Futurez  Kulkukoira

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 356 Vastauksia
  • 98820 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #150 : 26.10.2018, 12:40:56 »
Keskimmäinen apuakselin laakereista on todella vaikea asennettava, kun siitä ei oikein näe, meneekö se öljyreikä kohdilleen vai ei. Molempiin päihin tulevat laakerit onkin sitten helpompi nakki.

Kiertokankien yläpään puslitus on kunnossa, joten niitä ei tarvi uusia, olisin sen kyllä tehnyt, jos ei olisi olleet jäsyt, mutta mitoissaan olivat.

Nyt on kiertokanget asennettu mäntiin siten että männän nuoli on jakopäätä kohden ja numerointi on öljynsuodatinta päin. Tässä vielä männät.


Kun nyt saisi tuon apuakselin laakerit paikaoilleen ja purkaisi mondeon koneen pois moottoripukista, tai sen voisi kyllä nostaa kokonaisenakin pois, niin pääsisi kampiakselin ja mäntien sun muiden asennuspuuhiin, kyllä tämä tästä, sitten vaan odotellaan nokkaa, maanantaina haen webereiden imusarjan ja ens viikolla kansi lähtee full service työhän isoimpine venoineen ja tulee virtauspenkissä niin virtaava kuin nyt 46/38mm venoilla voi.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #151 : 26.10.2018, 14:39:59 »
Ja taas tuli lisää tarpeellista, nimittäin erittäin lyhyt imusarja tuplawebereille.
Tänään pakkaan kannen, laitan 38mm pakoventtiilit sinne mukaan, ja porttaajalta ostan 46mm imut, palotilat viimeistellään ja kanavat tehdään niin hyviksi kun virtauspenkissä saa. tässä kuvaa imusarjasta ja kampurasta josta on jo pari kaulaa kiillotettu.

Semmosta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #152 : 27.10.2018, 11:26:44 »
Pitää myös porata lohko, olivat lähettäneet liian isot männät mulle, oli 92.50 männän halkaisija vaikka tilasin kyllä std kokoiset. Noh ei se loppujen lopuksi haittaa, olisihan rebuild vähän vajaa ilman porausta.

Samoin nokkani tekijä lähettää kannen tekijälle nokan, tämä kannen tekijä sitten kasaa kannen, ja ennenkaikkea säätää välykset, ne kun on hankalaa itse säätää. Olisin voinut kasata kannen itekkin, mutta sai puhuttua ympäri ku sano ettei se paljoo maksa mutta kuuluu hommaan.

Saan kuitenkin nokkakortin ja virtausmittausten tulokset.

Mittaamalla katoin että männät tulee dekin tasolle, ehkä max 0.1 alle, onko mulla vakiotiivisteellä sopija paljerako, vai pitäiskö työstää samalla vaikka 20 satkua pois, niin männät tulisi ihan vähän yli, niin saisi paljeraon pienemmäksi, lohkosta siis puhutaan, taidan apuakselin laakerikin asennuttaa, ne kun on tuskaa itte asentaa, vaikka se takalommikin on pois, uusia saa kg:ltä, niin apuakselin laakeritkin tulee uusittua, ihan kuparilla ne olikin, välystä on uusiin laakereihin vähän, mutta kun akselille ei tule mitään kuormitusta, niin öljykalvosta tulee ns täysi. Niissä laakereissa kun on se öljyreikä ja sitä ei näe mitenkään, muutenki siinä pitäisi olla kaks henkilöä, niin että toinen sais lyyä tuurnan päähän ja toinen pitelisi tuurnaa paikallaan. Molempieen päätyjen laakeit saakin sittten paikalleen sillä apuakselilla itsellään. hitto kun ois ylimääränen apuakseli, niin siitä saisi hyvän tuurnan, hitsaisi laakeripinnan taakse palkoa palon päälle ja sitten sorvauttaisi tasaiseksi sen korotuksen, siiten hierois sorvissa muut osat akselin tasoon, niin tulos olis sit semmonen akselin mittanen tuurna. Joka on just oikean kokoinen...

Ps, Diy-työkalut on parhautta!  ELK ELK ELK

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #153 : 27.10.2018, 12:11:03 »
Nyt kun lohko tullaan poraamaan ens kuussa, eli vasta kuukauden päästä, sen sijaan mulle tulee ens vkolla weberin dcoe mallit, 40mm koossa, jotta alavääntöäkin säilyy.

Palotiloja on muokattu aika paljon, luulen että tuossa on isompi palotila ku ns. isoissa kansissa.
Mitä se on vakiona joku ehkä 53-55cc, ja monttumännillä eikö pitäny tulla 9,3 ruttu, mutta nyt kun kansista on viilattu, niin tulee ennemmin 8,3 ruttu. Nimittäin eikös tiettävästi puristussuhde pienenee jopa 0,8 jos vaihtaa pienen kannen isoon kanteen. Ja kyllä mulla on aika paljon lähteny kansista tavaraa. niin arvioisin sen vähän isoakantta isommaksi, ensimmäisenä tein palotilaan tuon isokansi-muunnoksen, sitten olen vielä muutamasta kohtaa pirrannut materiaalia pois. Kunhan kannet saapuu takaisin Linnavuoren verstaalta kasattuna ja välykset tarkistettuna, ni on se aika hyvä pultata valmiiseen lohkoon, kunhan saan senn porattua, tuleepahan välykset mahdollisimman hyviksi, tuohan on sitten niin ku uus moottori, kaikki kuluva on tarkistettu ja uusittu jos pienintäkään vikaa on havaittu.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2018, 12:20:26 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #154 : 27.10.2018, 12:36:02 »
Ja kyllä mulla on aika paljon lähteny kansista tavaraa. niin arvioisin sen vähän isoakantta isommaksi, ensimmäisenä tein palotilaan tuon isokansi-muunnoksen, sitten olen vielä muutamasta kohtaa pirrannut materiaalia pois.

Mittaa palotilojen tilavuudet kunhan saat kannen takaisin. Porauta lohko, älä vielä ota dekistä yhtään. Sen jälkeen voit ilman arvauksia mitata ja laskea puristussuhteen. Ja lopullisesti säätää sillä dekin höyläämisellä sinnepäin. Pahin skenaario on, että sulle jää alle kasin ruttu. Sittenhän siinä on tunne ylävireisestä moottorista kun alipainealueella ei tapahdu yhtikäs mitään :/
« Viimeksi muokattu: 27.10.2018, 12:38:19 kirjoittanut Korte »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #155 : 27.10.2018, 20:15:46 »
Mittaa palotilojen tilavuudet kunhan saat kannen takaisin. Porauta lohko, älä vielä ota dekistä yhtään. Sen jälkeen voit ilman arvauksia mitata ja laskea puristussuhteen. Ja lopullisesti säätää sillä dekin höyläämisellä sinnepäin. Pahin skenaario on, että sulle jää alle kasin ruttu. Sittenhän siinä on tunne ylävireisestä moottorista kun alipainealueella ei tapahdu yhtikäs mitään :/

Joo, kyllä se yli kasin pitäis saada, joku 8.5:kin on vielä ihan toimiva. Kunhan jää alle ysin. Jotain 8.5-8.8 olis aika optimi.
Pitää maanantaina tilata nuo kaasarit, niin saan ne kasaan ja voin tehä plenumin, josta pitää tulla hyvä, jottei ime kone plenumia tyhjäksi yhden moottorin kierroksen aikana, eli alipainealueella toimiakseen täytyy olla 150-200% iskutilavuudesta tuon plenumin koon.

Mitenhän tuo mahtaa vääntää ennen ku tulee turbo mukaan, siinä kun on b19a:n puristukset, mutta h nokka, voisiko olettaa että se vääntää matalilla jengoilla vähintään niin hyvin ku b19a:ssa. Kuitenkin tuossa on iskutilavuutta sen 5% enemmän.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2018, 20:31:59 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #156 : 27.10.2018, 20:30:01 »
Tämmöinen ois 403€, 3.73 ja yli, välityksiin, eikös tämä oo torsen lukko.


Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #157 : 28.10.2018, 20:08:54 »
Järkevämmän tekemisen puutteessa katsoin, että kiertokanget olisi hyvä kiillottaa, ainakin korkealle kiertävissä moottoreissa.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #158 : 29.10.2018, 05:12:44 »
Pitää tietenkin painottaa ne myös...

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #159 : 30.10.2018, 16:26:10 »
Kanget alkaa olla valmiit, 1600sella oon hionu kyljet, pitää vielä yrittää hioa ne vielä sileämmäksi, noihinhan vaihdetaan yläpään puslatkin.


Pitää tietty painottaa nuo myös.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #160 : 30.10.2018, 20:08:01 »
Kanget alkaa olla valmiit, 1600sella oon hionu kyljet, pitää vielä yrittää hioa ne vielä sileämmäksi

Multa ilmeisesti on mennyt jotakin tärkeää ohi moottorinrakennuksessa.. Siitä olen tietoinen, että kampiakselin kaulat kiillotetaan mikronaarmujen poistamiseksi, jotta saadaan maksimoitua laakerien käyttöikä.

Mutta mikä juttu tuo kiertokankien kylkien kiillotus on? Ovatko hevosvoimat jotenkin tyytyväisempiä, kun näkevät oman kuvajaisensa kangen kyljestä?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #161 : 30.10.2018, 20:36:32 »
Tällä ilmeisesti haetaan vähän kestävyyden lisäämistä kangille. Jenkki-harrastajat on ainakin kiillotelleet ja lasi/teräskuula-, puhaltaneet noita siinä toivossa ettei lähtis niin herkästi halkeamaan/murtumaan terävistä reunoistaan. Uskoisin että vinokkaassa nähty vaiva ei kohtaa saavutettua hyötyä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #162 : 31.10.2018, 06:37:24 »
Jostain jenkkiforumilta tuon kaivoin, saapahan askarrella ja ei siitä ainakaan haittaakaan ole, noita kylkiä hierotaan jenkkimoottoreissa kyllä suht usein.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #163 : 31.10.2018, 15:18:36 »
Nyt laitoin painekotelon kaasareiden puolelle tulevien laippojen mallineet, aka tiivisteet Norsa Oy:lle.
Lupasi tehdä johonkin 65€, onhan tuo vähän paljonlaisesti kahdesta laipasta, mutta nyt saa niin hyvät ettei se haittaa.
Saa tehdä sitten aika viiston painekotelon, vaikkakin ajattelin laittaa 740sen 16-valve mallin jarrutehostimen, joka on semmoinen litteä, tai sitten suzuki swiftin tehostimen ja pääsylinterin, jenkeissä ovat noita tehneetkin.


Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #164 : 31.10.2018, 15:45:48 »
Tällaiset laitan painekotelon sisään, nämä on tehty 45mm kaasareille, mutta se ei haitanne mitän, voin tehdä pirralla laippaan semmoisen 2.5mm säteellä olevan pyöristyksen/viisteen, jolloin ei tule mitään isoja esteitä virtaukselle. Pitää kuitenkin kattoa jos löytyisi ihan 40mm kaasareihin sopivaa imutorvea, Free techinsiltä saa, mutta ne orgis webereiden imutorvet maksaa maltaita.


Tämmöinenkin maksaa kolmekymppiä, free technicsillä maksaa suurinpirtein samanverran, jos ottaa alumiiniset, mutta kun nminä tarvin teräksestä tehdyt, että ne voi hitsata painekoteloon kiinni. Orgis webereiden imutorvet on sellaiset, että niitä voi hitsata, hintaa niillä on, no ei ollut paljoa, 28€ kappale, no nämähän ne kannattaa ostaa, on nelikymppisillekkin.


Nuo kun lyhentää puoltoistasenttisiksi ja hitsaa aina kiinni reikään imutorven, niin tuleepa hyvä. 'jos tekis rohkeasti vaan niin ison ku tonne mahtuu, eli jotain 6cm pitää olla leveä plenumi nelospytyn kohdalta, kolmospytyn kohdalla on jo 9cm, kakkospytyn kohdalla on jo 12cm ja ykkospytyn kohdalla 15cm. Tuon kokoinen voisi just ja just orgistehostajalla mennä, 16-valve tehostimellakin vois mennä, mutta kyllä minä taidan laittaa tuon suzuki swiftin jarrutehostimen, se kun on mukavan pieni, mutta varmasti riittävän tehokas.

Jos katsastus vastustaa, niin sitten pitää tehdä plenumista semmoinen joka mahtuu paikoilleen

 

Samppasport  Futurez