Futurez  Kulkukoira

Volvo 960 B6304S + ZF 260Z

  • 81 Vastauksia
  • 35261 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #75 : 14.01.2021, 07:24:41 »
Väri on kyllä jeppis!!  8)


Mielellään tekisin suoraan coilover tolpat eteen.
Eli kierreholkit, jotku random iskarit ja jouset sekä uniball nivelillä yläpäät. Olis passeli budjettiratkaisu.. varsinkin jos käytettynä löytäis suurimman osan osista.
BC racing olis helppo ratkaisu, mut ei oikein kiinnosta se vaihtoehto.. pääosin hinnan vuoksi.


Ite painin prikulleen saman "ongelman" kanssa. BC Racingit oli mielestäni silloin liian suolasen hintaset. Ajelin yhden kesän katkotuilla jousilla ja tulin tulokseen, että jotain oli tehtävä. Isoveli sattuu asumaan melko liki Lautamäki Motorsporttia joten sieltä tilasin osat. Eli kierreholkit, jouset ( 450LBS @ 8" ) ja jotain muuta sälää. Nuo Lautamäen ( ja varmasti muidenkin osat ) käy hienosti tolpan päälle. Hiukan hioin tolpan pintaa kapeammaksi, jotta holkki mahtu päälle.



Tuossa yksi välivaihekuva muutaman vuoden takaa. Tuolta vielä poistin kiekon yläpäästä ja tämän kuvan jälkeen nostin tuumalla ylöspäin kierreholkkia. Taaksehan leivoin sitten noiden kavereiksi A6 jouset katkottuna eibach kierresäädöin ja Astra G kaasuiskarit.

Jos kiinnostaa, niin mulla pitäisi olla lisää prokkiskuvia tolpista, en enempää niitä tähän spämmää.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #76 : 14.01.2021, 17:13:23 »
Kiitos!
Onko miten jäykkä alusta noilla 450lbs@8" jousilla?
Toki jostain se on lähdettävä, todennäköisesti ekalla kerralla ei satu ihan sopiva jäykkyys valittua kuitenkaan.

Pitää alkaa hankkimaan pikkuhiljaa noita tarvikkeita, varmaan siis nyt alkuun kierreholkit+jouset+uniball niveliä.
Ja vaikka jotku perus kaasuiskarit sinne.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #77 : 15.01.2021, 08:23:59 »
Eipä mitään!

Mulla on ajokorkeus kesällä n. 4-5cm hammastangosta maahan 15" vanteilla, joten jäykkä setuppi jo senkin vuoksi on mulla edessä. Tuohon ajokorkeuteen pääsee kun vetää säädöt aivan tappiin ja tällöin on "melko" topakka. Nyt on ollut Volvo poikkeuksellisesti ajossa talvella ja nostin alustaa 3cm tuosta ylöspäin, eli kutakuinkin 8cm on nyt hammastangosta maahan. Yllätyin kyllä positiivisesti, miten alustan käyttäytyminen muuttui tuolla muutaman sentin nostolla. Voisi sanoa, että on jo lähellä mukavaa tuo alusta nyt  :D Kyllä sitä koeajollekkin pääsee jos Keski-Suomen alueella vaikutat. Jatketaan sijainnista vaikka yksityisviestein, jos halukkuutta.

Riippuen toki ajosta, niin ei ollenkaan huono vaihtoehto tuo 450lbs. Ite yllätyin totaalisesti, tilasin yhdet pari vuotta takaperin ja vieläkin ajelen samoilla.  :D Jos ite rupeat tekemään tolppia, kannattanee ottaa suoraan 10" pitkät jouset, sillä saa kierreholkin tarpeeksi alas ja jousi ei jää hölskymään niin helposti. Tai sitten apujousi 8":n kaveriksi.

Mulla on etutolppien sisällä jo vissiin kolmatta vuotta orkkiskaasuiskarit 4cm lyhennettynä. Hienosti pelaa ja meni kirkkaasti läpi leimastakin joulukuussa -20.

Tuossa puhelit tuplatakavakaajasta: mulla on takana muistaakseni 16mm + 25mm R Sportti. Sillä saa perän jo mukavan topakaksi, on helppoa hallita poikittain menoa ja ei revi niin paljoa. Voisihan tuon 16:en korvata vielä 19:lla, mutta ei ole tarvetta ainakaan ihan heti siihen. Toki onhan siinä varjopuolena se, että märällä asvaltilla menee melko herkästi motarin rampissa poikittain, kun pääsee ahdoille, vaikka tehoakaan ei ole paljoa mitään.  :D Rengastus takana on 225/50-15 @ 8.5" vanteella.

Metsästä ihmeessä R Sport vakaaja sullekkin ( näytti olevan täällä foorumilla yksi myynnissä.. ), jos vain sellainen jostain löytyy. Toki omaa kosketuspintaa 19+19 setuppiin ei ole, voihan sekin hyvä olla. Muutama kuva muutaman vuoden takaa.





Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #78 : 15.01.2021, 20:25:41 »
Juu, ajatuksena on ettei tulis sellasta älyttömästi pomppivaa amiskippoa. :D

Luultavasti tuo ajettavuus paranee aika huimasti, kun ylimääräiset välykset katoaa sekä alustageometriaa vähän tarkastelee + jämäkämmäksi muuten.
Pystyi tuolla silti aika helposti heittelemään kylki eellä myös asfaltilla.. mitä nyt vapari vinokkaan tehot vähän rajoitti silloin.
Ihmettelen kyllä miten oli niinkin hyvä vaikka alustassa olikin niin huonossa hapessa. :D

Luultavasti 25mm takavakaajan kanssa tulis aika yliohjaava käytös, näin mutulla heitettynä, eihän sitä toki kokeilematta tiedä.
Mut kokeillaan tuolla 19+19mm vakaajayhdistelmällä miten toimii - luultavasti riittävän hyvin. :)

Hyvä vinkki tuo, että ottaa pidemmät jouset.

Pitää viikonlopun aikaan koittaa saada valmis lista tarvikkeista mitä tuonne oikein ymppää, niin voi ens viikolla alkaa etsimään/tilailemaan.
Sillä välin neppailee jotain muuta, kuten vaikka siivousta niin on huomattavasti mukavampaa tehdä hommia ja motivaatiokin pysyy korkeammalla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #79 : 04.02.2021, 17:22:52 »
Sen kummemmin en oo alustalle saanut mitään aikaseks, kun tulikin kaks täysin liikkuvaa ja leimallista autoa myytyä pois ja sit ostettua monivikainen, kalliimpi kippo tilalle. :D
Mut eipä se mitään.

Säädettävän panhardin sentään tein 240. Vanhasta vaan pois kumipuslat pesineen ja tilalle uniball nivelet.
Ja 4-2-1 pakosarjan. Puuttuu vielä viimeinen Y -haara megafoonin kera, ni sit on täysin valmis periaatteessa.





Käytin ylimääräiset 41,5/44,5mm putket tuohon. Sen verra kuitenkin laskin Pipemaxilla että pituudet ois jees.. tosin 7500rpm huipputeholle.
Parempi ois ollu 38/41,5mm, mut tulipahan hyödynnettyä nuo käyrät.

Ns. stepped 4-2-1 pakosarja. Eli ensiöputket on 41,5/44,5mm ja sit toisioputket 50,8mm.
Periaatteessa säädettävä toisioputkien pituus, vaihtaa vaan toisen mittasen Y-haaran sitte - ja toki helposti/nopeasti(?) irroitettavissa kun tulee vaan jousilla kiinni pakosarjaan.
Toki 960 opittuna, yleensä ne jumiutuu aika kivasti ja se siitä helposta ja nopeasta. :D

Ikäviä rakosia tuli juu, mut tigillä täyttää kivuttomasti 2,4mm langan kera. Vähän laiskasti tuli taas sulateltua kun en kesken kaiken vaihtanu aina 1,6mm lankaan tai muuttanu virtaa isommalle niin saumat ei nyt hirveesti ulkonäöllisesti arvostelua siedä - mut eipä oo näyttelypeliin tulossakaan. ::)

Sanottakoon, että yllättävän hyvä tuli. Työkaluina kuitenkin tiggi, rälläkkä, rautasaha ja viila.
3-1 haarat on vaikeita noilla, pitää niitä joskus taas sit harjoitella.. niin onnistuu vähän helpommin 6-2-1 sarjakin.
______________________
Kone koppaan

Pakosarjakin näyttää mahtuvan
« Viimeksi muokattu: 06.02.2021, 20:29:08 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #80 : 04.02.2021, 18:27:18 »
Jos yhtään haluaa ajomukavuutta, laita Panhardin toiseen päähän uretaani. Kovilla nivelillä tulee tiemelu ihan suoraan läpi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #81 : 04.02.2021, 19:42:11 »
Tuolla kun ajelin joskus hitsinokan kanssa, niin melutaso oli sitä luokkaa ettei alustasta kantautuvaa melua olisi saanut yhtään häiritseväksi.. :buck2:
Mut hyvä tietää, mitä tarvittaessa tekee jos ajomukavuutta tarvii parannella sit. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Futurez  Kulkukoira