Proturbo  Autodiagnoosi

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 602817 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1530 : 29.05.2015, 21:06:56 »
Laturi-vaihdettu.  Tärväsin siihen melkein puolituntia aikaa!

Huimia arvoja laturin mukana tulleessa speksi-lapussa!  :o :o :o

Väittäävät laturin antaman maksimi-virran olevan 154A 6000rpm nopeudella!  :o :o

rpm   1600  2000  2400  3500  5000  6000
Virta  59       91      111     134   149   154

Maksimi antotehoksi mittauslappusessa on merkitty huimat 2002 W.    :3/4 jättää sen:

Ei paskemmin kunnostelulta laturilta!  Hyvin huomaa parin vuosikymmen kehityksen diodien spekseissä! Alkuperäisen laturin valmistamisen aikaan tuollaiset diodit olisivat maksaneet hunajaa ja mansikoita!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1531 : 06.06.2015, 21:00:37 »
Kulutusta seurattu uudella moottorilla ja lambda-treshold säädöillä ja 17L/100km olen päässyt korkeimmillaan hinkkaamalla mökkitietä 200km. Mökki-tie on sellaista jarruta/kiihdytä tyylistä etenemistä, mikä on myrkkyä kulutukselle automaagi-laatikolla.

Bensalla kulutus oli 19-22L/100km samalla tiellä vuodenajasta riippumatta.

Heitin pienen tarkistuslenkin (362km) ja kulutus nätisti 15,7L/100km ajotyyli mikamainen, joten ohituksia ei passailtu, vaan mentiin reilusti ohitse heti kun hitaampi ilmestyi eteen. Bensa-ekvalentteina tuo tekee 11,46L/100km.
Alin mitattu kulutus pelkästään puhtaassa maantieajossa on ollut 14.4L/100km, mikä tekee bensalla 10,5L/100km.
Ei paha automaattilaatikkoiselta merikontilta, vaikka open-loop tilaan tiputaan entistä herkemmin pienissäkin kiihdytyksissä.

Tuolla LH:n säätö topicissa oli ongelmana, ettei 148-binille ole XDF-tiedostoa, niin laitoin sellaisen julkisesti jakoon jokaiselle haluavalle.

Ei sisällä mitään mausteita, koska ainoastaan friikit säätöhullut (minä) haluavat ropata enemmän EZK:n asetuksia omia ambitioitaan tyydyttämään.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54173.msg1060931024#msg1060931024

148 bini ei sisällä EGR:n ohjausta ja toimii mainiosti B230FT moottorin sytty-bininä.
Tukee nakutusrikastusta ja muita tarpeellisia toimintoja, toisin kuin 16-tappisen sytty-bini (208).
Valitettavasti kierroslukurajoitinta ei tuosta binistä tunneta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1532 : 10.06.2015, 01:20:08 »
Mitähän minä teen wäärin, sillä tänään ajettu 370km, josta 120km/h motaria ~250km ja wiinan kulutus silti 16.6L/100km (bensalla 12,1L/100km) vaikka 240km on ajettu +3000rpm kierroksilla, pitäen keskiarvona 3500rpm.
Bensalla ajettaessa samalla tyylillä kulutus oli n. 15-17L/100km. Ohituksia (kiihdytyksiä) 120km/h nopeudessa tuli +150kpl.

Taitaapa ne syttysäädöt yms. pikku-viilaukset olla sitten aikas kohdillaan. Polttoainekartta lienen kohdillaan, sillä tänään kapeakaista ilmoitti parhaimillaan tasakaasulla 9 minuuntin ajan 200mV lambda-jännitteellä pysymisestä (+/-100mV). Eli seos pysyi stoikassa alle ~0,05AFR yksikön osilta.

Notta säädöt alkavat olla siellä päin, tai jotain!  :D
Huvittavaa tässä on se, että nopeutta laskemalla kulutus ei erityisesti parane!  :-\
Mutta woimaa lisäämällä (myös nopeutta) suhteellinen kulutus paranee tolkuttomasti, eli vajaa-kuormilla vakionkin hyötysuhde on suht asiallinen, mutta tehon (sen vähän) puolella ollaan metsässä ja pahasti!  :'(

No, uusi ahdin varmaan sekoittaa paletin W-nokan kanssa aikas täydelleen, joten pääsen taas toteuttamaan saatanallisen säätämisentm himoani, sillä mikään ei ole koskaan täydellisen säädettyä oikein, eikä koskaan!  ;) ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1533 : 13.06.2015, 20:41:39 »
Maileja takana 456tkm.
Tänään vaihdettu öljyt, suodatin ja ilmansuodatin.  Öljyt ovat olleet ns. pesu-öljyinä tässä "uudessa" moottorissa ja olen ajellut niillä n. 5tkm.

Olipa ilmansuodatin pirun paskainen sieltä tuli nimittäin sellainen kasa hiekkaa, että oikein hämmästyin!  :o
Maileja suodattimella oli n. 15tkm.

Ihan akateemisesta mielenkiinnosta tutkin, miten paljon filtterissä on paperia. Arvatkaapa kuinka pitkä se filtterin paperi on oikaistuna?  ::)




Samalla sitten teutaroin alle uuden down-pipen ja race-katin kun sellainen putkisto oli matkaan tarttunut eräällä reissulla.



Alempi oli autossa alunperin ja ylempi meni sinne. Saimpa samalla aikaiseksi asennettua sen laajakaista-lambdan anturinkin paikailleen.   ;D
Mittari on edelleen takalaatikossa, jossa sen ollut pakolämpöanturin kanssa parisen vuotta tai jotain....




Race-katin ja ns. normaalin (tuo entiseni on maseratista kotoisin) suurin ero on jumalattomat erot päätyjen kartioiden kulmissa ja sitä myöden myös virtauksissa.

Tämä päivitys tuli tehtyä leima-setää varten ja olisin sen tehnyt kuitenkin joka tapauksessa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1534 : 13.06.2015, 20:48:19 »
Maileja takana 456tkm.
Tänään vaihdettu öljyt, suodatin ja ilmansuodatin.  Öljyt ovat olleet ns. pesu-öljyinä tässä "uudessa" moottorissa ja olen ajellut niillä n. 5tkm.

Olipa ilmansuodatin pirun paskainen sieltä tuli nimittäin sellainen kasa hiekkaa, että oikein hämmästyin!  :o
Maileja suodattimella oli n. 15tkm.

Ihan akateemisesta mielenkiinnosta tutkin, miten paljon filtterissä on paperia. Arvatkaapa kuinka pitkä se filtterin paperi on oikaistuna?  ::)




Samalla sitten teutaroin alle uuden down-pipen ja race-katin kun sellainen putkisto oli matkaan tarttunut eräällä reissulla.



Alempi oli autossa alunperin ja ylempi meni sinne. Saimpa samalla aikaiseksi asennettua sen laajakaista-lambdan anturinkin paikailleen.   ;D
Mittari on edelleen takalaatikossa, jossa sen ollut pakolämpöanturin kanssa parisen vuotta tai jotain....




Race-katin ja ns. normaalin (tuo entiseni on maseratista kotoisin) suurin ero on jumalattomat erot päätyjen kartioiden kulmissa ja sitä myöden myös virtauksissa.

Tämä päivitys tuli tehtyä leima-setää varten ja olisin sen tehnyt kuitenkin joka tapauksessa.

Aikas paljon siinä tuota paperia on  :)
Pistähä mittari paikolleen ni näät lämmöt ja seokset mittarista ;D
Saman näkönen katti itelläki paikollaan vaa 3tuumasena millä materiaalilla kennosto tuossa??   :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1535 : 13.06.2015, 21:16:06 »
Kunnon vanhanliiton maatilasaumalla hitsattu  ;D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1536 : 13.06.2015, 22:28:11 »
Kunnon vanhanliiton maatilasaumalla hitsattu  ;D

Oma putkeni (entinen) voi näyttää karulle ulospäin, mutta sisältä se on sileä. Ja minähän en ole noita hitsannut, vaikka omassa putkessani olen tuon maseratin katin sovitellut vasarretuilla liitoksilla.  Minä olen vain vasaralla muotoillut 2" putkeen 3" kartion ja kaveri on hitsannut ne sitten asentoihinsa.

Minä kun en tee asioita, joita en osaa riittävän hyvin!  ;)

Uudessakaan putkessa ei sisäpuolella ole mitään silmin huomattuja nyppyjä.  :pomo:

Aikas paljon siinä tuota paperia on  :)
Pistähä mittari paikolleen ni näät lämmöt ja seokset mittarista ;D
Saman näkönen katti itelläki paikollaan vaa 3tuumasena millä materiaalilla kennosto tuossa??   :)

Heitä arvaus metreistä?   ;)

Lämpöanturaa en asenna (vielä) ja mittarinkin laitan sitten, kunhan olen purkanut liitoksen atomeiksi, jotta sen mahtuu läpivienneistä ilman puukkosahaa.

Kissa on metallinen sisältä. Mitasta en tiedä, mutta vähintään 3".


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1537 : 13.06.2015, 23:04:26 »
Heitä arvaus metreistä?   ;)

6.5metriä?? Kuvasta pääteltynä  ;D
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1538 : 14.06.2015, 09:09:56 »
Olenko ymmärtänyt oikein. Tässä ei ole ollut laajakaista lambdaa kiinni ollenkaan?
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa masa88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1539 : 14.06.2015, 10:00:48 »
Olenko ymmärtänyt oikein. Tässä ei ole ollut laajakaista lambdaa kiinni ollenkaan?

Skooppi ja kapeakaista näyttää yhtä hyvin. Harvalla skooppi ja innostus kun laajakaistat on niin halpoja jo..
-Volvo V70 2.4
-Volvo 945 2.3

Poissa 7kanelkeet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1540 : 14.06.2015, 12:42:16 »
6.5metriä?? Kuvasta pääteltynä  ;D
10metriä paperia  ELK
Jos pää ei tiedä mitä perse tekee, silloin on pyykkiä
Volvo 940 Turbo
Volvo 765 Turbo *USA*
Dodge Ram 2500 5.9 Cummins 4x4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1541 : 14.06.2015, 12:59:37 »
Olenko ymmärtänyt oikein. Tässä ei ole ollut laajakaista lambdaa kiinni ollenkaan?

Olet!

Olen tehnyt kaiken saatanallisen säätämisentm ihan kapea-kaista lambdalla.
Hyödyntäen pulssi-suhdetta yms. juttuja säätämisessä.

10metriä paperia  ELK

Aikas tarkasti näin!
Eli vakio filtterin pinta-ala on "vaivaiset" 2,3m2, johon kottarais-suodattimilla on tekemistä pirusti ja paljon!  :o
Ja tässä vaiheessa, kun joku tulee kysymään, että miksi en ole vaihtanut vakiota "paremmin" hengittävään, en tiedä, purskahdanko hillittömään itkuun vai repeänkö huutonauruun!   :-\


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1542 : 14.06.2015, 13:13:58 »
Tänään 300km, josta motari sen 150km hyvällä hapetuksella, ajelin sentään pääosin alipaineilla ja kulutus oli mahtavat 16L/100km (bensalla 11,68L/100km). Bensalla tuolla reissulla ja tyylillä pääsi pienimmillään 15-17L/100km.

Joten voitaneen sanoa, että sytkän säädöt alkavat olla aikas kohdillaan, vaikka voihan niitä vielä lisääkin optimoida!  ;D :2funny:
Mitä tuossa lueskelin,niin nuo teitin kulutukset maantieajossa kuulostaa käsittämättömiltä,en ymmärrä miten bensaa oot voinnu saada kulumaan tuollaisia määriä liki vakiovehkeellä,kaikki ei oo voinnu olla kohillaan jos noin paljon on vienny :o4 litraa pois tuosta niin on aika normaali reippaasti ajaen jos on kaikki kohillaan...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1543 : 14.06.2015, 13:22:14 »
Mitä tuossa lueskelin,niin nuo teitin kulutukset maantieajossa kuulostaa käsittämättömiltä,en ymmärrä miten bensaa oot voinnu saada kulumaan tuollaisia määriä liki vakiovehkeellä,kaikki ei oo voinnu olla kohillaan jos noin paljon on vienny :o4 litraa pois tuosta niin on aika normaali reippaasti ajaen jos on kaikki kohillaan...

Samaa ihmettelen itsekkin, itse en saanut edes radalla ja reissulla sinne noin paljoa kulumaan.

Lainaus
Olet!

Olen tehnyt kaiken saatanallisen säätämisentm ihan kapea-kaista lambdalla.
Hyödyntäen pulssi-suhdetta yms. juttuja säätämisessä.

Löytyiköhän nytten syy moottoririkkoon. Onhan skooppi tarkka mittalaite, mutta miten voi saada tarkkoja mittaustuloksia kun anturi mitä mitataan on täyttää skeidaa näin laajakaistaan verraten tarkkuudessaan.

Oliskohan noin perus keksintö kannattanut investoida jo hyvissä ajoin?

Poissa masa88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1544 : 14.06.2015, 14:30:17 »
Samaa ihmettelen itsekkin, itse en saanut edes radalla ja reissulla sinne noin paljoa kulumaan.

Löytyiköhän nytten syy moottoririkkoon. Onhan skooppi tarkka mittalaite, mutta miten voi saada tarkkoja mittaustuloksia kun anturi mitä mitataan on täyttää skeidaa näin laajakaistaan verraten tarkkuudessaan.

Oliskohan noin perus keksintö kannattanut investoida jo hyvissä ajoin?

Jos 15l satkulle ei mene rikki radalla tai motarilla on kyllä lähes mahdotonta. Ehkä tässä on nyt sekoitettu käsitteet. Jos ajat kierroksen hanapohjassa 5km ja 95km maantietä niin yllätys kulutus näyttää järkeviä lukemia.  ???

Aw ja vakio ft tiputti lambda säädön pois jossain 150kmh ja jokainen voi laskea mitä jollain 10-11afr tekee tuolla kulutukselle.

100-120kmh menee lambdasäädössä pienemmällä sopalla. Mika antaa vaan sen 150kmh kesällä  ;D

Kapeakaistalla pystyy säätämään. Vaatii vaan tarkkuutta ja viitseliäsyyttä. Itse satsaisin laajakaistaan. Tosin ei mulla olekkaan samaa taitoa ja laitteita.

Tosin lankesin sekokupun trollaukseen mutta silti.  :D
-Volvo V70 2.4
-Volvo 945 2.3

 

Elekma  Autoracing