa.
Hiljaiselo loppui eilen kun kaivelin esiin sen verran että sai laitettua akun paikalleen ja tuulilasin puhtaaksi.
Sen jälkeen tovi starttailua ja lopussaan sai käymään kaikilla, vissiin pakkanen meinasi verottaa.


Vähän lunta päällä, lähti kuitenkin omin voimin liikkeelle hangesta  :2funny:


Hallissa lopussaan.



Kasailua...

https://volvomies89.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+-+78/VID-20180228-WA0034.mp4/_full.jpg

Ja loppuun käynti video, koeajolla ei mitään erikoista ilmennyt, vielä öljyt vaihdella ja muutamat pikku tarkistukset ja lauantaina Paltamoon jääradalle.
Tämä homma sai nyt kummasti inspiraatiota kun 740 hävitti öljynpaineet jonnekin ja kova polte on päästä jäälle  ;D
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. 4.3.2018
« Vastaus #102 : 04.03.2018, 13:17:47 »
Vielä piti perjantaina vaihtaa syyläri kun oli pullistunut alalaidasta vanha, no syyläriä joutui ympäri Kajaania metsästää mutta lopussaan löytyi ja sain auton ajettua trailerille  klo 24.00 perjantai yönä  :P

Lauantaina sitten tuli koko päivä tahkottua jäärataa ilman ongelmia, ainoastaan aamusta irtosi hukkaporttin letku mutta sen kiinnityksen jälkeen muuta kuin kovaa ajuaja ja bensaa paloi 50l päivän aikana  :2funny:

Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. 4.3.2018
« Vastaus #103 : 04.03.2018, 15:38:41 »
Joko ens lauantaina uudestaan ajamaan? :)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90. 4.3.2018
« Vastaus #104 : 04.03.2018, 18:03:08 »
Tottakai kun kalusto nipussa, öljyt vois vaihtaa nyt viikon aikana ja perus tarkistukset tehdä  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

KL-varaosat  Race.fi